Help! Mijn paard is knettergek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Help! Mijn paard is knettergek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:47

Ik denk ook niet dat daar het probleem zit.. Ik denk dat het eerder een kwestie is van ik ben sneller/groter en daarom ook lekker stout!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:53

heb je al eens een ongebroken trens geprobeerd? :)

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:02

Ik herken je verhaal helemaal ik heb zelf een jazz x balzflug merrie toen ik haar de eerste keer ging rijden bij de handelaar wilde ze niet rechtsom en lag ik er bijna naast.
Nu heb ik haar al weer wat jaren maar het blijft een lastige merrie waar ik veel geduld bij moet hebben en inderdaad alles met kleine stapjes.
Ik heb haar een keer bij mijn instructeur gezet omdat ik zelf ging verhuizen en na een week moest ik haar ophalen omdat hij niet meer kon opstappen ze sloeg dan gericht met haar achter benen naar voren en als iemand haar vast hield dan kwam ze omhoog.
Zelf kon ik wel gewoon opstappen dus ze zijn erg gevoelig en die van mij ook nog eenkennig.
Ik geloof niet dat jou paard iets mankeert. Het is echt een balzflug eigenschap.
Het komt zeker goed maar het kost wel tijd.
Al jou problemen met je paard zijn voor mij heel herkenbaar die van mij deed dat ook,boos worden helpt niet maar gewoon rustig door gaan waar je mee bezig bent.
Met mijn merrie moet ik eerst lange lijnen rijden voordat ik iets kan doen met haar en anders gaat ze ook staken.
Ik heb haar ook helemaal binnenste buiten laten keren door dierenartsen maar ook niks kunnen vinden.
Dit zit puur in haar karakter en inmiddels weet ik hoe ik met haar moet rijden maar andere mensen kunnen er niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:10

Ik hou dit topic even in de gaten.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:22

Maar toch, ieder paard heeft wel een ander karakter natuurlijk.
De een is veel heter (en gevoeliger) en de ander is hartstikke braaf!
Maar ik ben echt van mening dat het vaak wel zijn redenen heeft waarom een paard iets niet wil of ergens onder uit probeert te komen!
Ik vraag me af met welke optomingen je nu rijd en wat je redenen ervan zijn!
Vaak wil heel iets simpels al wel helpen!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:29

Ik denk dat de paarden hier te veel vermenselijkt worden. Ik geloof niet dat karakter van een paard een 'lastig' dier maakt. Ik geloof dat de mens van een paard een 'lastig' dier maakt. Zo heb ik in ieder geval wel mijn 'les' geleerd met mijn 'lastige' paard. Elk paard moet je leren begrijpen, wat niet altijd even makkelijk is. Maar ik geloof dat er een reden achter zit.

Wat voornamelijk de vraag is, waarom doet het paard zo? Zelf zou ik kiezen voor een instructrice die me daar mee kan helpen. Zou mijn paard nog meer in de staak gaan bij/door mijn instructrice, dan is het duidelijk niet de juiste persoon om mij te helpen. Ik denk ook niet dat het gaat veranderen door haar 2 weken bij je intstructrice te zetten.

Ieder zijn mening en ondervindingen natuurlijk. Ik hoop dat je iig een oplossing gaat vinden, die voor beide werkt :)

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:38

Ik spreek uit ervaring en ik denk namelijk wel dat het bij sommige paarden in het karakter zit en ik heb meerdere balzflug eigenaren gesproken die dit karakter herkennen.
Mijn instucteur (grand-prix ruiter) is juist heel erg van op gevoel rijden en niet overvragen,kijken wat bij je paard past en wat hij aankan.
Ik weet alleen dat het met mijn merrie gewoon tijd heeft gekost om haar zover te krijgen maar alles moet met beleid.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:25

Ik spreek ook uit ervaring, en heb er dus een andere mening over, dat kan. :) Niveau van een instructeur zegt mij weinig over de kwaliteit :)

Zoals ik al zei, ervaringen en meningen zijn persoonlijk, het is aan de TS om uit te vinden wat voor haar en haar paard werkt. Ik geef alleen aan dat er ook een ander manier of oorzaak kan zijn, naar mijn mening. Ik hoop dat de TS en haar paard zich ergens in kunnen vinden :)

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:48

Helemaal mee eens ,maar ik heb het ook alleen over mijn ervaring met een balzflug afstammeling en ik zeg ook niet hoe iemand het moet doen alleen hoe het voor mij verlopen is en wat mijn ervaring is.
Daarbij is een mening geven iets anders dan je ervaring uitwisselen ik kan haar niet zeggen hoe ze het op moet lossen.
Ik was met mijn paard op zoek naar een instructeur die haar in haar waarde kon laten en die heb ik bij deze instructeur gevonden dus vandaar.

grace1989Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:07

Ik heb even meegelezen.
In november heb ik een dominante merrie gekocht die steeds weer de grenzen opzocht.
Terwijl ik toch duidelijk en consequent ben en ongeveer 30 jaar ervaring heb, ook veel met jonge paarden, kon ik haar niet de baas.
Ik heb haar uiteindelijk na 5 maanden geruild met iemand die haar heel duidelijk voor haar is.
Geen lieve zoete broodjes bakken maar zeer duidelijk zijn.
Dan heb ik het niet over slaan met de zweep.
Het was een paard waar je geen dingen aan moest vragen maar dingen van moest eisen.
Wel op haar eigen niveau natuurlijk.
Niks overvragen, maar gewoon de basis.
Hij heeft er nu een fijn paard aan.
Maar bij een ruiter met minder doorzettings vermogen zal ze daar uiteindelijk weer overheen gaan walsen.
En ze doet nu alles voor hem.
Dat had dat paard echt nodig maar dat past niet bij mij.
Nu heb ik een wat bescheidener paard wat prima gaat.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:23

Mijn ervaring met die bloedjes is dat je vooral NIET moet eisen. Wel consequent zijn en "sturend" vragen mag, maar eisen is naar mijn ervaring vooral een zelfmoordpoging.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:38

Mijn ervaring is met mijn paard: consequent zijn en blijven en soms moet ik hem overbluffen.

De mijne ( naar mijn idee geen Balzflug trek) is ook erg dominant naar andere paarden en gaat de strijd met ze aan.
Hij staat nu alleen (bij ons aan huis) en daardoor is hij een stuk meegaander geworden.
De mijne is erg lang hengst geweest ( ik weet niet precies op welke leeftijd hij gecastreerd is,naar horen zeggen van de bemiddelaars is hij tussen zijn 6e en 8e gecastreerd) ik kocht hem toen hij 10 was.
In de buurt van meerdere paarden wordt hij echt een idioot en slaat dan de boel kort en klein.
Andere dieren buiten paarden om tolereerd hij ook niet,onze hond heeft hij al meerdere malen aangevallen,een aantal kippen hebben het loodje gelegt doordat hij ze bewust aanviel :o

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:18

deeva schreef:
Ik herken je verhaal helemaal ik heb zelf een jazz x balzflug merrie toen ik haar de eerste keer ging rijden bij de handelaar wilde ze niet rechtsom en lag ik er bijna naast.
Nu heb ik haar al weer wat jaren maar het blijft een lastige merrie waar ik veel geduld bij moet hebben en inderdaad alles met kleine stapjes.
Ik heb haar een keer bij mijn instructeur gezet omdat ik zelf ging verhuizen en na een week moest ik haar ophalen omdat hij niet meer kon opstappen ze sloeg dan gericht met haar achter benen naar voren en als iemand haar vast hield dan kwam ze omhoog.
Zelf kon ik wel gewoon opstappen dus ze zijn erg gevoelig en die van mij ook nog eenkennig.
Ik geloof niet dat jou paard iets mankeert. Het is echt een balzflug eigenschap.
Het komt zeker goed maar het kost wel tijd.
Al jou problemen met je paard zijn voor mij heel herkenbaar die van mij deed dat ook,boos worden helpt niet maar gewoon rustig door gaan waar je mee bezig bent.
Met mijn merrie moet ik eerst lange lijnen rijden voordat ik iets kan doen met haar en anders gaat ze ook staken.
Ik heb haar ook helemaal binnenste buiten laten keren door dierenartsen maar ook niks kunnen vinden.
Dit zit puur in haar karakter en inmiddels weet ik hoe ik met haar moet rijden maar andere mensen kunnen er niet op.

Heel herkenbaar, even bij een proffesionele stal verder laten opleiden en dan op gegeven moment willen ze niet meer erop zitten omdat het te gevaarlijk wordt. Mijn 'verzorgpaard' is ook door 2 gp ruiters gereden, op gegeven moment ermee gestopt omdat de Balzflug steil omhoog gaat en vond te gevaarlijk worden.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:22

Ja, je kunt je paard ook professioneel tot kroket laten rijden..

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:34

Ik heb haar niet bij mijn instructeur gezet om door te trainen maar ik ging verhuizen en ik wist verder niemand anders die haar met gevoel kon rijden.
Ze is altijd in het begin heel erg gespannen maar omdat ze heel veel tact en swung heeft zie dat niet je voelt het alleen maar dus ook tijdens mijn lessen liepen we daar tegen aan.
Toen ik haar bij mijn instructeur zetten voelde hij ook voor het eerst hoe gespannen ze is en hij had gehoopt dat ze na een week wel meer zou ontspannen als ze een beetje aan hem gewent was maar omdat ze ook zo eenkennig is kon hij niet meer opstappen hij heeft zelfs geprobeerd een vrouw er op te zetten kijken of dat verschil uit maakte maar die kwam er ook niet op.
Toen ik haar op ging halen wilde hij zien of ik misschien iets anders doe als hij tijdens het opstappen maar dat was niet het geval maar ik kon zonder moeite opstappen.
Dus daarom weet ik dat er wel degelijk paarden zijn met een moeilijk karakter en niet iedereen kan daar wat mee.
En hier lag het probleem niet bij mijn instructeur want die kent haar en zal haar nooit overvragen.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:38

En dit heeft niks te maken met er niet op willen zitten maar er niet meer opgelaten worden,het is niet de bedoeling dat iemand verongelukt volgens mij.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:42

Tja, 8 jaar en waarschijnlijk altijd recreatief gereden. Je hebt haar net. Mss moet je ook nog wennen aan elkaar?
Ik zou parelli o.i.d. overwegen. Kijken of het mss dominantie is. Het leest toch een beetje dat het paard een ander leven gewend was en moet wennen aan de nieuwe verwachtingen. Dat gaat tijd kosten en veel grondwerk.

Ik ben verbaasd te lezen dat Balzflug-kinderen een dergelijk gedrag vertonen. Ik vond de polansky's die ik heb gekend altijd zeer meegaande paardjes. Het zou zo maar kunnen dat dat met elkaar te maken heeft. Daarvoor heb ik te weinig kennis van bloedlijnen.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 19-08-11 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:44

Ik zeg het ook niet dat het aan die 'trainers' zitten, het ligt gewoon aan bepaalde energie waar het Balzflug prettig bij voelt en het trainers kunnen het combinatie die wel klikken gewoon begeleiden.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:53

:o sorry dan had ik het niet goed begrepen ,mijn fout.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:00

Om eerlijk te zijn denk ik dat je een paard hebt gekocht die een maatje teveel voor je is. Misschien is het handig om dat te realiseren en een fijn goed doorgereden paard te kopen die wel bij je past.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:12

TS heeft wel jaren ervaring met rijden, ik denk het wel dat ze haar nog kan gaan lukken met goede motivatie, plezier, consuquent, streng maar kalm blijven en blijven doorgaan.

SylvieG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 21:40

Active schreef:
Om eerlijk te zijn denk ik dat je een paard hebt gekocht die een maatje teveel voor je is. Misschien is het handig om dat te realiseren en een fijn goed doorgereden paard te kopen die wel bij je past.

Niet aanvallend bedoeld, maar ik vind je reactie wel een beetje kort door de bocht. Als je mijn topic goed gelezen hebt, dan zijn het 2 punten samen: 1 ik wil haar niet 'kapot' rijden en zeker weten dat ze lichamelijk niets mankeert. 2 ik ben kortgeleden het ziekenhuis in gegooid dus ik ben nog erg zoekende naar mijn vertrouwen. Daarbij komt kijken dat elke ruiter, ookal rijd je nog zo hoog, goede begeleiding nodig heeft om een paard goed op te kunnen leiden. Ik ben er dan ook van overtuigd dat je tijd moet nemen en niet zomaar het paard weer weg doen en een nieuwe zoeken, dat past absoluut niet bij mij. Ik hecht me veelte veel aan haar.

SylvieG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 21:43

Th0mas schreef:
TS heeft wel jaren ervaring met rijden, ik denk het wel dat ze haar nog kan gaan lukken met goede motivatie, plezier, consuquent, streng maar kalm blijven en blijven doorgaan.

Bedankt voor je vertrouwen! Ik merk heel erg dat ze met mij de klik heeft en het vertrouwen en met mijn trainster niet. Waarschijnlijk omdat zij teveel van haar vraagt.. Ik denk dat ik het gewoon rustig op moet bouwen en geduld moet hebben.

SylvieG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 21:46

deeva schreef:
Ik heb haar niet bij mijn instructeur gezet om door te trainen maar ik ging verhuizen en ik wist verder niemand anders die haar met gevoel kon rijden.
Ze is altijd in het begin heel erg gespannen maar omdat ze heel veel tact en swung heeft zie dat niet je voelt het alleen maar dus ook tijdens mijn lessen liepen we daar tegen aan.
Toen ik haar bij mijn instructeur zetten voelde hij ook voor het eerst hoe gespannen ze is en hij had gehoopt dat ze na een week wel meer zou ontspannen als ze een beetje aan hem gewent was maar omdat ze ook zo eenkennig is kon hij niet meer opstappen hij heeft zelfs geprobeerd een vrouw er op te zetten kijken of dat verschil uit maakte maar die kwam er ook niet op.
Toen ik haar op ging halen wilde hij zien of ik misschien iets anders doe als hij tijdens het opstappen maar dat was niet het geval maar ik kon zonder moeite opstappen.
Dus daarom weet ik dat er wel degelijk paarden zijn met een moeilijk karakter en niet iedereen kan daar wat mee.
En hier lag het probleem niet bij mijn instructeur want die kent haar en zal haar nooit overvragen.

Bedankt voor je reactie! Wat zijn jouw verhalen herkenbaar voor mij zeg! Balzflug is erg moeilijk bloed, ik heb nu al meerdere verhalen gehoord en ze komen allemaal op hetzelfde neer. Daarbij komt ook nog eens dat het een merrie is, die wensen vaak al helemaal met respect behandeld te worden anders zijn ze op hun teentjes getrapt. Ik denk dat het een kwestie is van tijd. Het ging een geruime periode heel erg goed, maar ik heb toen denk ik te snel teveel van haar gevraagd.

SylvieG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 21:50

DDW1190 schreef:
heb je al eens een ongebroken trens geprobeerd? :)

Hier heeft toevallig mijn instructrice haar pas op gereden. In het begin reageerde ze heel heftig in haar mond (echt achteruit schieten en omhoog komen). Maar na 5 minuten was dit over en liep ze echt super! Ze ging geen strijd aan, niks. Ik heb toen navraag gedaan en blijkbaar ligt dit bit stiller in de mond, wat voor een paard prettig is?!

Ik wil hier alleen zelf niet mee rijden, omdat ik van mening ben dat je hier mee om moet kunnen gaan. Ik ben op dit moment te onzeker hiervoor en ben bang dat ik teveel druk erop zet.