Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
janderegelaa schreef:Dubbbele lijnen is ook prima, pessoa ook. Zolang het maar niet zonder iets is. Ze gaan alleen maar met het hoofd omhoog lopen en de rug wegdrukken.
Als je een paard goed longeert gaat hij niet hangen in de bijzet. Actief en voorwaarts houden dan kunnen ze niet hangen.
Air schreef:janderegelaa schreef:Dubbbele lijnen is ook prima, pessoa ook. Zolang het maar niet zonder iets is. Ze gaan alleen maar met het hoofd omhoog lopen en de rug wegdrukken.
Als je een paard goed longeert gaat hij niet hangen in de bijzet. Actief en voorwaarts houden dan kunnen ze niet hangen.
Als je een paard goed longeert is er helemaal geen sprake van een paard wat met zijn hoofd omhoog loopt en de rug wegdrukt.. En een hulpteugel kan slecht longeren niet verbloemen en dan gaan paarden, inderdaad ook aan de pessoa, op de voorhand lopen en vaak in een vals krulletje.
Ik zie dat vaker dan ondertredende achterhanden. Ook nogal logisch gezien de mond heel wat gevoeliger is dan de bips en het daar makkelijker is om druk te ontwijken.
Als je aan de enkele longe zonder bijzet je paard niet kan trainen dan ben je gewoon een slechte longeur.
janderegelaa schreef:Aha, dus daarom trainen ze op de professionele stallen allemaal met bijzet;-)

Over morgen ben ik jarig, grappig. janderegelaa schreef:Aha, dus daarom trainen ze op de professionele stallen allemaal met bijzet;-)
PaulinBijoux schreef:Hangt van de rijrichting af. Klassiek dressuur of academische rijschool beleren eigenlijk nooit met bijzet.
Giolli schreef:Fleurtjeuh, ze slingerd behoorlijk en het stuur is ook nog niet 100% bevestigd. Met zo'n ongeleid projectiel durf ik de weg nog niet op met losse teugels.
De hoefslag volgen is geen optie dus, ze kan zo ineens 90° draaien en dat verwacht je niet. Dus ik probeer wel te sturen en daar heb ik helaas toch ook teugels voor nodig.
Babootje schreef:janderegelaa schreef:Aha, dus daarom trainen ze op de professionele stallen allemaal met bijzet;-)PaulinBijoux schreef:Hangt van de rijrichting af. Klassiek dressuur of academische rijschool beleren eigenlijk nooit met bijzet.
Klopt, en daarom lopen de klassiekers, academici allemaal zonder "rug" in een houdinkje.
PaulinBijoux schreef:Zeker geen aanhanger van de klassiekers of academici?
Mijn mening over de Pessoa, zeker met een jong paard:
Ten eerste is een hulpteugel statisch en leert het paard dus nooit een fijn contact aan te nemen met de hand. Het enige wat het kan doen, is net als een slofteugel, het paard in een positie zetten en hem daar houden. Als dat PRECIES de goede positie is die het paard op dat moment nodig heeft, dan zal hij inderdaad verbeteren. Dan moet je wel aan horizontale buiging willen werken, en niet lateraal, want dat gaat niet als het hoofd vastzit. Met een pessoa specifiek worden de achterbenen met een lijntje aan het hoofdstel verbonden. Tenzij hij heel goed afgesteld wordt met veel ruimte, wordt het paard elke pas in de mond/neus getrokken. Het paard leert om achter die druk te blijven, in plaats van een lichte druk aan te nemen. Als je zo'n effect wilt, zou ik eerder een losse bijzetteugel nemen (zoals lammert haanstra's touwtje, niet één rechte teugel) en een elastische bandage rond de achterbenen doen en aan de longeercirkel vastmaken.
Ik heb vanalles geprobeerd aan longeerhulpen, ook zelf dingen in elkaar geknutselt, en niks is zo goed als je eigen hand, natuurlijk onder voorwaarde dat je hand weet waar die mee bezig is..
Babootje schreef:Klopt, en daarom lopen de klassiekers, academici allemaal zonder "rug" in een houdinkje.
PaulinBijoux schreef:Zeker geen aanhanger van de klassiekers of academici?
PaulinBijoux schreef:Het paard leert om achter die druk te blijven, in plaats van een lichte druk aan te nemen. Als je zo'n effect wilt, zou ik eerder een losse bijzetteugel nemen (zoals lammert haanstra's touwtje, niet één rechte teugel) en een elastische bandage rond de achterbenen doen en aan de longeercirkel vastmaken.
Giolli schreef:[ Afbeelding ]

Air schreef:Ik zou haar eens aan de longe doen zonder hulpteugels. Pas wanneer ze daar haar balans kan vinden(dus juiste buiging) weet je dat je er op kan gaan zitten.
Ook werk aan de hand kan een grote bijdrage leveren aan de spiermassa en ook dat draagt bij aan een betere balans onder het zadel.
Vergeet niet dat 4 jaar nog heel jong is, ze is nog bezig met groeien dus het is en en en.
janderegelaa schreef:PaulinBijoux schreef:Zeker geen aanhanger van de klassiekers of academici?
Mijn mening over de Pessoa, zeker met een jong paard:
Ten eerste is een hulpteugel statisch en leert het paard dus nooit een fijn contact aan te nemen met de hand. Het enige wat het kan doen, is net als een slofteugel, het paard in een positie zetten en hem daar houden. Als dat PRECIES de goede positie is die het paard op dat moment nodig heeft, dan zal hij inderdaad verbeteren. Dan moet je wel aan horizontale buiging willen werken, en niet lateraal, want dat gaat niet als het hoofd vastzit. Met een pessoa specifiek worden de achterbenen met een lijntje aan het hoofdstel verbonden. Tenzij hij heel goed afgesteld wordt met veel ruimte, wordt het paard elke pas in de mond/neus getrokken. Het paard leert om achter die druk te blijven, in plaats van een lichte druk aan te nemen. Als je zo'n effect wilt, zou ik eerder een losse bijzetteugel nemen (zoals lammert haanstra's touwtje, niet één rechte teugel) en een elastische bandage rond de achterbenen doen en aan de longeercirkel vastmaken.
Ik heb vanalles geprobeerd aan longeerhulpen, ook zelf dingen in elkaar geknutselt, en niks is zo goed als je eigen hand, natuurlijk onder voorwaarde dat je hand weet waar die mee bezig is..
Dan kun jij dus gewoon geen pessoa afstellen. Dat maakt de pessoa niet slecht maar de gebruiker. Een goed afgestelde pessoa hangt los als het paard in de houding loopt die jij wilt. Met een goed afgestelde pessoa kun je de spieren van een paard fantastisch trainen zonder het statische van een bijzet. Want daar kunnen ze echt in gaan hangen als ze onvoldoende actief gemaakt worden.
Giolli schreef:[ Afbeelding ]
Babootje schreef:Giolli schreef:[ Afbeelding ]
Ik bedoel dat "vastmaken aan de longeercirkel" (maar ik begrijp natuurlijk dat dat longeersingel moet zijn)