Paard is een beetje een l*lletje rozenwater. ("Baas, dat blaadje is écht eng!
, dan spant hij even al zijn spieren aan, en het is klaar.
) Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jamiroquai schreef:Ha ha, Lotte kan ook hier meepraten, maar dit topic is wat breder dan alleen de Thiedeman. Ik vroeg naar de verschillende noodremmen die in gebruik zijn, en ik ben er al een heleboel tegengekomen. Het heeft er trouwens wel voor gezorgd dat ik afgelopen week zonder Thiedeman naar buiten ben gegaan, omdat ik er nu van overtuigd ben dat hij voor mij geen toegevoegde waarde heeft. Ik ga voor de one reign stop.
Zo zie je maar waar een topic goed voor is, zonder vijandigheid!![]()
Flossen kan altijd nog..... Maar waarom moet de volte dan rechtsom?

Cassidy schreef:Kan je paard met zijn hoofd een vlieg wegjagen die op zijn rug zit? Kan hij, als je een wortel bij zijn heup houdt, deze pakken? Kan hij met zijn achterhoef achter zijn oor krabben?
Zo ja, dan is je paard niet stijf, hij maakt zich sterk. En daar kun je wat aan doen. Niet oplossen met kracht, maar met techniek.
). merithshadow schreef:ik heb laatst ergens gelezen dat als je veel achterwaart rijdt/oefent met je paard die zenuwen beter en sneller worden dus als je dan de noodrem een keer nodig hebt en je geeft de hulp voor achterwaarts dat dat dan sneller aankomt dus remmen ze
Ariebren schreef:Een kleine aanvulling op de techniek om een paard te laten stoppen.
In de western is de techniek voor de sliding stop als volgt.
Aan galopperen, is eerste versnelling, opklakken naar de tweede versnelling, opklakken naar de derde versnelling, en dan op het ritme van de snelle galop, achterover gaan zitten, dus kont in het zadel, benen wijd en voeten naar voren en teugels niet oppakken.
Stiekem een keertje ho zeggen.
Dit is voor de mens heel tegen natuurlijk, voor het paard is het puur natuur.
Hij krijgt de vrijheid om te stoppen.
Wat doet de mens van nature, voorover gaan en klemmen met de benen, teugels aanpakken en in paniek raken.
Het paard wordt volledig uit balans gebracht en gaat door met rennen om in evenwicht te blijven.
anneliesdj schreef:Dat doe je ook als ze steeds naar de rand van het kanaal om naar beneden te kijken? Een duwtje geven?
Of als ze steeds de tuin uit willen lopen richting de drukke weg? Dan kijk je ook even de andere kant op?
Dat kun je nog wel een keertje doen als ze steeds je kop koffie willen pakken oid. Maar handjes op de kachel houden, dan ben je echt ziek. Heb je enig idee hoe heet zo'n ding wordt?
Ik heb als 15 jarige de uitlaat van een boot vastgepakt (verloor mijn evenwicht en het was hand of gezicht en borst) en dat doet zo gruwelijk veel pijn, dat moet je meegemaakt hebben.
Ik snap niet dat je 't ook maar in je hoofd haalt dat dat misschien de beste leerschool is.

Ariebren schreef:Een heel goed advies wat ik kreeg van een bekende western trainer was:
Gaat je paard aan de kletter, ga mee met hem en jaag hem door, en dan blijven aandrijven.
Dwing het paard dan om te blijven galloperen.
anneliesdj schreef:Dat doe je ook als ze steeds naar de rand van het kanaal lopen om naar beneden te kijken? Een duwtje geven?
Of als ze steeds de tuin uit willen lopen richting de drukke weg? Dan kijk je ook even de andere kant op?
Dat kun je nog wel een keertje doen als ze steeds je kop koffie willen pakken oid. Maar handjes op de kachel houden, dan ben je echt ziek. Heb je enig idee hoe heet zo'n ding wordt?
Ik heb als 15 jarige de uitlaat van een boot vastgepakt (verloor mijn evenwicht en het was hand of gezicht en borst) en dat doet zo gruwelijk veel pijn, dat moet je meegemaakt hebben.
Ik snap niet dat je 't ook maar in je hoofd haalt dat dat misschien de beste leerschool is.