Pff, ik krijg die buitenstelling er gewoon níet uit.. tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Pff, ik krijg die buitenstelling er gewoon níet uit.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:19

Moderatoropmerking:
Graag respectvol en opbouwend blijven discussiëren zonder op de man te spelen.

Anna_n1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:22

Druppeltje: sorry, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een te zwaar paard heeft ind moeite met oefeningen, maar de oefeningen worden er niet onmogelijk door. Ook vind ik het gewicht van dit paard meevallen. Er wordt hier net gedaan alsof dit paard zwaar overgewicht heeft.

Ik blijf erbij dat ik elines' bericht niet netjes vind. Het is enorm betweterig en bevelend (ik zie haar 'tips' meer als bevelen). En hoezo ziet 'zelfs zij door de bomen het bos niet meer?'. Feedback geven is iets wat je moet leren en niet per definitie kunt wanneer je jezelf ergens goed in vindt oid.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:23

Anna_n1 schreef:
Jeeeezus jongens, wat een aanval op de ts...... Ik geloof niet dat dit topic over overgewicht ging en ook niet op het beledigen van de ts. Ik vind het zwaar overdreven dat jullie haar paard vet noemen, dit valt erg mee. Ik vind trouwens dat ts heel goed bezig is en wat doet met alle tips.

@ elines: doe álsjeblieft normaal... Ontzettend betweterige post en zeer onbeschoft. Reageer aub niet op topics als je jezelf niet op een beschaafde manier duidelijk kunt maken.....

Met mijn tip heeft ze niets gedaan ;) Daar gaat ze gewoon tegenin, dus dan denk ik: waarom open je dan een topic als je er toch tegenin gaat?

Imo is het niet het beledigen van de TS, maar haar duidelijk maken wáár de problemen kunnen zitten!!! Consequent zijn, want nu neemt Kim gewoon een loopje met der en heeft der gewoon geen zin in omdat ze niet weet waar ze aan toe is. Kim kan best wat kilo's afvallen net als de TS zelf heeft gedaan en die is daar van op geknapt, nou paard dus ook ;)

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:24

Anna_n1 schreef:
Druppeltje: sorry, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een te zwaar paard heeft ind moeite met oefeningen, maar de oefeningen worden er niet onmogelijk door. Ook vind ik het gewicht van dit paard meevallen. Er wordt hier net gedaan alsof dit paard zwaar overgewicht heeft.

Ik blijf erbij dat ik elines' bericht niet netjes vind. Het is enorm betweterig en bevelend (ik zie haar 'tips' meer als bevelen). En hoezo ziet 'zelfs zij door de bomen het bos niet meer?'. Feedback geven is iets wat je moet leren en niet per definitie kunt wanneer je jezelf ergens goed in vindt oid.

Hier ben ik het volledig mee eens. Mijn verzorgpaard heeft net hetzelfde probleem als Kim, en z'n bouw neigt ook naar haar type toe ;)
Ik volg dit hier nog een tijdje :)

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:36

Ik bedoelde ook niet dat het onmogelijk word, de mijne is ook niet de dunste zeg maar :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:43

De bouw van Kim is nu eenmaal niet de bouw van het standaard Hollandse Dressuurpaard :D . Kim is voor haar type niet echt veel te dik, maar haar bouw werkt niet zo mee om de dressuuroefeningetjes te doen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:18

hafjesliefde schreef:
Anna_n1 schreef:

Hier ben ik het volledig mee eens. Mijn verzorgpaard heeft net hetzelfde probleem als Kim, en z'n bouw neigt ook naar haar type toe ;)
Ik volg dit hier nog een tijdje :)

Sorry, maar dit heeft niets met bouw te maken hoor. Ieder paard kan te dik zijn, ook een belg en deze is gewoon te dik.
Voor zijn gezondheid zou ik als trouwe eigenaar ervoor zorgen, dat er kilo´s afgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:31

Active schreef:
Tja ik vind het moeilijk om te zeggen, maar verwacht jij niet teveel van je koudbloedpaard? Buiging heeft te maken met het achterbeen gebruik. Als dat gelijk is, krijg je gelijke druk op de teugel en kun je bezig gaan met buiging. Zolang het paard scheef is in de aanleuning is deze ook scheef in het gebruik van het achterbeen.

Maar wat nou zo moeilijk is voor jouw paard, die is gefokt om een stuwend achterbeen te hebben, dus om bomen uit de bossen te slepen. Voor de dressuur, moet een paard een dragend achterbeen hebben, dus je vraagt iets vrij onnatuurlijks van jouw paard.

Ik ga met mijn stadsautootje ook niet meedoen op Zantvoort, daar is ie niet voor gemaakt.
En nogmaals, ik bedoel het niet banketstaaf.

Dit is echt geen hogere dressuur hoor :D
Een beetje stelling en buiging lijkt me voor ieder paard mogelijk. Tineke vraagt echt niet te veel van haar paard (zou juist wat strenger mogen worden). Ik ga er vanuit dat Tineke niet de intentie heeft over een paar jaar in de M te rijden...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:39

Apple schreef:
De bouw van Kim is nu eenmaal niet de bouw van het standaard Hollandse Dressuurpaard :D . Kim is voor haar type niet echt veel te dik, maar haar bouw werkt niet zo mee om de dressuuroefeningetjes te doen.

Ik vind paarden heel snel te dik, maar ik vind Kim voor haar bouw nog wel ok. Koudbloeden worden echt heel snel te zwaar. Die beesten moet je zowat uithongeren om er een sportmodel van te maken. Ze hoeven maar naar gras te kijken en het zit er aan. Mijn arab en half arab, krijgen elke dag een paar vierkante meter gras erbij en een plak hooi, en de ribben zijn eigenlijk al bijna niet meer voelbaar http://evyfoto.webs.com/photos/Fotoshoo ... G_4755.jpg Zo hard gaat het dus, zelfs bij 'pluizige huppelpaardjes'

Tja dressuur met een koudbloed is leuk maar het is idd niet het paard ervoor, net als western met een trekpaard, je zult nooit de slidings zo kunnen maken als een quarter. Net zo min als dat mijn arabje van 1.50 m ooit Z springen zal kunnen. Maar dat geeft toch niet, als je maar lol met je knol hebt. :-)

Dat er eerst klik klik drrrraf gezegd wordt, hoeft geen probleem te zijn, als je werkt met het vier fasen model zou dat er wel inpassen. Waarbij je de druk opbouwt, na 'drrraf' (=laatste waarschuwing) moet er dan wel een consequentie volgen.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 31-08-11 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:40

Anna_n1 schreef:

Nee hoor, Elines bericht is zeer helder en duidelijk. Ze onderbouwt alles wat ze zegt. Ik kan me ook wel voorstellen dat het voor TS niet leuk is om te lezen, maar met een stukje zelf-reflectie en relativeren is niks mis. Tenzij je een Tips gevraagd topic alleen opent om jaknikkers aan te trekken die alles wat je doet geweldig vinden?

Verder hoop ik ook dat de instructie nuttig zal blijken te zijn, rijtechnische tips zijn natuurlijk het beste als ze IRL gegeven worden door een kundig persoon!

Succes TS!

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:44

Tendance: Ik vind totaal niet dat Kim te dik is (vanop de fotos toch dan ;) ) Ik bedoelde dat mijn vzp ook zwaar gebouwd is EN niet te dik is voor zijn soort. Kijk, je kan een kleine fijne pony ook veel scherpere wendingen laten maken dan een belg he.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:59

Ben wel benieuwd waarom jullie Kim niet te dik vinden? Puur interesse hoor, omdat ik me sinds een tijd verdiep in een gezond gewicht van paarden.

Kijk ik zie niet dagelijks trekpaarden, maar haar hals oogt vrij stevig, er lijkt een extra boogje te lopen. Haar hals en schouders lijken bijna een geheel, je ziet nog net een klein lijntje lopen waar het schouderblad loopt. Trekpaarden hebben volgens mij al snel een appelvormkont, maar op deze foto (uit het bekaptopic dat ik gister zat te bekijken, dus die foto is al ouder, wellicht is de kont nu al slanker) http://i41.tinypic.com/ev4b29.jpg heeft Kim duidelijke vetpockets op haar bibs. Vraag me ook af of bij Kim de ribben te voelen zijn?

Nogmaals, ben er niet op uit om Kim belachelijk te maken of om de grond in te trappen, want ik vind het een geweldig paard met humor. Als ik het verkeerd zie hoor ik dat graag, vind het zoals al eerder gezegd erg leerzaam. Mijn shetlander is ook van het oudere type, dus niet zo luxe gebouwd als je ze soms tegenwoordig ziet en ze had dezelfde 'symptomen' maar bij haar is dat nu allemaal weg. Dacht daarvoor ook dat het gewoon aan haar bouw lag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:22

Apple schreef:

Kom op Apple, je bent toch niet blind? Als Kim niet te dik is voor haar bouw moet ik mijn paarden dringend meer voer gaan geven... Je zíet aan haar manier van bewegen dat het haar beperkt. Wat KBK verder uit steekt is me al lang geen zorg meer gezien er toch meer uitvluchten zijn dan zinnige woorden en zelfreflectie en Kim wel haar pleziertje heeft zonder der baasje kwaad te doen, maar dat dat dier moet lijden onder die uitvluchten en last moet hebben van het lichaam... Dat gaat er bij mij niet in.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:26

Ik zeg 'niet echt veel te dik' :-) Ik zeg niet 'mager' of 'prima gewicht' :-)

Als ik zo eens kijk naar al die veel te dikke dressuurpaarden dan vind ik Kim voor haar type eigenlijk nog wel meevallen.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:29

Apple schreef:

Als ik zo eens kijk naar al die veel te dikke dressuurpaarden dan vind ik Kim voor haar type eigenlijk nog wel meevallen.

Ben het met je eens dat er veel ''dikke'' dressuurpaarden zijn, maar het rijden en bewegen gaat hun gemakkelijker af dan een trekpaard die dan ook nog eens kilo's extra vet mee moet nemen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:33

In het filmpje dat ze rondrent zie je haar buikspieren zich aanspannen en daaromheen drilt een hele massa. Dat is overtollig gewicht. En de bouw is niet vergelijkbaar met een dressuurpaard,dat klopt. Maar als je puur kijkt naar haar fysiek in beweging zie je teveel massa dat meedeint dan dat er spierweefsel is. En nee, dat is niet nog spieren die slap zijn, maar gewoon een overgewicht. Foto's kunnen vertekenen maar ik vind het beeld dat niet doen.

Eline verwoord het prima, is hard maar wel eerlijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:41

Tja maarja, eerlijk mag niet op bokt, je moet alles verpakken met kanten strikjes en bloemetjes papier....
Ik zie ook het probleem niet van de manier waarop Eline reageert eerlijk gezegt. Maar goed, TS is gevlogen... jammer weer

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:43

Apple schreef:

Gaan we weer. Schei toch eens uit met dat "er zijn ergere dingen op de wereld dus dit is okee" denken. Sjezus. Die dressuur paardern kunnen over het algemeen nog fijn bewegen, Kim moet gekraakt worden omdat haar lichaam haar zo in de we zit dat ze vast komt te zitten.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 31-08-11 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:43

Pauline, dat longeerfilmpje heb ik niet gezien. Ik heb alleen de standfoto's gezien.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:45

Misschien een knevelbitje proberen? dan moet kim haar hele hoofd meenemen als je stelling vraagt en kan het bit niet door haar mond heen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:01

Pauline schreef:
Wat ik mis is impuls. Paard loopt echt gewoon niet door en ik mis dan ook een actieve ruiter. Zolang er geen enkele voorwaartse beweging in zit is stelling en buiging gewoon niet aan de orde. Het kan niet zo zijn dat je alles los moet gooien om voorwaarts te blijven en dán een verandering in de buiging kunt krijgen.
Je paard moet goed aan de hulpen staan, actiever stappen en draven en reageren op je been. Pas als dat voor elkaar is en jij het tempo kunt bepalen kun je verder.
Misschien is het een idee om haar een tijdje te laten rijden door een handige ruiter?

Hier kan ik het wel mee eens zijn. In ieder geval voor wat betreft ik op het filmpje zag.
Allereerst respect hoor. Want het zal niet meevallen om zo een bonk spieren soepel te krijgen. Maar het kan wel. Ik heb verder niet gelezen hoe vaak je hem rijdt. Want om dit soort paarden soepel te houden zul je denk ik vrijwel dagelijks moeten gymnastiseren, ook al is het maar een half uurtje.
Dus allereerst zoals Pauline zegt: impuls. Daarna veel figuren rijden. Voltes groter en kleiner maken heb ik ook al gelezen. Binnenhand ruim van de hals brengen (ook al loopt ie wat over de schouder weg is minder erg. Ze moet willen buigen). Als ze over de schouder weg loopt betekent dat dat ze het binnen achterbeen mee wil nemen en dat moeten we hebben. (Als ze het binnenachterbeen niet mee neemt valt ze op de schouder naar binnen). (Denk eraan dat je je buitenbeen naar achter brengt voor de lengtebuiging). Als dat het geval is, kun je ook je binnenhand wat omhoog brengen, zodat het achterbeen verder onder komt.
Wat je ook kunt doen, is in het halthouden na laten geven en links en rechts wat buiging te vragen om de hals en de kaak wat losser te krijgen.
Als je nog geen les hebt, les nemen. Je zal je nog verbazen wet dier allemaal kan leren. Het lijkt me een lieverd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:22

O.k., geen verstand van dressuur, maar wel verstand van dikke paarden en dunne paarden, ;) ben er van overtuigd dat Kim te zwaar is en dat ze een stuk soepeler zal worden zonder de overtollige kilo's.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:33

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:49

Even opgezocht, topic is van vorig jaar april, dus kan zijn dat ze inmiddels al bibsvetjes is kwijtgeraakt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:13

Ok iedereen buitelt over elkaar heen hier om te vertellen dat dit paard te dik is. Maar volgens mij is dit RT-P het punt is nu wel duidelijk. Het valt me op dat velen niet verder komen dan 'te dik te dik' en kennelijk geen rijtechnisch commentaar kunnen leveren :?