Help, pony staakt. Is niet meer te rijden zo!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:58

zap schreef:
Nee, hmm lastig. Staat de wind een bepaalde richting op?

Ik geloof (sorry bokt) ook niet zo in rijtechnische problemen of rug en dergelijke. Ik denk dat het best iets medisch kan zijn, maar dat het dan in combinatie is met het weer (zon, pollen, geur, geluid, licht, wind). Ik het ook weleens een pony gereden die niet te rijden was in de zon, schiet me te binnen. Ging je naar de binnenbak was er niks aan de hand en als je naar buiten ging begon het gedonder weer. Die heeft een neuskapje gekregen en toen was het over.

Wel vreemd dat ze het in het bos niet doet. Het is iets bij jullie op het terrein lijkt me. Iets dat reageert op de zon (welke chemische reacties zitten er in de planten bij jou :P).

Ik denk dat zo'n neuskapje nog wel te proberen is. Is te overzien qua prijs en is makkelijk zelf te proberen.

Jij geloofd daar misschien niet zo in, maar het kan zeker wel zo zijn hier ook gehad.
Steeds maar dingen verzinnen/ proberen uit te sluiten oid, want volgens de ruiter lag het echt niet aan haar, na diverse onenigheden afscheid genomen en het paard zelf gaan rijden en ze schud nu niet meer met rijden, niet met regen, niet met wind, niet met sneeuw. helaas nog wel als ze in de wei staat bij neerval
Ook al andere mensen er op gehad met diverse weersomstandigheden en ik kan nu echt met zekerheid zeggen dat het aan de ruiter heeft gelegen dat ze is gaan schudden.
Ze is ''nog'' niet 100 % schud vrij, maar ik heb goede hoop dat het over zal gaan.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 20:02

Citaat:
Jij geloofd daar misschien niet zo in, maar het kan zeker wel zo zijn hier ook gehad.
Steeds maar dingen verzinnen/ proberen uit te sluiten oid, want volgens de ruiter lag het echt niet aan haar, na diverse onenigheden afscheid genomen en het paard zelf gaan rijden en ze schud nu niet meer met rijden, niet met regen, niet met wind, niet met sneeuw. helaas nog wel als ze in de wei staat bij neerval
Ook al andere mensen er op gehad met diverse weersomstandigheden en ik kan nu echt met zekerheid zeggen dat het aan de ruiter heeft gelegen dat ze is gaan schudden.
Ze is ''nog'' niet 100 % schud vrij, maar ik heb goede hoop dat het over zal gaan.

Als het volgens jou aan mij zou liggen, waarom doet ze het alleen in de zomer als het heet is? Dan zou ze heel het jaar ''last'' van mij moeten hebben

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:07

Ik reageer op het bericht van zap wil niet zeggen dat het perse aan jou hoeft te liggen, ik wil er alleen mee aangeven dat het wel mogelijk is.
Je spreekt jezelf overigens wel tegen, want in eerdere berichten gaf je aan dat ze het ook deed toen het nog niet eens zo warm was.

Punz

Re: Help, pony staakt. Is niet meer te rijden zo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:14

Ts: het lastige is dat je jezelf steeds nogal tegenspreekt. Ze doet het bij jou alleen in de zomer. In een andere reactie zeg je dat ze het bij de vorige eigenaar alleen in de winter deed.
Vervolgens doet ze het eerst alleen in de bak, enbuiten niet. Nu doet ze het buiten ook.
Het ene moment zeg je dat ze het bij anderen niet doet ( oa je vader) het andere moment doet ze het bij anderen ook.

En ik weet niet waar je woont (Nederland??). Dan zou ik het nog niet durven hebben over warm zonnig weer op dit moment? Insecten lijken me ook niet waarschijnlijk nu.. pollen zou kunnen ( bomen.)

Maar goed. Omdat je informatie nogal wisselend is, kunnen we hier niet zo veel.
De stappen zijn wat mij betreft:
- uitsluiten dat het iets medisch is ( gebit, allergie, kissing spines oid)
Als het niets medisch is ligt het óf aan het tuig/zadel, óf aan de ruiter...

Meer opties zijn er namelijk niet.....

Dus: zorg voor goede diagnostiek en pak dát aan wat het probleem is.. ... ( want nee.... een paard doet dit niet om een ruiter te pesten. Een paard doet dit omdat er sprake is van ongemak. Aan jou de taak uit te zoeken wát dan ongemak dan is.... en daar aan werken!!)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:19

riagr schreef:
Ts: het lastige is dat je jezelf steeds nogal tegenspreekt. Ze doet het bij jou alleen in de zomer. In een andere reactie zeg je dat ze het bij de vorige eigenaar alleen in de winter deed.
Vervolgens doet ze het eerst alleen in de bak, enbuiten niet. Nu doet ze het buiten ook.
Het ene moment zeg je dat ze het bij anderen niet doet ( oa je vader) het andere moment doet ze het bij anderen ook.

En ik weet niet waar je woont (Nederland??). Dan zou ik het nog niet durven hebben over warm zonnig weer op dit moment? Insecten lijken me ook niet waarschijnlijk nu.. pollen zou kunnen ( bomen.)

Maar goed. Omdat je informatie nogal wisselend is, kunnen we hier niet zo veel.
De stappen zijn wat mij betreft:
- uitsluiten dat het iets medisch is ( gebit, allergie, kissing spines oid)
Als het niets medisch is ligt het óf aan het tuig/zadel, óf aan de ruiter...

Meer opties zijn er namelijk niet.....

Dus: zorg voor goede diagnostiek en pak dát aan wat het probleem is.. ... ( want nee.... een paard doet dit niet om een ruiter te pesten. Een paard doet dit omdat er sprake is van ongemak. Aan jou de taak uit te zoeken wát dan ongemak dan is.... en daar aan werken!!)

Precies dus wat ik ook bedoel alleen iets beter/duidelijker verwoord. :j

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 20:54

@mnkortleve: Ik bedoelde ook niet dat het niet waar kan zijn, ik wilde alleen graag weten wat je precies bedoelde ;)
@mnkortleve & raigr: Sorry dat het zo onduidelijk is. Niet mijn bedoeling om mezelf tegen te spreken. Het is ook best moeilijk om uit te leggen wanneer ze het wel en niet. Echt heel veel verschillende dingen. En dan vergeet ik iets wel eens, of ik vertel het een beetje onduidelijk sorry. Ik zal nog wel een keer een soort opsomming maken, oke? :j :D

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:06

maar pollenallergie kan met de dag varieren hoor! mijn pony heeft het de ene dag veel minder als de andere dag. als ik buiten rij heeft ie het niet overal..ligt er net aan waar hij precies allergisch voor is! ( boom, plant etc.)
als het nu weer gebeurt , probeer dan in ieder geval eens met een masker te rijden, dan kan je het uitsluiten!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:26

Ts ik ben dik 1,5 jaar bezig geweest dingen uit te sluiten.
Vandaag deed ze het wel gister niet morgen weer wel, geen pijl om op te trekken.
Tot ik de enige was die wat met haar deed toen werd het veel duidelijker.
Als ik dit deed, deed zij dat, als ik zus deed deed zij zo.
Maar wat doe je nu eigenlijk als je rij, vandaag rij je wat voltes en ben je bezig met afwenden terwijl je morgen zeg laten we het eens anders doen we gaan wijken en bezig zijn met stelling en buiging.
Of vandaag rijd je voltes en rij rondjes terwijl je gister voltes reed met stelling.
Zelf heb je met het rijden niet eens in de gaten dat je wat anders doet dan gister, zit jij wel net zo goed in je vel als gister of heb je er de pp in.
Vandaag met de regen denk je hoppa we gaan aan de gang en morgen denk je gatver zeg weer die regen.
Zo vreselijk moeilijk.
Dus leg een dagboek aan.
Vandaag heb ik gereden ben bezig geweest met voltes tempo wisselingen in stap draf en dit was de reactie.
Morgen Idem en dan probeer je wat anders uit.
Bewusd worden wat je doe en wanneer.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 00:06

De grootste kans is idd dat het gewoon bij de ruiter ligt.
ruiters zijn gewoon irritante mensen.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 16:20

Hoi bokkers, even een update:
ik ben net bij een ruitershop een neusnetje gaan halen omdat ze het gisteren weer deed. Ik weet in iedergeval dat het niet aan het schijnen van de zon ligt, want dat was gisteren niet ;) Ik ga hem vanavond uitproberen, en hopelijk is ze weer zoals altijd zo mak als een lammetje :D Ik laat nog wel iets weten. Alvast bedankt iedereen, tips zijn nog altijd welkom! :j

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:35

En anders dat masker mss wat ik voorstelde, zonlicht in de ogen kan ook een trigger zijn !

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:41

Persoonlijk zou ik, wanneer zo'n netje niet de oplossing blijkt (de blijvende oplossing!) er de DA bijhalen. Voor hetzelfde geld is het toch stiekem iets anders lichamelijks en heeft je paard er last van en hobbel jij gewoon eigenwijs door. Dat is niet fair tegenover je paard.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:53

Ik moet toch wel zeggen dat ik het jammer vind dat je op heel veel reacties niet in gaat.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:14

De motor zit van achteren en de rem van voren, ofwel als je de motor niet laat draaien, maar constant op de rem staat, gaat je paard op den duur klagen.
Je kunt het overal en nog niet waar zoeken, maar het verstandigste is gewoon een goede instructeur zoeken die jou goed kan uitleggen waarom jouw paard dit doet en hoe je dit verbeterd.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:19

het probleem hoeft niet altijd rijtechnisch te zijn! mijn pony heeft een pollenallergie en dat rij ik er echt niet uit hoor!
dus zou het zeker van alle kanten bekijken! sowieso eerst dingen uitsluiten en dan eens rijtechnisch kijken!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 00:36

Ik zou niet kijken naar pollenallergie, maar wel naar photosensitiviteit, oftewel headshaking.

Als je paard dit alleen doet bij zon en mooi weer, heb je daar grote kans toe dat het een medisch probleem is, en geen onwil/dwars paard/rijtechnisch probleem.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:00

Ik zou niks uitsluiten....

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 13:32

Het ging gisteren al een stuk beter met dat netje op. Nog niet helemaal zoals normaal (in de winter) maar was al heel tevreden :D Stel dat ze wel een pollenalergie heeft, ze heeft gisteren middag dat netje nog niet opgehad. Dus dan zou zie die pollen al in haar neus kunnen hebben zitten, dus dan lijkt het me logisch dat ze het tijdens het rijden nog steeds een beetje doet omdat het er toch al is ;) Ze heeft hem vandaag heel de dag in de wei op, ik ben benieuwd :)

Linda714

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:40

Ik heb hetzelfde probleem met mijn nu 5jarige .
en vorig jaar toen ze verschijnelen kreeg zoals Ts zegt dat het wel eens haar tanden konden zijn
Dus ze heeft bijna de hele zomer stil gestaan
Tot dat ik ergens iets las over pollen en heb toen ook een neusnetje en kruiden (paardendrogist) gekocht en het probleem was weg.
Vorige week weer dezelfde verschijnselen dus weer een netje en kruiden en het probleem is weer weg.
Dus het kan toch echt zijn dat de pony er last van kan hebben maar dit merk je pas na een aantal dagen met het netje.
Heel veel stertke en hoop dat het de oplossing is

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 13:42

Dankjewel! <3
Ik hoop het ook :+

Linda714

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:58

wil je weten welke kruiden dan hoor ik het wel.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 20:20

Update: Ik heb net springles gehad, geen neusnetje opgedaan en ze was weer zo mak als een lammetje. Ik heb gewoon het idee dat het op een ander terrein niet doet. Ze hing niet, maakte geen knikjes met haar hoofd, ging niet stilstaan, en ging ook niet hangen. Ze zon scheen en er was flinke wind. Als het pollenallergie is, waarom doet ze het dan niet als ik ga springen. Wat ze heeel leuk vind :D

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:26

Hangt ook van de plek af waar je rijdt.
Miss zijn daar bijna geen polllen, dat verschilt echt heel erg per plek
(sorry trouwens dat ik opeens zo binnenval :D )

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 20:29

Haha geeft niet, ben blij met ieder idee en tip :D :j
Tjaa, dat zou ook kunnen. Eergisteren toen ik reed deed ze op het begin heel braaf, (ik had toen nog geen neusnetje) maar toen ik wat intensiever begon te dressuren begon ze ineens weer. Dit begrijp ik ook niet echt....

Aadios

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 09:29

Ja, de pony schud dan ook met zijn hoofd. Heel onrustig en gaat harder - zachter lopen etc. Ik heb gemerkt dat als ik lichtjes contact houd dan gaat ze met haar hoofd gooien, net of ze het er niet mee eens is dat ik dat doe.[/quote]

dan bedoelt ze niet dat ze het er niet mee eens is maar ik denk dat ze tijd nodig heeft en een vriend waar ik de pony ook wel eens voor reed deed dat ook alleen ging die er vandoor... als ik geen druk had op de teugels ging ze nog erger met haar hoofd doen maar dat komt omdat ze het niet gewend is en ht lkkrdr vind zo... ik bleef heel zacht mt de hand en na 3 dagen was ze al veel beter... (ik heb er ook wel heel veel energie ingestoken en het lukte alleen met heeel veel geduld)[/quote]

Normaal vind ze het wel fijn om te strekken en zou dan eerder in stap gaan dan nog harder draven ;)[/quote]

misschien moet je een nieuw bit proberen ofzo? misschien heeft ze wel ergens pijn... of ze speelt gwn een spelletje met je...
het is zo ook wel moeilijk te zeggen wat je moet doen...