'noodrem'op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:24

Nope, hier geen noodrem. :n Paard is een beetje een l*lletje rozenwater.
("Baas, dat blaadje is écht eng! :wow: , dan spant hij even al zijn spieren aan, en het is klaar. :') )

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:30

jamiroquai schreef:
Ha ha, Lotte kan ook hier meepraten, maar dit topic is wat breder dan alleen de Thiedeman. Ik vroeg naar de verschillende noodremmen die in gebruik zijn, en ik ben er al een heleboel tegengekomen. Het heeft er trouwens wel voor gezorgd dat ik afgelopen week zonder Thiedeman naar buiten ben gegaan, omdat ik er nu van overtuigd ben dat hij voor mij geen toegevoegde waarde heeft. Ik ga voor de one reign stop.

Zo zie je maar waar een topic goed voor is, zonder vijandigheid! :D

Flossen kan altijd nog..... Maar waarom moet de volte dan rechtsom?

Haha! Vind ik ook, zonder vijandigheid...... Bokt is zoveel leuker als we gewoon aardig tegen elkaar doen! Daar help je anderen toch ook veel beter mee?
Ik ben er idd ook veel wijzer van geworden!

Mijn Haflinger is alleen zo sterk dat ik hem echt niet omgetrokken krijg. Gelukkig is hij zo eh.... lui .....dat hij meestal alleen een sprintje trekt als hij echt heeeeeeeeeeeel hard schrikt! _O-
Maar doordat hij zo klein en gedrongen is en sterk krijg ik hem bijna geen kant op! Ben ik de enige die daar last van heeft?

Cassidy

Re: 'noodrem'op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:32

Kan je paard met zijn hoofd een vlieg wegjagen die op zijn rug zit? Kan hij, als je een wortel bij zijn heup houdt, deze pakken? Kan hij met zijn achterhoef achter zijn oor krabben?

Zo ja, dan is je paard niet stijf, hij maakt zich sterk. En daar kun je wat aan doen. Niet oplossen met kracht, maar met techniek.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:33

Rox87 schreef:
Maar doordat hij zo klein en gedrongen is en sterk krijg ik hem bijna geen kant op! Ben ik de enige die daar last van heeft?

Nee hoor. Ook met mijn paard is niks meer te beginnen als hij zijn hals op slot gooit

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:41

Cassidy schreef:
Kan je paard met zijn hoofd een vlieg wegjagen die op zijn rug zit? Kan hij, als je een wortel bij zijn heup houdt, deze pakken? Kan hij met zijn achterhoef achter zijn oor krabben?

Zo ja, dan is je paard niet stijf, hij maakt zich sterk. En daar kun je wat aan doen. Niet oplossen met kracht, maar met techniek.

haha! Allemaal ja! Ik sta er vaak versteld van wat hij met dat gedronge lichaampje van hem kan! Maar idd van kracht moet ik het op zo'n moment gewoon niet hebben (ik til met gemak een zak voer van 25 kg van de gront dus daar ligt het ook niet aan!)

Met de ORS heb je genoeg oplossing met techniek om het zonder kracht te kunnen doen?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:46

Ik vraag me toch af hoe je een commando zo goed bevestigd krijgt dat het paard ook echt daadwerkelijk min of meer reflexmatig stopt. Hier lopen de paarden voor de wagen en halt is echt wel stilstaan op ieder moment vanuit iedere gang heb je ook geen begeleiding van de leidsels voor nodig. Maar op het moment dat een paard in blinde paniek is heb je daar helemaal niets meer aan.

Mijn instructeur heeft me trouwens wel eens verteld dat hij ooit een klant heeft gehad die zijn paard altijd beloonde met snoepjes uit een zadeltasje. Ook al was dat paard in paniek als hij een snoepje pakte stopte het paard om het snoepje aan te pakken en was het paniek moment dus voorbij (was vast een fjord ofzo :+ ).

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:00

Een kleine aanvulling op de techniek om een paard te laten stoppen.
In de western is de techniek voor de sliding stop als volgt.
Aan galopperen, is eerste versnelling, opklakken naar de tweede versnelling, opklakken naar de derde versnelling, en dan op het ritme van de snelle galop, achterover gaan zitten, dus kont in het zadel, benen wijd en voeten naar voren en teugels niet oppakken.
Stiekem een keertje ho zeggen.

Dit is voor de mens heel tegen natuurlijk, voor het paard is het puur natuur.
Hij krijgt de vrijheid om te stoppen.

Wat doet de mens van nature, voorover gaan en klemmen met de benen, teugels aanpakken en in paniek raken.
Het paard wordt volledig uit balans gebracht en gaat door met rennen om in evenwicht te blijven.

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:11

ik heb laatst ergens gelezen dat als je veel achterwaart rijdt/oefent met je paard die zenuwen beter en sneller worden dus als je dan de noodrem een keer nodig hebt en je geeft de hulp voor achterwaarts dat dat dan sneller aankomt dus remmen ze

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:55

merithshadow schreef:
ik heb laatst ergens gelezen dat als je veel achterwaart rijdt/oefent met je paard die zenuwen beter en sneller worden dus als je dan de noodrem een keer nodig hebt en je geeft de hulp voor achterwaarts dat dat dan sneller aankomt dus remmen ze

Achterwaarts is de standaard correctie bij de training van een western paard.
Het begint al aan de hand als ze veulen zijn.
Tijdens het inrijden wordt er elke keer bij een niet goede stop, een stukje achterwaards gelopen.
Het wordt gebruikt als correctie, stopt het paard goed, dan niet achterwaarts.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:06

Ariebren schreef:
Een kleine aanvulling op de techniek om een paard te laten stoppen.
In de western is de techniek voor de sliding stop als volgt.
Aan galopperen, is eerste versnelling, opklakken naar de tweede versnelling, opklakken naar de derde versnelling, en dan op het ritme van de snelle galop, achterover gaan zitten, dus kont in het zadel, benen wijd en voeten naar voren en teugels niet oppakken.
Stiekem een keertje ho zeggen.

Dit is voor de mens heel tegen natuurlijk, voor het paard is het puur natuur.
Hij krijgt de vrijheid om te stoppen.

Wat doet de mens van nature, voorover gaan en klemmen met de benen, teugels aanpakken en in paniek raken.
Het paard wordt volledig uit balans gebracht en gaat door met rennen om in evenwicht te blijven.

Klinkt heel logisch! Helaas is het idd heel tegennatuurlijk! Eigenlijk wordt ontspanning verwacht hoewel als mijn paard aan de kletter gaat langs de 80 km weg weg waar ik aan woon, ik aan een hoop dingen denk! Auto's, fietsers, sloot, glade weg, STOP! Ontspannen is vaak niet mijn eerste reactie! Ik denk dat je zulke dingen echt moet oefenen om het een 'natuurlijke' reactie te maken die je dan ook gebruikt in een noodsituatie. Aleen ben ik niet zo'n slyding type!
(Nogmaals gelukkig heb ik het niet vaak nodig maar heb in het verleden 2 situaties meegemaakt waar ik nogsteeds nachtmerries van krijg als ik er aan terugdenk!)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:18

Een heel goed advies wat ik kreeg van een bekende western trainer was:
Gaat je paard aan de kletter, ga mee met hem en jaag hem door, en dan blijven aandrijven.
Dwing het paard dan om te blijven galloperen.

Is eigenlijk het zelfde als dat een kind steeds de hete kachel wil aanraken.
Duw het handje tegen de kachel.
Of hoe leer je een veulen van het schrikdraad af te blijven, neusje er tegen en ze weten wat een wit draadje doet.
Behalve als je een slim veulen hebt die voelt op afstand of de prik er op staat.

http://www.mijnalbum.nl/Album=N63AHGS7

Maar toen er een emmertje water onder het draad werd gegooid flikte ze dit niet meer.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:22

One rein stop is idd de enige manier die werkt met mijn jonge merrie. Vroeger had ik helemaal niets meer te zeggen als ze begon te crossen, als ik nu voel dat ze begint, doe ik one rein stop, nooit meer haar kwijt geweest sindsdien!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 21:16

Dat is inderdaad waar ik naar toe wil: voorkomen dat het uit de hand loopt. Mijn beessie gaat op kommando 'back', dus het begin is er al.

Ik hoop wel dat het handje tegen de kachel spreekwoordelijk is bedoeld.....

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:17

~ja, heel gemakkelijk: 'ho'.
ik hoef het maar te zeggen en ze staan zelfs vanuit de galop meteen stil, moet je wel even aan wennen, want voor je het weet wordt je naar voren gelanceert als je even niet oplet :')
Ervaring..

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:29

Bij mij is de noodrem toch echt aan 1 teugel trekken en proberen zo paardlief in de bosjes te parkeren. Ik heb er geen aparte hulpteugel voor.

Als het een veilig stuk is mag ze wel een eind doorrennen en dan kan ik haar weer rustig terugnemen, maar anders is het echt de noodrem.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:32

Mijn paard heeft geen noodrem.. zelfs bomen zijn hem niet te gek (hij klimt er zowat in) tot hij erachter komt dat diegene op zijn rug een wortel heeft.. Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:46

jamiroquai schreef:
Ik hoop wel dat het handje tegen de kachel spreekwoordelijk is bedoeld.....

Nou... >;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:42

Was in mijn jeugd de beste manier om een kind wat bij te brengen.
De harde manier, een maal doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:22

Dat doe je ook als ze steeds naar de rand van het kanaal lopen om naar beneden te kijken? Een duwtje geven?
Of als ze steeds de tuin uit willen lopen richting de drukke weg? Dan kijk je ook even de andere kant op?

Dat kun je nog wel een keertje doen als ze steeds je kop koffie willen pakken oid. Maar handjes op de kachel houden, dan ben je echt ziek. Heb je enig idee hoe heet zo'n ding wordt?
Ik heb als 15 jarige de uitlaat van een boot vastgepakt (verloor mijn evenwicht en het was hand of gezicht en borst) en dat doet zo gruwelijk veel pijn, dat moet je meegemaakt hebben.
Ik snap niet dat je 't ook maar in je hoofd haalt dat dat misschien de beste leerschool is.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 05-10-11 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:25

anneliesdj schreef:
Dat doe je ook als ze steeds naar de rand van het kanaal om naar beneden te kijken? Een duwtje geven?
Of als ze steeds de tuin uit willen lopen richting de drukke weg? Dan kijk je ook even de andere kant op?

Dat kun je nog wel een keertje doen als ze steeds je kop koffie willen pakken oid. Maar handjes op de kachel houden, dan ben je echt ziek. Heb je enig idee hoe heet zo'n ding wordt?
Ik heb als 15 jarige de uitlaat van een boot vastgepakt (verloor mijn evenwicht en het was hand of gezicht en borst) en dat doet zo gruwelijk veel pijn, dat moet je meegemaakt hebben.
Ik snap niet dat je 't ook maar in je hoofd haalt dat dat misschien de beste leerschool is.

Inderdaad..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:34

Ariebren schreef:
Een heel goed advies wat ik kreeg van een bekende western trainer was:
Gaat je paard aan de kletter, ga mee met hem en jaag hem door, en dan blijven aandrijven.
Dwing het paard dan om te blijven galloperen.

Zo werd dat idd door sommigen vroeger toegepast.

Als een paard tijdens het rijden gaat hollen om onder het werk uit te komen, is het idd misschien een manier om hem zo hard te laten gaan tot het niet leuk meer is voor hem om hard te gaan, en dan nog even doorzetten. Zal hij merken dat het niet leuk is om lekker dwars en door te gaan hollen onder bepaalde dingen uit te komen. Maar dan is er al een heel voortraject geweest. Dergelijk gedrag moet je veel eerder in het traject zien te doorbreken. En ik zou een andere aanpak kiezen. Probeer uit te vinden waarom een paard gaat hollen, hem over de zeik jagen is niet de goede aanpak.

Een paard dat onder het werk gaat hollen omdat hij geleerd heeft dat hij dan onder dingen uit kan komen of gaat hollen omdat hij in paniek raakt omdat hij dingen niet snapt, is wat anders dan een schrikreactie, die puur op instinct is gebaseerd en waar je een paard absoluut niet voor mag straffen.
Schrikreacties kun je niet voorkomen.
Je kunt een paar desensibiliseren waardoor hij misschien wat minder snel schrikt.
En je kunt het paard een reflex aanleren waardoor hij sneller uit die schrikreactie komt. De ORS dus. En die kan ook toegepast worden bij paarden die door hollen onder dingen uit willen komen. Hem over de zeik jagen zijn praktijken van vroeger....

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 20:55

Laten we maar on topic blijven voordat we een zeer serieuze discussie krijgen.....Ik wil er niet over nadenken!

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:19

anneliesdj schreef:
Dat doe je ook als ze steeds naar de rand van het kanaal lopen om naar beneden te kijken? Een duwtje geven?

Over vroeger gesproken: Ik ken deze uitspraak ook, was naar mijn idee niet serieus bedoelt! Mijn oma zei het altijd precies hetzelfde en bedoelde daarmee dat kinderen zelf dingen moeten leren en niet altijd alles van de ouders geloven en aannemen. Ken je de uitdrukking: Wie niet luisteren wil moet maar voelen? Die is een beetje op hetzelfde gebaseerd!

Ik neem aan dat Ariebren niet letterlijk haar/zijn kinds handje tegen de kachel duwt?!

Ik ben ook wel een beetje zo opgevoed hoor! Als mijn ouders mij 3 keer iets verboden hadden en ik deed het de vierde keer weer en het ging mis dan hadden mijn ouders echt geen medelijden, zoals ik nu wel bij veel vriendinnen van mij zie! Zoals ik al zei: wie niet horen wil moet maar voelen!

Maar ontopic: Ik vind idd ook dat echte angst niet gestraft dient te worden. Dat is een instinctief iest. Als je dat gaat straffen raakt zo'n dier alleen maar meer in de stress. Het rennen is namelijk puur zijn natuurlijke reactie. Hij heeft er geen benul van dat jij andere gedachtes had en bang bent voor die auto of sloot naast je. Hij probeert zichzelf (en jou indirect) alleen maar te beschermen!
Onder het werk uitkomen door te gaan klieren vind ik wel vervelend en gevaarlijk. Dat corrigeer ik wel gelijk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:23

Zie het een maar te onderscheiden van het ander (het onder het werk uitkomen en een echte schrikreactie)....
Is soms ook voor een doorgewinterde paardenpersoon knap lastig om te doen. Helemaal als er nog een voortraject aan vast zit dat het paard heeft geleerd door gespeelde paniekreacties onder dingen uit te kunnen komen. Of als er verkeerd met een dier is omgegaan en je ipv te desensibliseren door verkeerde reacties hebt gesensibiliseerd.....

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 07:43

Ik denk ook wel dat het door veel paardeneigenaren verkeerd ingeschat wordt. Ik hoor dan vaak : Aanpakken die handel, geen gezeik! Terwijl beessie echt bang is.

Maar ik ken ook een merrie die spannende situaties gewoon misbruikt en heel onvoorspelbaar reageert.