Altijd maar een gevecht aan die voor kant ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:46

donnie13 schreef:
Dani_ schreef:
Ik heb zó ontzettend veel medelijden met jouw paard nadat ik de OP heb gelezen. Een ruiter die je zó niet begrijpt, die je in onnatuurlijke houdingen dwingt, die je pijn doet in de mond, die niet luistert naar wat je te vertellen hebt. |(

Ga ALSJEBLIEFT vandaag nog op zoek naar een andere instructeur. Wat jij leert heeft niets met paardrijden en al helemaal niets met dressuur te maken, maar alles met paardje pesten.

medelijden hoef je niet met mijn paarden hebben ;) ik kan je op briefje geven mijn paard heeft beter dan die van jou
OOIT in zijn leven zal krijgen.
maar erg oftopic niet

ach gut, wat kortzichtig van je om zo te denken.
Vind het wel een talent opzich dat jij aan de hand van Dani_ haar post kan weten dat haar paarden het minder goed zouden hebben als de jouwe.

En weer even ontopic: ja, er zijn instructeurs/instructrices die je kunnen helpen om je paard binnen no time naar ontspanning toe te rijden. Ik had eerrst ook een andere instructrice, waarbij het niet zo lekker ging. Bij wie ik nu les, heb ik vrijwel nooit problemen met mijn paard. En is er wel iets wat niet lukt, dan is dit altijd zo weer opgelost.

En nee, ik heb er geen hulpteugels aan hangen om m'n paard in de krul te trekken. Nee, ik heb geen scherp bit om hem bij me te houden als ie eens een drambui heeft. En nee, ik gebruik geen sporen/zweep om m'n paard in een luie bui actief te krijgen.

Ja, ik maak genoeg fouten, maar als iemand mij daar op wijst en me tips geeft, dan neem ik dit aan. Hier kan ik van leren. Iedereen maakt fouten en zelfs topruiters zullen af en toe tegen problemen aanlopen. Maar die zullen dan ook hulp van hun instructeur vragen om dit op te lossen. Maar dan wel van een instructeur die zij fijn les vinden geven en wat het beste bij hen en het paard past ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:52

Donnie, we proberen je allemaal te helpen en je duidelijk te maken dat je op de hele verkeerde weg zit!
Dat je soms opmerkingen krijgt die nergens op slaan, neemt niet weg dat je nu al van een hele boel toch wel paarden mensen hebt gehoord dat jou instructie te wensen over laat!
Dat je binnen 5 minuten je paard ontspannen kan laten lopen gaat er bij mij ook niet in, maar er zijn wel veel betere manieren dan hulpteugels en trekken!
Longeren zou er al 1 zijn b.v en daar eerst eens de ontspanning krijgen, vanuit daar erop en verder.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:58

Wbt een gevecht aan de voorkant: als je moet 'vechten' voor nageeflijkheid, dan klopt er in het rijden en/of in de rest van het paardenlijf iets niet. Een gezond paard, dat voor het been is en actief is in de achterhand, met een nette stilzittende ruiter op zijn rug die hem de ruimte geeft om te zakken en niet stoort in zijn beweging, hoort geen probleem te hebben met nageeflijkheid.

Een goede instructeur kan zien wat er mis gaat, en je helpen het probleem op te lossen. Een hulpteugel is altijd symptoombestrijding: daardoor loopt het paard wel in een krulletje (omdat hij nu eenmaal niet anders kan met een tiedeman er aan) maar nog steeds niet lekker door het lijf. Een instructeur die adviseert er een hulpteugel aan te hangen is dus niet productief bezig met probleemoplossing (en daarmee jou als ruiter beter te leren rijden), maar grijpt naar de snelle weg en een valse krul.

Jij bent nog lerende, en jou instructeur zou jou moeten helpen met het vinden van de juiste oplossing. Daarom adviseren de mensen hier jou om een andere instructeur te zoeken.

Hierbij niets kwaads over hoe je je paard houdt, of dat hij het beter/slechter heeft dan anderen. Iedereen moet leren, en af en toe iets fout leren/doen heeft iedereen weleens gedaan.

edit tiepvaut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:01

donnie13 schreef:
, het paard is na gekeken kwa spullen en zo waar ik mee rijd dus daar ligt het niet aan :)

Erg kortzichtige conclusie.
Nagekeken door wie?
En wat is allemaal onderzocht?

Gaat er verder nu helemaal geen lampje bij je branden wat jouw instructie betreft? Je negeert het gewoon.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:28

donnie13 schreef:
Mindfields schreef:
Als je instructeur je naar hulpteugels laat grijpen dan kan die jou dus iet vertellen hoe je je paard vanuit een eerlijke hand over de rug naar een lichte verbinding kan rijden. Dus mijn tip zoek een andere instructeur. Dit zou niet gebeuren als je een echt goede instructeur had. Een echt goede instructeur kan jou binnen 5 minuten een ontspannen paard laten voelen.

Die heb ik nog nooit gevonden dat je paard binnen 5 min ontspannen er bij loopt.
Mag jij mij toch vertellen waar je die vind :+
En dat is nog niet iemand, gelukt bij ons paard ;)

Moet je een lesje bij mij doen. Gegarandeerd binnen 5 minuten een compleet relaxed paard.

aerdenhout1

Re: Altijd maar een gevecht aan die voor kant ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:31

Ik zou dat aanbod maar eens overwegen! Al denk ik dat TS een ander beeld heeft van ontspannen dan wat jij hebt Mindfields.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:32

Met ontspannen bedoel ik in elk geval, over de rug voorwaarts neerwaarts, lichte verbinding en fijn nageeflijk. En dat dan zonder trekken en plukken natuurlijk :) Geen idee wat TS bedoelt met ontspanning?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:40

als ik dit zo lees dank ik god op mijn blote knietjes dat ik een fantastische lesgeefster heb (ook hier bekent) en ons bitloos met heel erg veel grondwerk (ooooh zo vreselijk veel grondwerk dat mijn voetjes er zeer van deden haha) mijn 14 jarige draver die nooit aan de teugel liep, met de kop in de sterren draafde en echt niet eens wist dat ze een achterhand bezat, zo de goede kant op gaat, zonder stress, ik hoop donny dat je ooit ook zo iets kan plaatsen, wens je heel veel sterkte toe en rust dat ook.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:00

upendo schreef:
Meid, kijk eerst eens naar jezelf voor je een hulpteugel eromheen hangt bij je paard.

P.s: ik dacht dat je 13 was.

Dit dacht ik ook aan de hand van de reacties van TS. Profiel bekeken, zie is staan leeftijd 21! 13 kan nog puberaal en ontwetend zijn, maar 21 is gewoon eigenwijs.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:14

donnie13 schreef:
Mindfields schreef:
Als je instructeur je naar hulpteugels laat grijpen dan kan die jou dus iet vertellen hoe je je paard vanuit een eerlijke hand over de rug naar een lichte verbinding kan rijden. Dus mijn tip zoek een andere instructeur. Dit zou niet gebeuren als je een echt goede instructeur had. Een echt goede instructeur kan jou binnen 5 minuten een ontspannen paard laten voelen.

Die heb ik nog nooit gevonden dat je paard binnen 5 min ontspannen er bij loopt.
Mag jij mij toch vertellen waar je die vind :+
En dat is nog niet iemand, gelukt bij ons paard ;)

Eerder gaf ik al aan dat je hier ook tips krijgt van mensen die zelf les geven.
Ik vraag me nu toch lichtelijk af waar je het lef vandaan haalt die mensen zo tegen te spreken.
Vraag door als je het niet eens denkt te zijn. Doe iets anders. Ook een meid van jouw leeftijd kan dat, zonder constant een houding aan te nemen dat je het allemaal wel beter weet.

Vraag op bokt betekent naast antwoorden waar je misschien echt niets mee kan, ook antwoorden van mensen die al heel lang rond lopen tussen de paarden en al dan niet zelf instructeur zijn. Je krijgt al die adviezen gratis en voor niets.
Een beetje een nettere houding van jouw kant lijkt me dan toch op zijn plaats.

Oja, en als dat daadwerkelijk niemand lukt bij jouw paard, dan zet je óf de verkeerde mensen erop, óf je paard zit wel degelijk ergens vast en kán het gewoonweg niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:16

donnie13 schreef:
upendo schreef:
Meid, kijk eerst eens naar jezelf voor je een hulpteugel eromheen hangt bij je paard.

P.s: ik dacht dat je 13 was.

ga iemand anders belagelijk maken wil je

Ik zie hier enkel en alleen NUTTIGE adviezen van zo ongeveer iedereen uit het hele spectrum van bokt (van tradi tot natural) en geen enkel advies neem je aan. Na het lezen van alle adviezen lijkt me het volgende toch wel duidelijk telkens weer naar voren komen;

1. neem een andere instructeur, en zodra een instructeur roept 'slof/bijzetteugel' heb je geen goede instructeur te pakken
2. hulpteugels zijn geen oplossing

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 23:07

Met de tips van Illusion1990
heb ik vandaag gewerkt.
vandaag ging het rijden erg fijn op mijn paard.
In het begin heb ik hem met een hulpteugel gereden.
En daarna zonder hulpteugel gereden, wat al beter ging als gisteren :)

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:17

donnie13 schreef:
Met de tips van Illusion1990
heb ik vandaag gewerkt.
vandaag ging het rijden erg fijn op mijn paard.
In het begin heb ik hem met een hulpteugel gereden.
En daarna zonder hulpteugel gereden, wat al beter ging als gisteren :)

Hai! Leuk om dat te lezen! Heb je mijn topic al een beetje gelezen? Zeer leerzaam. Vooral de laatste pagina's. Daar komen na enig discusseren tot waar het eigenlijk om draait.

[RT-D] De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:21

Illusion1990 schreef:
Mindfields schreef:

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Het ene paard is het andere niet. Ik rijd momenteel 2 totaal verschillende paarden. De ene is binnen een paar seconden compleet in de ontspanning. Hem rijd ik al 2 jaar en we kennen elkaar. Het andere paard rijd ik net een paar weken. Deze dame is van zichzelf gespannender. Het duurt even voordat ze haar aandacht bij mij heeft. Het gaat wel steeds sneller, maar binnen 5 minuten gaat me voorlopig nog niet lukken. Het is uiteraard wel ons doel. Maar niet van vandaag op morgen.

Toch durf ik de uitdaging met jou en je andere paard wel aan, het zou de eerste zijn waar het niet mee lukt :)

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:43

Mindfields schreef:
Toch durf ik de uitdaging met jou en je andere paard wel aan, het zou de eerste zijn waar het niet mee lukt :)

Wie ben ik om je tegen te spreken. Je hebt er vast veel ervaring mee. Dat geloof ik oprecht. Maar toch, ik geef deze merrie liever iets meer tijd. Wat ik al aangaf, het hoeft allemaal niet van vandaag op morgen. Ik ben met elke verbetering tevreden. En we doen ook best eens een stapje terug, maar vooralsnog ga ik lekker met dit paard. Leuk en leergierig dier om mee aan het werk te zijn :D

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:47

Maar wat nu als je vanaf de eerste rondjes stap die ontspanning al hebt? Dat is voor je merrie toch veel fijner dan nog een poosje met spanning rijden? :)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 07:48

Donnie wat goed dat je met de tips van Illusion hebt kunnen werken, fijn hoor! En het is helemaal niet erg om een stapje vooruit en dan weer 2 terug te doen.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 09:17

Mindfields"Met ontspannen bedoel ik in elk geval, over de rug voorwaarts neerwaarts, lichte verbinding en fijn nageeflijk. En dat dan zonder trekken en plukken natuurlijk

Dat bedoel ik ook met ontspannen. alleen die 5 min gaat egt niet lukken.
Ik denk eerder dat het een heel stuk langer word :o
en van stap en draf zet hij die kop er weer op ,dus dan is hij weer aan het sterren kijken.
en Als je dan weer gaat stappen ,denkt hij mooi dat heb ik ook weer goed voor elkaar :')

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:27

Jemig is dit serieus? :?

Het eerste wat ik dacht toen ik je bericht las was: Dat is een 12-jarig pennymeisje maar tot mijn grote verbazing lees ik nu dat je al 21 bent. := De enige tip die ik heb: Zoek aub goede begeleiding!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:26

donnie13 schreef:
Mindfields"Met ontspannen bedoel ik in elk geval, over de rug voorwaarts neerwaarts, lichte verbinding en fijn nageeflijk. En dat dan zonder trekken en plukken natuurlijk

Dat bedoel ik ook met ontspannen. alleen die 5 min gaat egt niet lukken.
Ik denk eerder dat het een heel stuk langer word :o
en van stap en draf zet hij die kop er weer op ,dus dan is hij weer aan het sterren kijken.
en Als je dan weer gaat stappen ,denkt hij mooi dat heb ik ook weer goed voor elkaar :')

Jouw paard zou het eerste paard zijn waar het niet mee lukt meid. Maar gelukkig is het mijn dagelijkse werk met zulke paarden te werken en ben jij iemand die voor het eerst met zo'n paard te maken heeft, dus jij zal ongetwijfeld het allerbeste weten hoe het zit. En als je zegt dat hij dat denkt, dan weet je duidelijk niet hoe een paard in elkaar steekt.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:27

Mindfields schreef:

Hoor ik hier een lesaanbod van Mindfields?
Die zou ik met bijde handen aannemen!
Laatst bijgewerkt door S_zanne op 20-08-11 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:28

donnie13 schreef:
IZEP schreef:
Jemig is dit serieus? :?

Het eerste wat ik dacht toen ik je bericht las was: Dat is een 12-jarig pennymeisje maar tot mijn grote verbazing lees ik nu dat je al 21 bent. := De enige tip die ik heb: Zoek aub
goede begeleiding!

Je hebt er zelf erg weinig verstand er van he kleuter ,
Als je wel wat wist stond er wel wat normaals in je bericht ,maar je komt zeker van mars of zo :=

Als iemand hier nu niet volwassen reageert ben jij dat Donnie13!
Je krijgt hulp aan alle kanten!

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:30

Illusion1990 schreef:
@ donnie:

Ik ken dat probleem maar wat goed. Ik rijd ook een merrie die kijkerig is, veel dingen spannend vindt en daardoor spanning opbouwt. Wat ik met haar doe, is zorgen dat ze haar bij mij heeft. Heel veel schakelen. Veel figuren rijden. En dan korte figuren. Slangenvoltes, kleine gebroken lijnen, afwenden en de andere kant op gaan, voltes 10/15 meter. Deze merrie gaat op een gegeven echt opletten. Wat zal er nu komen? Wanneer ik haar aandacht heb, wordt ze meer ontspannen en laat de voorkant zakken. Ze wordt nageeflijk en vanuit daar is ze dan prima te rijden. Het duurt inderdaad even. Maar geduld is een schone zaak. Eens kijken hoe het vanmiddag gaat. Jij veel succes!

Goede tip!
Maar een goede instructrice had je dit ook kunnen vertellen.
Kortom zoek goede instructie!

Mindfields? :j

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:36

Beste Donnie

Ik heb het topic vluchtig doorgelezen. De meeste mensen geven eensliudend advies en ik sluit me daarbij aan; ga terug naar de ontspanning, denk nog even niet aan " aan de teugel; rijden". Neem eens een andere intructeur of instructrice; misschien zit jouw instructrice ook " vast".
In elk geval niet op de oude voet doorgaan!

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:06

Goed voor je Donnie dat het rijden fijn ging :j .
Je ziet nu dat het advies van andere je kunnen helpen misschien moet je een keer een andere instructeur proberen die bij jou en je paard past. Ik ben zelf ook wel eens gewisseld omdat mijn toenmalige instructeur(rijd ook op GP niveau) niet bij mijn nieuwe paard pasten dat werd alleen maar slechter en steeds meer spanning tijdens het rijden en bij mijn nieuwe instructeur(rijd ook op GP niveau) was de klik er wel.
Nu gaat het goed, ik wil nog wel even vermelden dat een GP ruiter niet de beste instructeur hoeft te zijn er zijn veel goede instructeurs op een lager niveau het gaat er om dat jij en je paard er prettig bij rijden.