Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

jasmijn78 schreef:Wat betreft Anja Beran: Hier een filmpe van haar:
http://www.youtube.com/watch?v=_oSHXKzHmqo
Rond 2.03 zie je een paard dat duidelijk achter niet zuiver gaat. Rond 2.33 zie je een poging tot uitstrekken. Je ziet een hoop voorbeengezwaai, maar nauwelijks buiging in de gewrichten van de achterbenen. De achterbenen treden niet onder, maar blijven achter de massa. Bovendien drukt het paard de schoft helemaal naar beneden. Dit is geen uitgestrekte draf, maar spaanse pas in draf. Idem rond 2.50. Rond 3.05 moet het paard aangalopperen, en dat doet deze ook door een a 2 drafpassen, met de schoft naar beneden gedrukt. In de pirouette rond 3.20 valt het paard geheel door het binnenbeen. Idem rond 3.38. Het kunstje rond minuut 4.00 is dan wel weer grappig. Spaanse pas vind ik verder weinig met rijkunst te maken hebben, dat is gewoon een leuk kunstje. Ze noemen dit '' elegant dressage training'' , het is maar wat je wil zien. De paarden zijn prachtig, evenals het verhaal er omheen. Maar dressuurmatig zie ik nog teveel tekortkomingen.
Als je hier nog overheen komt, zou ik daar enorm van genieten.jasmijn78 schreef:@ Babootje: dat is ook vaak het probleem: overal staat prachtige theorie, maar het in de praktijk brengen laat vaak te wensen over. En dat is jammer.
Dat is namelijk iets waar de klassieke rijkunst ALTIJD rekening mee houdt. De moderne dressuur meer met het manipuleren daarvan. Anyway..Anne_GTI schreef:Ik ken verschillende instructeurs die je wsl. Met de teugels in een hand gaan laten rijden. Dan moet je het wel met je zit en benen oplossen. Wat ik nu op het filmpje zag was heel veel gedoe met de binnenhand.

jasmijn78 schreef:(sorry, qoute functie doet het niet)
Degene die beweren dat de dressuur er is voor het paard zijn de grootste jokkebrokken. De dresuur is er voor ons. Zodat wij het paard beter kunnen controleren, zodat wij er fijner op kunnen rijden. Wat mij betreft is ieder paard, ongeacht ras of bouw, gewoon goed zoals hij is. Het zijn de doeleinden die wij er mee voor ogen hebben die maken of het een geschikt paard voor ons is. Een paard heeft echt geen dressuurtraining nodig om zich happy te voelen. Jaag hem met een stuk of 20 lekker anderen paarden de prairie op en hij zal zich prima vermaken. Wij hoeven hem niet te leren zijn lichaam goed te gebruiken, dat kan hij prima zelf. Het wordt een ander verhaal als wij er op gaan zitten en het dier in gaan zetten voor onze doeleinden. Dus wat sommige goeroes ook beweren in hun '' feel-good'' marketing strategie; er is niks onzelfzuchtings aan dressuur.
Ansie schreef:Pff jasmijn.. die toevoeging.. ik heb het helemaal niet over feel good dressuur. In het opzicht van op een paard gaan zitten en er voor zorgen dat het paard ons fatsoenlijk kan dragen manipuleren we natuurlijk altijd. Ik denk dat je heel goed begrijpt wat ik met mijn tekst over manipuleren bedoel en hoop dat je met je 'kritische' ogen eens naar de moderne dressuur kijkt. That's all.
Ansie schreef:Kleine verschillen? De gehele biomechanica links laten liggen noem ik niet bepaald een klein verschil (rijden in absolute oprichting).
Denk trouwens dat TS er niet zoveel baat meer bij heeft wat wij allemaal vinden aangezien ze een nieuw topic heeft gestart.![]()
Mij hoef je verder ook niet te overtuigen, ik heb zelf ogen

Babootje schreef:Anne_GTI schreef:Ik ken verschillende instructeurs die je wsl. Met de teugels in een hand gaan laten rijden. Dan moet je het wel met je zit en benen oplossen. Wat ik nu op het filmpje zag was heel veel gedoe met de binnenhand.
Als een paard extreem scheef is, is dat echt niet met zit en benen alleen op te lossen. De weg daarnaar toe zul je altijd wat extra hulp nodig hebben.
Ansie schreef:Absolute oprichting is zeker niet het (eind)doel mag ik hopen, ik denk dat je niet begrijpt wat ik schrijf.
Overigens is dat paard niet kapot gereden maar met de kennis van nu had ik er waarschijnlijk veel meer uit kunnen halen en er veel meer plezier mee gehad! Nu weet ik pas waarom het al die tijd niet goed voelde en hoe het wel moet voelen, en dat gun ik iedereen. Dus ja, dat filmpje is inderdaad HEEL fout!! Zou ik ook niemand aanraden.