Hoe rust erin krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trainerhes

Re: Hoe rust erin krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:32

Heel graag gedaan! Ben blij dat je er direct mee aan de slag gaat en resultaat ziet! Dat is namelijk precies wat ik doe met mijn ruiters!

Hartelijke groeten, en succes!

Hester Bransen

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:51

Langcara schreef:
Jouw pony is ongehoorzaam, en jij pakt waarschijnlijk het bit vast, waardoor de pony gelegenheid om het bit terug te pakken.

Ik snap wel dat je wilt dat je pony er niet vandoor gaat, maar als je het bit vasthoudt, zal de pony zich in zijn lijf vastzetten en nooit gaan ontspannen.
Je MOET dus je handen ontspannen. Ook als dit inhoudt dat je pony ervandoor gaat.

Als je de pony voelt versnellen grijp je dus snel in, door even alleen met je buitenhand een hele snelle ophouding te maken. En die ophouding moet zo sterk zijn als nodig is om reactie te krijgen.
Waarom alleen met buitenhand? Op 2 handen kan de pony zich sneller en gemakkelijker vast zetten en sterker maken dan op één hand. MAAR duurt de ophouding te lang, dan zal de pony zich ook weer gaan vastzetten en sterk worden, dus daarom is het heel, heel belangrijk om snel je hand te ontspannen zodra je reactie voelt. Laat hem zijn kracht niet tegen jou gebruiken, wees hem vóór.
En daarom is het ook heel belangrijk om snel reactie te krijgen als je de ophouding maakt. Dus niet halfslachtig gaan zitten "zeuren" omdat je de ophouding te zachtjes maakt en de pony niet reageert. Zo hard als nodig is. Later zal het vanzelf gemakkelijker gaan en zal de pony ook op lichtere ophoudingen terugkomen.

En hiervoor moet je tussen je eigen oren een knop omschakelen. Want je weet dat als je je hand ontspant, dat de pony weer zal versnellen. TOCH doen. Dan maar weer ophouding maken. De pony zal dan weer versnellen, wéér ophouding maken, en uiteraard heel snel weer hand ontspannen. Steeds de pony even terug laten komen in tempo. Heel goed mogelijk dat je de eerste maand niets anders doet dan ophoudingen maken, want je zult die echt 1000x moeten herhalen voordat je pony eindelijk leert bij jou te blijven.

Maar als je je hand niet ontspant, ga je rijden met de handrem erop, en zal de pony nooit de rug gaan gebruiken en ontspannen lopen.
Doe dit zowel in stap als in draf. En als je het gevoel krijgt in stap dat het beter gaat, dán pas aandraven (hoewel het met die kou misschien raadzamer is om eerder aan te draven, maar rijd hem beneden zijn tempo).

Bovenstaande is eigenlijk gewoon tempocontrole. Dat is waar het bij jouw rijden voorlopig alleen maar om draait. Om tempocontrole. Als je eindelijk tempocontrole hebt, kun je eens met je benen gaan rijden (zonder dat hij bij elke aanraking van de kuit vlucht). En dan kun je je pony eindelijk met je been naar de hand toe rijden.

Als je niet met benen kunt rijden omdat de pony vlucht, kom je helemaal niet aan het eigenlijke rijden toe. Dus tempocontrole om ontspanning te krijgen. Ontspanning is de eerst voorwaarde om een paard goed te kunnen trainen.

Dit sla ik dus echt op joh... wat een fijne uitleg!!!! Ik herken het probleem namelijk van vluchten voor de kuit!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:19

Via een ander topic op dit topic gekomen. Heel erg blij mee _/-\o_

Mijn Haf is ontzettend werkwillig, heel fijn natuurlijk, maar héél lastig met rijden. 6 jaar terug, toen ik hem net had. Kon hij alleen maar linksom rijden in de bak, het was een grote race partij en rechtsom rijden was echt een drama. Nu ben ik zover dat ik gewoon beide kanten op kan rijden en er na ongeveer 30 minuten rijden meer rust in komt.

Ik rijd eigenlijk bijna alleen maar op de voltes. En wissel dan van hand via de diagonaal. Soms ook rechte stukken, maar nu vooral nog veel figuren. Hij heeft een paar maanden stilgestaan door een peesblessure, waardoor we weer heel wat stappen terug zijn gegaan. Op de voltes kan ik hem heel fijn rijden als ik al even bezig ben, de rechte stukken blijven heel lastig. Ik probeer steeds meer rechte stukken mee te nemen en ook daar op zoek te gaan naar rust.

Er staan hier een paar hele fijne tips, die ik zeker ga gebruiken als deze week weer ga rijden.

paarden2704

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:20

Vandaag is het gelukt om rechte stukken te draven ben super trots :D

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:44

Jeeejjjj, ik kan zelfs al rechte stukken galopperen, netjes in de aanleuning.
Ze gaat er niet meer vandoor :)
Wel heb ik nog moeite met de nageeflijkheid in draf, daar is ze nog erg onrustig, loopt inmiddels wel het juiste tempo, maar dan wel met der kop in de lucht. Maar ik ga er eigenlijk vanuit dat ook de aanleuning daar vanzelf komt. Ik ben ook blij....!!

Hoe is het met de rest ??

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:44

paarden2704 schreef:
Vandaag is het gelukt om rechte stukken te draven ben super trots :D

*\o/*