paard ineens in verzet door gevaarlijk te steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: paard ineens in verzet door gevaarlijk te steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 00:46

Vind het bij hem veel teveel show en vind zijn manier van doen niet eerlijk tegenover de paarden, ieder zijn eigen manier, maar het is gewoon niet mijn manier. Ik vind het absoluut een prestatie hoor, wat die man uit kan zitten, ik doe het hem absoluut niet na, maar een paard met een trauma geef je op die manier geen vertrouwen en dat is nou net waar het bij dat soort paarden om draait. Jonge paarden geef je op die manier ook geen vertrouwen trouwens, maar dat terzijde. Zoals gezegd lijkt dat me bij dit paard geen verstandige optie :n. Het kan ook op een andere manier, maar daar gaat vaak wat meer tijd in zitten en mensen willen dat er vaak niet in steken.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 01:00

Ben je weleens bij Gert thuis geweest Hyppolyte? Beeld dat je op de zadelmak maak-shows krijgt is namelijk verre van representatief. Een paard als dit zal hij ook nooit in zo'n show rijden :n

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 02:44

hyppolyte schreef:
Vind het bij hem veel teveel show en vind zijn manier van doen niet eerlijk tegenover de paarden, ieder zijn eigen manier, maar het is gewoon niet mijn manier. Ik vind het absoluut een prestatie hoor, wat die man uit kan zitten, ik doe het hem absoluut niet na, maar een paard met een trauma geef je op die manier geen vertrouwen en dat is nou net waar het bij dat soort paarden om draait. Jonge paarden geef je op die manier ook geen vertrouwen trouwens, maar dat terzijde. Zoals gezegd lijkt dat me bij dit paard geen verstandige optie :n. Het kan ook op een andere manier, maar daar gaat vaak wat meer tijd in zitten en mensen willen dat er vaak niet in steken.

Nou mijn monsterlijke jonge beest is vol vertrouwen hoor :D, het is een zeer karaktervol paardje en we hebben hem keurig terug gekregen zadelmak en licht door gereden. Pas toen de mede eigenaresse en ik er op gereden hadden kregen we m mee. Maar nog geen dag problemen mee gehad, staat stil met opstappen. Longeren niet nodig. Gewoon meteen er op :)

Edit: Ik heb m in Ermelo ook een keer een probleempaard zien doen dat recht omhoog kwam en dat ging na een paar minuten toch eigenlijk wel prima.

Maar iedereen mag zijn eigen mening hebben natuurlijk :) De ene methode pas wel bij de een en niet bij de ander.

Maar ik zou m, mocht je het zelf niet zien zitten, gewoon naar Gert brengen :)

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 07:41

Heb je al eens nagekeken of ze een tumor in haar hoofd kan hebben?
Mijn vriendin en ik hebben je verhaal gelezen en we denken dan aan 2 paarden die we kennen. 1 is gestorven aan een hersentumor, dit verklaarde achteraf haar onvoorspelbare reacties (die ze maar af en toe had en op het eind ook een paar jaar niet). De ander is mentaal gestoord, door mishandeling, trauma en verkeerde opvoeding(zonder andere paarden).
Je verhaal trekt ons erg aan omdat wij denken dat een paard altijd een goede reden heeft om bepaald gedrag te vertonen. Daarom vinden we het ook heel fijn om te lezen dat je er wat aan wilt doen! We hopen dat je wat aan onze tips hebt. Hopelijk gaat alles weer terug naar normaal!

p.s. Welk paard uit je profiel gaat het over?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 08:37

gomir schreef:
Ben je weleens bij Gert thuis geweest Hyppolyte? Beeld dat je op de zadelmak maak-shows krijgt is namelijk verre van representatief. Een paard als dit zal hij ook nooit in zo'n show rijden :n

Ik ben wel bij hem thuis geweest. En wel om een paard weer op te halen voor een eigenaar waar hij weigerde mee verder te gaan omdat het paard zo gevaarlijk was dat het zijn bedrijf en goede naam kostte. Vervolgens stapte bij ons de eerste beste stalhulp er zo op. Maar het gaat hier nu niet om Gert.

Ik weet niet of je daar in de buurt woont maar ondanks mijn slechte ervaring met Gert is het wel een goed optie. Waarom? Omdat jouw paard dominant is en dan heb je zo iemand nodig en hij doet het dagelijks. Ik zou het geen goed optie vinden voor een paard die bang is, maar aan jou verhaal te horen is ze dat niet. Zoals al eerder gezegd zou ik de beste optie toch een ruiter aan huis vinden zodat je hem zelf gelijk over kan nemen en ze het "thuis" goed leert. Op vreemd terein is altijd anders dan thuis.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 15:24

Liin schreef:
Heb je al eens nagekeken of ze een tumor in haar hoofd kan hebben?
Mijn vriendin en ik hebben je verhaal gelezen en we denken dan aan 2 paarden die we kennen. 1 is gestorven aan een hersentumor, dit verklaarde achteraf haar onvoorspelbare reacties (die ze maar af en toe had en op het eind ook een paar jaar niet). De ander is mentaal gestoord, door mishandeling, trauma en verkeerde opvoeding(zonder andere paarden).
Je verhaal trekt ons erg aan omdat wij denken dat een paard altijd een goede reden heeft om bepaald gedrag te vertonen. Daarom vinden we het ook heel fijn om te lezen dat je er wat aan wilt doen! We hopen dat je wat aan onze tips hebt. Hopelijk gaat alles weer terug naar normaal!

p.s. Welk paard uit je profiel gaat het over?

Paloma, paard heeft dit 7 jaar geleden gedaan, en nu pas weer nadat er bijrijders op gezeten hebben, bij een tumor zou dit gedrag toch telkens zijn of niet?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:31

Ja en erger worden naar verloop van tijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:45

Helaas is het dus niet zo een makkelijke en heb jij daar een compromis mee kunnen sluiten...je bijrijders rijden misschien met te veel druk....merrie over de zeik, pissig en al....

Sommige paarden zijn 1 op 1 paarden

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:51

Normaal bij een tumor wel geloof ik inderdaad. Maar de pony die ik kende had haar laatste jaren juist het beste gedrag, ik denk dus dat het niet te pijlen is daaraan helaas

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 21:02

russel. Zo denk Ik het nu ook. Zij is echt een 1 ruiter paard. Vandaag gelongeerd en even gereden. Losse teugel en niks laten werken en oortjes naar voren. Bij wat drijven meteen weer verzet. Heb verder niet doorgevraagd maar wat relaxt door de bak gereden. Wil nu niks forceren maar nu liever eerst normaal rondsturen en over tijdje pas aan het tempo werken dat lag nu echt veel te laag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:46

Ja precies, denk dat het wel goed komt...wederzijds respect!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 07:59

Dit heb ik ook tijdje gehad door haar vreselijke hengstigheid, een x been was al reden om erop te slaan. Mn instructrice kwam achter me aan dan met longerrzweep, hoefde ik haar niet te klieren met been maar dan liep ze wel door. Nu na 6 weekjes kan ik mn been gewoon weer aanleggen zonder enig gedoe en heeft ze weer heel veel plezier ohz.
Mss een idee voor jou om iemand naast je te hebben als ze zo reageert op je been.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 14:15

Nadat ik zelf maar gebeld heb , is ook de uitslag van het bloedonderzoek binnen
Leverontsteking
Dat was volgens de assistent niet pijnlijk, maar daar worden ze wel moe van. Of dit nu de oorzaak van het verzet is betwijfel ik, maar ik schakel nu wel over van hooi. Heb voorheen altijd fijne voordroog gehad van mijn oom, maar die was dit najaar op en heb ik via de loonwerker mooie inpakte balen gekregen die net zo droog als hooi was.
Vermoeden is nu wel dat er iets in het hooi zit of gezeten heeft.
Nu dus weer overstappen van hooi en over tijdje opnieuw prikken

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:30

Oh dat is wel vervelend, wel fijn dat je dat nu in ieder geval weet, nu nog even afwachten of het verband houdt met elkaar, kan door ongemak natuurlijk wel zo naar voren komen. Heb je verder nog wat met haar gedaan in de tussentijd?

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:41

Fijn dat je dat nu weet. Als het een sensibel dier is dan kan het natuurlijk wel invloed hebben. En kan natuurlijk ook een combinatie zijn waar ze op reageert.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:32

Ik heb niet echt alles hier gelezen, maar ook ik denk dat er mssn wel medisch iets niet in orde zit.
Het gebeurt vaak in de galop zeg je , soms ineens uit het niets en soms helemaal niet, maar de laatste tijd toch wel vaker.
Ook bij wendingen zie je soms rare dingen, tjaaa kan natuurlijk zoiets nooit met zekerheid zeggen.
Er zin idd een reeks mogelijkheden hormonaal, een tumor, iets aan de gewrichten of kissing spines, de rug , ...
tjaaa kan van alles zijn, ook het feit dat het paard ondertussen al een beetje geleerd heeft dat het hem kan verlossen van die last op zijn rug door dit soort geintjes uit te halen, of een combi van een reeks dingen.
Iets rijtechnisch kan zeker helpen , maar in deze beschrijving ga ik er toch van uit dat er mssn wel meer aan de hand is.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:47

Ik kom zomaar even binnenvallen, maar ik dacht ook direct aan de lever. Ik heb ook ooit eens een paard gereden dat ook zo reageerde op been. Doorschoppen resulteerde ook standaard in een enkeltje zand. Het was toen mijn bijrijdpaard en de eigenaresse heeft toen meegekeken. Zij zei gelijk: dat is de lever. Paard was bekend met leverproblemen en als hij zo reageerde, had hij last van de lever. Na een tijdje rust + medicijnen had ik een ander paard onder mn kont :j.

Kan natuurlijk ook puur toeval zijn dat ik die ervaring heb.

[edit] hoe reageert het paard met hard/grondig poetsen op die plek? Dit paard reageerde ook met poetsen door (dreigen) te slaan naar je.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:53

Lynn_Nikita: ik heb je topic zo eens doorgelezen en het eerste wat bij mij opkomt is rugproblemen (mogelijk artrose, ks oid). Zonder foto, echo kun je niet bepalen of dat niet zo is.
De reden waarom ik dat denk is dat je paard 7 jaar geleden lastig is geweest met inrijden, daarna niet meer. Is wegens zwangerschap een poosje niet gereden waardoor spierafname. Rugklachten kunnen door een juiste spieropbouw afnemen, maar op het moment dat de spieren eraf gaan weer toenemen, waardoor je paard opnieuw klachten krijgt. Haar gedrag zoals jij het omschrijft lijkt mij een reactie op pijn.

Mijn paard heeft inmiddels de diagnose artrose op 3 plaatsen in zijn rug, gradatie erg. Nooit iets van pijn laten merken, niet gevoelig op zijn rug, niks. Wel als jong paard een scheef bekken gehad. Osteo erbij en toen recht gericht. Hij bleef altijd wel aan de ene kant wat sterker dan de andere maar dat hebben de meeste.
Ik heb ook wel eens fysio en osteo laten kijken: er is nooit wat van gezegd. Hij liep probleemloos in de sport (M2) kan netjes appuyeren, gallopchangement etc etc. Springt ook nog eens leuk. Tot een paar weken geleden.
Door een aanrijding in de trailer, waarbij er iemand achterop kwam, had hij een dik been en was hij stijf. Poosje gestapt en naar de DA. Over de benen niet kreupel buigproeven negatief en ook die DA vond zijn rug niet gevoelig. Maar ohz bleef hij kreupel. Weer terug, zadel mee, rijden en vond de DA voldoende reden om zijn rug op de foto en scan te zetten. Blijkt hij forse artrose in zijn rug te hebben, moet er al een poos zitten en thv het bekken vermoedelijk zelfs al als jong paard. Echter omdat hij zo goed in de spieren zat gaf hij niet het klinisch beeld dat je daarbij zou verwachten. Het ongeluk heeft de artrose actief gemaakt. Het zegt dus niet alles - een klinisch onderzoek - en je hebt toch echt foto's nodig om het zeker te weten.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 27-03-14 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:54

Dat is dan misschien ook gelijk een verklaring voor het feit dat ze dit deed toen ze bij je kwam, zat ze voor die tijd waarschijnlijk ook op kuil. Wat ik al schreef, het paard waar ik het over had kreeg nierproblemen van kuil met dezelfde gevolgen als de jouwe. Misschien is ze wel doodop, pijnlijke spieren enzenz. Succes.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:24

leverontsteking heeft ze dan geen vergiftiging opgelopen door eventueel kruiskruid misschien heel weinig in dat andere hooi. Laat dat hooi eens onderzoeken. Dat kan ook op haar ogen slaan,.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 07:00

Misschien een rare vraag maar heeft het uberhaupt zin om dit pak hooi te laten onderzoeken? Indien dit pak goed is wil het toch niet zeggen dat de vorige pakken en toekomstige pakken goed zijn? Als je zelf hooi van je eigen land af haalt lijkt het me nog wel enigszins nuttig omdat je weet waar het vanaf komt. Van een loonwerker weet je toch niet precies van welk land de pakken komen.
En waar zou je dan de pakken kunnen laten onderzoeken?

Op zich ik snap het wel dat je zou willen laten onderzoeken hoe het hooi is maar dan zou je het eigenlijk al bij elk pak moeten doen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 07:36

Ik zou juist laten onderzoeken en dit bij de loonwerker neerleggen. Zij verkopen kwaliteit en waarschijnlijk ook jjk vrij.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 09:27

Ik heb nu sinds ene half jaar voordroog via hun. 2 pakken hebben ze niet gegeten, of een deel ervan niet. Het pak wat ik erna openmaakte aten ze wel weer.
Ik weet niet of alle pakken die ik gekocht en gevoerd heb van hetzelfde stuk land afkwamen, dan heeft testen weinig nut nu. Wel ga ik dit bij hem neerleggen, aangezien ik voorheen nooit problemen heb gehad met het voer en vanaf ik het bij hem haal wel.
Geen idee waar ik hooi kan laten testen en wat de kosten zijn. Heb de vraag al vaker op bokt gesteld maar geen antwoord gekregen. Maar als de pakken van ander stuk afkomen en dit pak jjk vrij is, wil dat niet zeggen dat de vorige pakken dat wel waren

Ik zeg soms wel hooi, maar zolang ik haar heb, ook ook de eigenaar voor mij voerden haar Voordroog, paard heeft anders last van de luchtwegen

Zometeen komt de zadelmaker, even extra check

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:34

Je kan bij de GD Deventer een test laten doen. Succes! Hoop dat het nu beter wordt. Als het JJK is geweest dan kan de schade ook nog wel eens lange tijd aanhouden. Geloof dat dat best ernstig is. Misschien de moeite waard om nog even na te kijken.

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:36

Ik zou ook foto's en een scan adviseren. Verhaal zou kunnen wijzen op KS. Door de drie maanden dat ze stil heeft gestaan zou de pijn door minder sterke spieren toegenomen kunnen zijn.