Probleem one rein stop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Probleem one rein stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:24

Daar heb ik het ook al over gehad Cassidy en er zijn al meer filmpjes geplaatst.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:32

Het maakt niet uit hoeveel filmpjes je plaatst. Als de verkeerde filmpjes worden geplaatst, krijgt men nog een verkeerde indruk, en idd een discussie met 5 pagina's met allemaal tegenstanders die absoluut de waarde niet inzien van deze noodrem. Dat je zelf andere manieren hebt om je paard bij een ongecontroleerde spurt weer onder appel te krijgen, more power to you. Ik vind het echter niet correct om per definitie de ORS te verdoemen. Mits goed aangeleerd kan hij geen kwaad. Maar daar schort het maar al te vaak aan. De kennis en de uitvoering ervan.

http://www.youtube.com/watch?v=B0idB5bpYLI

@ ts: bij het aanleren van de ORS en het flexen moet je in het begin kleine stukjes meenemen en tevreden zijn met wat je krijgt. Als jij je hele leven nog geen koprol, radslag of flikflak hebt gemaakt, moet je je eigen lichaam trainen om soepel te worden om die koprol, radslag en flikflak wel uit te kunnen voeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:38

En ook Clinton Anderson heeft andere methodes om te voorkomen dat een paard schrikt tijdens een buitenrit. Namelijk zo hard aan het werk zetten en hem zo murw maken dat hij er nieteens aan denkt om op te kijken en zo te gaan schrikken.

http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g68s

Er werd eerder gezegd dat Clinton Anderson zijn flexing filmpjes goed verstopt.

Ik kwam deze tegen:

http://www.youtube.com/watch?v=-TTZ6rXKU_E

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:46

Dat flexen alleen maar goed is voor een paard weten we allang.
Heb je dan ook een filmpje van een correct uitgevoerde ORS in galop?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:47

Jawel, even zoeken.

edit: http://www.youtube.com/watch?v=02j2xF3P8nU

Verder moet je ook niet wachten met het uitvoeren ervan tot het paard in volle vaart zit. Het moet ook voor de ruiter een reflex worden. Als je een aantal minuten moet nadenken wat je moet gaan doen als het paard er vandoor schiet, ben je te laat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:03

Sjah wat zal ik daarvan zeggen.
Ik had gehoopt op een filmpje waarbij het paard ook écht galoppeerd en waarbij de ors plots uitgevoerd wordt.
Dit is een lui paard wat aan halve galoppas doet en allang weer in een sukkeldrafje zit tegen de tijd dat hij met die teugel bezig is. Bovendien is hij eindeloos die ors aan het oefenen, dacht dat het idee juist was dat het geen gewone oefening moest zijn?
Overigens trekt hij het paard wel degelijk om op sommige momenten en op andere momenten lijkt het meer op een gewone volte.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:10

De ORS is een reflex dat een paard aan moet leren.
Een reflex is ook mensen aan te leren. Niet de natuurlijke reflex die we tonen als we per ongeluk ons hand verbranden, maar de reflexen die bij een vechtsport komen kijken, afweermechanismes. Niet hoeven na te denken, maar gewoon doen. Muscle memory.
De ORS werkt net zo.
De ORS wordt geleerd en bevestigd door oefenen. Veel oefenen. Eeuwig en constant die ORS meenemen.
Zo wordt een afweermechanisme bij de mens gedurende de vechtsport aangeleerd.
Zo wordt de ORS als noodrem bij een paard gemonteerd.
En voor de goede orde, het filmpje is van een TRAINING, en geen DEMONSTRATIE hoe de perfecte en gelikte ORS eruit behoort te zien. Mocht je dat nog niet begrepen hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:17

En hiervoor werd gezegd dat je een ors niet traint omdat het niet de bedoeling is dat ze het als dagelijkse oefening zien?
Het is voor een paard ook niet normaal om te stoppen als je een ophouding maakt met de teugels, dat is ook een aangeleerde reflex.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:25

Degenen die roepen dat het niet de bedoeling is dat je de ORS te vaak meeneemt, hebben het niet helemaal begrepen.

Degenen die deze informatie voor gesneden koek aannemen, helaas, je gaat niet door voor de koelkast.
Altijd de info op Bokt in twijfel trekken. Als je wilt, ja, ook die van mij. :D

Als een paard echt in paniek gaat rennen, ga je hem met trekken aan beide teugels niet stoppen.
Dus het is niet het naar de singel brengen van de neus, die het paard doet stoppen. Het is het wegzetten van de achterhand die ze uit balans brengt en de kracht uit de motor (lees achterhand) haalt, waardoor ze stoppen.
Maar dat moet geoefend worden, het paard moet er lening genoeg voor zijn en ook de ruiter moet dat reflex ontwikkelen. Dat doe je door eeuwig de ORS mee te nemen en te blijven oefenen.
Ook als je denkt dat je je paard op andere manieren onder controle hebt of alle schrikreacties aan ziet komen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:56

Ik ben het wel eens met het principe van de one rein stop, alleen ik zie het niet als iets noodzakelijks om aan te leren.

Een paard dat echt in een blinde paniek ervandoor schiet in een rengalop is niet voor rede vatbaar, voor geen enkele rede. Kan je trainen wat je wil, paard is op zo'n moment compleet in zichzelf gekeerd en merkt niet eens meer op dat jij er ook nog bent, of je nou aan 1 of 2 teugels gaat sleuren of niet.

Toen ik klein was, lees een jaar of 11, 12, en net leerde paardrijden deden wij op de ponyclub de raarste dingen. Op oudejaarsavond een buitenrit van minimaal 2 uur door de bebouwde kom maken bijvoorbeeld, tussen het vuurwerk door. Kreeg je niet alleen harde paarden van, maar ook harde ruiters. En geloof me, er hebben heel wat ruiters op de grond gelegen, of in bomen gehangen.

Daar gaven ze als stelregel mee dat je nooit je paard compleet moet omtrekken, dan ga je gegarandeerd samen op je smoel. Niet fijn, slecht voor jou en slecht voor het paard en zeker slecht voor de club. Wij hebben er zo'n beetje ingeramd gekregen dat je, als je paard echt op hol slaat (en ja, dat gebeurde wel eens en ze zochten dat ook op om ons kinderen te trainen), als het even kan je je paard een minuut of zo moet laten doorrennen, teugels losgooien en je vasthouden aan de manen en jezelf zo licht mogelijk maken, en daarna de teugels weer rustig moest oppakken en weer normaal gaat zitten. 999 van de 1000 keer reageert het paard daar dan meteen weer op, juist omdat je hem helemaal los hebt gelaten. Je hebt het paard de kans gegeven weg te komen van het gevaar, en dan was het tijd om weer na te gaan denken.

Als je die ruimte niet had, omdat je wist dat er op korte afstand een drukke weg was waar je over moest, een spoorbaan of wat dan ook dat echt gevaarlijk was en waar je feitelijk maar hooguit 50% kans hebt er veilig langs te komen en meestal zelfs nog veel minder, dan leerden wij bij onze paarden een nog heftigere schrikreactie toe te dienen. Wat in de praktijk inhield, 1 teugel heel kort nemen en desnoods de bitring vast te pakken om er een ruk aan te geven (pijnprikkel), gelijktijdig zo hard je kan een schop geven aan dezelfde kant en meteen weer los te laten. Door de acute pijnprikkel, die je zo heftig mogelijk moest geven en daarna meteen weer los te laten voordat je paard echt uit balans raakt en je samen onderui tgaat, raakt het paard uit die trance waarin hij verkeert op het moment dat ie op hol slaat. En dan zijn ze weer enigszins voor rede vatbaar, en dus bestuurbaar. Dan is het aan jou om van dat (zeer kortdurende moment) gebruik te maken en je paard weer terug te nemen of op een volte te zetten als dat kan.

De essentie was een zeer kortdurende heftige pijnprikkel te geven, zodat je paard licht uit balans wordt gehaald en uit die trance raakt. Is het paard uit die trance, wat je kan merken doordat het paard iets vertraagt, iets of meer inbuigt of een minimale reactie geeft op jouw heftige hulp, dan is ie snel weer ontvankelijk voor je normale hulpen en kan je normaal verder rijden. Al moet je dan nog wel de spanning weg laten vloeien. De prikkel mag niet zo lang duren dat je paard echt uit balans raakt en kan vallen, maar wel voldoende om 'm uit die trance te halen. Het gaat om een schrikreactie opwekken die heftiger is dan de schrikreactie waardoor het paard op hol is geslagen.

Dit oefenen is bijna niet mogelijk. Dat kan alleen in de praktijk en timing is meer dan ooit de sleutel tot succes. Ben je een fractie van een seconde te laat, is je paard weg. Dit oefenen lukt eigenlijk alleen als je regelmatig in iets als militaire oefenterreinen rijdt, en hoe minder je dit van te voren oefent, hoe beter. Het gaat immers om het overdonderen van je paard.

Dit bovenstaande is iets wat je NOOIT in normale situaties mag toepassen, want dan wennen ze eraan en het is de truc ze te overdonderen met een heftige schrikreactie die ze weer met de voetjes op aarde brengt..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 01:02

Mick75 heeft voor het gemak zijn leeftijd niet in zijn profiel gezet, maar ik vermoed dat 1975 het jaar is waarin hij/zij geboren is. Door de jaren heen hebben ruiters/trainers en paardeneigenaren geleerd om anders met hun paard om te gaan. Wat in het jaar 1975 als normaal en acceptabel werd gezien, is nu misschien wel helemaal achterhaald.

De noodrem door de pijnprikkel is idd een mooi afgekortte versie van een correct aangeleerde ORS. Met dat verschil dat er bij de ORS geen pijnprikkel komt kijken dus er ook geen gewenning is maar een een reflex die je ze aanleert :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 01:04

En wat is het verschil tussen die reflex en bv HO op commando?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 01:25

Ho op Commando is iets wat een paard wordt aangeleerd en geen reflex.
In pure paniek gaat geen stemcommando doordringen. Niets gaat doordringen waar een paard of mens bij na moet denken. Een reflex wel. En dan maakt het niet uit of het aangeleerd is of niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 01:33

En waar baseer jij op dat een ors een reflex is en niet aangeleerd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 01:38

Het is beide. Een aangeleerd reflex. En die krijg je pas als je hem tot in den treure oefent.
Als de ORS bij correcte toepassing geen reflex is, dan zou hij niet werken. Maar het beste voorbeeld is in mijn ogen het filmpje van Jedi horsmanship, dat de ors laat zien zonder halster en touw.

http://www.youtube.com/watch?v=gXABo6HgEK4

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 01:56

Wat hij doet is meer een reflex dan wanneer je het doet op teugelhulpen.
Maar evengoed is beide aangeleerd en uiteindelijk kan dat min of meer een reflex worden maar dat geld voor alles wat je je paard aanleert.
Als het paard het doet zonder erover na te denken is het al een reflex.
Als ik mijn paard vraag halt te houden doet hij dat ook zonder twijfel of nadenken, reflex?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 02:04

Als jij puur op het woord "ho" en druk op de teugel een reflex uit kunt lokken, more power to you.
Maar kijk voor het gemak het filmpje van CA even na met uitleg wat je doet door de ORS toe te passen. Je geeft het paard door trekken aan beide teugels in dezelfde richting als waar je zit de kans om zijn kracht tegen je te gaan gebruiken.
Door het naar de stijgbeugel brengen van het neusje breng je het paard uit balans, helemaal als je het in combinatie doet met het wegzetten van de achterhand.

Maar het wordt al laat, dus ik ga nu afsluiten.

Voor jou, Anneliesdj, nog een opmerking: you may lead a horse to water but you cannot make him drink.
Als je de toegevoegde waarde niet ziet van de ORS, by all means, pas hem niet toe.
Maar oordeel niet over de mensen die deze wel aanleren, toepassen en daar hun leven aan te danken hebben bij een ongecontroleerde schrikreactie van hun paard.
Nogmaals: a mind is like a parachute, it only works when it is open.
Mijn laatste reactie in dit topic.
May the horse be with you :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 02:37

Ik pas hem niet toe hoor, wees daar niet bang voor, ik heb alleen nog niemand gehoord die er wel hun leven aan te danken hadden.
En ja, aan beide teugels trekken geeft het paard meer kracht, daarom moet je dat ook niet doen.
Maar aan één teugel trekken kunnen ze evengoed tegenin gaan en in een panieksituatie denk ik dat dat ook gebeurd.

Maar over dat HO, ik heb eens een paard gehad waarbij dat er zo ingebakken zat dat je geen teugels of niks nodig had. Die stopte ook als hij los in de bak liep ed.
Met zadelmak maken gebeurde het op een gegeven moment dat ik met hem wilde aangalopperen en de galop was nog niet bevestigd en nog in onbalans. Hij maakte de eerste galopsprong met een bok erbij en de eigenaar stond langs de kant en zei uit automatisme zachtjes hóó. Paard stond vanuit die bok instantly stil en ik ging bijna over de hals heen.

Zo'n noodrem lijkt me een stuk veiliger en paardvriendelijker dan een ors ;)

Overigens slaat je opmerking kant nog wal maar dat terzijde.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:01

De theorie is mooi hoor! Paard leert een "reflex" aan en stopt meteen. Maar laten we wel wezen, reageren op je been moet ook een reflex worden, reageren op een halve of hele ophouding moet ook een reflex worden, normaal rijden dus moet ook een reflex worden. En als ze echt op hol slaan heb je daar verdomde weinig aan. Waarom zouden ze die one rein stop dan wel reflexmatig uitvoeren als ze zich volledig van de buitenwereld hebben afgesloten en er NIETS meer binnenkomt? Terwijl je die reactie een stuk minder vaak oefent en herhaalt dan reageren op het been, de zit en/ of de hand?

De hele essentie van op hol slaan, ja, echt op hol slaan en niet eventjes wegschieten om van veilige afstand de situatie te bekijken, is de totale onontvankelijkheid voor prikkels, en, als je niet de ruimte hebt ze uit te laten rennen (nog altijd de beste manier, en nog pijnloos ook maar helaas kan dit in Nederland lang niet overal en met uitrennen bedoel ik losgooien, zelf in verlichte zit gaan staan en je mee laten voeren om een stukje later weer normaal te gaan zitten en de teugels weer op te pakken, dan komen ze altijd wel weer terug op normale hulpen als je maar tijd en ruimte genoeg hebt), dan moet je toch wat. Een heftige pijnprikkel/ uit balans halen, moet precies lang genoeg en sterk genoeg zijn om door te dringen, en zo kort duren dat het paard niet echt kan vallen. Het moet het dier uit die trance halen, je hoeft 'm niet te mishandelen, en dat lukt in de praktijk toch alleen maar met het geven van een nog heftiger schrikreactie, of een pijnprikkel. Hij MOET dan uit die trance komen en snel ook, voordat je samen verongelukt en met een beetje pech nog derden meeneemt ook.

Bij wegspringen en even niet luisteren, meestal door gebrek aan vertrouwen (niet elk paard kan je een compleet blind vertrouwen in de ruiter aanleren en dat is hoe dan ook een langdurig proces), waarbij ze nog wel ontvankelijk zijn voor hulpen maar even besluiten er niets mee te doen, dan kan een one rein stop best handig zijn. Hoewel ik er persoonlijk de meerwaarde niet van inzie en het liever op normale wijze oplos, zonder rare kunstgrepen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:26

Ik denk dat Cassidy het heel goed heeft uitgelegd, en als je nu vindt dat je het niet nodig hebt, is dat je eigen keuze.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:43

Echt weer zo'n smaakje als: "Wat de boer niet kent...."

Ik stop mijn paard liever zonder pijnprikkel dan met....

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:44

Ja, of 'Zo vraagt men de boeren de kunst af'...

Ik snap het nut en de functie van de ORS. Dacht zelfs dat het misschien wel handig zou zijn om het mijn paard te leren. Ik begrijp echter dat je het dan elke dag moet meenemen in de training. Zoals ik het zie rij ik mijn paard daarmee de vernieling in.

Het eerste filmpje van Cassidy vind ik prachtig.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:24

Het is zelfs zo dat als het paard echt bang is, hij met een pijnprikkel zeker moeilijk te stoppen is. De pijn zet hem aan om nog harder te gaan lopen, want de pijn brengt een grotere vluchtdrang teweeg.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:53

Annelies, helaas zijn je vragen al meermalen beantwoord maar besluit jij er niets mee te doen. Veel van je vragen worden ook beantwoord op de site die al eerder is genoemd: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nerein.htm

Daarnaast: hoe verwacht jij dat een ORS in een noodsituatie vastgekegd kan worden? Een panieksituatie simuleren voor je paard? Sorry, daar zul je weinig vrijwilligers voor krijgen. Achter een paard en ruiter aan, continue filmend, in de hoop dat het paard een keer goed er vandoor schiet, zodat de ORS gedemonstreerd kan worden? Mwoah, niet veel zullen er daar zin in hebben.
Dus dat filmpje zal 'm helaas niet worden. Jammer, want een andere manier lijkt er niet te zijn om het nut te doen inzien van de ORS.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:17

Mijn punt is dat als je een ors uitvoerd in (volle) galop dat je daarmee onderuit gaat.
En de filmpjes bevestigen dat beeld omdat er blijkbaar niemand voldoende lef heeft het ook vanuit galop te oefenen, zelfs geen normale galop, laat staan een flinke (ren) galop.
En gek genoeg heb ik ook nog nooit iemand uit de eerste hand horen zeggen dat een ors wel degelijk effect had bij zijn op hol gaande paard en dat ze er niet mee onderuit gingen, geen praktijk ervaringen dus.
Het geheel maakt mij nogal sceptisch ja.

Natuurlijk wil ik geen uitgelokte panieksituatie's, dat snap je zelf ook wel.