vur schreef:Ik kan maar 1 tip geven aan mensen die teleurgesteld zijn geraakt in de klassieke dressuur. Zoek een fantastische instructeur (en ik weet, daar zijn er niet veel) en er zal een wereld voor je open gaan. Ik ben ook van mening dat er heeeeeel veeeeeel mensen zijn in Nederland die zich met een Orunpapiertje instructeur noemen en waarbij het niveau van lesgeven bedroevend is. Ik zie dat ook met lede ogen aan. Maar dat wil niet zeggen dat AR een fantastisch alternatief is. Ik zie ook over het algemeen geen durchlässige paarden die met een losgelaten rug in een mooie aanleuning lopen in een mooie schwungvolle takt. Op het moment dat de schimmel wordt beloond helemaal op het einde van het filmpje zie je dat hij echt ontspant (met oortjes in beweging en naar voren). Ik zie 1 klein momentje (met een donkere in een pirouette in galop) dat ik denk, ja, dat begint ergens op te lijken. Maar verder is het leuk voor erbij of voor een blessurepaard of een ouwetje die nog een beetje in beweging moet blijven, maar je mist een stuk ontwikkeling als ruiter en als paard. En dat is zonde, want er is zoveel meer. Een paard echt verbeteren in beweging en lichaamsgebruik en met schwung en afdruk en losgelatenheid met een lichte voorhand waarbij de hoeven de bodem amper lijken te raken, met alleen het gewicht van de teugels in je handen en alleen op zit te kunnen rijden. Wat zeg ik, als je alleen maar denkt dat ie dan al alles doet wat je van hem vraagt, is ZO kicken. Dat zou iedereen eens moeten ervaren. En nee, dat leer je volgens mij niet bij een instructeur om de hoek met een Orun-diplomatje die dat zelf nog nooit ervaren heeft en ook niet geleerd heeft hoe hij/zij dat moet overbrengen aan de leerling.
Zo, dat wilde ik even kwijt.
Goed!