Jong paard mist onder het zadel balans en kracht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Jong paard mist onder het zadel balans en kracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:06

Hoe kom je daar nu bij!? Pessoa dwingt juist om de achterhand onder te brengen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:25

janderegelaa schreef:
Dubbbele lijnen is ook prima, pessoa ook. Zolang het maar niet zonder iets is. Ze gaan alleen maar met het hoofd omhoog lopen en de rug wegdrukken.
Als je een paard goed longeert gaat hij niet hangen in de bijzet. Actief en voorwaarts houden dan kunnen ze niet hangen.

Als je een paard goed longeert is er helemaal geen sprake van een paard wat met zijn hoofd omhoog loopt en de rug wegdrukt.. En een hulpteugel kan slecht longeren niet verbloemen en dan gaan paarden, inderdaad ook aan de pessoa, op de voorhand lopen en vaak in een vals krulletje.
Ik zie dat vaker dan ondertredende achterhanden. Ook nogal logisch gezien de mond heel wat gevoeliger is dan de bips en het daar makkelijker is om druk te ontwijken.

Als je aan de enkele longe zonder bijzet je paard niet kan trainen dan ben je gewoon een slechte longeur.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 17:47

Air schreef:
janderegelaa schreef:
Dubbbele lijnen is ook prima, pessoa ook. Zolang het maar niet zonder iets is. Ze gaan alleen maar met het hoofd omhoog lopen en de rug wegdrukken.
Als je een paard goed longeert gaat hij niet hangen in de bijzet. Actief en voorwaarts houden dan kunnen ze niet hangen.

Als je een paard goed longeert is er helemaal geen sprake van een paard wat met zijn hoofd omhoog loopt en de rug wegdrukt.. En een hulpteugel kan slecht longeren niet verbloemen en dan gaan paarden, inderdaad ook aan de pessoa, op de voorhand lopen en vaak in een vals krulletje.
Ik zie dat vaker dan ondertredende achterhanden. Ook nogal logisch gezien de mond heel wat gevoeliger is dan de bips en het daar makkelijker is om druk te ontwijken.

Als je aan de enkele longe zonder bijzet je paard niet kan trainen dan ben je gewoon een slechte longeur.

Aha, dus daarom trainen ze op de professionele stallen allemaal met bijzet;-)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 18:16

janderegelaa schreef:

Hangt van de rijrichting af. Klassiek dressuur of academische rijschool beleren eigenlijk nooit met bijzet.

Deze discussie is de discussie die altijd loopt tussen de verschillende rijstijlen.

(Ja ik rij klassiek en ben ook geen fan van bijzet)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 18:34

Vandaag eerst gelongeerd met losse bijzet, je merkt dat ze het op gaat zoeken en loopt lekker stof te zuigen. Prima!
Daarna er op, had er niet veel van verwacht maar alleen wat rondjes stappen was mijn gedachte.
Wat ging het goed!!! :wow:
Ze was voorwaarts en recht. Nog wel zoekende naar hand, maar oh zo fijn.
Heb vandaag op mijn zit en handen proberen te letten, filmpje volgt.

Snap niet waarom ze nou ineens zo lekker loopt. Misschien omdat ik nu weer dagelijks met haar bezig ben ipv 1 dag, een week niets etc?

Morgen heeft ze een lekker dagje vrij, want dat is haar verjaardag. :D Over morgen ben ik jarig, grappig.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 18:53

Afbeelding

Kunnen jullie dit filmpje zien?

Dit is Fee overigens los, een compleet ander paard. :+
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:10

Ze oogt onder het zadel behoorlijk actief, jij lijkt ook wat meer te ontspannen en beter mee te gaan in de beweging.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 19:39

Fijn om te horen! Meer verbeterpunten hoor ik graag!

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:06

ziet een stuk beter uit! Je ziet dat ze nu meer naar je hand toegaat, doordat jij meegaat in de beweging. Zo krijgt ze genoeg steun van je hand, maar ook de ruimte om te balanceren. Lekker vertrouwen kweken, net zo relaxed draven en galopperen. En dan pas gaan werken aan ronding in de hals door van achteren naar je hand te blijven rijden en dat zachtjes en elastisch met je hand te gaan begrenzen. Belonen door tussendoor weer lekker langer te laten, en niet te lang achter elkaar oefenen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 22:09

Ik wordt er altijd zo onzeker van, dat ik op mijn werk zie dat mensen op een groen paard stappen voor de aller eerste keer en dat paard dan gelijk hup, lekker ontspannen loopt aan de teugel. Nog wel slungelig, maar hé, ook zeker niet zo erg als dit. :+

Bedankt voor de feedback!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:29

janderegelaa schreef:

PaulinBijoux schreef:
Hangt van de rijrichting af. Klassiek dressuur of academische rijschool beleren eigenlijk nooit met bijzet.

Klopt, en daarom lopen de klassiekers, academici allemaal zonder "rug" in een houdinkje.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:36

Naar wat jij al vertelde , lijkt het paard me eerder traag dan veel te snel, dus echt wegschieten is niet het geval, ok geen probleem dus, braaf paardje.
Je zegt we zijn nu bezig met het voorwaarts, ze reageert slecht op het been, en met de zweep versnelt ze even en valt dan terug naar het ouwe zoetsappige tempo.
je zegt ik neem haar zeker niet te kort maar ze krult toch vaak op, maar tegelijker tijd zeg je ook dat wanneer je longeert dat je haar dan dikwijls ook met een pesoa longeert, ik begrijp niet waarom je dit gebruikt, ze krult al bijna als vanzelf hiermee maak je dit dan eigenlijk nog erger denk ik.
Ik zou ook niet op de hoefslag proberen te rijden, gebruik eerst willekeurig de ganse piste, plaats genoeg zou ik zeggen, maar installeer dus eerst het stuur meer want dat is nog lang niet in orde bljkbaar, want je zei dat ze soms ineens durft om te draaien ?????
Ik zou alles nog eens even op een rijtje zetten , want ik denk dat je de volgorde van werken een klein beetje door elkaar gooit.
Eerst grondwerk, vooruit achteruit, links en rechts. dan achterhand verzetten dan voorhand verzetten.
En dan alles in één vloeiende beweging een volgorde opbouwen en zonder enige aarzeling.
Dan al het zelfde onder de man, eerst vooruit, achterwaarts, dan achterhand verzetten en dan pas voorhand verzetten, en dan een combinatie vloeiend uitvoeren.
Achterwaarts een achtje rijden, dus op het kruispunt van de twee kleine voltes het paard even rechtstellen en dan andere stelling aannemen.
Ik heb alles nogal vlot achter elkaar opgeschreven maar je begint pas aan het volgende als het vorige perfect lukte.
Hoe lang duurt dit om zoiets aan te leren , alles samen tot en met dat achtje achterwaarts, neem ongeveer een dikke maand tot 1 1/2 maand, langer zou dat niet mogen duren.
maar dan zal je wel veel meer moeten gaan rijden om dat klaar te krijgen.
Als al deze dingen lukken , tjaaa dan is het sturen echt geen probleem meer hé.

Giolli schreef:
Fleurtjeuh, ze slingerd behoorlijk en het stuur is ook nog niet 100% bevestigd. Met zo'n ongeleid projectiel durf ik de weg nog niet op met losse teugels.

De hoefslag volgen is geen optie dus, ze kan zo ineens 90° draaien en dat verwacht je niet. Dus ik probeer wel te sturen en daar heb ik helaas toch ook teugels voor nodig.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 07:29

Babootje schreef:
janderegelaa schreef:

PaulinBijoux schreef:

Klopt, en daarom lopen de klassiekers, academici allemaal zonder "rug" in een houdinkje.

Zeker geen aanhanger van de klassiekers of academici?

Mijn mening over de Pessoa, zeker met een jong paard:

Ten eerste is een hulpteugel statisch en leert het paard dus nooit een fijn contact aan te nemen met de hand. Het enige wat het kan doen, is net als een slofteugel, het paard in een positie zetten en hem daar houden. Als dat PRECIES de goede positie is die het paard op dat moment nodig heeft, dan zal hij inderdaad verbeteren. Dan moet je wel aan horizontale buiging willen werken, en niet lateraal, want dat gaat niet als het hoofd vastzit. Met een pessoa specifiek worden de achterbenen met een lijntje aan het hoofdstel verbonden. Tenzij hij heel goed afgesteld wordt met veel ruimte, wordt het paard elke pas in de mond/neus getrokken. Het paard leert om achter die druk te blijven, in plaats van een lichte druk aan te nemen. Als je zo'n effect wilt, zou ik eerder een losse bijzetteugel nemen (zoals lammert haanstra's touwtje, niet één rechte teugel) en een elastische bandage rond de achterbenen doen en aan de longeercirkel vastmaken.
Ik heb vanalles geprobeerd aan longeerhulpen, ook zelf dingen in elkaar geknutselt, en niks is zo goed als je eigen hand, natuurlijk onder voorwaarde dat je hand weet waar die mee bezig is..

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 07:45

Misschien een idee om aan de hand sterker te maken? Doordat mijn paard kissing spines heeft rijd ik hem nog niet. We doen veel lange lijnen, lange teugelen met ook zijgangen meegenomen, balkjes draven etc. Misschien is ze wat slap en dan zou je het haar zo makkelijker kunnen maken. Kreeg ook als tip om ( op termijn onder het zadel) achterwaarts te gaan en dan weg te draven. Goed voor de voor- en de achterkant. Ik zou haar lekker de tijd geven om wat kracht op te bouwen, ze is een kleuter. Als de verkoper van mijn paard dat ook had gedaan had ik nu misschien minder ellende. Of ga buiten stappen met iemand ernaast aan een touw? En lees je eens in over recht richten. Geniet van je paardje, leuk dier!misschien inderdaad de frequentie opbouwen na 3,4 korte trainingen zodat het gewoon voor haar wordt en je bovendien spieren op kunt bouwen. Ken je de term super compensatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 08:38

Word je nu niet knettergek van al die verschillende adviezen?
De 1 zegt over het tempo xodat jij bepaald.
Weer een ander laat het eerdt op eogen tempo lopen.
De 1 zegt wel met bijzet en de ander zegt juist zonder bijzet te longeren?
Zo zijn er bij die zweren bij de pessoa en weer anderen niet.

Ieder heeft wel een eigen kijk er op omdat iets voor hen heeft gewerkt maar die niet percee voor jou paard hoeft te werken.

Jou paard is in mijn ogen nog best jong.
Maar jij kent je paard om te bepalen of ze er aan toe is om meer te doen.
Laat je niet leiden door wat andere mensen vinden of denken van je paard zonder haar in levende lijve te hebben gezien.

Ik gaf je het advies om te gaan wandelen maar dat kun je ook vertalen naar werken vanaf de grond.
Dat is nu niet iets waar je paard sterker van wordt maar jullie kunnen daar door naar elkaar toe groeien.
Verder zou jij je rompstabielitijd kunnen versterken met oefeningen die daar geschikt voor zijn (los van je paard).
Daarmee kun jij ook gaan leren om je handen meer te gaan dragen ipv vast te zetten op het zadel. Mooie oefening daar voor is twee bekertjes water vast houden terwijl je sta zit beweging maakt.
Gaat dat allemaal goed dan kun jje te paard gaan.
Zit jij goed dan kun jij je paard ook op de juiste momenten ondersteunen bij het voorwaartse bewegen.
Dan wordt je paard van zelf sterker en hoef je haar uiteindelijk niet meer te ondersteunen door dat ze dan steeds meer op eigen benen gaat lopen. Succes.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:03

PaulinBijoux schreef:

Ten eerste is een hulpteugel statisch en leert het paard dus nooit een fijn contact aan te nemen met de hand. Het enige wat het kan doen, is net als een slofteugel, het paard in een positie zetten en hem daar houden. Als dat PRECIES de goede positie is die het paard op dat moment nodig heeft, dan zal hij inderdaad verbeteren. Dan moet je wel aan horizontale buiging willen werken, en niet lateraal, want dat gaat niet als het hoofd vastzit. Met een pessoa specifiek worden de achterbenen met een lijntje aan het hoofdstel verbonden. Tenzij hij heel goed afgesteld wordt met veel ruimte, wordt het paard elke pas in de mond/neus getrokken. Het paard leert om achter die druk te blijven, in plaats van een lichte druk aan te nemen. Als je zo'n effect wilt, zou ik eerder een losse bijzetteugel nemen (zoals lammert haanstra's touwtje, niet één rechte teugel) en een elastische bandage rond de achterbenen doen en aan de longeercirkel vastmaken.
Ik heb vanalles geprobeerd aan longeerhulpen, ook zelf dingen in elkaar geknutselt, en niks is zo goed als je eigen hand, natuurlijk onder voorwaarde dat je hand weet waar die mee bezig is..

Dan kun jij dus gewoon geen pessoa afstellen. Dat maakt de pessoa niet slecht maar de gebruiker. Een goed afgestelde pessoa hangt los als het paard in de houding loopt die jij wilt. Met een goed afgestelde pessoa kun je de spieren van een paard fantastisch trainen zonder het statische van een bijzet. Want daar kunnen ze echt in gaan hangen als ze onvoldoende actief gemaakt worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:51

Babootje schreef:

PaulinBijoux schreef:

Goed geraden :D :D :D

PaulinBijoux schreef:
Het paard leert om achter die druk te blijven, in plaats van een lichte druk aan te nemen. Als je zo'n effect wilt, zou ik eerder een losse bijzetteugel nemen (zoals lammert haanstra's touwtje, niet één rechte teugel) en een elastische bandage rond de achterbenen doen en aan de longeercirkel vastmaken.

Hoe moet ik dit zien?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 09:53

Afbeelding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:59

Giolli schreef:

Neem ik toch liever een pessoa...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:02

Air schreef:
Ik zou haar eens aan de longe doen zonder hulpteugels. Pas wanneer ze daar haar balans kan vinden(dus juiste buiging) weet je dat je er op kan gaan zitten.
Ook werk aan de hand kan een grote bijdrage leveren aan de spiermassa en ook dat draagt bij aan een betere balans onder het zadel.
Vergeet niet dat 4 jaar nog heel jong is, ze is nog bezig met groeien dus het is en en en.

Hier ga ik inderdaad in mee!

Ik heb zelf sinds kort een kruising draver van nu 9. Deze komt van een manege af en liep 1x in de week manegelessen, verder stond hij stil. Dat 1 uurtje per week, draagt natuurlijk niet echt bij aan kracht opbouwen en daarbij werd hij met bijna de kin op de borst gereden.
Dit dier heeft heeft flauw idee dat hij ook anders kan bewegen dan op die manier, slingert enorm met de achterbenen en je hoort hem soms nadenken waar de benen heen moeten... En ook hij ging met de kin op de borst boven op de rem omdat hij zijn balans verloor.

De eerste 2 weken heb ik hem alleen maar vanaf de grond getraind, aan de enkele lijn(zonder hulpteugels), werken aan de lange teugel, werken aan de hand. En al vrij snel veranderde er wat dingen in zijn houding en ben ik het rijden weer bij gaan pakken.
Hij is er nog lang niet, maar het is nu wel werkbaar. Hij maakt mooie stappen, snapt wat er van hem verlangt word en nu is het een kwestie van spier/kracht opbouw en dat heeft tijd nodig.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:10

janderegelaa schreef:
PaulinBijoux schreef:

Dan kun jij dus gewoon geen pessoa afstellen. Dat maakt de pessoa niet slecht maar de gebruiker. Een goed afgestelde pessoa hangt los als het paard in de houding loopt die jij wilt. Met een goed afgestelde pessoa kun je de spieren van een paard fantastisch trainen zonder het statische van een bijzet. Want daar kunnen ze echt in gaan hangen als ze onvoldoende actief gemaakt worden.

Volgens mij heb je dan bepaalde over het hoofd gezien met lezen.

Als je een pessoa afstelt kan je alleen de horizontale buiging van het paard vastzetten. Als je dit precies goed kan en dus niet het paard continue in de mond rukt, dan kan je de achterhand meer laten werken. Echter in de praktijk leert het paard veel meer om achter de druk in de mond te blijven, zeker jonge paarden, dan dat het leert de achterhand te gebruiken. Daarbij werk je dan totaal scheef, omdat je paard niet kan inbuigen zoals het hoort in te buigen in de bocht. Deze laterale buiging krijg je alleen voor elkaar met een kaptoom of dubbele lijnen. Bij de kaptoom maar zeker bij de dubbele lijnen moet je wel weten wat je doet, want anders kan je net zo goed niet longeren. Dan heet het ook geen longeren meer maar rondslingeren :+

Ik moet het eerste paard dat in elk opzichte goed loopt aan de pessoa nog tegen komen.
Dus niet alleen horizontaal goed afgesteld maar ook:
Lateraal;
Diagonaal en
Verticaal

Ik longeer liever zonder bijzet, zodat mijn paard in alle opzichten goed kan buigen in het lichaam. Zodat het lichaam minimaal de komende 25 jaar nog meegaat en niet is kromgetrokken op 7 jarige leeftijd.
(Sorry, extreem voorbeeld maar je ziet het helaas in de praktijk veel.)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:18

Giolli schreef:

Ik bedoel dat "vastmaken aan de longeercirkel" (maar ik begrijp natuurlijk dat dat longeersingel moet zijn) :+

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:20

Babootje schreef:
Giolli schreef:

Ik bedoel dat "vastmaken aan de longeercirkel" (maar ik begrijp natuurlijk dat dat longeersingel moet zijn) :+

Oeps foutje :+

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:29

Moeilijk moeilijk moeilijk, inderdaad zoveel mensen zoveel meningen. Maar ik denk, logisch gedacht, dat oefening baart kunst absoluut geldt, net als spieren opbouwen. En onbelast lopen is uiteraard altijd makkelijker dan belast. Jij moet ook zoeken naar evenwicht als je een berg oploopt en een zware rugzak moet tillen. Begrijp me niet verkeerd, ik was nooit van het grondwerken en longeren, het is de overmacht geweest die me heeft gedwongen hier naar te kijken. Maar logisch nadenken heeft er wel voor gezorgd dat ik er zo de voordelen van zie. Daarnaast zie ik veel mensen die veel te snel willen, dat trekken veel paarden niet in het lijf en/of koppie. En de een is slimmer dan de ander. Neem je tijd, denk out of the box en kijk goed naar je paard en naar wat werkt, met aandacht voor haar lijf. Is ze al eens nagekeken door een goede osteo? Veel paarden hebben een of meerdere blokkades door het spelen/vallen oid waardoor ze niet helemaal lopen zoals zou moeten. Een osteo kan dat relatief simpel aanpakken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 10:35

Thanks! Ja, ze is in december door een osteo behandeld. Maar heb het gevoel dat het nog niet helemaal 100 is, dus nog maar eens bellen..