Met 90 kilo op een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:04

russel schreef:
Een haffie heeft een sterker beenwerk, de wervels zijn nog steeds van zelfde makelij.

Maatje 36 kan ook behoorlijk belastend zijn, maar is in den regel niet zwaarder dan 60 kg en scheelt toch nog een slordige 30 kg, een derde dus...

Je verantwoording nemen is nog steeds een schoon goed als je paard wil rijden.

Ik moet even visualiseren om te beoordelen hoe ik ala 1.70 er uit zal zien als ik 90 kg weeg, doe maar een slordige 20 erbij. Ik weet niet of ik mij dan nog fatsoenlijk kan bewegen om soepel en atletisch te zijn om spierbeheersing te hebben om fatsoenlijk te rijden..en zie mij al op mijn Anda gaan zitten...ook een paard met behoorlijk beenwerk en even zo groot als de grotere maat Haffie..

Nu met 70 niet en zeker niet met 90.

Ik vraag mij dan toch af waarom mensen het zo eager willen blijven goedpraten.

Ik met nog 20 kg erbij, dan is mijn figuur toch echt wel drastisch veranderd en de vetopslag geconcentreerd op mijn romp. Ik pas dan ook niet meer in mijn zadel, vraag mij dan af of een veel groter zadel wel op mijn paard past....te vaal ziek ik mensen in een veel te kleine zittingmaat rijden. Dat is pas belastend voor het paard op helemaal in de achterkant met volle vips in de lepel neer te komen....

Het is niet afzeiken, wat ik het gevoel heb dat mensen dat zo ervaren.....maar gewoon eerlijk zijn naar het paard.

Een breder gebouwd paard, dus breder zwaarder beenwerk, rondere borst, bredere ribbenkast dan een chique sportpaard ogend dier...is dan dus per definitie zo veel sterker om te dragen? Om te trekken en te werken in stevige grond denk ik zeker wel...maar dragen is nog steeds zitten op een scharnieren en kwetsbaar deel van het skelet. Dat sterker wordt als de bespiering mee doet.

Maar welk paard en zeker de recreatieve rassen lopen met juiste bespiering en dragen ipv niet over de rug, dus gewoon met holle rug waar een last op zit?
Dat is ook verantwoording nemen.

Ruiters die perfect voelen hoe hun paarden hun bespiering aanspant en het paard een mooie getrainde bovenlijn heeft gegeven, zullen vast gaan denken dat een zwaarder iemand dan zij zijn zeker wel kan dragen, en dat zal ook dan wel als die persoon op dezelfde manier rijdt, maar het paard voelt wel degelijk dat die persoon een stuk zwaarder is....

Ik ben met je akkoord, maar een licht iemand die constant op je rug bonkt is redelijk irritant, pijnlijk en belastend.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:07

het ligt, vind ik, er ook maar helemaal aan wat de pony/paard voor training krijgt.
ik zou niet per definitie zeggen dat je alleen maar op breed gebouwde paarden/ponys zou kunnen rijden

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:07

jesss_amigo schreef:
Een paard kan tussen de 12 en 20% van zijn eigen lichaamsgewicht dragen. Hieronder een paar voorbeelden:

Shetlander 100 cm. 200 kg. 40 kg. 20%
IJslander 135 cm. 350 kg. 70 kg. 20%
IJslander 140 cm. 450 kg. 90 kg. 20%
Haflinger 145 cm. 500 kg. 80 kg. 20%
Warmbloed 160 cm. 550 kg. 71 kg. 16%
Warmbloed 172 cm. 700 kg. 80 kg. 13%
Koudbloed 165 cm. 800 kg. 96 kg. 12%
Koudbloed 170 cm. 900 kg. 104 kg. 12%

Wel ben ik van mening dat het fijner is voor de rug van het paard wanneer de ruiter zijn evenwicht heeft en niet loopt de bonken op de rug.

Wil ik wel even aan toevoegen dat er nog een extra punt bij komt. Iemand die zwaarder is maar goed kan rijden en goed kan zitten zal minder belastend zijn dan iemand die niet kan rijden en zit te hotsebotsen op zo'n paarden rug.

bello2005

Re: Met 90 kilo op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:13

en toch ben ik het er niet mee eens met het tabel. want je ziet ook vaker een shetlander een karretje trekken met 1 of soms 2 personen erop, dat is zeker meer dan 90 kilo
dat is dan misschien trek kracht maar toch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:33

Trekkracht en draag kracht zijn twee verschillende dingen, zo een shet, tja ach, je ziet het dus het kan??

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:44

bello2005 schreef:
en toch ben ik het er niet mee eens met het tabel. want je ziet ook vaker een shetlander een karretje trekken met 1 of soms 2 personen erop, dat is zeker meer dan 90 kilo
dat is dan misschien trek kracht maar toch

Dat is wel een heel groot verschil....
Of jij nou een grote zak wortels op je rug legt van 30 kg of je gooit hem op een karretje en trekt hem voort.

Maar ik begrijp uit de tabel dat ik een dierenbeul ben :D
Paard is 1.66 en ik weeg 85 kg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:53

Tja wat wil je horen?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:55

kun jij ook niet bijdehand doen ?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:56

Ik wou eigenlijk net zeggen, mensen die op de rand zitten, duwen zich al snel in de slachtofferrol: ben ik nou een dierenbeul, mishandel ik mijn paard nou. Waarop dan verwacht wordt dat iedereen reageert met een aai over de bol: nou, nee, echt niet joh, jij bent net een uitzondering. ;)
Niemand kan dit voor jou beslissen, je moet zelf eerlijk blijven kijken naar jezelf en je paard. Zo heb ik de grens gesteld op 60 kilo, meer wil ik niet op mijn paard.
Nogmaals, een rugzak van 10 kilo kan ik ook dragen zonder neer te vallen, maar eentje van 3 kilo zit toch net even prettiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:58

Heb je het tegen mij?

Ik zeg zelf dat er wat bij af moet en ik moet mensen die volgens de norm te zwaar zijn zeggen, nee jij niet??

Misschien ben ik wel te zuinig met mijn paarden, zijn ze te veel vriend van mij.....ik hoop toch dat ik een aantal mensen tot nadenken heb gezet en ik ben mij zeker wel bewust dat afvallen niet makkelijk is....maar wat moet dat moet...

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:00

ja, ik heb het tegen jou.

sorry, maar ik snap niet helemaal van wat je nu precies bedoeld en wilt zeggen ?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:02

Oh ik sprak dit niet uit om mezelf in een slachtofferrol te gooien hoor :o
En als je me zou kennen weet je dat ik zo zeker niet in elkaar steek :D

Ik vond mezelf 2 jaar geleden een dierenbeul..... Achteraf. Op het moment zelf was ik er niet eens mee bezig. Toen ik foto's van mezelf zag met mijn toen 120kg. Dát was erg!

Nu? Nee, zeker niet. Sil is 1.66 en een breed gebouwde KWPN'er met een goede spiermassa. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:03

Ik ben heel duidelijk hoor, maar als je niet wilt snappen, zal dat vast ook een reden hebben....

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:05

russel schreef:
Heb je het tegen mij?

Ik zeg zelf dat er wat bij af moet en ik moet mensen die volgens de norm te zwaar zijn zeggen, nee jij niet??

Misschien ben ik wel te zuinig met mijn paarden, zijn ze te veel vriend van mij.....ik hoop toch dat ik een aantal mensen tot nadenken heb gezet en ik ben mij zeker wel bewust dat afvallen niet makkelijk is....maar wat moet dat moet...

Ik heb niet alle teksten gelezen eerlijk gezegd.
Daarnaast ben ik blij dat er mensen zoals jij zijn die goed op hun paarden letten, zeker niet verkeerd om er goed over na te denken. :j

Echter betekend dat niet dat alle andere dingen per definitie fout zijn omdat een tabelletje nou eenmaal aangeeft dat het niet kan. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:06

Her is toch eigenlijk wel jammer dat er tabellen zijn?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:06

russel schreef:
Ik ben heel duidelijk hoor, maar als je niet wilt snappen, zal dat vast ook een reden hebben....

dat jij niet normaal kunt praten heeft blijkbaar ook een reden

nogmaals hieruit begrijp ik echt niet wat je nu zegt

russel schreef:

wat staat hier ?? sorry maar hier kan ik echt niet uithalen wat je nu bedoeld
hier kan ik alleen uithalen dat je (moet) afvallen en de rest van de zin is voor mij chinees

maar als je het niet gewoon op een normale manier kunt uitleggen, zegt meer over jou dan over mij;)

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:11

russel schreef:
Her is toch eigenlijk wel jammer dat er tabellen zijn?

Tja, weet je, als dat het enige is wat je erop te zeggen hebt, dan is dit eenrichtingsverkeer in plaats van communicatie ;)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:14

Mijn man weegt 95 kg en rijdt vrolijk rond met zijn quarter van 1.45 en nog een zadel van 20kg. Nog nooit ondervonden dat het paard er last van heeft. In de westernwereld is het normaal dat relatief kleine paardjes zware mannen dragen, zelfs op hoog niveau. (Bernard Fonck, wereldtop, is 1m in de 90 en brengt driejarigen uit van 1.45 krap aan.) Ikzelf weeg 60 kg en mijn wedstrijdquarter is 1.63 en weegt 620 kg dus zeker geen probleem, maar ik heb ook nog een fijngebouwde ijsco van 1.33 waar ik mee buiten rijd. In de ijslandersport zie je het ook dikwijls, grote mensen op kleine paardjes.
Zelf heb ik al meermaals overwogen mijn wedstrijdpaard te verkopen omdat ik hem voor mij te groot vind. Ik voel mij net een dwerg op dat beest. Mijn vorige was 1.38 en dat vond ik een betere match. Het is maar net wat je gewoon bent.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:15

Bello2005, de berichten van Russell zijn best wel duidelijk hoor. Met de laatste quote wil ze bv. zeggen dat ze zichzelf te zwaar vindt en wilt afvallen voordat ze op een paard kruipt. Dan kan ze moeilijk tegen iemand anders die zwaarder is zeggen: nee, perfect joh, blijf jij maar rijden.

Fiebie, slachtofferrol is misschien een verkeerd gekozen woord. Maar je komt het zo vaak tegen, ook in discussie over weidegang en dekens en dergelijke. Vroeg of laat vraagt iemand: nou, dan ben ik een dierenmishandelaar, want mijn paard..... En dan stokt de discussie een beetje, want ook al heb je een andere mening, je wilt iemand anders zeker niet zomaar voor dierenmishandelaar uitmaken zonder de situatie helemaal te kennen.
En dat is ook hier het geval, ik ken jouw hele situatie en jouw paard niet. Dus het kan goed zijn dat er totaal geen problemen zijn. Maar zou jij aan mij vragen of je op mijn paard mag rijden, dan zou ik nee zeggen. Erg paard- en eigenaarafhankelijk dus.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:18

@gini: dat vind ik dus een betere uitleg als die van Russell, maar was het dan zo moeilijk om dat gewoon even anders te formuleren ?
nogmaals ik haal het er niet uit. ik zet ook wel eens dingen hier neer waar mensen zoiets van hebben wat staat daar, of ze lezen iets geheel iets anders als dat ik bedoel.
wat is er dan mis mee als ik gewoon normaal vraag wat er staat ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:22

Bello misschien heb je moeite met lezen van mijn post omdat ik het ben? Soms heb ik dat wel eens binnen bokt, dan krab ik mij achter mijn oren en denk, wie is die bokker, leeft er wat??

Maar dat is bokt....

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:27

nee, totaal niet.. nogmaals er zijn ook genoeg mensen die mijn zinnen niet snappen.
zo had ik dat bij die van jou, kan toch ??
dat is echt niet omdat jij het bent, tenslotte ik ken je niet eens

en ja dat wat je zegt klopt ook wel, maar dat is bokt... maar in mijn geval is het dus niet zo
maar jij voelt je meteen aangevallen, wat ik jammer vind

borima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:29

ik denk dat dat wel kan zo´n gewicht op een stevig paard... als hij er niet te vaak op rijd en dan niet TE intensief lukt dat wel denk ik!

helena299

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:31

als je penny's shadow hebt gezien zag je ook een heel zwaar persoon (maar dat is dan vet) op een trekpaard, dus het kan prima :j

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:37

:')