Constant omdraaien bij buitenrit (voornamelijk polder)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:59

barbara28 schreef:
bij mijn paard is er ook geen angst, hij is ook eigenlijk bomproof. Hij lijkt wel een soort automatisme, aangeleerd gedrag geworden, wat gewoon moet worden doorbroken, nou ja gewoon, dat is lastig zat!

Precies ik heb er met ons paard mee te maken maar ongetwijfeld zal elk paard dat een dergelijk probleem toont een eigen uiting ervan hebben.
Het paard van TS is het ineens gaan doen.
Grote vraag is waarom?

Ons zgn probleem paard heeft het ongetwijfeld altijd als vanzelfsprekend gevonden dat hij met een bepaalde kleur paard erop uit ging. Als hij alleen gaat gaan zijn haren in feite overeindstaan en alleen erop uit, staat hem gewoon niet aan.

Ik heb vanmiddag een zadel op hem gelegd hoofdstel om en ben in mijn gewone kleren opgestegen in de veronderstelling dat ik een uur in stilstand voor de deur zou blijven staan wachten. De hond ging enthousiast vooruit maar toen we niet vooruitkwamen blijf hij 20 meter erg teleurgsteld staan. Na 10 minuten kwam mijn man op zijn brommertje en toen zette mijn paard zowaar 5 stappen. Ik was niet van plan ook maar enige vorm van dwang te gebruiken om hem de keus te geven stilstaan of vooruit, in geen geval omdraaien of achteruit. Dat betekende dat ik niet teveel zou moeten aansporen omdat hij daarbij voorheen juist verzet toonde en dus achteruit zou gaan. Ik verdeed mijn tijd een beetje met zijn manen rechtleggen en tegen hem aan kletsten, beetje plezier gemaakt zelfs en zijn hoofd rechtduwen wanneer hij om wilde kijken en dat deed hij vaak. Daarna begon hij schel te hinneken, voor hem klopte er gewoon niets van!
Daarna kwam mijn man van achteren genaderd en klakte met zijn tong en direct riep ik stil te zijn ook maar voordat hij enig ander commando zou geven, dat zou net teveel druk geven en zou ik tevens mijn overwicht direct kwijt zijn.
Achteraf zei hij dat er echt geen vertrouwen in had en gaf mij mijn zin om daar maar te blijven staan.
Het verhaal wordt uiteraard te saai om teveel in detail te treden maar het is het zeker waard. Met nog her en der wat aarzelingen en voor mij geen pizzaaanbiedingen maar hier in zuidTunesie wat ongevraagd advies gebaren van 'joh geef dat paard een goeie mep!' zijn we toch een flink end gekomen blokjes om door de woonwijk en een stuk langs vuilnisstort, andere paardwezens en honden, brommers en vrachtwagens.
Ik heb dit keer niet met het uiteinde van de teugels gezwaaid zoals ik wel eens doe als propellor, - als aanmoediging, enkel op zijn manenkam geduwd of zachtjes in de flanken geduwd met mn hielen.
Hij heeft 4 keer gemest, dat betekent voor zijn doen veel, hij heeft dus met dit uitje iets heel ongewoons gedaan. Morgenochtend gaan we gewoon direct weer, zonder dwang, zonder stress.

Ik ben ervan overtuigd dat bij het probleem in een conditionering ligt, slaan zou niet helpen omdat het paard niet weet wat hij corrigeren moet.
Hij is overtuigd van wat ik denk dat hij vanzelfsprekend vind. En dat is tot nu toe zeker niet alleen erop uitgaan.

Waarom het paard van TS zijn gedrag vertoont is nog aan TS om uit te zoeken. Misschien wel een overeenkomst?

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Re: Constant omdraaien bij buitenrit (voornamelijk polder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:00

@bedouin: good for you!!! En die extra 'n' is je uiteraard vergeven :)

Ik denk ook inderdaad als ts er achter kan komen wat precies de oorzaak vh probleem is, de oplossing sneller boven komt drijven. En anders zou ik gewoon beginnen met de zachtaardigste oplossing (dat lijkt me nog altijd die van bedouin).

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:05

ik heb alleen joun openings post gelezen, maar is het niet een idee om met een trailer ergens anders heen te gaan?
ik snap dat het een beetje gedoe is maar mischien wil hij dat wel :D Dan ga je gewoon ergens anders rijden.

of als je nou eerst fietsen aan de hand met hem oefent en daarna iemand erop zet en zelf gaat fietsen met hem, en daarna dus afwisselt dat jij erop zit en iemand anders met hem mee fietst aan de hand?

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:42

Bonita_Bon schreef:
Rijden jullie een rondje of draai je op een gegeven moment om? Want dat laatste maakte mijn vorige paard ook helemaal dol, dan begon ze te dribbelen en hupsen. Terwijl, als ik dmv een omweg, om bijvoorbeeld een speeltuintje heen er niets aan de gang was met haar.
En verder, neem de tijd, als je alle tijd van de wereld hebt hebt lukt het vaak binnen een uur, als je doet alsof je een uur hebt lukt het juist niet. Mijn merrie (inmiddels overleden) heeft vroeger ook van de ene op de andere dag besloten dat ze niet meer normaal naar buiten wilde, ze wilde tot de hoek van de straat en dan weer terug ipv verder. Mijn reactie op haar omdraaien; terug draaien en niets doen. gewoon wachten tot ze zelf weer vooruit ging, niet drijven, niet slaan, niet praten, gewoon een zak aardappels spelen (enkel zorgen dat de neus de goede richting in stond), omdat ik niets deed had zij geen reden om te stijgeren of bokken of richting de weg en sloot de drammen (herkenbaar). En na enkele minuten vervelen ze zich en willen ze eten, weer omdraaien, omkijken, wegkijken. maar dat mag niet. heel kort met teugel corrigeren, hij moet (als ie toch wil stilstaan) in elk geval de kant op blijven kijken waar jij vind dat hij naartoe moet) als ie uiteindelijk besluit uit pure verveling en irritatie toch naar voren te lopen de juiste kant op (en echt waar ze doen het allemaal binnen 20 min) belonen en met een relaxed teugeltje doorstappen.
succes in ieder geval

Bonita_Bon gaf de inspiratie, nu nog opzoeken wie nou de pizza service kreeg aangeboden,...

edit: binnen de wijzigingstijd gevonden: Mulan @ [RT-P] protest op buitenritten

Bij mij werkt deze methode het zuiverst.
Vanmorgen ben ik direct weer op pad gegaan om de ervaring van gisterenmiddag aan te scherpen. Het duurde even, ik heb dit keer direct de route gekozen die wij normaal ook gaan, het duurde langer dan gisteren voordat we eindelijk de vooruitknop gevonden hadden, veel stakingen en onderweg hulp van mannen die het zo ontzettend raar vonden dat ik met mijn paard bleef stilstaan, ik heb het allemaal uitgelegd, ze snapten het wel, bij de uitleg van de staking bij een veldje waar mijn paard een keer een goede afstraffing had gekregen trokken ze hem liever aan de teugel voorbij de plek ipv dat ze mij mijn gang lieten gaan. Nee zeggen is hier tevergeefs, dus het befaamde veldje moeten we nog een keer vrijwillig zien te passeren.

Ik ben blij met deze methode omdat ik meen dat je hiermee een paard vrijwillig zijn keuze laat maken uit opties die jij bepaald: bij mij vooruit of stilstaan, in geen geval achteruit of opzij om uit te wijken.
Ik geef beenhulp, protesteert hij dan houd ik direct op omdat hij of achteruit gaat, of gaat steigeren.
Hij begint overigens dan eerst met nee schudden, heel duidelijk die universele taal. _O-
Blijft hij stilstaan dan druk ik zijn manenkam naar beneden, ik heb begrepen uit een you tube filmpje dat je je paard helpt zich kalm te voelen wanneer zijn neus laag is, wonder boven wonder hielp het tevens als aanmoediging om een voet vooruit te zetten.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 22:05

zaralover schreef:
ik heb niet alles gelezen dus ik weet niet of dit al is gezegd, maar misshcien is het een optie dat jij gewoon erop zit en je iemand anders mee laat lopen , of fietsen. Omdat je zegt aan de hand loopt die wel mee maar dan heb je het allebei jij zit er toch op en dan loopt die met iemand anders mee vervolgens let die misshcien dan niet meer op die erbij loopt en kun je wel weer zelf rijden.

Dan draait diegene die eerst mee loopt om, en dan draait het paard vervolgens ook vrolijk om... Dus nee dat werkt niet

Fijn Bedouin dat je zo met je paardje bezig bent geweest op deze manier. Je moet echt je verstand op nul zetten he.

@ loveidefix; Helaas geen trekhaak en trailer, maar dat zouden we eigenlijk eens moeten proberen :j En ik moet idd eens met hem gaan fietsen, even kijken hoe dat gaat.

Dat stilstaan is ook nog eens het proberen waard, maar de afgelopen keren dat ik dat gedaan heb, is dat toch ook 'mislukt'. Gaat draaien, achteruitlopen en ik moet op een gegeven moment afstappen ivm sloten, prikkeldraad of weer 20 meter terug naar stal door ZIJN wil.

Afgelopen vrijdag aan de hand 3 km gewandeld, toen er op gegaan. Wat best goed ging, maar achteraf logisch, want die weg leek weer terug te leiden naar stal. Maar we moesten daar de bocht om, dus gelijk weer staken en er af gegaan. Nog dik 2 km met hem gewandeld en tussendoor op een veldje wat laten eten aan het halstertje. Na die rustpauze EROP. Was nog niet duidelijk genoeg voor hem of dat het de terugweg was. Dus weer staken en omdraaien. Weer eraf gegaan. Halve km verder gewandeld en toen had ie zoiets van.. nu gaan we toch wel terug? En liep ie braaf zijn rondje terug.

WAAROM zou tie dit doen? Ik denk ergens omdat hij als "HENGST" zijnde zijn kudde moet bewaken maar ik kan het fout hebben. En dat het 2 jaar terug nog zo makkelijk ging, is dan waarschijnlijk omdat hij toen net terug was van zijn trainings half jaar in Limburg en nog moest settlen op deze stal?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:25

Ik volg even. Ik heb een ruin met hetzelfde probleem. Heb hem maandenlang prima buiten kunnen rijden en van het een op het andere moment was het afgelopen. We hebben de 4 daagse in Epe gereden en bij thuiskomst heb ik hem nog een weekje of 2 rustig aan gereden en heeft meneer een heerlijk weekje vrij gekregen. Maar vanaf dag 1 na thuiskomst is er geen land meer mee te bezeilen. Buitenrijden is een no go area geworden.

Heb mijn instructeur erop gezet ( tevens instructeur voor politie paarden) en ook hij komt er niet doorheen. Probleem is dat wanneer hijde staak in gaat, zichzelf linea recta richting sloot parkeert, achteruit loopt, en met 1 achterbeen in het water omhoog komt. Net zolang dreigen tot ik het doodsbenauwd ervan krijg. een tik bij en vooruit drijven gaat dusdanig averechts dat hoe meer druk ik erop gooi om naar voren te gaan, hoe hoger hij komt in het steigeren. En het is gewoon geen optie om hem dan nog een tik te geven omdat hij zich net zo makkelijk achterover laat klappen.. met of zonder een mensje op zijn rug.

De enige manier waarop ik hem de laatste 2 keer van het erf af heb gekregen is door zo verschrikkelijk boos te worden en hem een pak op zijn donder te geven terwijl ik er naast sta. Dit heb ik gedaan omdat we een tuinset omver liepen, een aantal mensen serieus nog net op tijd weg konden springen, we een grote hond bijna dood hebben gestampt en ik bijna een paar dure auto's inknalde. Heb het vriendelijk gevraagd, heb het afgedwongen.. niks helpt. Ja, die 2 keer dat ik hem gruwelijk op zijn donder heb gegeven. Maar op die manier heb ike r geen zin in, ik ben anti schop en mep, en ben er serieus de gehele butienrit doodziek van geweest over hoe ikd an uiteindelijk het erf af ben gegaan.

Onderweg afstappen is geen optie voor mij.. hij is 1.75, ik ben 1.64 en ik heb bekkeninstabilieit dus ik moet zowiezo al verplicht met een kruk er op. ALS ike r buiten al af ga ben ikuren bezig met een opstapje te zoeken waar hij niet van in een psychose dreigt te gaan en mijn beugel langer maken is een once in a lifetime moment. 9 van de 10 keer kom ik er gewoon niet meer op. Hem weg doen is geen optie. Ben er 9 jaar terug aan begonnen toen hij nog schattig klein en aandoenlijk was, verder is het een fantastisch paard.. tis alleen een verschrikkelijk monster wanneer het niet gaat zoals hij dat wil.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:28

En als je bijvoorveeld een aantal keer met een groep van 4 naar buiten gaat zal dat dan helpen?
Aangezien een paard bij bekendere paarden toch rustiger blijven omdat het kudde dieren zijn.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 22:31

Groep van 2 of 3 helpt niet, maar ik zit er aan te denken om eens de hele stal op te roepen (nou ja das overdreven) maar om eens met een flinke groep een ommetje te maken. Denk dat 4 paarden nog te weinig is. Met 2 of 3 paarden draait ie nog steeds om.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:32

kensha schreef:
En als je bijvoorveeld een aantal keer met een groep van 4 naar buiten gaat zal dat dan helpen?
Aangezien een paard bij bekendere paarden toch rustiger blijven omdat het kudde dieren zijn.

Alleen, met zijn 2-en, met zijn 4-en, met een stuk of 8 geprobeerd. Voorop, in het midden, als hekkensluiter. Werkt ook niet. Enige veilige is als hij achteraan loopt, omdat hij zonder pardon door de andere heen klapt. Niks geen netjes gedrag. Het zijn paarden die hij kent, staat er mee op het land, knuffelt en doet whatever ermee. Is verder een allemans vriend dus das ook het probleem niet.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:50

Momenteel probeer ik als ik de gelegenheid vind S bochten te 'rijden' omdat Safire met elke volgende rit lang kan volhouden om te blijven staan terwijl ik graag in de vooruit wil gaan en niet wil blijven hangen in een ander verkeerd gedrag.
Ik doe wat ik kan en lees ook veel om inspiratie op te doen, zo het volgende gevonden in het topic Japeloup @ [RT-P] Opnieuw leren rijden ;) waarin hier de directe link naar een bericht met wellicht een weer genuanceerder perspectief op het paardgedrag waar ik mee te maken heb en wellicht waar TS mee te maken heeft.

quote van Japeloup
Citaat:
Als je met een paard bezig bent dien je de leider te zijn van zijn kudde (ook al is het maar 1 paard). Je moet de leidende merrie rol en de beschermende hengsten rol op je nemen. Das makkelijker gezegd dan gedaan, niet iedereen is een geboren leider. En niet elk paard is het zelfde... Als je met je paard bezig bent moet je als het ware je omgeving scannen, weten wat waar is en wat wel of geen bedreiging vormt. In een kudde, blijft de groep bij elkaar, en alleen als de leidende wegschieten schiet de rest ook mee, natuurlijk schiet er wel eens 1 weg, maar ze houden dan de leidende in de gaten en als die geen reactie geeft is de rust snel wedergekeerd. Dus als jij weet wat er om je heen gebeurt en jij schrikt niet dan is er voor je paard ook minder aanleiding. Een paard voelt alles wat wij denken, dus als jij die enge boom ziet en in je gedachte benoemd als mooie boom dan is de kans dat je paard hem eng vind vele malen kleiner. Bedenk alleen wel dat een paard alle woorden die wij denken voelt, op 1 woord na: NIET.
Dus denk positief. Als jij denkt: als hij maar niet schrikt van die boom, dan verstaat je paard: als hij maar schrikt van die boom. En wat gebeurd er dan hij schrikt van die boom. Dus wederom andersom denken: zo van hey das een aparte boom, mooi he kom we gaan er langs. Koste mij soms ook moeite om zo te denken, maar werkt wel.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:14

Coentjuh ik heb je bericht nog eens goed gelezen.
Ik denk echt dat je op de goede weg bent en juist denkt.
Bovenstaand bericht toch nog eens noemen voor jou als hart onder de riem.
Blijven proberen en als je nog eens gaat proberen met de afwachtmodus tecniek echt niets vragen, geen beenhulp geven, eventueel iemand anders er naast houden zodat omkeren echt geen optie is en positief denken en positieve gesprekken aangaan hardop met je paard.

Ikzelf duw het hoofd van Safire steeds in de juiste richting = vooruit. Hij kijkt duizend maal naar achteren en voelt zich echt oncomfortabel, alsof er niets klopt. Ik laat het hem zelf uitzoeken dat gevoel maar wel met zijn hoofd in de richting die ik aangeef. Ik spreek veel tegen hem en lach er ook bij alsof we een plezierig onderonsje hebben.
Het nare bij ons is dat de temperatuur af en toe tegen de 30 graden is, als hij in de schaduw van een boom staat is het zo erg niet, daarom ben ik nu begonnen met andere opties, voorzichtjes ietsjes omtrekken en S bochtjes proberen.
Tikken of aansporen heeft bij mij ook weinig zin: oren in de nek, nee schudden, steigeren of achteruit lopen.
Gaat ie eenmaal in de vooruit modus accepteert ie alle aansporingen wel ineens normaal.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 23:32

Tot nu toe allemaal erg bedankt voor de reacties, heel fijn dat jullie zo meedenken en ik niet de enige ben met dit probleem !!!

Dat stilstaan wil ik ook nog eens proberen, heb best wel wat geduld, alleen idd iemand erbij voor het omdraaien, want denk dat hij stiekem toch iedere keer een beetje teruggaat waggelen.

Beetje jammer dat het bij ons in de polder flinke afstanden zijn, je gaat niet makkelijk een blokkie om, is op de fiets al een flink stuk. Misschien dat als we in een dorp/woonwijk stonden, het allemaal anders geweest was. Maar ik moet idd ook eens met hem gaan fietsen. Ook nog in de planning.

Bedouin, dat is wel lastig voor jullie die hoge temperaturen daarzo, dan is zo lang stilstaan in de zon vast niet goed voor jullie allebei!

zamira16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:42

ik wou vandaag net een topic openen. ik heb dus precies het zelfde met mijn paard.
hij gaat stil staan, begint te stijgeren en draait dan weer om naar huis. ik kom nog een 100 meter bij ons erf vandaan. als ik in de bak rij is er niks aan de hand. en hij is ook niet bang voor fietsers, auto's, trekker, vrachtwagens en de rest. maar hij wil dan gwn niet meer verder lopen, echt heel frusterend ben ook totaal hopeloos :|

Anket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:20

Ik loop hier ook tegen aan met een IJslandermerrie van 11 jaar.

Als ik bij het hek opstap en haar laat weten dat ze weg mag stappen komt ze in 1x omhoog.

Ik heb haar een keer gedraaid bij het hek en haar achteruit laten lopen. kwam ze weer omhoog.
Ik doe nu veel oefeningen aan de hand met d'r. Zoals stilstaan en wachten tot ik zeg dat we gaan lopen. Dit deed ik later bij het hek. ging super. Onderweg om haar er bij te houden liet ik haar sneller stappen en weer errug langzaam. Zodra zij ging stilstaan zonder dat ik het aan gaf, liet ikk haar rondjes om me heen lopen. p de terug weg moest ze ook vaak van MIJ stilstaan en hopla ze kwam omhoog. Dus ik haar op haar donder geven en om me heen laten rennen. Stap ik er na een dikke 6 weken er weer op, Gaat ze super. WEErst in het land stappen en tölten.... :-D tot we wij het hek zijn aan gekomen en een buitenritje willen gaan doen....

ideetjes hoe ik dit kan oplossen?

zamira16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:34

ik ben voor gisteren met een ander paard samen naar buiten geweest. dit ging wel heel goed. hij was wel heel onzeker, draaide 1x om en ging af en toe stil staan. maar zolang het ander paard door liep wou hij ook wel. maar als ik nu weer alleen naar buiten ga gaat hij weer steeds stil staan en draait hij om. hoe goed ik hem ook tussen me benen opsluit en blijf aansporen.

het is wel belangrijk dat als je met een ander paard naar buiten gaat dat deze super braaf is anders gaan ze het gedrag over nemen en heb je strax 2 paarden die niet meer de weg op willen.
heb ik namelijk hier voor ook gehad met 2 andere paarden. uit eindelijk met veel geduld wel ons rondje gelopen maar ik denk niet dat je daarop zit te wachten.

Anket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:56

zamira16 schreef:
ik ben voor gisteren met een ander paard samen naar buiten geweest. dit ging wel heel goed. hij was wel heel onzeker, draaide 1x om en ging af en toe stil staan. maar zolang het ander paard door liep wou hij ook wel. maar als ik nu weer alleen naar buiten ga gaat hij weer steeds stil staan en draait hij om. hoe goed ik hem ook tussen me benen opsluit en blijf aansporen.

het is wel belangrijk dat als je met een ander paard naar buiten gaat dat deze super braaf is anders gaan ze het gedrag over nemen en heb je strax 2 paarden die niet meer de weg op willen.
heb ik namelijk hier voor ook gehad met 2 andere paarden. uit eindelijk met veel geduld wel ons rondje gelopen maar ik denk niet dat je daarop zit te wachten.

Als ik samen met een ander paardje rijd, dan is ze super braaf. Maar zodra ze merkt dat ze weg moet van de anderen is het (sorry voor mijn woorden) een poedersuiker. Ze steigert ook. Ik trek ook nieyt met mijn handen. Ik word nu wel een beetje wanhopig. Ik wil ook graag alleen kunnen rijden...

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:39

zamira16 en Anket hebben jullie paarden het eerder niet gedaan?
Probeer ook uit te sluiten dat er geen blokkade is ontstaan, de reden van staking kan ook daar liggen.
Ik probeer momenteel zoveel mogelijk te lezen om me goed te verdiepen in mijn paard.
Geduld is zowiezo de beste methode, beloon met mate, kroel niet te veel.
Wees consquent en nog eens: heel geduldig!

Er zijn inmiddels al meerder topics hier onder praktijkproblemen, het kan geen kwaad alle topics door te lezen.

Wonder boven wonder had ik vandaag goed resultaat en na een korte aarzeling stapte mijn paard zowaar het voorerf af.
Nog niet met een fiere voorwaartse stap, maar de hoop dat het ooit goed gaat komen is er.
Ik stuur als het even kan in s-bochtjes bij aarzelingen en bij een lange staking gaan we gewoon in de achteruit.

zamira16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:23

nee hiervoor heeft hij het nooit eerder gedaan.
ik trek ook niet wanneer hij de lucht in kom maar probeer been te geven zodat hij voorwaartst blijf want vorige week ging hij me bijna onderuit op de straat, want hij heeft voor ijzers. en ik zit echt niet te wachten op ongelukken.
ik ben dinsdag ook samen met een ander paard naar buiten geweest en dit ging wel super goed. ik probeer vaak na het rijden even een paar meter van huis af te stappen en dan weer terug. voordat hij zit bedenkt dat hij zich moet gaan verzetten. belonen doe ik eingelijk alleen met stem en soms een klein aaitje. want zodra hij door heeft dat ik geen contact meer op de teugels heb wil hij ook wel omdraaien. ik hou ook alle geduld en probeer niet boos en gefrusteerd te raken. maar als ik dan weer thuis ben moet ik togh wel ff me ei kwijt bij me ouders :P

Anket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 10:48

mijn paardje heeft het zover ik het weet het ook nog nooit eerder gedaan. Ik heb hem van een vriendin van mij. Zij is gestopt met het paardje omdat hij bij haar bokte. Toen ben ik er op gaan zitten en ging wel oke.

Helpt dat achteruit gaan goed? want dan ga ik dat een keer proberen. Moet ik haar dan met de neus naar het hek zetten en dan achteruit laten lopen? hoe doen jullie dat??

@ceriadwen: dit paard doet het ook soms. maar gelukkig is ze 1.40, wat vrij groot is voor een ijslander.
Ik heb haar ook 1 x ongelofelijk op haar donder gegeven. en raad eens? Hielp NIET. Dus ik snap je helemaal.

mimi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:21

Als je weer gaat moet je heel goed opletten dat je ontspannen blijft zitten (hoe moeilijk dit ook is, zeker met sloten langs de weg), dus goed opletten dat je je benen niet aanklemt of je lichaam verkrampt. Als hij voelt dat je zelf twijfelt ben je sowieso verkocht. En dan moet je hem gewoon erlangs sturen, hoe dan ook, vooruit of achteruit of desnoods houd iemand hem vast of stap je zelf af en loop je een stuk. Ik zou een plek kiezen (in het begin niet te ver) waar je dan even afstapt en hem laat rusten, belonen en iets van brokken meenemen en daar wat geven of iets anders net wat hij lekker vind.Ik heb precies hetzelfde gehad en je moet hem aanleren dat zodra hij heterf afgaat hij onderweg naar iets leuks/lekkers is. En dit iedere keer consequemt doen en uiteindelijk gaat hij het dan wel weer leuk vinden en dan kun je een nieuwe plek kiezen die verder weg is en ozo voorts en uiteindelijk kun je hem dan weer gewoon buiten rijden en dan belon je hem als je weer thuis bent. maar het belangrijkste is dat je echt heel ontspannen blijft zitten ook goed op je bovenbenen letten dat je die niet aanklemt en lekker achterover zitten, als hij dan toch gek doet blijf je sowieso makkelijker zitten, Hopelijk heb je hier wat aan, bij mij werkte het heel goed!

Anket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:24

ik ga het meteen proberen!

mimi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:26

Succes!

mimi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:35

probeer ook niet boos te worden, ook niet van binnen, want ze voelen het meteen! Ze kunnen zo echt t bloed onder je nagels uit halen maar je moet je er op instellen dat het wel een tijdje gaat duren,

Anket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:36

Okee, ben nu toch maar 2 uur kwijt, alleen al om weg te komen :P

mimi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:43

ja haha ik weet hoe je je voelt maar gewoon gaan proberen als je weet dat je nergens heen hoeft als je echt de tijd hebt en dan word het uiteindelijk steeds korter totdat je weer gewoon kunt buitenrijden