Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:02

Eens, maar ik heb niet meer wei,ik kan ze wel langer erop zetten maar dan krijg ik een kaalgevreten wei met tekort gras met daar weer alle nadelen van-zandopname-gestressed gras. Hier dus twee uur per dag grazen is ook echt grazen. De rest is buiten spelen

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:04

@Yamcha: zomereczeem
Als het goed is, is nageeflijkheid geen wijken voor druk, maar juist wel een gevolg van dat je paard zijn buikspieren gebruikt (verbinding van achter naar voor). Een paard laat zijn rug los als hij buikspieren aanspant, dus daar zit wel degelijk een (essentieel) verband. Pas dan kan de bovenlijn rond worden en kan hij dus nageven.

@KT: voor jouw regio is het al luxe dat je überhaupt een stukkie gras hebt! Da's hier gewoon anders. Gestresst gras krijg je idd juist hoog fructaangehalte van, dat wil je niet hebben.

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:13

Oké, thanks. Ik vind de balans altijd lastig zoeken hoor.

Veggie heeft een tijd een shettenvriendje gehad, een appaloosa-shettebol, en die had ook zomereczeem. Niet leuk, want het was echt een beetje zoeken wat het fijnste was, bij hem was arm hooi, ponybrokjes en grasmix (die van Hartog) het beste, dan had hij weinig last en was ie mooi slank (shetten zijn sowieso moeilijk, eigenlijk veel te sober). Helaas is hij dood, steigerde en raakte de stang van de trailer precies op het achterhoofd, op slag dood. Gelukkig heeft ze een nieuw vriendje, maar ze heeft hem wel gemist, heeft echt lopen zoeken waar hij was en lopen roepen.......
Veggie krijgt luzernemix met Pavo Nature's Best en langstengelig hooi. En een liksteen voor de mineralen die ik dan nog heb gemist, en moet even afkloppen, maar dat gaat eigenlijk erg goed, en dat is nog een reden dat ik het grazen toch wel beperk, ik wil haar dieet zoveel mogelijk hetzelfde hebben. Ze is sinds vorig jaar goed afgevallen (maar ze is nu een rijpaard, dat scheelt natuurlijk, ze loopt niet meer de hele dag te lanterfanten) en zit mooi in de spieren, dus ik ben tevreden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:16

Dr zit een onderscheid in het nageven loslaten in nek-kaak-rug.en de aanleuning, door een nagevend paard met impuls te rijden krijg je het rondmaken van de bovenlijn-ondertredend achterbeen krijg je een opwaarts welvende bovenlijn waarddor de voorwaartse energie de verbinding zoekt aan t bit,even t t heel kort

Wel een leuk topic om in mee te lezen, staan leuke en leerzame dingen in
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 09-04-12 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:28

Ik snap je :j niks geen wijken voor druk :) Oké, duidelijk :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:31

Je kan wel wijken voor druk gebruiken in je rijden,maar dan mag je aan de andere kant geen tegendruk geven,net zoals wijken voor t been, je vraagt of je paard opzij gaat en geeft de ruimte om te gaan. Als je wijken voor druk aan je teugel geeft wil je dus eigenlijk geen verbinding houden(terwijl je daar juist naar op zoek bent lijkt mij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:32

Lijkt mij ook, dan is dat volgens mij vragen om een valse knik dan, toch?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:34

Dat risico loop je iid dan, vond de post over de licht doorhangende teugels wel mooi, dat is precies omschreven hoe ik t met de grote vos op wil zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:43

Hmm ik ook.

Maar vind het een lastig ding, vooral als mensen zeggen dat als je geen contact hebt, je paard op de voorhand valt, het is toch niet zo dat jij met je handen je paard van de grond moet tillen? Ik bedoel: als ik begin met rijden, heb ik gewoon contact, is paard nog neit nageeflijk enzo, en truth be told, we hebben niet echt lange stukken waarin ze dat is, maar als ze nageeflijk wordt, dan voel ik ietsje meer druk in mijn hand, en dan pakt ze mijn hand, zo voelt het, en het contact wordt dan wat verender, en dan moet ik mijn buikspieren aanspannen om dat contact zo te kunnen houden, maar 't is niet zo dat ik haar dan van de achterhand af hou of zo, ze moet zichzelf dragen, anders gaat ze in mijn handen hangen en wordt ze te zwaar.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:49

Precies,en dat is het vermogen ontwikkelen om te voelen,om te herkennen wat er gebeurd. Met goede begeleiding kan je dat,de een sneller dan de ander,dat heeft dan weer met allerlei eigenschappen van de mens te maken (over de vraag waarom dan niet iedereen binnen 5 jaar goed kan leren rijden) ik zal bv nooit goed zijn in rekenen,daar ligt mijn talent eenmaal niet,al kreeg ik les van einstein himself

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:55

Weet niet of jullie m al gezien hadden, maar leek me wel wat voor jullie :j
[RT-D] Manier van nageeflijk rijden

Word alleen maar gedemotiveerd als ik dit topic lees haha, is me allemaal maar hokuspocus.. feels like a beginner!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:04

Waren we net over aan het discussieren :j

KT: dat is :) maar dat leer je ook he, Japeloup legt mij ook uit wat ik dan meot voelen, vraagt ze: voel je dat? Da's cool, dan weet ik welk gevoel ik naar op zoek moet :j

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:03

Voelen is zo mooi, en zo moeilijk. Niet alleen voelen wat je paard doet, maar voelen wat jij doet, en hoe jullie op elkaar reageren. Das zo gaaf. Voor ik bij Knollentuin kwam lessen, hadden sommige instructeurs het wel over voelen, maar eigenlijk voelde ik niets, nam het waar met mijn ogen, dan wel in de spiegel, maar meestal door naar beneden te kijken.
En iid dat voelen heeft niet iedereen snel onder de knie, en sommige voelen het wel, maar hebben dan niet de handigheid of snelheid om daarop te reageren. En ik heb vaak dat ik wat voel, maar dat ik nog geen idee heb wat dat dan is. dan heb ik echt iemand langs de kant nodig om mij te vertellen hoe en wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:00

Sowieso, je moet echt leren.wat je moet voelen :j vind het ook echt heel leuk om het te
leren :j

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:39

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:51

altijd leuk om te lezen, maar ook goed om eens te doen. rijden zonder hoofdstel, of zonder bit. ik doe t wel,maar niet vaak . t leuke is om te merken dat je gewoon weg rijdt..gaaf!
t jammere van het bitloos is dat je er bij de knhs niet mee aan de wedstrijden komt, ja tot in t l maar dan houdt t op... jammer! want ik denk dat dat een hoop mensen de motivatie ontneemt om er uberhaupt aan te beginnen
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 09-04-12 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:01

Pfoe, jullie gaan zo snel hier %)
Sabm heel veel sterkte met je paard. Ik geef mijn paard wel een graasmasker op in het begin van het weideseizoen.
Twee jaar terug zat ie tegen het hoefbevangen aan, vorig jaar heb ik dit met een graasmasker kunnen voorkomen.
De paardendrogist heeft dure maar wel erg fijn maskers. Ik heb alleen onder de kin een bontje aan het graasmasker moeten bevestigen anders schuurde Janus zijn kin kapot.
Wat ik doe is dat mijn paard van de 7 dagen, 4 dagen een graasmasker opkrijgt.
Ik vind het helemaal niet zielig voor hem want ik weet dat ik heel veel ellende voorkom hiermee. Er zijn op stal meerdere paarden die een graasmasker opkrijgen. Misschien maakt dat de keus ook wel makkelijker.
Paarden wennen er erg snel aan is mijn ervaring.

Rhys, wat leuk dat je weer wedstrijden bent gaan rijden. Heb altijd respect voor de springruiters, ik ben er echt niet goed in en vind het gewoon eng.
Zeker weten dat er verschil zit in soeplesse, warmingup etc etc bij verschillende paarden

Heb vanavond niet fijn gereden. De bak was half blubber, ik voelde dat ik weer tekort kwam in mijn kunnen (goed afgesloten gelukkig), paard was niet geconcentreerd (zat iets eng in de sloot naast de bak, dus regelmatig een huppel of spong aan de kant voor dat enge ding) , paard was zo voorwaarts dat ie voor mij lastig te controleren wordt ( op de juiste manier, zonder teveel in te komen met het bit om hem terug te krijgen). Nou, volgende keer weer een nieuwe kans....

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:08

Leuke discussie dat nageefelijk topic. Lees mee...

Bitloos wel eens gedaan met suus maar dat is wel eng. Suus luisterde niet goed toen....jaar of 4 geleden.
Zou het eigenlijk eens moeten doen weer.
Vandaag gereden.... Ging lekker, dus zocht fijn me hand op. Ook in de galop...maar merk wel dat ze soms teveel steun zoekt sommige stukken.
Met haar steunzolen loopt ze top.....stuk ruimer in voorbeen dus ze had wel last.
Ja grasmasker :o zal de betere oplossing wellicht zijn. Maar kan het nog niet....

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:19

Och gooya, volgende keer kan je bete ermee omgaan.
Heb ik ook...soms teveel loperigheid..... Nu los ik het op door minder te focussen op haar rennen.
Meer met mijn zit en rust in mijzelf. Merk dat daardoor het loperig er minder van word.
Alsof ze mijn mist in haar spelletje.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:21

Gut op telefoon posten is niet alles

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:25

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:29

@Gooya, springen is eigenlijk gewoon dressuur met hindernissen, hoe langer ik er mee bezig ben hoe meer ik me daarvan bewust raak. Ik vond het ook altijd eng (ach wat, ik vind het nog steeds eng), maar het is eigenlijk gewoon heel technisch, dat vind ik leuk. Het is ook heel veel vertrouwen en ook dat is een mooi aspect van het springen.
Helaas rijdt lang niet iedereen eerlijk (net als in de dressuur, trouwens). Man man man wat ging het er op het voorterrein weer aan toe. Daarvoor zou je er bijna mee stoppen. Wat een haat en nijd naar andere ruiters, grooms en vooral ook de paarden.

Filmpje van mijn parcours is hier te zien: http://www.youtube.com/watch?v=nfU8a9ASOCA
Ben benieuwd naar jullie mening!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:37

Die is minder erg, maar vind het nog zielug!
Zal bij mezelf echt de knop moeten omzetten.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:42

Knap zeg rhys! Wat een hittepetit dat paard van je.
De weigering zag je aankomen hij/zij keek zo naar rechts.
Lijlt wel of je soms iets teveel afwacht voor de sprong. Dier springt t makkelijl!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:49

Rhys, wat goed zeg!!!! Daar bij die blauwe hindernis was iets heel engs geloof ik? :') stoer hoor, stoer paard ook. Hoop dat ik de mijne nog eens zo relaxed krijg........ Venna is dit, he? Ik vind haar mooi. Je rijdt echt vriendelijk vind ik :j