pas ik op deze pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:17

Achter de pc kan ik niet zeggen ‘je past 100% niet op de pony’ daarvoor heb ik een foto/filmpje nodig, maar toch zou ik voor een grotere pony gaan. Je lichaam veranderd naarmate je groter wordt en wie weet krijg je een enorme groeispurt. Ik kan het want: ik kreeg Elmara toen ik 9 was, ik was veel te klein voor haar, dus we verwachten dat ik er altijd op kon blijven rijden. Maar we hadden het mis, ik groeide zo snel dat ik er niet meer oppaste. Nou was ik 1,68 en Elmara 1,51 en stevig gebouwd, maar het voelde gewoon niet goed en ik voel me nu enorm schuldig dat we haar hebben verkocht (ze zou toch verkocht moeten worden omdat wij zijn verhuist, maar toch voel ik me schuldig). Ik zou opzoek gaan naar een grotere pony/kleiner paard, want het is voor jou niet fijn als je je pony naar een jaar moet verkopen en het is voor de pony nier fijn om een te grote ruiter te dragen. Dus mijn advies is: ga opzoek naar een wat groter pony/kleiner paard, heb je liever een wat kleiner pony, kan je voor een fjord, haflinger enz gaan. Veel succes met zoeken en ik hoop dat je een leuke pony/paard vind!

Thirza_99

Re: pas ik op deze pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 12:34

Ja snap jullie helemaal.
Ff over dat buitenrijden, ik neem mijn zusje dan ook mee, die kan de eerste keren de pony vasthouden enzo, en op de pensionstal zijn ook nog mensen die eventueel wel met hun eigen paard mee willen gaan.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:44

Ik ben nu 1,52 en soms als ik op die kleine welshjes moet. Voelt het niet zo stevig zitten, voor vanwege de zadelmaat. Maar ook omdat het vaak kleine pony's zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:54

thirzanaomi schreef:
Ja snap jullie helemaal.
Ff over dat buitenrijden, ik neem mijn zusje dan ook mee, die kan de eerste keren de pony vasthouden enzo, .

Mooi, dan ben jij niet alleen :D
maar veel jonge paarden hebben steun nodig van oudere ervaren paarden om zelfvertrouwen op te bouwen buiten. Dat kost wel een paar maanden en sommigen leren het nooit om alleen naar buiten te gaan.

Daarom kijk uit naar een ervaren wat oudere pony met veel buitenrij ervaring.
Daar kan jij veel van leren en je zusje ook en kan je ook alleen mee naar buiten.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 13:38

Laat je aub niks wijs maken: een kind van 1.70m past met alle gemak op een Welsh Dpony! En dan lees ik nog reakties als : een kind van 1.55m past ook op een paard (we hebben het hier over een kind van 45kg meen ik gelezen te hebben?). En dan nog eentje die Welshjes met zo'n klein zadeltje niet fijn vindt rijden....Op een D-Welsh pony past gewoon een 17'' zadel.
En nog iets: je kunt prima wedstrijden rijden met jouw lengte en een Dpony!

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 13:47

Ik zou als ik jou was voor een grote pony gaan, als je een pony voor een langere termijn wil rijden en bijvoorbeeld de sport in wilt gaan.
Aangezien je nog maar 13 bent, is er een grote kans dat je dus nog wel 10 cm gaat groeien. Hangt er een beetje vanaf of je dus nog gaat groeien ofniet. Een D pony zou prima kunnen verder met jouw lengte en als je wat langer bent, maar zou dan wel een forsere pony kopen en niet een iele.

Als ik jouw berichten zo lees, dan denk ik dat een forsere D pony van iig 1,45 wel iets voor jullie is.
Dan kan jij er nog wel even op rijden, en is die niet veel te groot voor je zusje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 13:52

Baal schreef:
Laat je aub niks wijs maken: een kind van 1.70m past met alle gemak op een Welsh Dpony! En dan lees ik nog reakties als : een kind van 1.55m past ook op een paard (we hebben het hier over een kind van 45kg meen ik gelezen te hebben?). En dan nog eentje die Welshjes met zo'n klein zadeltje niet fijn vindt rijden....Op een D-Welsh pony past gewoon een 17'' zadel.

Da's net zo makkelijk gezegd over die zadels als er wordt gepraat over die paarden. Zeker op niet iedere wesh past een 17" hoor. zijn er genoeg die wel de lucht in zijn gegaan maar niet lang genoeg zijn in het lichaam!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:09

Baal schreef:

Op een grote wel, maar op een kleine niet meer ;)

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:17

Op enkele uitzonderingen na, past op elke Dpony (Wels of niet) een 17'' zadel hoor, op de meeste Cpony's ook nog wel. Ga eens kijken op een beetje drukbezochte wedstrijd, dan kun je zelf oordelen. Sorry, maar heb redelijk veel ervaring op dit gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:52

Ik heb ook heel wat kleine ponies gezien maar echt niet dat op iedere C en D pony een 17inch past hoor. Dat je het op wedstrijd ziet wil niet zeggen dat het past en ik ben vrij vaak op drukbezochte wedstrijden :')
Mijn eigen pony kan echt maar NET een 17" hebben, en dat is ook pas sinds dit jaar, want vorig jaar legden we hetzelfde zadel op en was deze echt nog te lang.. Niet om heel bijdehand te doen..

Net als dat de ene van 1.70 wel op een 1.40 model past en de ander niet. Heeft alles te maken met de bouw van het pony en de bouw van de ruiter. Iemand die net zo groot als ik is maar een veel langer bovenlichaam heeft (en dus anders in verhouding is!) zal namelijk echt niet op mijn pony passen, terwijl ze toch even lang is.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 15:44

Oké, ik zal als ik geweest ben een foto plaatsen, dan kunnen jullie oordelen.
Ik pas nu ook nog op een welsh A pony, oké ziet er miss niet super uit, maar de pony crosst nog steeds keihard over het zandpad, van mij heeft ze geen last. En dat is ook zon iel ding.
Dan zou ik als ik evt 10 cm groei toch nog wel op een D passen of vinden jullie van niet?
De pony is niet een welsh maar een kruising, wel iets forser dan een welsh.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 16:35

Baal schreef:

Ik ben 1.65 &45 kg en mn zusje is 1.55 & 35 kg.
Ik denk dat als ik een paard heb ik niet genoeg overwicht heb.
En nog niet te spreken over het opzadelen (mn zusje legt niet zo ff zon zwaar zadel op een paard van 1.65, mij lukt het nog net, mr dat betekent dan dat ze nooit zelf kan gaan).

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:39

Je zusje zou prima passen, jij NU nog ook. Maar over een paar jaar niet meer, het zou zonde zijn als je je paard dan al moet verkopen.

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 17:04

Ik zou zelf ook voor een grotere gaan! Ik ben 1.63 en heb zelf een paard van 1.60. Ik pas nog wel op mijn moeders arabier van 1.48 maar om daar echt op te rijden.. Het zou zonde zijn als je hem moet verkopen! :j

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 17:13

joh, je kan je overal aan aanpassen hoor! niet zo kijken op de kleintjes ;) ik ben 1,57 en rijd toch echt op tank van 1,85 en ook echt zelf opzadelen.... gaat prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:55