Paard staakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:20

kleiduiker schreef:
Persoonlijk zou ik dit paard nog even lekker een flinke poos op de wei doen en dan volgend jaar of zo weer lekker van voor af aan beginnen.

Dit is misschien wel het beste advies wat TS op kan volgen +:)+
Gewoon allemaal een poosje ontspanning en geen stress meer.

vencedor

Re: Paard staakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 06:14

Naar de optie niks doen, stil zitten en wachten. En het hele riedeltje wordt ook niet echt geluisterd. Terwijl dit zo simpel te proberen is. Daarnaast hebben ze hierboven gelijk, dit wordt nooit minder door zo door te gaan en er wel op te reageren. Alleen maar erger.

Jij vraagt tips, maar volgens spaar jij die op totdat hij bij jou staat. Moet het eerst echt mis gaan?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 07:20

Maar het is nu toch niet haar paard... dus ze heeft er helemaal niks over te zeggen. Ze had beter eerst paard kunnen kopen en daarna tips vragen.... want de tips doorgeven aan een vriend dat werkt natuurlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:55

Evelijn schreef:
Maar het is nu toch niet haar paard... dus ze heeft er helemaal niks over te zeggen. Ze had beter eerst paard kunnen kopen en daarna tips vragen.... want de tips doorgeven aan een vriend dat werkt natuurlijk niet.

Dan had ze dit topic ook niet hoeven openen.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 10:01

De tips zijn naar de toekomst toe.
Hem een jaar stil zetten doe ik sowieso niet.
Ik ben wel altijd van mening om mijn paarden in de winter volledig stil te zetten.
Maar een heel jaar is geen optie.

Ik kan het paard nu nog niet kopen. Omdat ik niet weet of het wel degelijk een paard voor mij is.
Dus dan ga ik hem ook niet meteen kopen.
Ga hem niet kopen, om er maar een te kopen....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:01

Jawel, ze overweegt om dit paard over te nemen en vroeg zich af of dat zin had.
Paard is nu min of meer een gevaarlijke moeilijk te rijden bok en de vraag was of dat nog goed te krijgen is .
Ze heeft nu van ons handvaten gekregen met de nodige mogelijkheden die nog niet geprobeerd zijn bij dit paard en dat er dus wel degelijk nog oplossingen zijn terwijl de ruiter zo'n beetje aan het eind zit.

Ik vind het zeer verstandig dat ze eerst advies inwint voordat ze aan zo'n onderneming begint want makkelijk zal het niet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:08

Ik bedoelde het ook als reactie op Evelijn. Het is juist goed dat ze nu al tips vraagt en aan de hand daarvan gaat beslissen of ze het paard wel of niet koopt. Er zijn al genoeg mensen die zo"n paard kopen en denken "dat fiks ik wel even". Vervolgens gebeuren er of ongelukken of paard wordt weer door verkocht.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 10:18

Bedankt voor de tips hoor bokkers ;)
Ik ben zelf al sinds dat hij geboren is enorm fan van het paard.
En hij zou zeker niet mijn eerste ' moeilijker' paard zijn.
Maar ik heb wel nog nooit een paard gehad die ZOO sterk is en van zo weinig onder de indruk is.
Daarom dat ik mijn informeerde.
Maar ik moet zeggen, ik word wel goed bijgestaan door mijn 2 lesgevers.
Ik heb zelf al 18 jaar paarden, vooral springpaarden, en jonge paarden.
Maar zoals ik al zei , meestal kreeg ik ze met 2-4 aan. En dan leerde ik ze zelf spelenderwijs op.
Maar bij dit paard was ik erg onder de indruk, omdat er verschillende ruiters mee gereden hebben, die ik toch wel vrij goed vind rijden.
Natuurlijk is het niet alleen het rijden wat het hem doet hoor. En die ruiters hebben hem dan ook maar 1 x effe gereden.
Maar toch , moest het hier even afschrijven. En omdat hier ook enorm veel ZEER ervaren paarden mensen zitten, leek me dit eigenlijk nooit een slecht idee om een topic te openen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:21

Je zegt zelf dat je paarden van 2-4 hebt gehad, en die spelenderwijs op hebt geleerd. Tevens heb je ook gesproken over winter-rust.

Als dit paard dit alles niet heeft gehad (dus niet spelenderwijs opgeleerd maar gewoon gelijk vol aan de bak, heeft al verschillende ruiters gehad, hetzij eenmalig maar het is toch aanpassen voor het dier, en ook nog een uur in de les meelopen als een half uur z'n max is, en ook geen rust heeft gekregen tussendoor) dan is de winterrust (of dat nou bij jou of bij zijn huidige eigenaar is) toch het proberen waard? Of, omdat de winter nu erg ver weg is, nu op rust zetten; lekker de wei op, af en toe eruit halen voor wat lekkers, even wandelen en poetsen en weer terug, en dan kijken hoe hij zich over 3 maanden ontwikkelt heeft?

Je klinkt als een ruiter die dus wel degelijk meedenkt met het paard, en misschien is dat wat dit paard mist op het moment; iemand die meedenkt in plaats van gewoon iets eist en verwacht... Soms is een beetje rust goed voor die jonge paardenkoppies..

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 10:29

Als hij naar hier komt, word hij inderdaad terug spelenderwijs mee bezig te zijn.
Maar dat heb ik inderdaad al eerder aan gegeven. Om er gewoon wat mee bezig te zijn.
Zelfs mijn wedstrijd paarden staan zo nu en dan eens een maand op rust.

Maar de winterrust krijgen ze allemaal.
Zowiezo gaan ze na de zomer altijd op de bosweide staan. Daar kan ik enkel in het bos rijden en wat cross wedstrijdjes meedoen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:33

Als ik dat paard zou overnemen zou ik het niet op rust zetten :n

Ik zou eerst de opleiding aan de hand op nieuw beginnen tot het moment dat ik er weer op klom(dat duurt bij mij gauw 2 maanden), dan heel kort rijden om te voorkomen dat je in oude fouten vervalt en dan het paard een rustpauze geven.

Nu gelijk rust geven heeft weinig waarde als dat het paard zich alleen maar sterker voelt, hoe koppiger hij wordt des te meer wordt hij met rust gelaten, dat zou ik niet willen bevestigen.
Bedenk dat het paard nu in de puberteit zit, de moeilijkste fase in de opleiding en omdat de kleutertijd verprutst is hebben ze nu grote problemen.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 10:38

Spatter: daarom dat ik ook aangeef dat een jaar rust niet mogelijk is.
Als hij hier komt te staan, laat ik hem natuurlijk eerst even wennen aan mijn 3 paarden.
Maar dan ga ik er inderdaad terug mee beginnen. Niet meteen mee rijden maar zeker grondwerkt en wandelen etc.
Hij is ook pas van november gecastreerd. Paard is nu al 1.75m en je mag gerust zeggen van een super stevig Kaliber.
Met een flinke hengste nek op . Hij weet verdomd goed dat hij sterk is.
En inderdaad als ik hem nog een jaar laat staan , neemt hij enkel deze rot ervaring mee. Dan is hij op zijn top aan het pubers / tandjes wisselen etc.
En nog eens groter en wellicht veel breder.