Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:32

vur schreef:
Ik kan maar 1 tip geven aan mensen die teleurgesteld zijn geraakt in de klassieke dressuur. Zoek een fantastische instructeur (en ik weet, daar zijn er niet veel) en er zal een wereld voor je open gaan. Ik ben ook van mening dat er heeeeeel veeeeeel mensen zijn in Nederland die zich met een Orunpapiertje instructeur noemen en waarbij het niveau van lesgeven bedroevend is. Ik zie dat ook met lede ogen aan. Maar dat wil niet zeggen dat AR een fantastisch alternatief is. Ik zie ook over het algemeen geen durchlässige paarden die met een losgelaten rug in een mooie aanleuning lopen in een mooie schwungvolle takt. Op het moment dat de schimmel wordt beloond helemaal op het einde van het filmpje zie je dat hij echt ontspant (met oortjes in beweging en naar voren). Ik zie 1 klein momentje (met een donkere in een pirouette in galop) dat ik denk, ja, dat begint ergens op te lijken. Maar verder is het leuk voor erbij of voor een blessurepaard of een ouwetje die nog een beetje in beweging moet blijven, maar je mist een stuk ontwikkeling als ruiter en als paard. En dat is zonde, want er is zoveel meer. Een paard echt verbeteren in beweging en lichaamsgebruik en met schwung en afdruk en losgelatenheid met een lichte voorhand waarbij de hoeven de bodem amper lijken te raken, met alleen het gewicht van de teugels in je handen en alleen op zit te kunnen rijden. Wat zeg ik, als je alleen maar denkt dat ie dan al alles doet wat je van hem vraagt, is ZO kicken. Dat zou iedereen eens moeten ervaren. En nee, dat leer je volgens mij niet bij een instructeur om de hoek met een Orun-diplomatje die dat zelf nog nooit ervaren heeft en ook niet geleerd heeft hoe hij/zij dat moet overbrengen aan de leerling.
Zo, dat wilde ik even kwijt. ;)

Goed! :j

VogeltjeM

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:44

Bedankt voor je onderbouwde posts babootje :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:10

xmarliez schreef:
En dan de volgende vraag, laat mij eens een filmpje zien van vrolijke, werkwillige academische rijkunst paarden?

Grappig om dit allemaal te lezen...
Ik heb mezelf nooit heel erg verdiept in zowel de klasieke dressuur als in de academische rijkunst heb wel in beide lesgehad.
Eerst twee jaar in klassieke dressuur, mijn paard had behoorlijk wat beweging en balans problemen wat het werken eigenlijk onmogelijk maakte. Met training volgens de klassieke dressuur zijn we nooit écht verder gekomen, aventoe maakte we een sprongetje vooruit, en dan vielen we weer terug.
Nu word ze getraint volgens de academische rijkunst en meeeeen het lijkt alsof ik een compleet ander paard heb! Ze is van een sloom, boos, en absoluut niet meer werklustig paard naar een blij, werkwillig en voorwaarts paard gegaan. Juist nu werken we heel veel met energie en voorwaarts, en het verbaasd mij echt dat er mensen zijn die dat compleet anders ervaren in de academische rijkunst.
Nogmaals, ik heb me er nooit echt in dat academische verdiept, maar mijn paard heeft er heel veel baad bij gehad, en heeft dat nog steeds :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:59

vur schreef:
Ik kan maar 1 tip geven aan mensen die teleurgesteld zijn geraakt in de klassieke dressuur. Zoek een fantastische instructeur (en ik weet, daar zijn er niet veel) en er zal een wereld voor je open gaan. Ik ben ook van mening dat er heeeeeel veeeeeel mensen zijn in Nederland die zich met een Orunpapiertje instructeur noemen en waarbij het niveau van lesgeven bedroevend is. Ik zie dat ook met lede ogen aan. Maar dat wil niet zeggen dat AR een fantastisch alternatief is. Ik zie ook over het algemeen geen durchlässige paarden die met een losgelaten rug in een mooie aanleuning lopen in een mooie schwungvolle takt. Op het moment dat de schimmel wordt beloond helemaal op het einde van het filmpje zie je dat hij echt ontspant (met oortjes in beweging en naar voren). Ik zie 1 klein momentje (met een donkere in een pirouette in galop) dat ik denk, ja, dat begint ergens op te lijken. Maar verder is het leuk voor erbij of voor een blessurepaard of een ouwetje die nog een beetje in beweging moet blijven, maar je mist een stuk ontwikkeling als ruiter en als paard. En dat is zonde, want er is zoveel meer. Een paard echt verbeteren in beweging en lichaamsgebruik en met schwung en afdruk en losgelatenheid met een lichte voorhand waarbij de hoeven de bodem amper lijken te raken, met alleen het gewicht van de teugels in je handen en alleen op zit te kunnen rijden. Wat zeg ik, als je alleen maar denkt dat ie dan al alles doet wat je van hem vraagt, is ZO kicken. Dat zou iedereen eens moeten ervaren. En nee, dat leer je volgens mij niet bij een instructeur om de hoek met een Orun-diplomatje die dat zelf nog nooit ervaren heeft en ook niet geleerd heeft hoe hij/zij dat moet overbrengen aan de leerling.

Ik deel jouw mening helemaal.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:44

VogeltjeM schreef:
Nou xmarliez; ik zie op het filmpje ontspannen, oplettende paarden met vertrouwen in de ruiter, die behoorlijk indrukwekkende arbeid laten zien. Je vraagt hoe een paard beter wordt van ontspanning: paarden gedijen bij rust. Waarom zou je m in de stress helpen? Ik vind dat je het aan je paard verplicht bent om zo humaan mogelijk te trainen. Verdiep je in het wezen 'paard' en in leerprocessen. Ik zie zelf graag een zo ontspannen mogelijk paard, want dat is een blij paard. Ontspannen is niet hetzelfde als suf of doods trouwens, dat vind ik onnodige vermenselijking van het paard.

xmarliez Ik raad je wel aan om je eerst wat beter te verdiepen in de AR voordat je het zo veroordeelt. Je vertelt een hoop onwaarheden en dat vind ik jammer.

Er is een middenweg tussen ontspanning en stress. Voor het goed trainen van een paard heb je inspanning en aanspanning nodig net zoals een mens heeft met het trainen. Je kunt niet jezelf verbeteren door enkel ontspannen te zijn, dat doe je zelf thuis op de bank en een paard in de wei.
Trainen is iets hard werken, het paard verbeteren en dan heb je niets aan half uitgevoerde oefeningen waarbij het paard 'in iedergeval ontspannen is'.

En als er iemand zich wel in het 'wezen paard' verdiept heeft dan ben ik het wel. Ik heb werkelijk alles gedaan op paardengebied wat er te halen valt maargoed, als jullie o.a. Joyce Mulder, Neeske van Silfhout, Claudia Wolters, Marijke de Jong en Sonja Braafhart geen goede AR instructeurs vinden dan heb ik het inderdaad echt in de verkeerde hoek gezocht ja..... En zo ook met mijn NH verleden, Humphrey Dirks, Emiel Voest, Piet Bakker, Anja Beran.. tja en niet enkel door dvdtjes te kijken hoor...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:47

vur schreef:

Mensen die de werkelijke dressuur hebben mogen ervaren zijn niet 'teleurgesteld' geweest. Die mensen hebben niet de juiste instructie gehad.
Verder ga ik volledig met je mee. Het is alleen jammer dat er maar weinig instructeurs zijn die werkelijk les willen geven en dus niet de inkomsten op nummer 1 moeten zetten maar het verbeteren van de combinatie. En er zijn nog maar weinig ruiters die echt willen leren rijden en dus constant de fouten bij hunzelf moeten zoeken en het paard daar nooit de schuld van moeten geven.
Als het even niet lukt dan ligt het aan het paard, aan de bouw, aan de manier van bewegen, aan het karakter of aan wat dan ook. Nou zo werkt het niet. Rijden is kritisch zijn voor jezelf en dat is moeilijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:02

xmarliez schreef:
Mensen die de werkelijke dressuur hebben mogen ervaren zijn niet 'teleurgesteld' geweest. Die mensen hebben niet de juiste instructie gehad.
Verder ga ik volledig met je mee. Het is alleen jammer dat er maar weinig instructeurs zijn die werkelijk les willen geven en dus niet de inkomsten op nummer 1 moeten zetten maar het verbeteren van de combinatie. En er zijn nog maar weinig ruiters die echt willen leren rijden en dus constant de fouten bij hunzelf moeten zoeken en het paard daar nooit de schuld van moeten geven.
Als het even niet lukt dan ligt het aan het paard, aan de bouw, aan de manier van bewegen, aan het karakter of aan wat dan ook. Nou zo werkt het niet. Rijden is kritisch zijn voor jezelf en dat is moeilijk.

Mee eens.
Met wel de kanttekening dat je er als leerling tegen moet kunnen dat fouten of niet goed gaan bij jezelf liggen en niet bij je paard. Niet iedereen kan er tegen om bij de overstap naar klassiek eerlijk en onomwonden te waarheid te horen van je instructrice en te accepteren dat het niet goed is en het niet goed gaat en het roer volledig om moet. Daar is moed en doorzettingsvermogen voor nodig en niet alle leerlingen kunnen en zichzelf en het paard corrigeren week in week uit met al het geduld terwijl er in het begin nog geen vooruitgang te zien is, want dat vraagt tijd, vallen en opstaan.
Nu pas na twee jaar klassieke instructie is het paardrijden gewoon heel erg leuk geworden met daarbij altijd nog de aanwezigheid van valkuilen. Het vraagt niet alleen om met heel veel gevoel te rijden, maar ook in mijn geval met bewustzijn die adhv het SKALA voortdurend test en voelt. Dus er zijn ook mensen waarvan ik weet dat ze wel degelijk de juiste instructie hadden maar de kans niet gegrepen hebben of het doorzettingsvermogen niet hadden want de instructrice was te kritisch. Die weer overstappen naar instructie die wel heel enthousiast de complimentjes rond strooit maar waar het goed paardrijden nooit geleerd zal worden.
Mij heeft twee les omstandigheden heel erg geholpen:
1. Een week in het begin van de overstap elke dag op twee paarden les krijgen van klassieke instructrice waarvoor we met de paarden op vakantie zijn gegaan;
2. Na regelmatig les te hebben gehad, na anderhalve jaar weer eens stevig door te pakken met les drie keer per week op een KWPN-er en dat twee maanden lang.

Ja ik weet het, dat kost wat maar ik heb daar mijn vakantie geld voor gebruikt en het was allemaal de moeite waard.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 30-07-13 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:32

Marlies, je kan het allemaal leuk opschrijven maar de uitvoering blijft gewoon moeilijk. Ik wil diskreet blijven naar jou toe, maar dat heb ik bij jullie lesdag kunnen zien. Er zit nog een hele kloof tussen wat er verteld wordt en wat er getoond werd tijdens de lessen. En natuurlijk is het altijd work in progress maar wat ik heb gezien komt nog niet in de buurt van wat jij hier allemaal opschrijft en wat je als voorbeeld aanhaalt, Ingrid Klimke. En dan maak ik geen vergelijking tussen een recreant en Ingrid Klimke maar dan kijk ik puur naar hoe de oefeningen worden uitgevoerd, wat in theorie wordt verteld en waar op gelet wordt tijdens de les. Verder kan je gewoon heel leuk jouw voorbeeld in de praktijk, de Professor hier op Bokt, napraten. En laat je je verder de mond snoeren door hem.
Ik sta echt open om meer te leren en ga dus ook links en rechts ergens kijken om kennis te maken maar dan moet men ook kunnen laten zien wat men predikt. Zeker als het allemaal zo stellig gebracht wordt en anderen afgebrand worden. Dan creeer je hoge verwachtingen, die blijkbaar niet waargemaakt kunnen worden. Een beetje bescheidenheid zou je sieren.
Dus dat ik nu 1 slechtere ervaring heb gehad met zgn. 'echte' klassieke dressuur maakt nog niet dat ik het verafschuw. Ik kijk zelf ook nog altijd graag naar Ingrid Klimke, hoe zij haar jonge paard opleidt.

ina_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:34

Omdat ik mij toch nog even wat wou inlezen over beide methoden/ manieren van rijden kwam ik na wat gegoogle uit op deze site: http://www.klassiekpaardrijden.nl/index.php maar dit gaat niet over de 'klassieke' manier van het klassieke dressuuur.... Maar wordt wel klassiek neer gezet...

Heeft iemand ook een duidelijke site van de klassieke dressuur net als Marijke de Jong dat heeft over het AR? En het liefst nederlands :)
En als ik deze site bekijk http://www.klassiekerijkunst.com/horsemanship/ en de foto's bekijk die her en der voorbij komen zie ik hele mooi beelden met ontspannen paarden die netjes lopen op de goede manier (of zie ik dat verkeerd)

Edit: nog een site gevonden

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:42

xmarliez schreef:
VogeltjeM schreef:
Nou xmarliez; ik zie op het filmpje ontspannen, oplettende paarden met vertrouwen in de ruiter, die behoorlijk indrukwekkende arbeid laten zien. Je vraagt hoe een paard beter wordt van ontspanning: paarden gedijen bij rust. Waarom zou je m in de stress helpen? Ik vind dat je het aan je paard verplicht bent om zo humaan mogelijk te trainen. Verdiep je in het wezen 'paard' en in leerprocessen. Ik zie zelf graag een zo ontspannen mogelijk paard, want dat is een blij paard. Ontspannen is niet hetzelfde als suf of doods trouwens, dat vind ik onnodige vermenselijking van het paard.

xmarliez Ik raad je wel aan om je eerst wat beter te verdiepen in de AR voordat je het zo veroordeelt. Je vertelt een hoop onwaarheden en dat vind ik jammer.

Er is een middenweg tussen ontspanning en stress. Voor het goed trainen van een paard heb je inspanning en aanspanning nodig net zoals een mens heeft met het trainen. Je kunt niet jezelf verbeteren door enkel ontspannen te zijn, dat doe je zelf thuis op de bank en een paard in de wei.
Trainen is iets hard werken, het paard verbeteren en dan heb je niets aan half uitgevoerde oefeningen waarbij het paard 'in iedergeval ontspannen is'.

En als er iemand zich wel in het 'wezen paard' verdiept heeft dan ben ik het wel. Ik heb werkelijk alles gedaan op paardengebied wat er te halen valt maargoed, als jullie o.a. Joyce Mulder, Neeske van Silfhout, Claudia Wolters, Marijke de Jong en Sonja Braafhart geen goede AR instructeurs vinden dan heb ik het inderdaad echt in de verkeerde hoek gezocht ja..... En zo ook met mijn NH verleden, Humphrey Dirks, Emiel Voest, Piet Bakker, Anja Beran.. tja en niet enkel door dvdtjes te kijken hoor...

Ik vraag me af hoe oud jij bent Marliez?
Want als jij allemaal van deze mensen les hebt gehad en dan bedoel ik niet 1 les?
Maar volgens mij ben je nog veel te jong om al zoveel levenservaring te hebben en zoveel kennis,
Wat voor wetenschappelijke onderzoeken heb je allemaal gedaan , dat volgens jou alleen de klassieke dressuur goed is , want je noemt hierboven best wat namen op van mensen die echt weten waar ze het over hebben??

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:44

Precies Ina, dit is volgens mij ook AR methodiek en niet klassieke dressuur site. Dat vind ik altijd zo vreemd dat wel het etiketje klassiek wordt gebruikt (trekt klanten aan?) maar dat het dat niet is. Dat maakt het ook voor nieuwe klanten verwarrend.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:01

Marliez je kunt van de allerbeste instructeurs les krijgen maar je moet er zelf ook voor openstaan om het te leren. Misschien ligt het niet aan al die mensen die jou les hebben gegeven maar moet je eens kritisch naar jezelf kijken.......

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:06

Ansie schreef:
Marlies, je kan het allemaal leuk opschrijven maar de uitvoering blijft gewoon moeilijk. Ik wil diskreet blijven naar jou toe, maar dat heb ik bij jullie lesdag kunnen zien. Er zit nog een hele kloof tussen wat er verteld wordt en wat er getoond werd tijdens de lessen. En natuurlijk is het altijd work in progress maar wat ik heb gezien komt nog niet in de buurt van wat jij hier allemaal opschrijft en wat je als voorbeeld aanhaalt, Ingrid Klimke. En dan maak ik geen vergelijking tussen een recreant en Ingrid Klimke maar dan kijk ik puur naar hoe de oefeningen worden uitgevoerd, wat in theorie wordt verteld en waar op gelet wordt tijdens de les. Verder kan je gewoon heel leuk jouw voorbeeld in de praktijk, de Professor hier op Bokt, napraten. En laat je je verder de mond snoeren door hem.
Ik sta echt open om meer te leren en ga dus ook links en rechts ergens kijken om kennis te maken maar dan moet men ook kunnen laten zien wat men predikt. Zeker als het allemaal zo stellig gebracht wordt en anderen afgebrand worden. Dan creeer je hoge verwachtingen, die blijkbaar niet waargemaakt kunnen worden. Een beetje bescheidenheid zou je sieren.
Dus dat ik nu 1 slechtere ervaring heb gehad met zgn. 'echte' klassieke dressuur maakt nog niet dat ik het verafschuw. Ik kijk zelf ook nog altijd graag naar Ingrid Klimke, hoe zij haar jonge paard opleidt.

Tja hier kan ik op reageren maar dit vind ik nogal beledigend, niet naar mij, absoluut niet maar wel naar andere. Want ik denk dat het nivo waar jij een deel van hebt mogen zien te hoog is voor menig mens om te kunnen beoordelen. Daarnaast is het paard van Ingrid Klimke wel wat anders in zijn beweging dan mijn tinker of het paard wat jij hebt mogen aanschouwen. Dat is voor een oog dat zelf niet op hoog nivo rijdt of daarnaartoe opgeleid wordt lastig om te beoordelen.
Buiten dat, een training is geen show wat ik al vaker heb aangegeven. Het zou een grap zijn als ik les heb om een ander een goed gevoel te geven. Nee ik wil dat alles in mijn training mee genomen wordt waar ik zelf op vast loop. En dat ziet er dan wat minder sierlijk uit voor een ander, daarmee maak ik wel stappen en kan ik in de tussentijd zelf oefenen. Die training daarop pakken we weer andere dingen mee en zo blijft een training een training en geen show.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:09

midgie schreef:
xmarliez schreef:

Ik vraag me af hoe oud jij bent Marliez?
Want als jij allemaal van deze mensen les hebt gehad en dan bedoel ik niet 1 les?
Maar volgens mij ben je nog veel te jong om al zoveel levenservaring te hebben en zoveel kennis,
Wat voor wetenschappelijke onderzoeken heb je allemaal gedaan , dat volgens jou alleen de klassieke dressuur goed is , want je noemt hierboven best wat namen op van mensen die echt weten waar ze het over hebben??

Jij weet heel goed hoe oud ik ben ;) en van die persoon waarvan jij dat weet weet je ook dat ik inderdaad les heb gehad van deze mensen en heel veel lessen heb gezien die deze mensen gaven. En die persoon weet ook dat ik lang genoeg hierin rond ben blijven hangen om te weten hoe de vork in de steel steekt.
En over dat wetenschappelijk onderzoek :)) achja, daar weet die persoon ook wel meer over.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:14

Paperboy schreef:
Marliez je kunt van de allerbeste instructeurs les krijgen maar je moet er zelf ook voor openstaan om het te leren. Misschien ligt het niet aan al die mensen die jou les hebben gegeven maar moet je eens kritisch naar jezelf kijken.......

Nou ik ga niet minimaal 50 euro uitgeven voor een les als ik er niet voor open sta...

Elles

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:33

Moderatoropmerking:
Het persoonlijk worden naar elkaar verstoort de discussie op een vervelende manier. Bij deze dan ook een vriendelijk, maar wel dringend verzoek het bij de (ook voor andere gebruikers/meelezers leerzame) feiten te houden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:51

Ik heb ook enkele lessen AR gevolgd met een paard dat al langer volgens de AR getraint werd. En ik word er eerlijk gezegd niet blij van. Mijn instructrice kraakte de hele les alles af wat geen AR was, als ze dan tussendoor een les gaf kwam ze met allemaal theorie die nergens terug te vinden was (behalve in een boek geschreven door haar instructrice :roll: ). Ik had volgens mij echt de stereotype slechte AR instructrice, alles moest in een slakkengang, alles moest ontspannen, alles moest eigenlijk zonder hulpen, dus paardlief weet eigenlijk niet zo heel goed wat de bedoeling is en sjokt maar wat rond aan een lange teugel terwijl je zijn binnenachterbeen eronder probeert te duwen, met weinig succes. Door alle theorie die erbij word verteld en die leuke handwerk oefeningen krijg je het idee dat je veel leert maar als ik nu kijk wat ik daar verder aan heb. ik heb bijvoorbeeld ook niet echt beter leren zitten terwijl ik dat toch echt vooral gehoopt had, daar hebben enkele lessen van een dood normale "stromingsvrije" instructeur eigenlijk meer aan gedaan :)

Ik vind het eigenlijk ook veel te commercieel allemaal, de lesprijzen zijn er ook naar, dat ze dat durven te vragen soms :oo . Mijn instructrice deed regelmatig clinics bij Bent en had ook een boel diploma's maar ik vond het toch echt geldverspilling uiteindelijk.

EDIT: Ik vond het ook een beetje een "dommige" methode soms, ik heb maar enkele theorielessen gehad en in iedere les werd hetzelfde gezegd, vaak op 3 verschillende manieren in 1 les, niet banketstaaf bedoeld voor de mensen die dat wel nodig hebben maar ik snap het na 2x wel :Y) .

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:04

Nee dat klopt AR is niet Klassiek dat willen sommige van hen je wel doen geloven maar dat is echt niet zo. Marijke de Jong is AR. Al haar aanhangers ook en dus niet Klassiek.

Ik las ook nog ergens dat je je ergens in verdiept moest hebben om erover mee te mogen praten, zoals ik in mijn eerste bericht aangaf, ik heb les gehad van een toen nog 4e graad rechtricht instructrice, ongeveer een jaar lang, waarna mijn paard een jaar lang last van een schouderblessure heeft gehad wat gekomen is door de halsbuiging die gereden wordt met AR ipv stelling. Dit is bevestigd door de dierenarts en de revalidatiearts.

Ik neem geen enkel risico meer en ik weet nu weer het verschil tussen stelling, buiging en halsbuiging.

Verder wil ik nog kwijt dat ik persoonlijke aanvallen niet kan waarderen en dat ik dat vind getuigen van persoonlijke zwakheden die zo zogenaamd verbloemd worden om de aandacht ergens anders op te richten. Als je niets zinnigs hebt te zeggen, plaats dan niets of stuur een PB.

Wat ik (onder andere) geleerd heb in de klassieke dressuur is een paard wat gaat in een eerlijke aanleuning, zelfhouding. Dit wordt ook wel relatieve oprichting genoemd. De graad van de verzameling bepaald de oprichting, de houding van de hals komt dus vanuit het paard zelf. De reden dat ik dit post is omdat het makkelijk te herkennen is.
Als je naar een proef zou kijken moet de halshouding in een verzamelde draf dus heel anders zijn dan in een piaffe bijvoorbeeld of een galoppirouette. Bij een vermeerdere verzameling wordt de hals door het paard zelf meer opgericht. Op die manier veranders de halshouding van een paard telkens weer in elke oefening.
van een draf naar een in draf gereden schouderbinnenwaarts geeft al een heel andere halshouding omdat de schouderbinnenwaarts verzamelend werkt.
Heel vaak lees/hoor je van die dingen, hij moet ronder, iets dieper, als je zo rijdt dan rij je altijd van voor naar achteren omdat de ruiter dan de halshouding bepaald en dat kan niet.
Het enige wat wij kunnen is bijvoorbeeld de teugels langer maken zodat de hals strekt en dan weer op maat maken. Wij moeten door midden van de halve ophoudingen het paard laten ontspannen in de kaak en nek, welke halsohuding daarbij hoort die geeft het paard zelf aan.
En dat is nou juist zo moeilijk en dat wordt je bijna nergens meer geleerd.
Ook niet bij AR, dan haal je je teugels naar achteren totdat het paard de juiste houding aan neemt en dat is ook van voor naar achteren werken ipv andersom.

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:10

liedje89 schreef:
Ik heb ook enkele lessen AR gevolgd met een paard dat al langer volgens de AR getraint werd. En ik word er eerlijk gezegd niet blij van. Mijn instructrice kraakte de hele les alles af wat geen AR was, als ze dan tussendoor een les gaf kwam ze met allemaal theorie die nergens terug te vinden was (behalve in een boek geschreven door haar instructrice :roll: ). Ik had volgens mij echt de stereotype slechte AR instructrice, alles moest in een slakkengang, alles moest ontspannen, alles moest eigenlijk zonder hulpen, dus paardlief weet eigenlijk niet zo heel goed wat de bedoeling is en sjokt maar wat rond aan een lange teugel terwijl je zijn binnenachterbeen eronder probeert te duwen, met weinig succes. Door alle theorie die erbij word verteld en die leuke handwerk oefeningen krijg je het idee dat je veel leert maar als ik nu kijk wat ik daar verder aan heb. ik heb bijvoorbeeld ook niet echt beter leren zitten terwijl ik dat toch echt vooral gehoopt had, daar hebben enkele lessen van een dood normale "stromingsvrije" instructeur eigenlijk meer aan gedaan :)

Ik vind het eigenlijk ook veel te commercieel allemaal, de lesprijzen zijn er ook naar, dat ze dat durven te vragen soms :oo . Mijn instructrice deed regelmatig clinics bij Bent en had ook een boel diploma's maar ik vond het toch echt geldverspilling uiteindelijk.

EDIT: Ik vond het ook een beetje een "dommige" methode soms, ik heb maar enkele theorielessen gehad en in iedere les werd hetzelfde gezegd, vaak op 3 verschillende manieren in 1 les, niet banketstaaf bedoeld voor de mensen die dat wel nodig hebben maar ik snap het na 2x wel :Y) .

Zo voelde het voor mij ook. In het begin dacht ik, oh leuk ik mag allemaal soorten oefeningen rijden die ik eerder niet kon. Maar achteraf denk ik dat ik mijn paard zijn hersens spoelde met telkens weer die schouderbinnen op de ene lange zijde en dan weer de travers op de ander lange zijde. Eigenlijk doe je telkens hetzelfde. Ik heb er uiteindelijk niets van geleerd. Maar alle praatjes en omdat je denkt dat je aan het verzamelen bent hebben mij eerst echt verblind.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:24

misskrisss schreef:
liedje89 schreef:

Zo voelde het voor mij ook. In het begin dacht ik, oh leuk ik mag allemaal soorten oefeningen rijden die ik eerder niet kon. Maar achteraf denk ik dat ik mijn paard zijn hersens spoelde met telkens weer die schouderbinnen op de ene lange zijde en dan weer de travers op de ander lange zijde. Eigenlijk doe je telkens hetzelfde. Ik heb er uiteindelijk niets van geleerd. Maar alle praatjes en omdat je denkt dat je aan het verzamelen bent hebben mij eerst echt verblind.

Ik vind het jammer dat mijn post op blz 3 blijkbaar niet goed gelezen is. Daar beschrijf ik heel duidelijk waar je als ruiter op moet letten, niet per se binnen de AR maar ook in algemeenheid. Waaronder het werk leuk houden. Wie zegt dat je ellenlang de sbw op de lange zijde moet oefenen. Dat is gewoon geestdodend. Ook dat van de losse teugels. Ik heb geleerd om met aanleuning te rijden om zo de energie in het paard te houden, naar de hand toe te rijden. Ook dat past binnen de AR, hoewel er daarna meer vanuit gegaan wordt dat het paard in zelfhouding loopt en de aanleuning voornamelijk op zit- en beencontact gebeurd aangevuld met de hand. En dat is wat je volgens mij vaak op de filmpjes ziet. Dat kan je mooi of nuttig vinden of niet.
Verder wil ik niemand aanvallen maar ik stel wat bescheidenheid wel op prijs, excuses als dat wat bot over is gekomen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:32

@Ansie: Ik denk dat ik wat dat betreft ook gewoon een slechte instructrice heb gehad hoor. Kritisch denken werd door haar niet heel erg op prijs gesteld, tenminste niet over AR iedere andere manier diende je wel af te kraken en iets anders doen dan de door haar voorgeschreven precies dezelfde oefeningen was er niet bij. Het heeft mij iig nogal een afkeer voor al die commerciele methodes gegeven. Natuurlijk wel zo dat ik met een paard van een ander leste en dan heb je altijd wat minder inbreng.

Wat mij in haar geval trouwens ook op viel is dat al haar volgelingen ook nog werden omgeven door een leger van osteopaten, homeopaten en andere zweefteven. Ik heb het idee dat dat er ook een beetje bij hoort en daar ben ik ook niet zo van.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:36

Ja dat is heel jammer liedje89, snap dat je er zo over denkt :j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:45

liedje89 schreef:
@Ansie: Ik denk dat ik wat dat betreft ook gewoon een slechte instructrice heb gehad hoor. Kritisch denken werd door haar niet heel erg op prijs gesteld, tenminste niet over AR iedere andere manier diende je wel af te kraken en iets anders doen dan de door haar voorgeschreven precies dezelfde oefeningen was er niet bij. Het heeft mij iig nogal een afkeer voor al die commerciele methodes gegeven. Natuurlijk wel zo dat ik met een paard van een ander leste en dan heb je altijd wat minder inbreng.

Wat mij in haar geval trouwens ook op viel is dat al haar volgelingen ook nog werden omgeven door een leger van osteopaten, homeopaten en andere zweefteven. Ik heb het idee dat dat er ook een beetje bij hoort en daar ben ik ook niet zo van.

Allemaal geldklopperij, makkelijk geld verdienen over de rug van andermans onkunde/onwetendheid....

Als je je paard fatsoenlijk rijdt en gymnastiseert, dan heb je die hele rataplan aan geldzuigers niet nodig :7

ik snap ook niet waarom die AR lessen ook zoveel geld moeten kosten vergeleken bij regulier/klassieke instructie...
en er dan ook nog een hele commerciële handel naast voeren met boekjes, cursussen, clinics, materiaal ed.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:53

Ansie schreef:
misskrisss schreef:

Ik vind het jammer dat mijn post op blz 3 blijkbaar niet goed gelezen is. Daar beschrijf ik heel duidelijk waar je als ruiter op moet letten, niet per se binnen de AR maar ook in algemeenheid. Waaronder het werk leuk houden. Wie zegt dat je ellenlang de sbw op de lange zijde moet oefenen. Dat is gewoon geestdodend. Ook dat van de losse teugels. Ik heb geleerd om met aanleuning te rijden om zo de energie in het paard te houden, naar de hand toe te rijden. Ook dat past binnen de AR, hoewel er daarna meer vanuit gegaan wordt dat het paard in zelfhouding loopt en de aanleuning voornamelijk op zit- en beencontact gebeurd aangevuld met de hand. En dat is wat je volgens mij vaak op de filmpjes ziet. Dat kan je mooi of nuttig vinden of niet.
Verder wil ik niemand aanvallen maar ik stel wat bescheidenheid wel op prijs, excuses als dat wat bot over is gekomen.

Hoe kun je naar de hand toerijden als je enkel op een blanke stang en kaptoom rijdt?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:57

listiglistje schreef:
liedje89 schreef:

Allemaal geldklopperij, makkelijk geld verdienen over de rug van andermans onkunde/onwetendheid....

Als je je paard fatsoenlijk rijdt en gymnastiseert, dan heb je die hele rataplan aan geldzuigers niet nodig :7

ik snap ook niet waarom die AR lessen ook zoveel geld moeten kosten vergeleken bij regulier/klassieke instructie...
en er dan ook nog een hele commerciële handel naast voeren met boekjes, cursussen, clinics, materiaal ed.

En niet vergeten het forum waar je een fortuin moet neertellen in het jaar... Tja ze willen geen mensen van buitenaf, ze willen enkel mensen die ja knikken en niks zeggen.