Angstige ruiter #2

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:49

Grr wat een rot weer zeg, ik wilde een buitenritje maken vandaag. :Z

Elmira30

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: tussen allerlei huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:52

:o
lies1994 schreef:
Noooohhh jullie gaan snel!

Jaaa nicky is inda house *\%/* onwijs goed van je dat je een galopje hebt gedaan met buitenrijden. En super dat je hebt gesprongen.

Hier mijn eerste update in dit topic :+
Heb net in een onwijs enge dikke lange regenbui gereden.wel binnenbak hoor,maar rochelle werd erg nerveus en zag onverklaarbare bakkabouters. Het ging wel ontspannen. Ze liep weer netjes (tot ze dan zo'n leuk kaboutertje zag). Galop niet kunnen doen,de bak was glad omdat er vanochtend gesproeid was en alles in de bodem trok (we hebben tapijtsnippers met daar onder gewoon grond,dus vallen daarop is geen pretje). Maar dat gaat de laatste weken hartstikke goed. De zenuwen zijn verder weg behalve vandaag dan omdat het zo hard regende en de hoefsmid was bezig,dus dat waren iets te veel geluiden soms voor rochelle om te verwerken en dan neemt ze een loopje.dus dan word ik wel nerveus.
Iemand tips daarvoor?



*\%/* *\%/* Dank u dank u :o

Ja ben best trots haha. Kan je haar wel houden als ze onder je vandaan loopt? Ik heb helaas geen binnenbak, nou ja helaas, vind het wel lekker buiten. Maar ik mis die geluiden van regen enzo. absoluut niet. :n
Rustig blijven ademen...tegen de tijd dat het weer zomer is , zijn jullie t weer gewend (denk ik maar zo)

Elmira30

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: tussen allerlei huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:52

Somebitch schreef:
Grr wat een rot weer zeg, ik wilde een buitenritje maken vandaag. :Z


Balen! Regent het bij jullie dan? Hier (nog) niet. :D

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:53

Nicky84 schreef:
Somebitch schreef:
Grr wat een rot weer zeg, ik wilde een buitenritje maken vandaag. :Z


Balen! Regent het bij jullie dan? Hier (nog) niet. :D

Nou de ene keer wel en de andere keer niet.. Maar als ik zo naar buienradar kijk wordt ik niet vrolijk.. -O- :=

Elmira30

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: tussen allerlei huizen

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 12:01

Dik inpakken?? Doe eens gek! _O-

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 12:09

:') Ik wil wel maar wil niet alleen.. En zie maar eens iemand te vinden die zo gek is. :+

Elmira30

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: tussen allerlei huizen

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:39

Zeeland ligt niet om de hoek :')

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:40

Ik heb gelukkig een stalgenootje kunnen strikken, dus eind v/d middag lekker naar buiten. :D

Elmira30

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: tussen allerlei huizen

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:47

:)

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:50

Jammer alleen dat het zoveel geregent heeft / regent. De bermen zullen wel drama zijn.

Liesbeth1994

Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-12-11
Woonplaats: Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 13:51

Nicky, ja ik kan haar dan wel houden meestal. Soms is ze wel echt bloed irritant daar in en dan is ze niet te houden. In stap en galop heb ik er geen last van. Dan is ze liever te lui. Dus we doen veel tempowisselingen rijden.
Het is verder perfect zo'n binnenbakkie maar gister was het echt niet te doen. Kon de instructrice niet eens verstaan.
Maar buitenrijden is natuurlijk ook heeel leuk. Zodra het zonnetje schijnt wil ik wel weer naar buiten.hihi

Somebitch,gelukkig.veel plezier alvast!

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:49

Jij hebt een binnenbak dus, en nu wil ik er ook een :')

Mijn les uiteindelijk afgezegd omdat in onze bak na een dag aaneengesloten regen alleen stap en misschien een lange zijde draf mogelijk was. We hadden meer een zwembad dan een bak :+
Niet handig voor een proefles, maar sowieso niet: Ik moet (als ik durf) kunnen draven, anders raken we de spanning ook niet kwijt. Én mijn pony losrijden is erg moeilijk als je geen galopje kunt maken. Daar wordt hij altijd nét even fijner van :)

lies_sparkle

Berichten: 6147
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 09:19

Okee ik durf toch echt niet... :(

SuperLiesje

Berichten: 3976
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Waar de wereld begint ❤️

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:14

Ik kom me ook weer melden!!

Welkom alle nieuwe mensen!

Met mijn angst gaat het momenteel redelijk goed! Ik heb dus 2 maanden geleden mijn eerste eigen pony gekocht, een haf van 2,5 jaar oud :) heb mezelf de eerste 3 weken volkomen gek verklaard maar inmiddels gaat het een stuk beter. Ik rij nu 1x in de week op een superbrave fjord en merk dat ik daardoor weer wat meer zelfvertrouwen krijg!

Binnenkort ga ik op een nieuw paard stappen, en dat vind ik toch nog wel heel spannend!!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:34

Jammer dat je les niet door kon gaan Safiera. :(:)

Mooi dat het bij jou goed gaat SuperLiesje! :D

Irisjeeeeh

Berichten: 104
Geregistreerd: 09-08-11
Woonplaats: Diest

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 11:37

Hallo iedereen , mijn naam heb je in dit topic nog niet voorbij zien komen , maar hier ben ik dan , ik meld me ook .

Ik rij 1x per week op de manege , ik zou vaker willen gaan maar dat gaat niet . Nu is mijn probleem dat elke week als ik op de manege aankom ik doodga van de zenuwen , en als ik mijn paard moet gaan zadelen dat dus amper durf. Eenmaal op het paard ebben de zenuwen weg en na het rijden ben ik weer helemaal relaxt. Maar het zadelen is dus een hel voor mij , en de paarden voelen dat ik bang ben en maken daar zeker gebruik van , hoofd in de lucht , rondjes draaien , het is wekelijkse kost. Iemand enig idee hoe ik hier vanaf kom ? Alvast bedankt :)

SuperLiesje

Berichten: 3976
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Waar de wereld begint ❤️

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 11:55

Welkom!

Is het een optie dat iemand het paard vasthoud terwijl jij het zadelt? Dan kan je paard geen rondjes gaan draaien en heb jij iemand om mee te kletsen :)

Blind_Faith

Berichten: 35
Geregistreerd: 01-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 11:58

Ik wil ook even wat vertellen over "vooruitgangen" in mijn paardenleventje :p :

Ik ben in Januari dit jaar van manege moeten veranderen door omstandigheden, en daar reden we op mishandelde paarden die dan terug opgelapt waren. Maar ik weet niet hoe het komt, maar elke week opnieuw viel ik ervan af omdat het paard ineens bokte of wegschoot. Ik werd na drie weken gepest door ruiters van de manege omdat ik zogezegd niet kon rijden. Maar op mijn oude manege rijd ik op een ex-renpaard en daar heb ik al vaak me gebokt, maar nog nooit gevallen. Die periode was ik dus enorm bang voor paarden en ik wou zelfs niet meer gaan paardrijden. Maar toen zijn we terug af en toe naar de oude manege gegaan en daar was ik ook heel bang, maar daar viel ik niet, dus kreeg ik mijn vertrouwen een beetje terug. Verleden woensdag ben ik op het strand gaan paardrijden en daar heb ik ook het onvoorstelbare gedaan; gegalopeerd. Ik was doodsbang, maar na een paar minuten voelde ik me echt één met het paard waar ik op reed en kon ik volledig genieten.
Echter heb ik wel één ding aan die reeks vallen over gehouden en dat is de neiging om mijn beugels vreselijk kort te zetten. (hierover had ik al een ander topic en de bokkers hebben mij fantastische tips gegeven!).

Een aantal weken geleden heb ik mij ook nog eens overtroffen. We hadden echt enorm veel volk voor de les (31 o.O) en er waren niet veel paarden meer over. Een kindje dat nog niet zo goed kon rijden en ik moesten nog een paard hebben en Melody, een mak manegepaard en dan nog twee net ingereden paarden schoten over. Ik koos voor Melody, want ik was een beetje bang dat ik ging vallen. Kwamen ze later vragen of ik niet wou wisselen en ik niet op Sarbi wou rijden. Sarbi is een kleine welsh pony die twee maanden geleden ingereden is. Ik stemde maar in, want anders kon ik niet paardrijden. Bleek dus dat Sarbi niet op de manege was en moest ik op Zorro, een paardje dat veel op een Fries leek, maar nog net iets dunner is. Hij was dus groter dan mij en drie maanden geleden ingereden. Kapot van de zenuwen zadelde ik hem op en ik vroeg tips aan iemand die nogal veel over Zorro wist. Ze zei dat hij heel lief is, maar dat hij niet goed reageert op beenhulpen en teugelhulpen. Samengevat, hij luisterd niet naar wat je doet :p In de piste kroop ik dus op zijn rug en ik bibberde gewoon van de stress. Hij draafde heel erg mooi en alles ging goed. Hij reageerde bij mijn weten perfect op been- en teugelhulpen! Ik heb dus een hele les met hem uitgereden, helemaal op eigen houtje! En ik ben niet gevallen. Daar ben ik dus bijzonder trots op :D

Irisjeeeeh

Berichten: 104
Geregistreerd: 09-08-11
Woonplaats: Diest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:41

Hoi , ja dat doe ik altijd , maar dan heb ik nog het probleem het kopstuk aankrijgen zonder dat zijn hoofd omhoog gaat of dat zijn billen naar mij gericht zijn. En bij het aansingelen stampen ze altijd naar mij. Maar het hoofdstel is het moeilijkst voor mij , zeker als ik op een groot paard moet , ik kan de kop nooit naar beneden houden ,als je snapt wat ik bedoel ? Maar dat vasthouden helpt wel bij het draaien ja :)

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:53

Irisjeeeeh schreef:
Hallo iedereen , mijn naam heb je in dit topic nog niet voorbij zien komen , maar hier ben ik dan , ik meld me ook .

Ik rij 1x per week op de manege , ik zou vaker willen gaan maar dat gaat niet . Nu is mijn probleem dat elke week als ik op de manege aankom ik doodga van de zenuwen , en als ik mijn paard moet gaan zadelen dat dus amper durf. Eenmaal op het paard ebben de zenuwen weg en na het rijden ben ik weer helemaal relaxt. Maar het zadelen is dus een hel voor mij , en de paarden voelen dat ik bang ben en maken daar zeker gebruik van , hoofd in de lucht , rondjes draaien , het is wekelijkse kost. Iemand enig idee hoe ik hier vanaf kom ? Alvast bedankt :)


Ik praat steeds tegen de paarden. Je komt aan, begint met goeiemorgen en gewoon tegen praten alsof je tegen een ander persoon bezig bent. Daar wordt zowel jij als het paard rustig van.


Vandaag was mij eerste wandeling. De eerste 5 minuten waren spannend, daarna ging het echt super. op een moment vroegen ze of een galopje goed was ik riep dat ik dit niet zag zitten, maar ze hadden het niet gehoord. Op dat moment begin ik een grote fout. Ik hield mijn paardje in. Tja zij schoot in galop om weer bij de groep te zijn. Het was een hevig crossje, de personen achter mij kregen moder in hun gezicht en hadden echt zoiets van, wow zie die geven. Ik kon haar niet inhouden, maar eens ze bij de groep was was ze weer helemaal rustig. De groep is dan ook meteen weer gaan stappen. Had ik gewoon mee gegaloppeerd had dit ook perfect gelukt. Maar ik heb dit crossje super uitgezeten (ja gezeten aangezien ik wou inhouden) en niet het gevoel gehad van ik ga vallen ofzo. Weer een boost voor mijn zelfvertrouwen. Maar volgende keer laat ik haar gewoon mee galopperen (het was trouwen ook veel te glad om te galopperen. Ze gleden in stap al uit) ga zeker nog mee

Splinterz

Berichten: 1136
Geregistreerd: 28-05-12
Woonplaats: Radewijk

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:34

Nou.. heb me lang stil gehouden want vond mezelf nogal een mietje. Nadat Mike elke keer haar kont omhoog gooide met aanspringen in galop durfde ik niet meer... Ben toen ook 1 x van haar af gevallen en daarna nog een keer van een ander paard in galop (die schrok). dusss heel veel stap en drafwerk voor mij en galop tijdens het longeren. Vandaag was het zover, ik heb gegaloppeerd!! 'moest' van mn instructrice en op het moment dat ze het zei had ik tranen in de ogen maar achteraf ben ik haar super dankbaar! Ben zo trots op mezelf en op Mike. 2 rondjes door de bak, geen probleem :D

En wat mij helpt, als ik merk dat ik gespannen ga zitten: liedje zingen! Werk super!

Irisjeeeeh

Berichten: 104
Geregistreerd: 09-08-11
Woonplaats: Diest

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:50

Praten kan inderdaad nog wel wat meer bij mij , dankje ! Ik ga het zeker proberen :)

Liesbeth1994

Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-12-11
Woonplaats: Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 20:31

Safiera schreef:
Jij hebt een binnenbak dus, en nu wil ik er ook een :')

Mijn les uiteindelijk afgezegd omdat in onze bak na een dag aaneengesloten regen alleen stap en misschien een lange zijde draf mogelijk was. We hadden meer een zwembad dan een bak :+
Niet handig voor een proefles, maar sowieso niet: Ik moet (als ik durf) kunnen draven, anders raken we de spanning ook niet kwijt. Én mijn pony losrijden is erg moeilijk als je geen galopje kunt maken. Daar wordt hij altijd nét even fijner van :)


Ik wil wel een binnenbak voor je maken hoor.haha
jammer dat de les niet door ging. Onze buitenbak is nu ook een groot zwembad,weet dus hoe het er dan aan toe gaat. weet wat je bedoeld met na de galop. Moeilijk uit te leggen,maar ik snap precies wat je zegt.

Nou binnenkort ga ik met een vriendin paarden kijken bij Tim Coomans. Moet nog wel afspreken enzo maar mn vriendin en ik vinden het wel een strak plan. Zij werkt daar ook dus vandaar. Wie weet kan ik nog even een ravel uittesten (oke,dit is wel een pennydroompje :') ).
Hoop dat ik wat leuks zie,zal dan niet weinig kosten denk ik.haha

kirstenm87

Berichten: 87
Geregistreerd: 01-02-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:35

Super dat iedereen elkaar tips geeft en elkaar zo kan helpen!
Ik heb het ook weer overleefd op mijn 3 jarige.
Het was een week geleden dat ik er op had gezeten, omdat ik een kies heb laten trekken.
Wel is hij toen gewoon door gereden door een ander.
Toch voelde hij wat strak en sterk aan, met aandraven gaf hij ook een bokje.
Daarna mij nog even uitproberen door naar mijn been te trappen en het bit vast pakken en een beetje ´stuiteren´. Maar ik heb mijn been er goed bij gehouden en toen was het gelukkig weer klaar!
Best een beetje trots op mijzelf, want mijn instructrice was er niet bij en moest het toch echt zelf gaan doen. Weer een stapje verder. Heb er steeds meer zin in om hem zelf lekker te rijden!

Liesbeth1994

Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-12-11
Woonplaats: Oud-Beijerland

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 20:49

super!goed opgelost ook. Van zelf oplossen zonder instructie kan je ook heuil veel leren. Omdat je het dan dus allemaal zelf moet uitzoeken.
Goed gedaan ;)