Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:13

@ pipo: Dank je wel :D
En je kunt Japeloup eens uitnodigen, wie weet wat ze zegt :D

Ik dacht dat LiVetime op Bokt les gaf in Overijssel, anders weet ik er nog wel een, die heeft ook ervaring met bitloos. Mike is super.
Maar ik geloof dat Mike het wel prettig vindt als er nog eens is die les wil in dezelfde omgeving (en daar mag best 30 km tussen zitten) dat scheelt reiskosten. Hij woont namelijk 2 huizen van mij vandaan :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-11-11 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ankem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:14

Mijn juffie komt dacht ik ook wel in die omgeving.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:29

Japeloup met witje rustig aan het opstarten. Ah, wel sneu voor haar, als ze zo graag meer wil, maar erg braaf dat ze toch bij je blijft. <3

Gaaf SabM dat het rijden weer wat beter gaat. Lastig stukje waar je mee bezig bent. 'kheb geen tips, maar ik zie dat je er al wat krijgt.

Robke, veel plezier. Leuk dat je weer gaat rijden.

Christel, als je een bericht post, en je wilt daarna nog wat aanvullen, hoef je niet een nieuw bericht te maken, maar kan je op wijzigen klikken. Kan je van 4 posts 1 post maken :)
Ik kan je helaas niet helpen aan een goede instructeur in jouw buurt.

Janus en ik, eigenlijk moet ik zeggen ik en Janus :o zijn op een lastig punt aangeland in de training. Hij heeft moeite met belasten van zijn linkerachterbeen. Japeloup en ik zijn lange tijd bezig geweest met mij te paard, maar nu is ook Janus aan de beurt, en loop ik tegen het punt aan, waar ik altijd met hem op vastgelopen ben. Als ik echt van hem ga vragen zijn li-a-been te belasten, dan probeert ie er onderuit te komen. Hij uit dat nu door hard te gaan lopen. En als je doorblijft vragen, gaat ie in galop, en mijn mannetje maakt zich dan behoorlijk sterk. (karakter en lijf)
Eigenlijk ben ik heel blij dat dit nu weer naar boven is gekomen, want nu is me duidelijk geworden waar het probleem zit. En dan kan je er natuurlijk ook wat aan doen.
Ik ga op zoek naar een goede fysio of osteo als start. Is daarna meer nodig, dan zie ik dat wel.
Het is voor mij wel een lastig stuk. Ik merk dat ik hier niet meer van mijn ervaring gebruik kan maken, en dat ik echt moet leren hoe ik met dit rijprobleem om moet gaan. Met een "tank" die ook nog eens erg "door kan douwen" zowel lichamelijk als in zijn kop, is dit een aardige kluif voor me.
Belangrijkste is dat ik hem nu eerst maar eens lichamelijk laat onderzoeken. En vervolgens een nieuwe uitdaging :)

Fijne avond iedereen :wave:

Mijn andere tankje in de opfok <3 http://www.mijnalbum.nl/Foto-S4LKGCXM.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-4XROJRRO.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-WPQNVM34.jpg

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:37

Zo, jullie gaan hard! Alweer 5 pagina's en ook een stel nieuwelingen, leuk!
Het topic heet 'opnieuw leren rijden' maar ik mag ook vertellen over opnieuw leren longeren toch?
Gister voor het eerst met twee lijnen gelongeerd, een over de rug. Ze vond het heel gek en ging op een gegeven moment ook rennen, maar gelukkig kreeg ik haar op stem terug. Van echt aanleuning was geen sprake, viel me eigenlijk een beetje tegen dat dat niet lukte.
Vandaag met de tweede lijn achterlangs aan de slag gegaan. Dat ging wonderbaarlijk goed! Ik heb zo'n braaf paard. Van hand veranderen heb ik alleen in stap gedaan, dat ging prima. Volgende keer ook maar eens in draf proberen, maar je moet niet alles tegelijk willen hè.

Ik zag dat ze linksom in draf en in galop haar hele buitenschouder eruit gooide. Nog best lastig om goed te krijgen, want als ik meer buitenkant erbij pakte gooide ze de achterhand naar binnen. Kortom lengtebuiging is een probleem.
Rechtsom vind ze het heel moeilijk om bij elkaar te blijven, ze bleef ook aan de voorkant veel te lang en zodra ik ietsje meer ruimte gaf drukte ze zich er meteen helemaal uit naar voren toe, niet zozeer naar boven maar wel naar voren (een soort voorwaarts-voorwaarts ipv voorwaarts-neerwaarts). Ben er nog niet helemaal over uit hoe ik dat goed krijg zonder te veel druk op de lijn te krijgen.
Werk genoeg dus! Nu zelf nog wat handiger worden...tips zijn welkom!

Ik zit er over te denken om toch ook maar een aantal lessen te nemen in je paard losmaken aan de hand, heeft iemand hier daar ervaring mee/wie werkt er regelmatig aan de hand?
Ik ben geen supergetalenteerd ruiter en mis qua gevoel weleens wat. Vanaf de grond zie je veel beter wat er gebeurt, daarom lijkt het me een mooi onderdeel van de training.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:57

Rhys wat bedoel je met losmaken ad hand? Bijvoorbeeld ala paardenbegrijpen?
Heb dat 1,5 jaar gedaan. Heb mijn paard heel veel ad hand geleerd. Sbw, travers, renvers, appuyement, arbeidsprirouette, draven ad hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:05

Tuurlijk mag dat Rhys :j Leuk hoor, dat opnieuw longeren.

Klinkt moeilijk, maar wel leuk, echt een uitdaging :D

Ankem: Hoe werkt zoiets dan qua begrenzen van de achterhand, hoe controleer je een correcte lengebuiging?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:42

@AnkeM, ja dat is wat ik bedoel, werken aan de lange lijnen.
Heb jij er veel aan gehad?

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:53

Nog even over galopperen. Ik vind galopperen ook moeilijk. En idd net wat Yamcha zegt, bij het idee span ik al op. Natuurlijk wordt Tov hier niet ontspannen van. Maandag dus vanuit verlichte zit aangesprongen en dat was heel goed om te analyseren wat er nou mis is aan mijn houding in galop. Ik blijk veel te weinig druk op mijn binnenbeugel te hebben, en dus te weinig mee te bewegen met mijn paard. Eenmaal bewust van mijn houding en daardoor minder gespannen ging het beter en kon ik gaan zitten. Alleen van galop terug naar draf is nog erg rommelig. Misschien moet ik dan ook eerst even gaan staan en dan een overgang maken?
Fijn trouwens dat we weer heel wat bladzijden vooruit kunnen!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 07:24

Dit was werken met een rijteugel aan een kaptoom. Kaptoom heb ik later vervangen door het gewone hoofdstel. Je begrenst met de rijteugel, net zoals je tijdens het rijden ook doet. Qua achterhand is het wat moeilijk uit te leggen hoe ik dat deed.
Zweepje gebruikte je om de buikspieren aan te tikken, zodat ze aangespannen werden. Doordat je vanaf de grond alles kunt zien, kun je ook makkelijk corrigeren. Tijdens het rijden moet je alles voelen. Mijn paard vond het erg leuk voor de afwisseling. Een goede kennis van mij heeft op die manier haar paard met hko weer goed gekregen en start nu Z1

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:14

oh dat lijkt me een goed oefening. Suus mag ik niet longeren bij ons in de bak. Nou heeft dat ook geen zin, want die drukt ruggetje weg en gaat lekker op de voorhand denderen. Weinig tot geen controle te krijgen/houden.
Dat werken aan de lange lijnen lijkt me idd fijn om te gaan zien wat er gebeurd. Scheef, recht, wel buikaanspannen of toch niet. Hmmm mss moet ik daar eens serieus even naar gaan kijken. Denk dat het mij kan helpen met het " plaatje" compleet te krijgen in mijn hoofd. (Ik ben soort monkey see, monkey do)

KT lijkt me fijn als we daar vrijdag mee verder gaan :D Irriteert me nu dat het me niet lukt O:)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:40

hai bokkers, mag ik mee praten, ik zit nog te lezen in jullie vorige topic waar ik veel goede tips voorbij zie komen en fijn te zien hoe jullie met elkaar om gaan en elkaar helpen.
Ik ben na ruim 10 jaar ook weer gaan rijden, ook met angst, maar ik merk aan mezelf dat als ik rij ik dat toch wel weer kwijt raak, ik kan mezelf veel meer vertrouwen dan dat ik denk. Als ik denk dat we een springerige dag hebben dan ga ik gewoon niet rijden of gaan we wat anders doen. Ik rij volgens de rechtrichtmethode van Marijke de Jong en dat bevalt goed, ik kijk graag ook in de keuken van anderen :) zachte billen is nieuw voor mij maar wel een hele goeie. Hai ankem :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:55

Welkom garny95. Ik ben nooit gestopt met rijden, maar met huidige paard bang geworden voor opstappen, zodra ik erop zit is het ook weg :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:00

Gisteren weer les gehad. Hard gewerkt, Daisy ook :+

Vooral heel erg bezig geweest met 'energiek rijden vanuit je centrum zonder been of handhulpen'. Daarnaast komen we af en toe een probleempje tegen op de rechterhand, Dais vind dat moeilijk en dat is ook mijn mindere kant. Nu zijn we erachter gekomen dat als ik voor mn gevoel mn gewicht naar links heb ik nog steeds naar rechts op mn paard zit.
Op de linkerhand rij ik dan gewoon recht en in balans, op de rechterhand zit ik dan eigenlijk teveel naar rechts waardoor paardje en ik naar binnen vallen. Rechtsom dus veel meer naar links gaan zitten, voor mn gevoel hing ik zo ongeveer links naast mn paard, terwijl het beeld in de spiegel liet zien dat ik er recht op zat :+
Goed, weer mooi iets om aan te werken dus komende weken :+

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:13

Kijk altijd handig die spiegels :+
Vreemd he dat je gevoel van scheef toch eigenlijk recht is.
Of in mijn geval... ik tegen juf; " Nu is ze scheef..."
juf tegen mij; " uh nee ze is recht"
ik;" Oh :? "

AAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHH :\

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:14

Herkenbaar ja :))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:17

Welkom garny!
Herkenbaar... Ik heb ook een jaar met angst rondgereden vanwege een spooky haflinger. Die nog meer spooky werd omdat ik angst had.
Met veel begeleiding en doorzetten rij ik nu zonder angst rond. En inderdaad, als hij springerig is, de confrontatie op dat moment niet aangaan als je je niet zeker voelt.

Handig die spiegels Apple :))
Die mis ik wel eens :j
Gelukkig bleek ik niet zo scheef te zitten als ik zelf dacht en blijk ik wat scheef geduwd te worden door mijn zadel.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:49

Hey Garny :)

Misschien is het leuk om in het voorjaar een keer een meeting af te spreken. Wil ik best wel wat laten zien van werken aan de hand.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:04

Ja leuk!!... uh als ik tenminste ook mag komen :o

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:06

Leuk! Dan moeten we nog wel een redelijk centrale locatie zien te vinden :=

In dit topic zitten redelijk wat 'Randstad-bokkers', maar daarnaast ook Friesland en België :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:13

Leuk :j
Lijkt me heel leerzaam en interessant :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:24

"randstadters" kunnen dan mss carpoolen samen. Wel zo makkelijk en gezellig :)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:17

ik ben ook een randstadbokker :), mag ook bij mij, ik heb mijn 2 paarden aan huis, ik kan anders ook een paard meenemen. Ik heb wel het gevoel meteen mijn plek in te nemen hier en dat is niet de bedoeling hoor, wil me niet opdringen, ik pas me aan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:20

SabM schreef:

ik wil alleen routes langs burger king en mac...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:48

knollentuin schreef:
SabM schreef:

:j :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:55

knollentuin schreef:
SabM schreef:

:')
ankem schreef:
Dit was werken met een rijteugel aan een kaptoom. Kaptoom heb ik later vervangen door het gewone hoofdstel. Je begrenst met de rijteugel, net zoals je tijdens het rijden ook doet. Qua achterhand is het wat moeilijk uit te leggen hoe ik dat deed.
Zweepje gebruikte je om de buikspieren aan te tikken, zodat ze aangespannen werden. Doordat je vanaf de grond alles kunt zien, kun je ook makkelijk corrigeren. Tijdens het rijden moet je alles voelen. Mijn paard vond het erg leuk voor de afwisseling. Een goede kennis van mij heeft op die manier haar paard met hko weer goed gekregen en start nu Z1

Ja wel, maar hoe dan? Je begrenst schouder en hals met buitenteugel, dat snap ik. Ik snap ook nog dat je de buikspieren kunt activeren met een zweepje. Maar hoe vraag je lengtebuiging, je mist immers je binnenbeen? Dan blijft het toch bij stelling vragen? Hoe voorkom je dat je paard kantelt, of over de buitenschouder wegloopt? Hoe onderhoud je de voorwaartse drang? Hoe vervang je de zithulpen?

Ik ben wat sceptisch, en dat is absoluut niet persoonlijk, maar het punt is dat ik me tot een bepaald punt een voorstelling kan maken, en dan houdt het op, omdat ik juist nu ook weer leer dat rijden veel en veel meer is dan alleen hand en een zweepje, dat je juist met zit- en gewichtshulpen en beenhulpen ontzettend veel kunt bereiken en begrenzen. Het werken aan de lange lijnen snap ik dan nog weer wel, omdat je dan begrenst met de lijn die achterlangs loopt, dat begrijp ik, dan heb je een buitenteugel en een buitenbeen, je zweep als voorwaartse hulp, die je ook kunt gebruiken als binnenbeen, je hebt een binnenteugel. Maar bij het werken aan de hand sta je imo al te dichtbij om te kunnen zien wat het hele paardenlijf doet, je mist je benen, je mist een stuk gevoel omdat je er niet opzit en dus niet kunt voelen wat het paard doet.
Nah, I'm sorry, maar ik geloof er niet erg in. Ook niet in het Marijke de Jong en Bent Branderup gebeuren. Ik zie op die filmpjes gewoon te vaak paarden die met een onwijs weggedrukte rug lopen, ruiters die zogenaamd in de klassieke houding zitten, en als je dan beter kijkt, zie je dat de ruiter haar schouders vastzet en haar rug hol trekt. Paarden die aan alle kanten door de begrenzing heen vallen in een traversal, en een zogenaamde passage, wat alleen maar een trucje is, want het paard draagt zichzelf helemaal niet, gaat niet zitten, er is geen verhevenheid en lichtheid, hij draaft alleen maar rete-langzaam.......

Nee, sorry, ik ben niet overtuigd van het Academische gebeuren. Dit is niet om iemand voor het hoofd te stoten, maar zo ik het zie, lijkt het zo onlogisch.

Welkom Garny! :wave:
Wat welke manier van rijden betreft ook, wees kritisch, wees gruwelijk kritisch. Als iets geforceerd lijkt, ís het dat imo ook. Als iets onlogisch lijkt, vraag dan door, tot je een uitleg hebt, die je begrijpt, die je kunt plaatsen. En als een instructeur geen antwoord geeft of ontwijkend wordt, rap op zoek naar een ander...... Ik bedoel hier niet mee dat je bij Marijke weg moet gaan, echt niet, maar laat je neit voor de gek houden met mooie verhalen. Blijf bij jezelf, rijd en neem les op een manier die logisch is, vraag wat je niet snapt, en zorg dat je uitleg krijgt. Een goede instructeur moet kunnen uitleggen waarom en hoe hij/zij dingen op een bepaalde manier doet.

Meeten lijkt mij ook leuk :D