Het ''Houding'' tips & trics topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

Re: Het ''Houding'' tips & trics topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:02

Ik heb van mijn instr. geleerd een'skihouding 'aan te nemen, knieen naar binnen en voren, dan hakken uitdrukken en dan gaat je onderbeen vanzelf goed. Bij mij tenminste....

Liiset_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:55

Ik zat ook altijd scheef maar dat is er nu gelukkig bijna uit.
Mij werd aangeraden aan de tegenovergestelde kant van dat ik scheef zit (zat scheef naar links), mijn beugel een of twee gaatjes langer te maken.

De eerste paar keren reed dit echt voor geen meter, maar na een paar keer rijden ben je er al weer aan gewend.

Misschien dat je dat eens kunt proberen

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:19

Op een vreemd paard:
Afbeelding
Op mijn eigen pony:
Afbeelding
Afbeelding

Mij valt het op dat ik op een vreemd paard veel beter zit dan op mijn eigen pony... Ik had mijn beugels bij het vreemde paard veel langer, maar had toch het idee dat ik minder stevig zat.
Mijn pony is natuurlijk ook wat minder gespierd aangezien ze bijna 4 word.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:19

Ik heb er geen bal verstand van, maar ik zie het volgende:

Op het vreemde paard iets te ver naar achteren, op je eigen paard wat ver naar voren.
Handen niet te ver naar voren.
Op de laatste foto lijk je iets je schouder iets verder naar voren te hebben.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:28

want ik zie is dat je op je eigen pony, meer naar voren zit en meer leunt op de hals van je pony (met piano handjes. Ook lijkt het als of je een beetje hol gaat zitten. En vooral meer op je bibs gaan zitten

Urisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:12

ik richt me heel erg op de houding van mijn rug, want ik wist nooit zo goed wanneer ik nou echt recht zat, maar mij is verteld dat je recht zit als je net voor je kontknobbels zit, haha weet effe niet hoe ik het moet noemen, maar het heb wel geholpen en nu zit ik al aardig in de goede richting, en verder gewoon heel goed ontspannen ook na een inspanning *D

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:13

hihi, je bedoelt zitbeenknobbels :P

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:58

Kunnen jullie mij misschien helpen?
Ik heb een hele leuke verzorgpony, maar ik merk dat ik veel minder stevig zit als op manege pony's en paarden.
Ik ben er nu in nog geen 2 maanden tijd 2x af gevallen doordat hij schrok van andere paarden (oke, ze deden écht heel raar en ieder paard kan schrikken daar gaat het ook niet om) en dus een paar bokjes gaf, op zich moeten die makkelijk uit te zitten zijn, maar bij hem lig ik binnen no time op de grond :=
Manegepaarden en pony's zijn zo vaak op hol geslagen of gebokt maar daar heb ik veel minder moeite om het uit te zitten.
Ik merk ook echt dat ik minder stevig zit, ook kan ik mn benen minder goed stil houden, minder goed doorzitten en is mn hele houding gewoon slechter.
Volgende week gaat mn moeder mee om foto's te maken en te filmen, dan kan ik zelf ook eens zien hoe ik nou zit.
Hij heeft een Euroriding dressuur zadel, redelijk diepe zit.
Manegepaarden hebben allemaal veelzijdigheidszadels, niet plat maar ook geen onwijs diepe zit.

Hebben jullie nog tips voor mij? Ik moet namelijk écht mn zit gaan verbeteren op hem, anders val ik vaker en dan moet ik denk ik stoppen van m'n ouders..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:17

Is het een smal paardje? Bokt iemet een bolle rug?
Zit je prettig in het zadel?

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:26

Ik heb echt geen flauw idee hoe hij bokt, hij doet z'n hoofd naar beneden en volgens mij maakt hij ook zijn rug bol maar dat weet ik niet zeker.
Hij is niet heel smal, maar ook geen tank.
Op zich zit het zadel wel lekker, alleen merk ik dat ik er minder stevig in zit. Ik moest er ook echt aan wennen, vandaag is de eerste dag dat ik geen spierpijn meer heb in bijna 2 maanden.. (ik doe hem niet zo vaak, 1x per week) Misschien heb ik in dat zadel ook een beetje de neiging om voorover te vallen.

Urisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:11

@Romana01

dankjee , zitbeenknobbels ja, klinkt wat netter in de oren dan kontknobbels

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:19

Ha ha, maar we weten allemaal wat je bedoelt!

Mijn kontknobbels hebben het zwaar gehad vandaag, beessie had een schroefje kapot volgens mij, hij liep als een afgestompt manegepaard. Echt een baaldagje voor hem....

Eeffjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:22

StableDoor schreef:
Ik heb zulke gespannen schouders en nek dat de dokter zei dat het aanvoelt alsof het staalkabels zijn :+ Mijn rugspieren zijn ook zo hard. Ik ga snel gespannen zitten, en te ver voorover+bochel. Iemand hier tips voor?
Ik heb trouwens een soort bochel in de linkerkant van mijn rug. Niet zo'n bochel dat je het zit aan de buitenkant, maar de hele linkerkant van mijn rug is dikker. Ik heb hier dus ook een afwijking qua beweging. Mijn linkerkant beweegt anders dan mijn rechterkant hierdoor, maar daar is volgensmij niks aan te doen.

Misschien beetje late reactie, maar wie weet bied ik toch nog een helpende hand!
Ik had ook zelfde soort probleem, alleen dan in mijn heupen. Mijn instructrice verwees mij naar een osteopaat. Het bleek dat mijn linker heup gewoon vast zat. Twee dagen na de eerste behandeling moest ik weer rijden, en ik merkte gelijk verschil. Na een week was alles heel soepel. Na nog twee keer naar de osteopaat te zijn geweest (laatste keer is half jaar geleden) is alles weer soepel en kan ik eindelijk weer heerlijk rijden.
Zei raadde me trouwens ook aan om veel te drinken ( schijnen je spieren soepeler van te worden of iets dergelijks)

Hopelijk heb je hier iets aan!

Eeffjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:25

Oh ja en ik weet niet of het al ergens in dit topic staat, maar voor een rechte houding (van boven naar beneden gekeken):
Oor
Schouder
Heup
Knie
Voet

Moeten in één lijn met elkaar liggen ;)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:26

jep en je teugel moet vanaf bit tot aan elleboog een rechte lijn vormen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:46

Romana01 schreef:

En als je nu zonder bit rijdt?

Geintje. :+

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:53

Somebitch schreef:
Romana01 schreef:

En als je nu zonder bit rijdt?

Geintje. :+

:')

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:54

Misschien is het al eens gezegd, maar wat bij mij enorm goed geholpen heeft om een mooie volte te maken is om je heupgewricht aan de binnenzijde laag te houden. Dat klinkt misschien logisch, maar onbewust zwiert die bij veel mensen toch nog wat omhoog waardoor je eigenlijk tegen wringt in de beweging...

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:08

Ik hb dat hele zitgevoel nog niet, dus bij een volte gaat hij ale kanten op, haha!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:13

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:21

Onderbenen iets naar achteren en handen rechtop?
Off topic: mooi paard!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:26

ik vind persoonlijk niet dat je onderbenen naar achter moeten, maar dat jij zelf meer in het middelpunt van het zadel mag gaan zitten, je zit nu vrij veel op de lepe/achterkant. Idd je handen en je hebt ze (kan een momentopname zijn) niet gelijk. je haalt de binnenhand naar je toe. Denk dat als je in het midden van het zadel gaat zitten, dat je knieeen ook beter aansluiten en je tenen iets meer naar voren gaan wijzen :) voor de rest super mooi paard!!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:15

Ik heb altijd last van kapstokvoeten, door blessure aan knie staat deze scheef.. Nu is het op een smaller paard wel beter als op bijvoorbeeld een Belg.. Het rare is dat ik mijn rechtervoet (de goeie) ook mijn tenen naar buiten steek.. Beugels gaatje langer werkt over het algemeen bij mij ook altijd wel :-) Iemand verder nog tips? Ik zal zondag wel even een foto maken en posten.. revalideer nu nog een beetje van een tandvleesoperatie..

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:53

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:20

DB_CARTAGO schreef:
tips.... je zit op je eigen paard ? op gympies ... zonder cap ?

Je mag nog wat meer rechtopzitten, je hoofdlijn kan mooier aansluiten op je rug, straal "trots" uit door je houding ahw.
Er zit nu een kromming bovenin in je rug of : touwtje aan je hoofd die je omhoog houdt ;)
Het lijkt of je achterop je zadel zit ipv diep, dat zou ook je rugkromming bovenin kunnen verklaren.
voorbeeld: http://www.bitloospaardrijden.info/anna3.jpg
Maar je zit wel veel beter als het meisje achter je op foto2 8-)
Veel he... en doe het zelf geen haar beter :j behalve dan wel goed schoeisel en het cappie