Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Marcella_e schreef:Nog een beetje informatie. Wij hebben een Man werken en die VA in opleiding en over 2 maanden klaar. en werkt al deel tijd bij een partijk. Hij controleert de paarden altijd waar nodig. Klinisch is ze goed. In de vrije gangen loopt ze goed, in galop loopt ze goed, Met springen loopt ze goed, al duikt ze snel achter de teugel, Stap loopt ze goed, draf is minder. Kreupelbeen wisseld van kant. Dus linksom is het het linker been en rechtsom het rechter been. Rug is nagevoeld ze geeft geen rare reacties. Op harde loopt ze goed.
behalve een bang gestresd paard kunnen (zonder echt heel diep onderzoek uiteraard) op eerste zicht en voelen geen rare dingen vinden. Paard is wel kopschuw etc. Ik denk dat het beestje vastgereden is en niet al te best behandeld.
Osteopaten komen sowieso niet bij de paarden door slechte ervaringen uit het verleden. 1 paard volledig naar de klote geholpen en een ander paard dat altijd braaf was ging ineens bokkend door de bak. een ander kon eerst prima op wedstrijd en daarna was het drama vol in de staak. Ik heb er 1 x 1 bij mijn paard gehad en goed aangeschreven, maar ik doe het zelf ook niet meer.
Gummie 1 vraag nog. Je hebt het over een paard dat goed of slecht loopt in vrije beweging. Maar in hoeverre praat je over vrije beweging wanneer je een paard vast zet met bijzet en op een volte (dus 1 zijdige belasting) laat lopen?
Al eerder heb ik aangegeven dat als dit niet op te lossen is voor mij met rijden het dan ophoud.
Marcella_e schreef:ik gebruik dubbele lijnen. Heb geen hekel aan een bijzet hoor. Vraag me alleen af hoe ik het lopen in vrije beweging dan moet zien omdat ze niet echt vrij is. Ik vraag enkel om wat duidelijkheid.
Ik bedoel vrij bewegen dus niet leterlijk... Ik bedoel het binnen het beeld van dressuur... Maar komt vaker voor dat ik me kennelijk niet begrijpelijk uitdruk. Wordt aan gewerkt! gummie schreef:Ik zal nog 1 poging doen mezelf beter uit te drukken, zodat het misschien anders wordt opgevat.
Sluit altijd overige problemen uit. Lichamelijke problemen rijtechnisch oplossen is dweilen met de kraan open in sommige gevallen. Legio aan voorbeelden: peesproblemen, gebitsproblemen, rugklachten, nekproblemen, etc. kunnen allemaal oorzaken zijn van het probleem zoals dat beschreven wordt. Ze kunnen ook de oorzaak van de scheefheid zijn.
Gebruik longeren niet als een trainingsmethode, maar als een testmethode of als beginpunt! Als het paard aan de longe, met of zonder bijzetteugel, niet goed loopt, waarom dan er op gaan zitten! Een paard hoort allereerst in zijn vrije beweging niet onzuiver te zijn.
Een bijzetteugel is niet bedoeld om het paard te leren hoger ingesteld te worden, te verzamelen, of wat dan ook. Maar zonder bijzet longeren is in mijn ogen echter sowieso zinloos. Longeren, in mijn opvatting met bijzet, kan het paard laten wennen aan druk in de mond zonder ruiter op de rug. En nee, dat is niet hoe een paard vervolgens opgeleid moet worden. Maar je neemt wel enkele andere hinderende factoren voor het paard weg. maar zo jullie willen: neem anders een dubbele longe! het gaat me om het grondwerk aanpakken, dat is het punt wat ik wil maken.
Als je vervolgens kunt uitsluiten dat het paard lichamelijk echt wat mankeert, dan is in mijn ogen niet rechtrichten an sich, maar het versoepelen van het paardenlichaam door buigen de methode om een paard uiteindelijk rechter te krijgen. Ik heb het nu over het extreme geval zoals dat door TS beschreven wordt. Denk hierbij ook aan bijvoorbeeld fysiotherapie!!
gummie schreef:Kort gezegd staat er eigenlijk dat ik van mening ben dat het uiteindelijke doel wel is dat het paard rechter wordt en meer van achter naar voren gaat lopen, maar dat je dat niet bereikt door je paard letterlijk recht te willen laten lopen ("maak em recht"), maar juist door je paard soepeler te maken in de buigingen.
Dat stukje van aan de hand beginnen, dat stond op die site. Had ik ook weg kunnen laten, maar wat ze er volgens mij mee willen aangeven, en daar ben ik het wel mee eens, dat is dat het voor een paard wellicht makkelijker is om eerst zonder ruiter op de rug oefeningen te doen.
Nadeel van longeren kan inderdaad zijn dat het paard zijn natuurlijke scheefheid opzoekt. In het geval van paarden die niet goed ontspannen en het bit niet accepteren, vind ik longeren in eerste instantie toch beter dan er op zitten. Het doel van het longeren is dan niet om het paard recht te krijgen, maar eerst om meer ontspanning en een rustigere acceptatie van de teugel te krijgen. Ik heb met eigen ogen gezien hoe sommige paarden onder het zadel redelijk rond komen, maar aan de longeerlijn ineens stokkreupel zijn en niet eens konden aandraven of galopperen. Op deze manier ziet de ruiter tenminste wel dat er een probleem is, en wat dat probleem dan is. Wat een ruiter daar dan vervolgens mee doet, is aan die persoon. In een enkel geval is de ruiter gewoon weer opgestapt "omdat ie het onder zadel beter doet dan aan de longe". ik zie dat als symptoombestrijding. Ieder paard moet in staat zijn op een zuivere en ontspannen manier aan de longe te lopen. Als ze dit niet kunnen, is er in mijn ogen een structureel probleem.
midgie schreef:[
Ik ga niet in heel de discussie mee, maar het viel me op dat je zegt dat je een paard moet wennen aan druk in de mond met bijzet, waarom moet het paard wennen aan druk in de mond, is het bit niet bedoelt te gaan verfijnen ? er word al met zoveel druk gereden in de gewonen dressuur, juist in de klassieke dressuur is het streven het bit voor de verfijning en zeker nooit longeren met bit aan een bijzet, je moet juist voelen in je eigen handen en als het paard moet wennen aan een bit zou ik dat toch heel anders aan pakken.
En waarom is zonder bijzet longeren zinloos, ik longeer mijn paarden aan kaptoom en je kan zelfs het buiten achterbeen bereiken met longeren, dus traver lopen op de cirkel, maar dat vergt tijd en geduld en kunde , maar helaas hebben best heel veel ruiters geen tijd en geduld in het op de juiste manier rechtrichten van je paard, je kan een paard recht laten lopen , maar is hij dan rechtgericht?
Babootje schreef:midgie schreef:[
Ik ga niet in heel de discussie mee, maar het viel me op dat je zegt dat je een paard moet wennen aan druk in de mond met bijzet, waarom moet het paard wennen aan druk in de mond, is het bit niet bedoelt te gaan verfijnen ? er word al met zoveel druk gereden in de gewonen dressuur, juist in de klassieke dressuur is het streven het bit voor de verfijning en zeker nooit longeren met bit aan een bijzet, je moet juist voelen in je eigen handen en als het paard moet wennen aan een bit zou ik dat toch heel anders aan pakken.
En waarom is zonder bijzet longeren zinloos, ik longeer mijn paarden aan kaptoom en je kan zelfs het buiten achterbeen bereiken met longeren, dus traver lopen op de cirkel, maar dat vergt tijd en geduld en kunde , maar helaas hebben best heel veel ruiters geen tijd en geduld in het op de juiste manier rechtrichten van je paard, je kan een paard recht laten lopen , maar is hij dan rechtgericht?
Druk is denk ik een groot woord Midgie. De bijzet werkt bij longeerwerk als een weerstand biedende hand en de longeerzweep als je drijvende benen. Als het paard aan elkaar is en nageeft laat de bijzet a.h.w. "los" net als jouw hand. We hebben het in dit geval niet over het paard met zijn hoofd tussen zijn benen binden neem ik aan. Doordat het paard zonder ruiter loopt is er minder weerstand nodig voor de verbinding. Dubbele lijnen vind ik overigens zelf veel fijner omdat je dan zelf de paardenmond voelt en lengtebuiging kunt vragen wat met een bijzet niet kan. Zonder bijzet of dubbele lijnen is prima om je paard beweging te geven maar als trainingsmethode imo ook zinloos omdat er geen verbinding is.
Met een kaptoom is het natuurlijk een andere zaak; maar daarmee moet je goed weten wat je doet gezien de gevoeligheid van het neusbeen.
Overigens zou longeren met een kaptoom bij dit paard misschien toch een goed idee zijn. Dan kun je gelijk controleren of er toch in de mond problemen zouden kunnen zijn. Hoeft niet alleen met tanden te maken hebben; misschien heeft het paard ooit zijn kaak gebroken en is daar nog gevoelig op? Je weet maar nooit...