Rechtrichten,waar te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:59

Wat betreft Anja Beran: Hier een filmpe van haar:

http://www.youtube.com/watch?v=_oSHXKzHmqo

Rond 2.03 zie je een paard dat duidelijk achter niet zuiver gaat. Rond 2.33 zie je een poging tot uitstrekken. Je ziet een hoop voorbeengezwaai, maar nauwelijks buiging in de gewrichten van de achterbenen. De achterbenen treden niet onder, maar blijven achter de massa. Bovendien drukt het paard de schoft helemaal naar beneden. Dit is geen uitgestrekte draf, maar spaanse pas in draf. Idem rond 2.50. Rond 3.05 moet het paard aangalopperen, en dat doet deze ook door een a 2 drafpassen, met de schoft naar beneden gedrukt. In de pirouette rond 3.20 valt het paard geheel door het binnenbeen. Idem rond 3.38. Het kunstje rond minuut 4.00 is dan wel weer grappig. Spaanse pas vind ik verder weinig met rijkunst te maken hebben, dat is gewoon een leuk kunstje. Ze noemen dit '' elegant dressage training'' , het is maar wat je wil zien. De paarden zijn prachtig, evenals het verhaal er omheen. Maar dressuurmatig zie ik nog teveel tekortkomingen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:12

@Jasmijn78
Wat een eenzijdig + gekleurd verhaal. Ik weet zeker dat er filmpjes van reguliere hoge dressuurruiters zijn die ook van alles laten zien wat niet klopt.

Als je maar in één weg gelooft en beweert dat dat de beste is, dan geloof ik je niet. Je moet van veel dingen leren en naar veel dingen kijken. Als je zegt AR en Klassieke Dressuur zijn altijd zus en zo en nooit zus en zo, dat is toch kortzichtig. Net zoals andersom hetzelfde geldt.
Alleen taktmatig vooruit knallen is ook niet voor elk paard DE weg.
Je moet kijken hoe t paard in elkaar steekt en daar een training op maken. Dat kan eerst takt en impuls kweken zijn, of eerst soepel maken met buigen en ondertreden. Ligt aan het paard wat je voor je hebt. Er leidt nooit 1 weg naar Rome. Als mensen denken de waarheid in pacht te hebben ben ik al afgehaakt en jouw verhaal lijkt daar wel op te wijzen.

Wat ook nog eens zo is, is dat in de reguliere dressuur wordt gereden met over het algemeen giganten van KWPN paarden, en in de AR en klassieke rijkunst veel vaker met Iberische paarden wordt gereden, die een andere bouw hebben.
Er zijn inderdaad excessen bij de AR maar dat heb je ook bij de reguliere dressuur.

Een ding vind ik echt nonsense en dat is slofgebruik. (Langdurige) dwang is gewoon bagger icm een paardenlijf. Dus daar haak ik echt af bij jouw verhaal.

In ieder geval is het paard van TS scheef en moet ze kijken of ze m nog op de rails gaat krijgen. Zoek daarvoor een goede instructeur en kijk of de aanpak bij je past.

En laat dit topic aub geen discussie over voor of tegen AR of welke stroming dan ook worden, daar zijn al veel andere langlopende topics voor op Bokt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Rechtrichten,waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:24

Ik ken verschillende instructeurs die je wsl. Met de teugels in een hand gaan laten rijden. Dan moet je het wel met je zit en benen oplossen. Wat ik nu op het filmpje zag was heel veel gedoe met de binnenhand.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:37

Fransje_70, helemaal mee eens.

Ik geloof trouwens niet dat Anja Beran academische dressuur rijdt, heb al 100x gehoord dat ze klassieke dressuur doet, lijkt me sterk dat die ene afwijkende mening de juiste zou zijn. En als ze wel academisch werkt, tja, dan word ik nog ferventer aanhanger van de academische kant.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:54

@ Fransje:
Natuurlijk zijn er filmpjes van topruiters waarbij het fout gaat. Maar die presenteren zich in de regel niet als goeroe in de rijkunst. Topruiters beweren niet dat ze brakke afgeschreven paarden weer goed krijgen zoals een figuur als AdB. Ik haalde het voorbeeld van Anja Beran aan omdat zij werd aangemerkt als goede klassieke ruiter, maar dat laat zij niet zien.

Ik geloof dat er vele variaties op het scala der ausbilding mogelijk zijn. Maar ik geloof niet dat je bij halverwege kunt beginnen, en dus de fase van nageeflijkheid, ontspanning en voorwaarts aan het been zijn over kunt slaan. En dat gebeurd naar mijn mening in de AR wel. En daarom vind ik die stroming niet effectief. Zeker niet als je een dergelijk probleem als die van de TS wilt oplossen. Daarvoor moet je buik, rug en borstspieren van het paard goed trainen, en dat doe je niet als je impulsloos door de baan blijft sloffen.

Verder denk ik dat het voor geen enkel paard zinvol is om het opleidingstraject met buigen en ondertreden te beginnen. Dan sla je belangrijke fases over.

Verder over het rijden met Iberische paarden: bij dat soort paarden zou juist de nadruk moeten liggen op het eerlijk voorwaarts rijden met takt en regelmaat. Die paarden kunnen meestal van nature verzamelen en piafferen als een malle, maar gewoon een normale pas rechtuit draven vinden ze moeilijk.

En een slof werkt bij goed gebruik alleen in als dat nodig is, dus is van constante dwang geen sprake.

Verder is in dit soort discussies een discussie over verschillende stromingen onvermijdelijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:41

Je kan nu wel alles en iedereen gaan afkraken omdat ze dingen roepen, maar op het moment dat ze paard en ruiter helpen is dat hetgeen waar het om draait.

TS heeft niks aan dit gezeik.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 00:03

Heb het hele topic meegelezen en ook ben ik van mening dat rechtrichten geen doel op zich moet zijn maar dat het bij het scala van de africhting thuishoort. Er worden heel veel verschillende meningen en adviezen gegeven aan TS gegeven en kan me voorstellen dat het voor haar alleen maar verwarrender wordt. Ik vind de mening van Abacab erg waardevol. Ook geeft Jasmijn78 erg waardevolle informatie en deel haar mening wat betreft de Academische Rijkunst. Ik vind haar verhaal over de AR dan ook redelijk objectief en helder. Ik ben niet zo thuis met de Antoine de Bodt methode heb wel leerlingen van hem zien rijden en in mijn ogen ziet het er niet uit en de paarden die ik zag lopen liepen allemaal met een weggedrukt rug.
En misschien of topic maar een van de paarden die ik rij voor iemand is een Andalusiër en die ben ik juist nu alleen maar voorwaarts neerwaarts aan het rijden. takt . impuls. veel overgangen. lang en laag.( hij hoeft natuurlijk niet zo laag als een warmbloed omdat hij meer in een vierkantmodel staat) Zodat hij los in zijn lijf wordt en over de rug gaat lopen.. Het is een paard wat inderdaad genoeg "kunstjes" kende en in het begin had hij echt moeite om zo te lopen, hij was altijd gewend om bovenin te lopen en moest hij weer zijn balans opnieuw vinden. Moet wel zeggen dat het een slim paard is met kwaliteit dus hij pikt het snel op en werkt graag voor je, en les trouwens bij een klassiek geschoolde instructrice dus gewoon volgens het scala .

@ TS Ik denk dat je niet teveel moet fixeren op het rechtrichten maar kijk om je heen in je omgeving naar andere ruiters. Wie kan er redelijk goed rijden? Vraag aan ze van wie ze les hebben, wat ze leren in de les? Wat de opleiding is van hun instructeur?. Meestal werkt het beter om een goede instructeur te vinden via via dan zomaar een vreemde via het internet. Een goede instructeur weet echt wel hoe hij om moet gaan met kissing spines daarvoor hoeft hij echt geen rechtrichtkunstenaar voor te zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:42

Punt is voornamelijk dat IK vind dat de ruiter eerst het zadel uit moet.
Laat eerst het paard maar sterker, gebalanceerde, fitter, rechter worden.

Door jullie genoemde mensen lossen alles op in het zadel, en daar is de ruiter op dit moment nog niet aan toe volgens mij.
Het paard is eerst even belangrijker.

Ik ken verder niemand die aan de hand werkt zoals Marijke de Jong dat doet, maar wanneer ze er wel zijn zal het mij worst zijn wie je erbij haalt en 'hoe het heet' (je kunt het ook TE ingewikkeld maken allemaal).
Lange lijnen werk is ook een optie... John Erb is al genoemd.
Misschien zijn er 10/20/30 lessen om de balans tussen dit paard en deze ruiter (met name ruiter) te verbeteren, in die 10/20/30 lessen is er van revalidatie dan niet echt sprake.
Nogmaals: eerst uit het zadel, rijden kan altijd nog.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:49

jasmijn78 schreef:
Wat betreft Anja Beran: Hier een filmpe van haar:

http://www.youtube.com/watch?v=_oSHXKzHmqo

Rond 2.03 zie je een paard dat duidelijk achter niet zuiver gaat. Rond 2.33 zie je een poging tot uitstrekken. Je ziet een hoop voorbeengezwaai, maar nauwelijks buiging in de gewrichten van de achterbenen. De achterbenen treden niet onder, maar blijven achter de massa. Bovendien drukt het paard de schoft helemaal naar beneden. Dit is geen uitgestrekte draf, maar spaanse pas in draf. Idem rond 2.50. Rond 3.05 moet het paard aangalopperen, en dat doet deze ook door een a 2 drafpassen, met de schoft naar beneden gedrukt. In de pirouette rond 3.20 valt het paard geheel door het binnenbeen. Idem rond 3.38. Het kunstje rond minuut 4.00 is dan wel weer grappig. Spaanse pas vind ik verder weinig met rijkunst te maken hebben, dat is gewoon een leuk kunstje. Ze noemen dit '' elegant dressage training'' , het is maar wat je wil zien. De paarden zijn prachtig, evenals het verhaal er omheen. Maar dressuurmatig zie ik nog teveel tekortkomingen.

Nu kan ik niet wachten tot ik jou een keer zie rijden.... :-) Als je hier nog overheen komt, zou ik daar enorm van genieten.

Bij sommige paarden worden ook aandachtspunten en tekortkomingen benoemd. Zoals moeite met symmetrie, extreem linksgebogen, etc...
Ik zie een trainingsvideo waar dingen 'verkeerd' mogen gaan, en waar je als kijker van leert.
Het is niet bedoeld als smetteloze dresuurproef... hetgeen mij persoonlijk dan weer geen r**t doet.

Moraal van het verhaal: zoek iets dat bij jou en je paard past en geniet daarvan. Zeuren over andere disciplines is zonde van je eigen energie en die van anderen. Alhoewel ik vind dat je het allemaal keurig uitlegt hoor, maar ik denk dat ts inmiddels piepende oren heeft...

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:58

jasmijn78 schreef:
@ Babootje: dat is ook vaak het probleem: overal staat prachtige theorie, maar het in de praktijk brengen laat vaak te wensen over. En dat is jammer.

Jasmijn, heb je vakantie? Leuke analyses enzo.. chapeau! :')
Beetje flauw want het verwijt hierboven kan je net zo goed richting moderne dressuur maken, waarbij gepretendeerd wordt dat het Skala aangehangen wordt. Of ben je nu zelf ineens wel op de klassieke tour? Ook goed om dat van die spieren erbij te betrekken, wordt anatomie en biomechanica nu dan toch steeds belangrijker? :D Dat is namelijk iets waar de klassieke rijkunst ALTIJD rekening mee houdt. De moderne dressuur meer met het manipuleren daarvan. Anyway..

Ik denk dat TS niets heeft aan dit soort discussies (is misschien al afgehaakt?), ze geeft immers al in haar beginpost aan door de bomen het bos niet meer te zien. Ik denk dat het niet zo verkeerd is voor TS om eens naast het paard te beginnen. Kijken hoe het paard beweegt, weet waar die benen heen gaan als je er op zit (moment van afzetten enz.), zodat je leert dat je daar als ruiter ook invloed op uit kunt oefenen. Maar ik denk dat je met dit paard op dit moment meer aan revalidatie moet denken (in het begin zonder ruitergewicht zoals werk aan de hand en longeren) dan aan werkelijk dressuurmatige training. Eerst maar weer eens het beestje zonder pijn op de rit krijgen. En in dat proces kan TS super veel leren, mits goed begeleid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:10

Anne_GTI schreef:
Ik ken verschillende instructeurs die je wsl. Met de teugels in een hand gaan laten rijden. Dan moet je het wel met je zit en benen oplossen. Wat ik nu op het filmpje zag was heel veel gedoe met de binnenhand.

Als een paard extreem scheef is, is dat echt niet met zit en benen alleen op te lossen. De weg daarnaar toe zul je altijd wat extra hulp nodig hebben.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:10

(sorry, qoute functie doet het niet)
@ Ninx, je zei:
Door jullie genoemde mensen lossen alles op in het zadel, en daar is de ruiter op dit moment nog niet aan toe volgens mij.
Het paard is eerst even belangrijker.

Ik gaf de TS de tip om vooral ook veel te longeren en cavaletti''s te draven (aan de longeerlijn dus). Dus nee, wat mij betreft hoef niet alles vanuit het zadel opgelost te worden. Maar en een jaar naast lopen, zoals ze in de AR doen, daarvan zie ik ook niet echt het nut. Ik vind dat grondwerk nu weer niet zo effectief. '' Gewoon'' goed longeren is naar mijn mening veel effectiever. Dat boek van Lammert Haanstra over longeren kan daarbij heel handig zijn. Wat ook heel handig is, is als de TS zelf ook aan haar eigen lijf gaat werken, middels bijvoorveeld een ruiterfit training. Daar ontwikkel je als ruiter naast je paard veel coordinatie en balans (en wij mensen zijn ook scheef) en dan leert ze beter herkennen wat '' van haar'' is en wat van het paard. Dat kan haar dus helpen haar gevoel beter te ontwikkelen.

@ Ansie: in de reguliere dressuur wordt het scala getoetst, dus in die zin is het klassiek. En ook modern georienteerde ruiters volgen nog steeds het scala, alleen zij hebben daar weer wat variaties op. Anky of welke andere GP ruiter dan ook, laat haar jonge paarden ook niet eerst ondertreden en en gaat ze dan pas eens fijn in de aanleuning een beetje eenvoudig voorwaarts rijden. Die werkt ook eerst aan nageeflijkheid, tempocontrole etc. Zorgt ook eerst dat de paardne goed aan het been zijn en dan pas gaat ze ingewikkeldere zaken met ze doen.

Wat de TS hieraan heeft is dat het haar misschien help een goede instructeur te zoeken. Als haar paard kissing spines heeft dan moet ze niet bij mensen gaan lessen die een paard laten uitstrekken (met holle rug) zoals bijvoorbeeld een Anja Beran laat doen. (en aangezien het een promo film is over haar rijkunst en '' elegantie van dressuur'' neem ik aan dat dit voor haar geen uitvoeringsfout is... anders had ze dat stukje uit dat zorgvuldig gemonteerde filmpje wel weggelaten) Als je een paard met kissings spines zo laat draven, dan kun je hem vrijwel zeker vrij kort daarna voorgoed wegbrengen. Het voorbeeld van Helen Langhanenberg laat zien hoe een paard loopt met een goed ruggebruik. Mij gaat het verder niet zo om de namen, maar wel om de uitvoering en het verschil daarin. Als je weet hoe goed ruggebruik er uit ziet, dan wordt het al makkelijker iemand te selecteren. Dan kan ze daar op selecteren. Dat is mijn advies ook: selecteer iemand die het daadwerkelijk in de praktijk kan tonen, en niet een instructeur die het vooral alleen maar mooi kan vertellen.

Tenslotte, Ansie, manipuleren wij onze paarden allemaal voor onze eigen doeleinden. Of je nu AR rijdt, klassiek of modern... We proberen allemaal in te werken op onze paarden, ze zo te trainen dat ze (nog) beter geschikt worden voor onze doeleinden, het werk wat wij van ze verlangen nog beter uit kunnen voeren. Dus wat dat betreft is geen enkele dressuurruiter, uit welke stroming dan ook, roomser dan de paus. Degene die beweren dat de dressuur er is voor het paard zijn de grootste jokkebrokken. De dresuur is er voor ons. Zodat wij het paard beter kunnen controleren, zodat wij er fijner op kunnen rijden. Wat mij betreft is ieder paard, ongeacht ras of bouw, gewoon goed zoals hij is. Het zijn de doeleinden die wij er mee voor ogen hebben die maken of het een geschikt paard voor ons is. Een paard heeft echt geen dressuurtraining nodig om zich happy te voelen. Jaag hem met een stuk of 20 lekker anderen paarden de prairie op en hij zal zich prima vermaken. Wij hoeven hem niet te leren zijn lichaam goed te gebruiken, dat kan hij prima zelf. Het wordt een ander verhaal als wij er op gaan zitten en het dier in gaan zetten voor onze doeleinden. Dus wat sommige goeroes ook beweren in hun '' feel-good'' marketing strategie; er is niks onzelfzuchtings aan dressuur.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 23-07-13 10:23, in het totaal 3 keer bewerkt

Linda714

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:19

Ik kan je in die buurt aan iemand helpen die mij ook super geholpen heeft
Monique Hydra uit Houten
en geeft super les en heeft mij en mjn paard ook geholpen met hetzelfde probleem en ik doe nu alles met mijn paard van dressuur tot springen en cross.
wil je meer info dan hoor ik het graag

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:26

Pff jasmijn.. die toevoeging.. ik heb het helemaal niet over feel good dressuur. In het opzicht van op een paard gaan zitten en er voor zorgen dat het paard ons fatsoenlijk kan dragen manipuleren we natuurlijk altijd. Ik denk dat je heel goed begrijpt wat ik met mijn tekst over manipuleren bedoel en hoop dat je met je 'kritische' ogen eens naar de moderne dressuur kijkt. That's all.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:41

@ Jasmijn: stuk over 'ruiterij' kan ik me geheel bij aansluiten. Ik geloof dat 9 uit 10 zaken door de ruiter veroorzaakt worden, bewust of onbewust.
Ik vind Lammert overigens een beste man, maar over afdwingen gesproken ;-)
Een paard bijzetten op die manier vind ik zelf geen erg goed idee..... Hoe hij hamert op de verantwoordelijkheid van ruiters en diens fitheid is wel een heel belangrijk punt!

Ik heb zowel les in het werken aan de hand (AR), als rijlessen ohz door een klassiek georiënteerde instructrice (Japeloup op Bokt).
Momenteel lig ik echter zelf in de kreukels, en ik wil mijn paard niet scheef belasten dus werk ik er tijdelijk naast (opnieuw: verantwoordelijkheid van de ruiter, knolletje gaat VOOR mijn lolletje).
Om ze conditioneel fit te houden fiets ik vele kilometers met ze, heerlijk onbelast de conditie opbouwen en hun belastbaarheid vergroten.
Er zijn zo oneindig veel leuke dingen die je met je paard kunt doen, en juist de combinatie van al die zaken maakt het voor jezelf interessant en houdt je paard fris!

Succes ts! Hopelijk kun je iets met deze wirwar aan info.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:34

@Ninx, helemaal eens met je laatste post!

jasmijn78 schreef:
(sorry, qoute functie doet het niet)
Degene die beweren dat de dressuur er is voor het paard zijn de grootste jokkebrokken. De dresuur is er voor ons. Zodat wij het paard beter kunnen controleren, zodat wij er fijner op kunnen rijden. Wat mij betreft is ieder paard, ongeacht ras of bouw, gewoon goed zoals hij is. Het zijn de doeleinden die wij er mee voor ogen hebben die maken of het een geschikt paard voor ons is. Een paard heeft echt geen dressuurtraining nodig om zich happy te voelen. Jaag hem met een stuk of 20 lekker anderen paarden de prairie op en hij zal zich prima vermaken. Wij hoeven hem niet te leren zijn lichaam goed te gebruiken, dat kan hij prima zelf. Het wordt een ander verhaal als wij er op gaan zitten en het dier in gaan zetten voor onze doeleinden. Dus wat sommige goeroes ook beweren in hun '' feel-good'' marketing strategie; er is niks onzelfzuchtings aan dressuur.

Sorry Jasmijn, maar nu scheer je iedereen over dezelfde kam. Mijn merrie heeft na haar problemen een jaar op de wei gelopen, maar ze voelde zich zelfs daar niet lekker. Was na een osteo behandeling weer eventjes los, maar herviel daarna weer. Pas door de gymnastiserende dressuur is het weer goedgekomen.

Een paard kan ook ongunstig gebouwd zijn en zelfs gewoon op de wei zichzelf helemaal verkeerd belasten en zo last krijgen van blessures, vroegtijdige slijtage..., op dat vlak kunnen we die zeker helpen.

De dressuur zou er moeten zijn voor het paard, indien dit niet het geval is, is dit een fout van de mens, die we hopelijk zsm inzien.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:40

Ansie schreef:
Pff jasmijn.. die toevoeging.. ik heb het helemaal niet over feel good dressuur. In het opzicht van op een paard gaan zitten en er voor zorgen dat het paard ons fatsoenlijk kan dragen manipuleren we natuurlijk altijd. Ik denk dat je heel goed begrijpt wat ik met mijn tekst over manipuleren bedoel en hoop dat je met je 'kritische' ogen eens naar de moderne dressuur kijkt. That's all.

Ik ben ook altijd iemand die maar gewoon rijd met boerenverstand en heb reguliere dressuurles , moet wel zeggen dat mijn instructeur in mijn omgeving heel goed aangeschreven staat. Omdat ik nu ook die Andalusiër voor iemand rijd wilde de eigenaar graag dat ik les ging nemen volgens de klassieke dressuurmethode, DUS GEEN AR . Mijn conclusie is dat het eigenlijk op het zelfde neerkomt als de moderne dressuur of beter gezegd andersom, ik heb dit dus zelf zo ervaren in de praktijk. Tuurlijk zijn er wel wat kleine verschillen maar ik vind het minimaal dus om weer een beschuldigende vinger te wijzen naar de moderne dressuur vind ik weer zo typisch, Ansie.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:48

Kleine verschillen? De gehele biomechanica links laten liggen noem ik niet bepaald een klein verschil (rijden in absolute oprichting).
Denk trouwens dat TS er niet zoveel baat meer bij heeft wat wij allemaal vinden aangezien ze een nieuw topic heeft gestart. :D
Mij hoef je verder ook niet te overtuigen, ik heb zelf ogen :evaw:

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:12

Ansie schreef:
Kleine verschillen? De gehele biomechanica links laten liggen noem ik niet bepaald een klein verschil (rijden in absolute oprichting).
Denk trouwens dat TS er niet zoveel baat meer bij heeft wat wij allemaal vinden aangezien ze een nieuw topic heeft gestart. :D
Mij hoef je verder ook niet te overtuigen, ik heb zelf ogen :evaw:

Dat is een einddoel en ik mag hopen dat jij dat ook vindt, ik ben met een jong paard bezig daar ben ik aan de basis mee aan het werk en wil hem vooral niet opgericht hebben omdat hij dan juist de verkeerde spieren gaat gebruiken. Het is een andalusier he, die willen van nature bovenin lopen. Maar inderdaad dit heeft niks meer te maken met de vraag van de TS, maar ik heb ze in een vorige post een tip gegeven, hopelijk heeft ze daar wat aan gehad

Ansie

Re: Rechtrichten,waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:31

Absolute oprichting is zeker niet het (eind)doel mag ik hopen, ik denk dat je niet begrijpt wat ik schrijf.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:31

jasmijn 78 ik heb het filmpje ook bekeken en als je luisterd naar het commentaar (vooral stukje wat jij uitgestrekte draf met holle rug noemt) dan wordt er ook aangegeven dat het dit paard nog ontbreekt aan draagkracht om de oefening juist uit te voeren. Maar he iedereen, ook een paard moet ergens beginnen. Ook wordt er verteld waarom de oefening wordt gereden en dat is de schouders vrij te maken. Andere oefeningen worder weer gereden om de achterbenen te laten buigen. De paarden in de filmpjes worden getraind om er topatleten van te maken. Er is niemand in het filmpje die beweert dat dit het klare plaatjes is. Dit soort commentaar heeft TS in der daad niets aan en hoort thuis in een ander topic.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:39

Babootje schreef:
Anne_GTI schreef:

Als een paard extreem scheef is, is dat echt niet met zit en benen alleen op te lossen. De weg daarnaar toe zul je altijd wat extra hulp nodig hebben.

Ben ik niet met je eens. Het duurt alleen langer maar dan gebeurt het wel correct.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:30

Ansie schreef:
Absolute oprichting is zeker niet het (eind)doel mag ik hopen, ik denk dat je niet begrijpt wat ik schrijf.

Ik had je even verkeerd begrepen, ik was in de war met relatieve oprichting maar heel flauw om maar weer iedereen die regulier rijdt over een kam te scheren en te pretenderen dat zij allemaal hun paarden maar kapot rijden. Als we dan toch flauw gaan doen, ik heb een filmpje van jou voorbij zien komen op youtube waar jij aan het springen bent met een slofteugel dan ben ik toch wel benieuwd waarom dat dan wel kan?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:48

Waar zeg ik dat iemand zijn paard kapot rijdt? Heb ik het helemaal niet over. Ik noemde gewoon een 'klein' verschilletje tussen modern en klassiek, om op jouw tekst door te gaan.

Dat filmpje is van tig jaar geleden (later geupload) in de tijd dat ik nog les had van een top(/b)instructrice, vandaar mijn aversie er tegen :) Overigens is dat paard niet kapot gereden maar met de kennis van nu had ik er waarschijnlijk veel meer uit kunnen halen en er veel meer plezier mee gehad! Nu weet ik pas waarom het al die tijd niet goed voelde en hoe het wel moet voelen, en dat gun ik iedereen. Dus ja, dat filmpje is inderdaad HEEL fout!! Zou ik ook niemand aanraden.

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:52

Hoi,

Ik heb in dezelfde situatie gezeten als jij. Alleen was mijn paard niet kreupel of gediagnostiseerd met KS, maar hij wilde niet voorwaarts en was (leerde ik achteraf) compleet scheef. Ik heb hem zelf ingereden en al die jaren zelf gereden en ben me ervan bewust dat het dan ook mijn schuld is, wellicht met bepaalde nevenfactoren. Vorig jaar, op zijn 9e, zijn we helemaal opnieuw begonnen. Mijn nieuwe instructrice was na al die jaren de eerste die me op zijn scheefheid wees en zij heeft me alles uitgelegd. Misschien niet volgens de methode van deze of die, maar wel een methode die ons ontzettend heeft geholpen.

We zijn begonnen bij punt 0, dit moet je er voor over hebben. We zijn begonnen in de stap, basisregel was dat mijn paard ALTIJD los moest laten, anders gingen we niet naar het volgende onderdeel. We zijn begonnen met zijgangen, eerst SB, toen travers en renvers, en toen de combi van SB gevolgd door appuyeren en terugwijken. Op deze manier rek je je paard aan alle kanten op maak je hem rechter in de zin dat de spieren aan alle kanten zodanig oprekken dat ze (ongeveer) gelijk worden qua lengte. Dit was dus alleen in stap.

Toen dit voor elkaar was gingen we werken aan de galop (mijn paard vindt draf het moeilijkst). Zeer belangrijk is dat het paard recht galoppeerd. Belangrijk is wederom dat hij los laat. Bij buitenstelling vragen moet hij daar direct op loslaten, binnen stelling idem dito, contra galop helpt om recht te richten en het wenden van E of B naar A of C. Je gaat dus vanaf de hoefslag naar A of C rijden en blijft daarna gewoon op dezelfde hand. Pas toen mijn paard recht was konden we hierin tempo wisselingen gaan rijden.

Als laatste zijn we aan de draf gaan werken. Het is moeilijk om zo allemaal even uit te leggen, maar het werkt echt. Mijn paard laat nu altijd los, hij loopt van achter naar voren, hij is voorwaarts, hij draagt zichzelf, hij kan alle oefeningen mooi uitvoeren en wat voor mij het belangrijkst is: hij heeft weer plezier in het rijden.

Natuurlijk kan het nog vele malen beter, dit is nog maar een begin. Ik wou dat ik dit allemaal zoveel eerder had geweten, dat had ons zoveel ellende bespaart. Veel succes ermee, het is niet makkelijk, maar zet door want uiteindelijk heb je er profijt van.

Ik heb alles overigens wel samen gedaan met een masseur van Happy Athlete die hem eens in de 3 a 4 maanden nakijkt, een dierenarts van Laarakker die hem 2 keer manuele therapie heeft verleend en mijn instructrice natuurlijk.

Tenslotte wil ik nog zeggen dat ik niet denk dat er 1 manier is die voor alle paarden werkt. Als ik bijvoorbeeld vorig jaar alleen maar de nadruk op voorwaarts had gelegd was mijn paard nu kapot geweest want hij was zo scheef dat hij niet eens meer voorwaarts kon. Dan had ik volgens de DA gewoon zijn spieren, banden en pezen overrekt danwel gescheurd. Overigens raad ik je zelf het veel longeren af. Longeren is een ontzettend zware belasting voor het paard en vooral voor het binnen voorbeen. Als je niet goed kunt longeren kun je veel schade aanrichten en daarnaast kreeg ik mijn paard niet recht aan de longe omdat hij in verzet ging als ik hem recht wilde maken.

Ik ging als afwisseling van serieus trainen gewoon een uur met hem aan de hand wandelen buiten of een buitenrit maken.

Veel succes ermee.