russel schreef:Een haffie heeft een sterker beenwerk, de wervels zijn nog steeds van zelfde makelij.
Maatje 36 kan ook behoorlijk belastend zijn, maar is in den regel niet zwaarder dan 60 kg en scheelt toch nog een slordige 30 kg, een derde dus...
Je verantwoording nemen is nog steeds een schoon goed als je paard wil rijden.
Ik moet even visualiseren om te beoordelen hoe ik ala 1.70 er uit zal zien als ik 90 kg weeg, doe maar een slordige 20 erbij. Ik weet niet of ik mij dan nog fatsoenlijk kan bewegen om soepel en atletisch te zijn om spierbeheersing te hebben om fatsoenlijk te rijden..en zie mij al op mijn Anda gaan zitten...ook een paard met behoorlijk beenwerk en even zo groot als de grotere maat Haffie..
Nu met 70 niet en zeker niet met 90.
Ik vraag mij dan toch af waarom mensen het zo eager willen blijven goedpraten.
Ik met nog 20 kg erbij, dan is mijn figuur toch echt wel drastisch veranderd en de vetopslag geconcentreerd op mijn romp. Ik pas dan ook niet meer in mijn zadel, vraag mij dan af of een veel groter zadel wel op mijn paard past....te vaal ziek ik mensen in een veel te kleine zittingmaat rijden. Dat is pas belastend voor het paard op helemaal in de achterkant met volle vips in de lepel neer te komen....
Het is niet afzeiken, wat ik het gevoel heb dat mensen dat zo ervaren.....maar gewoon eerlijk zijn naar het paard.
Een breder gebouwd paard, dus breder zwaarder beenwerk, rondere borst, bredere ribbenkast dan een chique sportpaard ogend dier...is dan dus per definitie zo veel sterker om te dragen? Om te trekken en te werken in stevige grond denk ik zeker wel...maar dragen is nog steeds zitten op een scharnieren en kwetsbaar deel van het skelet. Dat sterker wordt als de bespiering mee doet.
Maar welk paard en zeker de recreatieve rassen lopen met juiste bespiering en dragen ipv niet over de rug, dus gewoon met holle rug waar een last op zit?
Dat is ook verantwoording nemen.
Ruiters die perfect voelen hoe hun paarden hun bespiering aanspant en het paard een mooie getrainde bovenlijn heeft gegeven, zullen vast gaan denken dat een zwaarder iemand dan zij zijn zeker wel kan dragen, en dat zal ook dan wel als die persoon op dezelfde manier rijdt, maar het paard voelt wel degelijk dat die persoon een stuk zwaarder is....
Ik ben met je akkoord, maar een licht iemand die constant op je rug bonkt is redelijk irritant, pijnlijk en belastend.