knollentuin schreef:SabM schreef:"randstadters" kunnen dan mss carpoolen samen. Wel zo makkelijk en gezellig

ik wil alleen routes langs burger king en mac...

ankem schreef:Dit was werken met een rijteugel aan een kaptoom. Kaptoom heb ik later vervangen door het gewone hoofdstel. Je begrenst met de rijteugel, net zoals je tijdens het rijden ook doet. Qua achterhand is het wat moeilijk uit te leggen hoe ik dat deed.
Zweepje gebruikte je om de buikspieren aan te tikken, zodat ze aangespannen werden. Doordat je vanaf de grond alles kunt zien, kun je ook makkelijk corrigeren. Tijdens het rijden moet je alles voelen. Mijn paard vond het erg leuk voor de afwisseling. Een goede kennis van mij heeft op die manier haar paard met hko weer goed gekregen en start nu Z1
Ja wel, maar hoe dan? Je begrenst schouder en hals met buitenteugel, dat snap ik. Ik snap ook nog dat je de buikspieren kunt activeren met een zweepje. Maar hoe vraag je lengtebuiging, je mist immers je binnenbeen? Dan blijft het toch bij stelling vragen? Hoe voorkom je dat je paard kantelt, of over de buitenschouder wegloopt? Hoe onderhoud je de voorwaartse drang? Hoe vervang je de zithulpen?
Ik ben wat sceptisch, en dat is absoluut niet persoonlijk, maar het punt is dat ik me tot een bepaald punt een voorstelling kan maken, en dan houdt het op, omdat ik juist nu ook weer leer dat rijden veel en veel meer is dan alleen hand en een zweepje, dat je juist met zit- en gewichtshulpen en beenhulpen ontzettend veel kunt bereiken en begrenzen. Het werken aan de lange lijnen snap ik dan nog weer wel, omdat je dan begrenst met de lijn die achterlangs loopt, dat begrijp ik, dan heb je een buitenteugel en een buitenbeen, je zweep als voorwaartse hulp, die je ook kunt gebruiken als binnenbeen, je hebt een binnenteugel. Maar bij het werken aan de hand sta je imo al te dichtbij om te kunnen zien wat het hele paardenlijf doet, je mist je benen, je mist een stuk gevoel omdat je er niet opzit en dus niet kunt voelen wat het paard doet.
Nah, I'm sorry, maar ik geloof er niet erg in. Ook niet in het Marijke de Jong en Bent Branderup gebeuren. Ik zie op die filmpjes gewoon te vaak paarden die met een onwijs weggedrukte rug lopen, ruiters die zogenaamd in de klassieke houding zitten, en als je dan beter kijkt, zie je dat de ruiter haar schouders vastzet en haar rug hol trekt. Paarden die aan alle kanten door de begrenzing heen vallen in een traversal, en een zogenaamde passage, wat alleen maar een trucje is, want het paard draagt zichzelf helemaal niet, gaat niet zitten, er is geen verhevenheid en lichtheid, hij draaft alleen maar rete-langzaam.......
Nee, sorry, ik ben niet overtuigd van het Academische gebeuren. Dit is niet om iemand voor het hoofd te stoten, maar zo ik het zie, lijkt het zo onlogisch.
Welkom Garny! 
Wat welke manier van rijden betreft ook, wees kritisch, wees gruwelijk kritisch. Als iets geforceerd lijkt, ís het dat imo ook. Als iets onlogisch lijkt, vraag dan door, tot je een uitleg hebt, die je begrijpt, die je kunt plaatsen. En als een instructeur geen antwoord geeft of ontwijkend wordt, rap op zoek naar een ander...... Ik bedoel hier niet mee dat je bij Marijke weg moet gaan, echt niet, maar laat je neit voor de gek houden met mooie verhalen. Blijf bij jezelf, rijd en neem les op een manier die logisch is, vraag wat je niet snapt, en zorg dat je uitleg krijgt. Een goede instructeur moet kunnen uitleggen waarom en hoe hij/zij dingen op een bepaalde manier doet.
Meeten lijkt mij ook leuk