Touw om de achterhand wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:06

deeva schreef:
Als ruiters nog niet zo ver zijn om zelf de achterhand er onder te rijden zie ik niet het nut van deze bandage volgens mij sla je dan als instructeur een paar hoofdstukken over.
Maar waar de rijkunst ophoudt begint het knutselen.

Hehe eindelijk: iemand verwoord wat ik al steeds denk alleen niet goed onder woorden kon brengen. Helemaal mee eens!

Eclare

Re: Touw om de achterhand wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:16

Ik weet ook nog niet precies wat ik ervan moet vinden. Vind het wel een zacht hulpmiddel (kan niet zo snel verkeerd gebruikt worden). Ben het ook wel een beetje eens met Deeva.

Tevens heeft de broek van de pessoa (het stuk wat om de billen gaat) niet dezelfde werking. Daar zorgen de katrolletjes voor. Je zou de broek dan wel erg strak moeten zetten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:19

Het gaat er helemaal niet om de achterhand eronder te rijden dus je denkt verkeerd Meflower ;) En Deeva is ondertussen al duidelijk geworden waar het wel om gaat, al moet ik er wel bijzeggen dat ze nog steeds erop doorgaat dat het dan voor revalidatie zou zijn, en ook voor jonge slappe paarden die verder niets hebben is dit heel geschikt. Lees alsjeblieft alles nog eens goed door want je snapt de essentie niet, en die staat op de vorige pagina's uitgebreid beschreven.

Die tape tussen de schouderbladen is trouwens een heel goed voorbeeld van dezelfde werking, alleen op een andere plaats!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:21

Eclipse_ schreef:
Ik weet ook nog niet precies wat ik ervan moet vinden. Vind het wel een zacht hulpmiddel (kan niet zo snel verkeerd gebruikt worden). Ben het ook wel een beetje eens met Deeva.

Tevens heeft de broek van de pessoa (het stuk wat om de billen gaat) niet dezelfde werking. Daar zorgen de katrolletjes voor. Je zou de broek dan wel erg strak moeten zetten.

De broek heeft wel dezelfde functie, alleen is die verbonden aan het bit en wordt daarmee het bewustwordingsproces beinvloed door pijnprikkels aan de voorkant, en dat wil je nu juist niet. Maar die broek is op zich ook wel degelijk bedoelt om een paard zich bewust te laten worden van zijn achterbenen en te stimuleren dat hij die sneller weer naar voren beweegt om zo meer onder het zwaartepunt te gaan bewegen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:27

Lovely schreef:
Anoeska schreef:
Ik zit al meer dan 25 jaar in de paarden. Maar dit had ik nog nooit gezien. Ik ga vanavond eens m'n merrie longeren met een bandage achter d'r kont. Ben benieuwd wat ze ervan vindt. :D

Jawel toch? Nog voor TTeam ineens mode werd kende ik het al, maar dan met een fiets binnenband losjes achterlangs, maar met een bandage kan het natuurlijk ook. Je kan zowel strak of losjes doen, hangt een beetje van het paard af.

Echt nog nooit . Heb vanalles gezien dat mensen om hun paard binden, maar nog nooit een bandage achter de kont. Natuurlijk wel een pessoa, maar dit niet. (Ik zal wel uit een grot komen ofzo :o )

Al met al vond ik het leuk om eens te proberen, nieuwe dingen zijn altijd leuk. Paard liep er ook lekker bij. Maar ik vond het nou geen eureka moment. Onder het zadel heb ik er helemaal niet zoveel behoefte aan, dan rij ik de achterhand er zelf wel onder. Maar aan de longeerlijn vond ik het een leuk hulpmiddel. Ga het zeker nog een keer gebruiken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:36

Het zou ook niet best zijn als het een Eurekamoment was, want dan is het duidelijk een dwangmiddel. Het gaat er alleen maar om bepaalde zenuwbanen te stimuleren en zo langzamerhand een iets andere manier van bewegen aan te leren, dus je zult er niet een wow effect van krijgen. Zoals elk hulpmiddel op fysioniveau gaat het om de herhalingen en de training van het lichaam zelf, zonder overdrijven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:38

Eclipse_ schreef:

Wat denk jij dat de functie/ werking van de broek bij de pessoa wel is? :)

Een bandage/wrap om de achterhand zit niet strak maar hangt er gewoon om heen en is bovendien nog elastisch. Je kan met een simpele bandage de achterhand er echt niet geforceerd "onder duwen".
Ik heb het idee dat mensen een soort slofteugel maar dan om de achterhand ingedachten hebben? :?

Overigens kan je bij een paard de achterhand er pas onder rijden nadat hij door heeft dat hij kan kantelen in zijn bekken en zijn rug bol kan maken.

oxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:40

Voor degene die het nog nooit gezien hebben kun je kijken op www.showjumperclinic.com en dan bij choose sample video kiezen voor Anne Kursinski

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:54

Ik heb ook wel eens met een bandage rond de achterhand gereden. Om het paard inderdaad te stimuleren de achterhand meer eronder te zetten.
Het hielp wel voor dat moment , maar als je het mij vraagt is het ook geen lange termijn oplossing. Het probleem lag gewoon bij mij (lees, te onervaren of niet genoeg lef om door te pakken) En dit was wel een juiste manier om mij te laten voelen hoe het zou zijn als hij wel goed liep.
Dit was dus ook maar 1 malig :)

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 08:54

ik heb dat boek beleren (g)een kunst en daar staat het ook in :))
voor jonge (en oudere) paarden om bewust te worden dat er ook nog achterbenen aan zitten :D
bij haar heet het ook een ''bodywrap''

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:01

fransje23 schreef:
Eclipse_ schreef:

Wat denk jij dat de functie/ werking van de broek bij de pessoa wel is? :)
quote]

Ik bedoelde hiermee te zeggen dat een pessoa een andere werking heeft omdat het ook aan het bit is verbonden. En door middel van de katrolletjes zorgt dit voor een mooie drukverdeling en hierdoor gaat het paard (sneller) beter ruggebruik tonen en een kanteling van de bekken. Dit is niet compleet te vergelijken met alleen een bandage om de achterhand.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:07

Eclipse_ schreef:
Ik bedoelde hiermee te zeggen dat een pessoa een andere werking heeft omdat het ook aan het bit is verbonden. En door middel van de katrolletjes zorgt dit voor een mooie drukverdeling en hierdoor gaat het paard (sneller) beter ruggebruik tonen en een kanteling van de bekken. Dit is niet compleet te vergelijken met alleen een bandage om de achterhand.

Dat het aan het bit verbonden is, is meteen het grootste nadeel van de pessoa. Op het moment dat een paard zijn been naar achter doet krijgt het telkens een rukje in zijn mond. Dat is niet alleen bij een een te strakke pessoa.
Een pessoa is ook veel dwingender dan alleen een bandage. Of het paard werkelijk beter zijn rug gaat gebruiken en losser of een houdinkje aanneemt om aan de druk te ontsnappen laat ik maar even in het midden. Maar de intentie van bewust wording van de achterhand is in beiden gevallen exact hetzelfde.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:02

Ik heb het de eerste 2 weken bij mijn merrie gebruikt. Niet om de achterhand eronder te rijden maar ivm trappen naar andere paarden tijdens het rijden. Het heeft goed geholpen overigens want ze heeft nooit meer gemeen lopen trappen. Bij een verzorgpaard (ook weer een merrie) die ook heel gemeen kon trappen heeft het 3 weken met bandage geduurd. Die wil nog weleens bijten naar andere paarden maar ook het trappen is over. Gewoon een simpele bandage erachter vanuit de TTEAM cursus.
Misschien ook wel iets voor gemene vrouwelijke collega's op de werkvloer :D

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:47

MeFlower schreef:
deeva schreef:
Als ruiters nog niet zo ver zijn om zelf de achterhand er onder te rijden zie ik niet het nut van deze bandage volgens mij sla je dan als instructeur een paar hoofdstukken over.
Maar waar de rijkunst ophoudt begint het knutselen.

Hehe eindelijk: iemand verwoord wat ik al steeds denk alleen niet goed onder woorden kon brengen. Helemaal mee eens!

Dat vind ik onzin hoor, mijn paard heeft van nature moeite om de bekken te kantelen. Daarvoor doe ik met hem oefeningetjes zoals buigen tussen de benen met het hoofd op aanraden van de osteopaat, en ik denk dat zo'n bandage zeker baat kan hebben. Dat betekent niet dat ik als ruiter tekort kom, want ik krijg de achterhand er wel onder met rijden, het kost mij alleen meer moeite dan met een soepel paard. Wie weet gaat hij het meer als vanzelfsprekend beschouwen na een aantal longeersessies met zo'n bandage, al verwacht ik geen wonderen.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:56

Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen.
Ik heb geen probleem met het feit dat mensen dit gebruiken dat moet ieder voor zich weten,waar het mij om gaat is dat vaak (niet altijd b.v. bij een val)de ruiter het probleem is en nu gaan we er dingen aan binden om het paard duidelijk te maken hoe hij moet lopen maar hoe kan dat als de ruiter het probleem is.
Wat ik belangrijk vind is dat je kijkt naar je paard zijn vermogen heeft het paard van nature moeite om zijn bekken te kantelen dan doet hij dit niet om de ruiter dwars te zitten.
Mensen hebben net als paarden soms beperkingen daar moet je mee leven en natuurlijk kan je door het trainen van spieren problemen opvangen.
En fransje legt het uit die onderbouwt haar verhaal en anderen hebben het alleen over bewust wording van de achterhand daar ben ik te nuchter voor dat is voor mij geen antwoord.
En onder begeleiding van een fysio vind ik iets anders als wanneer je het zelf doet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:32

In mijn geval zie ik het gebruik van de bandage tijdens het longeren als aanvulling op alles wat ik al in mijn training doe. Tijdens m'n training probeer ik de achterhand van mijn paard correct te rijden (overgangen, soepel door het lijf maken). Een aantal keer in de week longeer ik, als alternatieve training. En daarbij heb ik van de week voor het eerst een bandage achterlangs gebonden. Paard heeft lekker gelopen. Het lost m.i. geen probleem op dat ik als ruiter heb (ik heb namelijk niet echt grote problemen). Maar het is weer eens een andere manier van trainen. Afwisseling. Zoals ik ook minstens 1x in de week het bos in ga, en daar tempowisselingen rij.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:45

Volgens mij anouska ben je dan goed bezig.Lekker veel afwisseling.
Voor longeren gebruiken de meeste mensen wel een hulpteugel (ik ook) maar met rijden vind ik het een ander verhaal en daar had ik commentaar op.
Ik ben ook niet tegen hulp middelen(mits goed gebruik) tijdens het longeren.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:56

Ik zie die bandage ook als nog een extra alternatief tijdens het longeren. Ik doe vaak 1x in de week longeren aan het halster, alleen maar op voorwaarts en ontspannen. En daarnaast vaak nog 1x in de week longeren met bijzets. Maar misschien dat ik nu wel eens in de week longeren met een bandage erbij pak.

Ik ben zelf ook niet voor allerhande hulpmiddelen die je paard bij elkaar binden. Maar een losse bandage achterlangs zie ik geen probleem van.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:06

deeva schreef:
Ik heb geen probleem met het feit dat mensen dit gebruiken dat moet ieder voor zich weten,waar het mij om gaat is dat vaak (niet altijd b.v. bij een val)de ruiter het probleem is en nu gaan we er dingen aan binden om het paard duidelijk te maken hoe hij moet lopen maar hoe kan dat als de ruiter het probleem is.
Wat ik belangrijk vind is dat je kijkt naar je paard zijn vermogen heeft het paard van nature moeite om zijn bekken te kantelen dan doet hij dit niet om de ruiter dwars te zitten.
Mensen hebben net als paarden soms beperkingen daar moet je mee leven en natuurlijk kan je door het trainen van spieren problemen opvangen.
En fransje legt het uit die onderbouwt haar verhaal en anderen hebben het alleen over bewust wording van de achterhand daar ben ik te nuchter voor dat is voor mij geen antwoord.
En onder begeleiding van een fysio vind ik iets anders als wanneer je het zelf doet.

Daar kan ik me zeker in vinden. Ik weet ondertussen ook heel goed hoe mijn paard in elkaar zit.
Dat paarden van nature hun bekken moeilijk kantelen, is zeker ook waar, gezien het feit dat mensen dat erin trainen. Al heeft mijn paard daarop bijkomende problemen met zijn bekken ivg. met een ander paard. Dit is in ieder geval wat mijn osteopate mij vertelde en je kon het ook duidelijk zien.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:15

deeva schreef:

Wat er "zweverig" is aan het bewust plaatsen van de achterbenen van een paard ontgaat me even, nuchter of niet, een paard moet leren om zijn achterbenen op een goede manier te gebruiken. Als je dan toch zo nuchter nadenkt dan zou je de optelsom kunnen maken: paard leert zonder ruiter beter zijn achterbenen gebruiken, paard leert met ruiter zijn achterbenen beter gebruiken, geeft als totaal een paard wat gemakkelijker loopt en een ruiter die minder problemen tegen komt.
Jij blijft maar doorgaan over de ruiter die zoveel fout zou doen, daar gaat het hier helemaal niet om. Het is helemaal niet om ruiterproblemen op te lossen of te verdoezelen, het gaat puur en alleen om een training van het paardenlijf, met of zonder ruiter.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:37

Daar is niks zweverig aan maar wel als je alleen praat over bewust wording van de achterhand en dit verder niet onder woorden kan brengen en franje doet dit wel die legt uit en zegt ook heel realistisch dat het effect voor verder getrainde paarden minimaal is.
Je hoeft een paard niet te leren hoe hij zijn achter benen moet gebruiken dat weet hij wel alleen in combinatie met een ruiter op zijn rug wordt moeilijker en dan is het de (paardrij)kunst om dit voor elkaar te krijgen en niet door het probleem op het paard af te schuiven maar is het misschien je eigen beperking (Ook niks mis mee) maar voor mij is dit de omgekeerde wereld.En als je goed leest heb ik het alleen over met ruiter !!!!!!!!!!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:47

Dus jij denkt dat alle paarden van nature hun achterbenen op de juiste manier gebruiken?

In verreweg de meeste gevallen is de beweging van een paard van nature helemaal niet zo geweldig, de absolute toppers terzijde. Ik ben het dus absoluut niet eens met je opmerking "je hoeft een paard niet te leren hoe hij zijn achterbenen moet gebruiken, dat weet hij wel".
Was het maar waar!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:55

deeva schreef:
Je hoeft een paard niet te leren hoe hij zijn achter benen moet gebruiken dat weet hij wel alleen in combinatie met een ruiter op zijn rug wordt moeilijker en dan is het de (paardrij)kunst om dit voor elkaar te krijgen en niet door het probleem op het paard af te schuiven maar is het misschien je eigen beperking (Ook niks mis mee) maar voor mij is dit de omgekeerde wereld.En als je goed leest heb ik het alleen over met ruiter !!!!!!!!!!

Een paard zal van nature bewegen zoals dat voor hem het makkelijkste is en dat is niet gedragen zijn en met een correct achterhand gebruik maar met een groot deel van het gewicht op de voorhand. Is ook geen probleem als je niet op een paard gaat zitten.
Het correct gebruik van de achterhand en dragen dien je een paard wel degelijk te leren :j

Nu mijn eigen paard na een correcte revalidatie en goede verdere training haar lichaam beter heeft leren gebruiken heb ik met longeren niet meer nodig dan een lijn en een kaptoom.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:09

Ik denk ook niet dat een paard 'van zichzelf' wel altijd goed loopt, maar met ruiter opeens niet meer. Tuurlijk, met ruiter is het moeilijker, maar van zichzelf lopen alle paarden echt niet hetzelfde en echt niet allemaal even goed.

Om een parallel naar de mens te trekken (ja ik weet het, is niet hetzelfde, maar wel vergelijkbaar denk ik): wij lopen ook niet allemaal even netjes rechtop, je zoekt altijd een houding op die 'makkelijk' is, maar dat is niet per sé de beste houding voor je lijf. Dit doe je de hele tijd al 'fout', maar op het moment dat je dan ook nog een zware rugzak op hebt (de ruiter) wordt het nog duidelijker dat het fout gaat.

Nu is het inderdaad waarschijnlijk niet mogelijk om een paard goed te leren lopen, wanneer de ruiter als een zoutzak alle kanten op stuitert. Maar ik zie niet in waarom je niet zowel de 'eigen' houding van het paard zou mogen aanpakken tijdens het rijden, als het rijden van de ruiter zelf. Het lijkt me alleen maar gemakkelijker om tot het goede resultaat te komen wanneer je deze twee combineert?

Dus:
als én paard, én ruiter al goed lopen/rijden: geen effect
als paard goed loopt, maar ruiter in de weg zit: geen effect
als paard nog niet helemaal lekker loopt, en ruiter goed zit: kan een hulpmiddel zijn
als beide nog niet goed lopen/rijden: kan een hulpmiddel zijn

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:35

Ik ben het met je een sofy alleen niet met:als paard nog niet helemaal lekker loop, en ruiter zit goed dan kan het ook een medisch geval zijn (hoeft niet) maar dan adviseer ik om eerst het paard na te laten kijken of daar een oorzaak voor is. zo niet is het dan toch de ruiter.zo niet dan kan je altijd onder de juiste begeleiding(fysio etc.) een hulpmiddel gebruiken.