Ik en mijn paard: we zitten echt een beetje vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:51

Lotus83 schreef:
Oke en nu dan?
Geen tonglepel meer :n
weer verder met het dubbelgebroken koperen trensje, of toch liever een enkel of dubbel gebroken RVS trensje?
en dan juist een wat dikker, of toch liever een dunner bitje :?

Heb je dat niet aan de tandarts gevraagd?

Elco

Re: Ik en mijn paard: we zitten echt een beetje vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:58

En wat vond de tandarts van zijn gebit.?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 09:41

Elco schreef:
En wat vond de tandarts van zijn gebit.?

Haar gebit ;)

Lotus83 schreef:
Voor degene die het leuk vinden om de ontwikkelingen te lezen;

Vandaag is de tandarts geweest..., mijn hele theorie die ik had bedacht over haken en andere enge dingen in haar mond is compleet van tafel geveegd.... -O- Een mooi, prima in orde gebit, alleen aan beide kanten een ietwat scherp randje, die heeft hij weggehaald en over een jaar weer controle... *\o/*

Oke en nu dan?
weer verder met het dubbelgebroken koperen trensje, of toch liever een enkel of dubbel gebroken RVS trensje?

En ja, ook gaan oefenen met bitloos?

Ik merk trouwens wel een duidelijk verschil in omgang, vandaag liep ze voor het eerst sinds tijdens weg bij de koppel toen ze me zag aankomen in de wei...., niks weglopen, maar bleef heel braaf wachten...

dus ik denk dat de vakantie die ik heb ingevoerd voor ons beide goed is geweest :j

nu afwachten wat er gebeurt als we weer aan het werk gaan...

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 09:42

yvonnedv schreef:
Lotus83 schreef:
Oke en nu dan?

de tandarts kan dat niet beslissen, haar gebit was helemaal in orde, maar hij kan niet zeggen hoe mijn paardje op verschillende bitjes reageerd

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:53

Heb je al eens een ongebroken bit geprobeerd? Dit ligt rustiger in de mond dan gebroken bitten, misschien vind ze dat prettiger.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 09:56

Patty83 schreef:
Heb je al eens een ongebroken bit geprobeerd? Dit ligt rustiger in de mond dan gebroken bitten, misschien vind ze dat prettiger.

Nee nog niet.
Ik heb er wel over nagedacht, maar altijd bang geweest dat dat juist scherper zou inwerken....

maar het is zeker iets wat ik overweeg

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:09

Dit werkt niet scherper in, alleen op een andere manier. Een ongebroken bit (let op geen stang met hefboomwerking) werkt meer in op de tong en mondhoeken van een paard, minder op de lagen en niet tegen het gehemelte. Geeft dus andere drukpunten / verdeling, sommige paarden vinden dit prettiger.
Als je iets nieuws probeert is het alleen wel verstandig om dit een poosje vol te houden, zodat je ze de kans geeft om er ook even aan te wennen. Succes ermee!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:21

Lotus83 schreef:
yvonnedv schreef:

de tandarts kan dat niet beslissen, haar gebit was helemaal in orde, maar hij kan niet zeggen hoe mijn paardje op verschillende bitjes reageerd

Nee hij kan dat niet beslissen maar kan je wel adviseren wat voor een bit het beste bij de mond van je paard past beter als dat wij hier van achter ons beeldscherm kunnen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:30

Ik snap niet dat je de oorzaak steeds in de mond zoekt? Dat wat je in je hand krijgt cq. die mondproblemen zijn het GEVOLG van iets anders. Wat dat dan is, kan bijv. een vreselijk liggend zadel zijn, ontzettende scheefheid, slechte manier van rijden of medische klachten (rugklachten zoals kissing spines, ataxie, artrose, oid?)?

Als ze bij de tandarts is geweest en diverse soorten bitten bieden geen uitkomst, ligt het probleem overduidelijk niet in de mond...

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 20:32

smeetjoew schreef:
Ik snap niet dat je de oorzaak steeds in de mond zoekt? Dat wat je in je hand krijgt cq. die mondproblemen zijn het GEVOLG van iets anders. Wat dat dan is, kan bijv. een vreselijk liggend zadel zijn, ontzettende scheefheid, slechte manier van rijden of medische klachten (rugklachten zoals kissing spines, ataxie, artrose, oid?)?

Als ze bij de tandarts is geweest en diverse soorten bitten bieden geen uitkomst, ligt het probleem overduidelijk niet in de mond...

Rugklachten zijn het niet (in zoverre, ik heb me ingelezen en er zijn verder geen enkele symptomen die daar op wijzen)

Zadel, is nagekeken maar is wel iets om nog eens te laten doen
slechte manier van rijden? eeuhm, ik ben inderdaad geen top ruiter, ik heb zelf lichamelijke klachten en kan mezelf daardoor behoorlijk vastzetten, ik ga ook niet meer rijden op de dagen dat ik een slechte dag heb, want dat maakt het er echt niet beter op.

diverse soorten bitten: 2 jaar geleden voor het laatst met een RVS bit gereden, daarna een periode met tonglepel (nee, dat ga ik niet meer doen!) en verder met een dubbel gebroken koperen watertrens.

dus het aantal biten valt erg mee, ik ga weer een RVS trens proberen, een iets dikker bitje en kijken hoe dat gaat.

daarnaast is haar mond wel degelijk een deel van het probleem, toen ze net bij ons op stal kwam (was ze nog niet van mij) kon je nog niet naar haar mond wijzen of ze ging al helemaal in de stress, en dat is gelukkig niet meer aan de orde

ik blijf nog een tijdje op de weg die ik nu ben ingeslagen, ze heeft nu 2 weken vrij gehad, ik ga haar deze week weer heel rustig aan oppakken wat betreft grondwerk...
daarna komt het rijden

mocht het zo zijn dat het niet veranderd dan zal ik verder onderzoek laten doen

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:05

Oke en nu dan?
[/quote]

Heb je dat niet aan de tandarts gevraagd?[/quote]

de tandarts kan dat niet beslissen, haar gebit was helemaal in orde, maar hij kan niet zeggen hoe mijn paardje op verschillende bitjes reageerd[/quote]

Christie Dreessen doet sinds kort bitten adviseren, zij heeft Neue Schule bitten..

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:17

Als ze zo lastig met/in haar mond is, dan ga je toch juist niet klooien met bitten e.d. (sorry voor de woordkeuze)
Ik lees dat er een aantal dingen geprobeerd zijn maar nergens lees ik dat je op de hoogte bent van de werking van de hoofdstellen.
Bitloos kaakgekruist werkt maar bij een select aantal paarden, kan niet uit jouw verhaal opmaken dat je weet hoe deze werkt en vooral dat je geen motivatie/reden hebt om deze te gebruiken.

Ze is lastig in de mond, logischerwijs zou je dus het best bitloos kunnen gaan.
Lees je hier eerst eens in, zodat je precies de werking weet en ook weet welk systeem voor jouw paard gaat werken.
Waarschijnlijk zal je dan uitkomen op een sidepull, vervolgens moet je ook nog eens achter de verschillende merken aan, want ook kwaliteit maakt verschil!
(dat hoeft helemaal niet duur te zijn)

Daarnaast doe ik de standaard aanbeveling van eventjes rust en daarna goed les :)
Succes ermee

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 22:33

Rider01 schreef:
Als ze zo lastig met/in haar mond is, dan ga je toch juist niet klooien met bitten e.d. (sorry voor de woordkeuze)
Ik lees dat er een aantal dingen geprobeerd zijn maar nergens lees ik dat je op de hoogte bent van de werking van de hoofdstellen.
Bitloos kaakgekruist werkt maar bij een select aantal paarden, kan niet uit jouw verhaal opmaken dat je weet hoe deze werkt en vooral dat je geen motivatie/reden hebt om deze te gebruiken.

Ze is lastig in de mond, logischerwijs zou je dus het best bitloos kunnen gaan.
Lees je hier eerst eens in, zodat je precies de werking weet en ook weet welk systeem voor jouw paard gaat werken.
Waarschijnlijk zal je dan uitkomen op een sidepull, vervolgens moet je ook nog eens achter de verschillende merken aan, want ook kwaliteit maakt verschil!
(dat hoeft helemaal niet duur te zijn)

Daarnaast doe ik de standaard aanbeveling van eventjes rust en daarna goed les :)
Succes ermee

Bedankt voor je reactie.

Ik klooi niet met bitten, ik ben zoekende wat voor haar het beste is.
Als blijkt dat dat toch zonder bit is dan gaan we dat doen
Wat betreft bitloos kaakgekruist: Ik heb een kleine periode een kaakgekruist hoofdstel gehad, was zeker wel bewust van de werking en aangezien zij er niet goed op reageerde heb ik dat hoofdstel verkocht.... :) wel goed lezen, ik gebruik het allang niet meer

een stalgenoot heeft een ander bitloos hoofdstel, haar paard is ook niet de makkelijkse met zijn mond en reageert heel goed op dit systeem, ik krijg de mogelijkheid deze een periode te gaan proberen.

Enne, omdat je nergenst leest dat ik bekend ben met de werking van hoofdstellen, betekend niet dat ik er helemaal geen weet van heb ;) (inderdaad, ik weet zeker niet van de hoed en de rand...)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 23:18

Weer even een update....

Morgen staat ze 2 weken stil (op 1 dagje wat spelen na)

nog steeds bemerk ik een goede verandering...veel oplettender in de omgang, veel liever en minder afstandelijk...

en weet je wat nu zo gek is...., ik ben uit frustratie gestopt met rijden, en ik reed best heel regelmatig....
ik mis het rijden niet eens

ik vind een juiste omgang met haar nu veel belangrijker en neem er ook veel meer de tijd voor.....
vandaag in de zeikregen had ik haar op stal en was aan het poetsen en insmeren tegen haar exceem, ik nam er de tijd voor en sinds lange tijd merkte ik bij mezelf dat ik er echt plezier in had om zo met haar bezig te zijn...

er zit ook nog een stuk onzekerheid, wat als ik er weer op ga.....
maar dan denk ik, lange teugel, geen druk en je ziet het wel...

ondanks dat ze al even stil staat doe ik wel regelmatig buigoefeningen, links en rechts en ik moet zeggen
dat doet ze echt heel goed, zonder teveel moeite :)

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:30

hoi, ik kwam toevallig op deze topic en was nieuwsgierig hoe het verder is gegaan met je paard/vervolgbehandelingen. ben jer achter gekomen wat het probleem nou was?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 08:56

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:37

Ik had een merrie die zo ongeveer hetzelfde deed als de jouwe. Tig keer de mond na laten kijken door verschillende dierenartsten en tandartsen, was niks mee. Bleek na verder onderzoek dat de merrie wel degelijk kissing spines had en ook d'r nek was niet vrij van atrose! Zoals al eerder aangegeven: aanleuningsproblemen komen vaak helemaal niet uit de mond maar ergens uit het lijf!!! Kan van alles zijn. Mijn advies: paard volledig na laten kijken op een goede kliniek {kreupelheidsonderzoek en nek, hals en rug!}.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:49

ik heb niet veel hier gelezen, maar hoe reageerd hij met dubbele lijnen aan een halster, met en zonder bit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:55

Magrathea schreef:
Misschien helpt het voor jezelf als je in een schriftje bij gaat houden wanneer het minder gaat? Dus of er bijv. tandarts is geweest, het weer, hengstigheid, maar ook of jij lekker in je vel zit die dag of dat je bijvoorbeeld niet goed hebt geslapen.

Het zou zomaar kunnen dat je dan ineens een patroon ontdekt :)

Dit is een goede tip hou een logboek bij..met al die voor het oog zo gewone dingen vergeet vooral jezelf niet, hoe zit jij in je vel, wat doe je en wat voel je..

Ga ook advies vragen bij je instructeur ga samen op onderzoek uit...gedrag is er niet zomaar.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:09

Misschien moeten jullie drie posten terug even lezen!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:15

yvonnedv schreef:

Het is een herhaling :')

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:39

Narnia schreef:
yvonnedv schreef:

Het is een herhaling :')

Herhaling van? TS heeft aangegeven dat het paard voorlopig uit de running is

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 22:37

yvonnedv schreef:

Lotus83 schreef:
Hoi,

Lees dit topic maar even....

[BEH] Paard met Pijpbeenfissuur, update blz. 4

paard is uit de running....

Dus, hierbij nog een keer...., paard heeft al 10 weken een scheur dwars door pijpbeen, dus doet niet veel :n

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:19