Mijn paard heeft een te korte rug => verkopen??!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Re: Mijn paard heeft een te korte rug => verkopen??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:21

eindelijk goed nieuws dus :D goed zo Petra! ik hoop dat er een einde komt aan deze ellende en dat je weer gewoon kunt genieten van het rijden, samen.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 23:23

Hallo iedereen,
hier ben ik weer met een update.
Het heeft even geduurd, want alles heeft even geduurd.
Ik vat het even samen:
- Meer dan 2 maanden (ipv 2 weken) op de Albion moeten wachten en dat bleek aan de winkel te liggen en niet aan Albion zelf (voor de belgen: bestel NOOIT iets bij De Ruitershop in Geraardsbergen!!)
Wat kreeg ik: breder zadel met nieuwe kussens
Resultaat: in de breedte ligt het zadel als een huis. In de lengte echter een ramp. Ik kan er haast niet op zitten (helt nog steeds naar achter) en de kussens zitten 100% in de lendenen van Rafiki die haast niet meer vooruit gaat als ik em ermee rij (wat ik dus niet doe, enkel eens om te testen en voor de foto's)

Zadel na het rijden. De streep recht naar beneden is tot waar de kussens eigenlijk mogen komen.
Afbeelding

Hier zie je hoe scheef ik zit. ik zit haast op de lepel, al het gewicht op zijn lendenen en niet eens tegen de kniewrongen. helemaal fout middelpunt van het zadel op rafiki.
Afbeelding

- En ook de Hulsebos waar ik zo tevreden van was, blijkt niet ok volgens de msfc. Niet enkel omdat hij niet 100% op Rafiki past, ook omdat de boom kapot is!! Wat een geluk heb ik toch met zadels?! |o

Ik heb de vertegenwoordiger van Albion gecontacteerd en die zijn het nu aan t bekijken. Ze zijn het gelukkig met me eens dat het zadel niet compatibel is met Rafiki.
Ik hoop eigenlijk dat ik mijn geld terug krijg eigenlijk. Dan kan ik eindelijk een andere deftige oplossing zoeken en geen tweedehandszadels meer van mensen die me in't zak willen zetten :(
Ik heb er echt geen vertrouwen in dat ze een oplossing zullen vinden.

Ondertussen gaat het met Rafiki steeds slechter.
Ik kan em niet trainen zonder goed zadel, zijn bespiering en conditie gaan achteruit.
En de rugspieren kan je blijkbaar enkel in het zadel goed trainen, omdat je op de grond je paard niet volledig kan rechtrichten...

Hij heeft ondertussen een bloedhekel aan zadels en alles wat op zijn rug komt en hij anticipeert op de pijn (zelfs al is die er niet).
Ik ben nu aan t testen met een Wintecje van 16,5" en een pad met 3 lagen achteraan om het zadel recht te leggen eronder, maar het is uiteindelijk behelpen.
De stress en het niet ideale zadel is ook niet goed voor mijn zit (ik durf haast niet meer voluit op mijn paard te zitten)
Hij loopt stijver dan ik ooit heb geweten, dus ik begin me weer zorgen te maken dat hij vast zit of erger (minder training is 1 ding, maar stijf als een strijkplank in beton een ander)...
Ik wacht op de (nieuwe) DA die volgende week -hopelijk zo snel mogelijk- langskomt.

Ik zit echt in een dipje moet ik eerlijk toegeven.
Ik ben al bijna een jaar op zoek naar oplossingen en ik vind er geen. Ik heb het gevoel dat ik geen stap verder ben, en paardje doet ondertussen enkel stapjes achteruit... mijn hart breekt elke keer ik merk hoe slecht hij nu weer loopt.
En hij heeft ondertussen al zoveel verschillende zadels op zijn rug gehad...
Het is echt heel moeilijk de moed erin te houden als alles zo tegen blijft zitten |(

Wie zit in dezelfde situatie en heeft een oplossing gevonden?
En hoe weet je zeker dat je je paard geen pijn meer doet?
Want bij een anticiperend, gestressed paard dat stijf staat van geen training te hebben (of nog iets anders), wordt het heel moeilijk om de boodschappen eruit te halen die echt gelinkt zijn aan het zadel...

Ik hoop dat jullie wat positieve berichtjes hebben... I really need them now...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:26

poeh meid heel veel sterkte zeg lijkt me heel moeilijk zo :(:)
komt vast wel weer goed hoor !!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:13

Jeetje, wat jammer dat je zo lang op je bestelde zadel moest wachten en dat het vervolgens nog niet goed ligt. Vooral vervelend dat jij en en paard er zo onzeker van worden of er zelfs pijn van krijgen.

Ik heb zelf een haflinger met korte rug terwijl ik een tonnetje met pootjes ben. Voor ons was de oplossing een Bob Marshall boomloos roundskirt zadel (een topmerk in boomloze westernzadels). Hoewel het zadel de hele rug bedekt wordt de druk prima verdeeld en gaat mijn kleine draak steeds beter lopen. (Moet ik ook wel eerlijk zeggen dat er ook andere omstandigheden zijn waardoor zij steeds beter in haar vel komt te zitten en ook dat ik beter ben gaan rijden.) Kortom, alles lijkt nu in balans te zijn en tot een goed resultaat te leiden.

t Is dat je zo´n eind uit de buurt woont, ander zou je mijn zadel best een poosje mogen lenen om te kijken of dit ook voor jullie een oplossing zou kunnen zijn. Misschien is er iemand in de buurt waarvan je een boomloos zadel zou kunnen lenen?

Het merk Barefoot is in Nederland en Belgie te koop en heeft verschillende soorten, zowel engels als western. Bij hun kun je ook een testzadel aanvragen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:57

wellicht ten overvleode maar ik vind t zadel op de foto waar je erop zit ook veels te ver naar voren liggen [ook nog s]
wat ik weet heb je van kieffer en massimo modellen voor een kort rondgeribt paard.. van kieffer is het de inzell dacht ik, bij beide zadels is de boommaat aan te passen als je paard breder of smaller wordt.
ik lees al een poosje mee in je topic en ik moet zeggen dat je t goed doet hoor en ik snap dat je er niet goed van wordt,zo weinig resutaat en er zelf wel van alles voor doet. hou vol . t komt vast wel goed ;)
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 05-11-11 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:05

Ik heb dit hele topic niet gelezen, maar de titel in je topic raakte me wel.

Enige jaren geleden had ik een heel fijn rijpaard, BWP-gefokt, goudeerlijk beest dat altijd voor me wilde werken. Maar wel een te korte rug had. Beestje werd zieker en zieker van elke keer dat ik erop reed. Heel vaak spierbevangen. Haar stofwisseling was helemaal niet in orde. Jarenlang mee gekwakkeld, veel DA naar laten kijken.

Achteraf is het moeilijk praten, maar haar rug was absoluut te kort om een zadel te dragen. ze had gewoon maar 20-30cm rugvlak, daarna begonnen de lendenen al. Met als gevolg dat het zadel altijd op haar ledenen drukte en daardoor haar nieren ook in de problemen kwamen.

Dit paard heb ik weggeven aan iemand die een knuffelpaard zocht. Ik heb haar nog heel lang gemist maar weet zeker: dit paard was niet te rijden zonder dat dit ten koste ging van haar gezondheid. En dus heb ik er geen spijt van dat ik ermee gestopt ben.

Overigens: een paard met een korte rug mag je nooit, nooit, maar dan ook echt nooit met een zadel met zogenaamde keilkissen rijden. Dat zadel hier een paar reacties boven is écht verschrikkelijk slecht voor het paard. Zo'n zadel hoor je nog niet eens op een gezond paard te leggen, laat staan op een paard dat al zoveel problemen heeft met de rug...

Kijk eens bij zadels van het merk Stubben, die zijn zonder die akelige ballonnen aan de achterkant en hebben een supermooie pasvorm. Ook geschikt voor het iets kortere paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:16

Ik zou toch echt voor boomloos gaan kijken. Mijn eigen Andalusier heeft ook een korte rug, en loopt echt heel goed met de startrekk dressuur, die ook echt goed op zijn rug past.

Verder zou Strada een optie kunnen zijn als je wel voor een boomzadel wilt gaan. Dit zijn echt hele korte zadels, maar doordat ze vlak zijn, kun je er wel heel fijn in zitten kwa zitruimte. Het kost wat, maar dan heb je ook echt iets!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:26

Wat een zorg kan de zoektocht naar een goed zadel toch zijn.

Voor mijn rondgeribte draver met een korte rug heb ik een Kieffer Lech profi, die is 55 cm lang en dat past net goed.

PetraKioto schreef:
Ondertussen gaat het met Rafiki steeds slechter.
Ik kan em niet trainen zonder goed zadel, zijn bespiering en conditie gaan achteruit.
En de rugspieren kan je blijkbaar enkel in het zadel goed trainen, omdat je op de grond je paard niet volledig kan rechtrichten...

Werk je weleens met hem aan de hand of met de dubbele (of lange) lijnen? Er is vanaf de grond best veel te doen om het de gymnastiseren en te zorgen dat zijn bespiering zo wordt dat hij weer goed kan leren dragen.

Misschien kan je met je paard de reis ondernemn naar Countrymill, http://www.countrymill.nl/ , in Nijkerk. Daar kunnen ze met een een speciale pad en de computer kijken hoe het zadel ligt als je rijd.

Enne, kop op! Er moet toch gewoon een oplossign voor zijn!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:30

Wat een drama zeg :$
Dit zadel ligt er wel heel slecht op %)

Probeer eens een Barefoot (deze kun je een week testen)
Of andere merk Boomloos zadel
Grote kans dat je in 1 keer van je zadelprobleem af ben

Ee Strada viel mij erg tegen (veel te weinig ruimte tussen de kussens en ik vind ze onprettig (hard) aanvoelen
Stubben heeft ook een te smal kussenkanaal zeker de oudere modellen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:53

Een kussenkanaal zoals ze dat 20 jaar geleden maakten, is helemaal niets mis mee.
Paarden zijn echt niet breder geworden in de ruggengraat :nn

Juist van die zadels met een heel breed kussenkanaal komen problemen. Die liggen namelijk niet meer op de rugspieren maar vallen daar omheen. Iets onder de rugspieren heeft het paard alleen maar ribben om het gewicht te dragen en daar wil je niet op zitten.
Zadels zoals hier eventjes boven.. ze zijn modern van vorm en men koopt ze anno 2011 kennelijk heel graag... maar het is eigenlijk helemaal geen goede vorm. Die hoge lepels beperken de ruiter en maken dat de ruiter eerder op de achterkant van het zadel gaat steunen, hetgeen weer drukt op de achterkant van de rug.

Stubbens, KN's en Passiers van 20 jaar geleden kun je anno 2011 nog heel prima op rijden. Vaak beter dan op die hedendaagse 'diepe zitjes'.

hverburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 15:00

ik weet niet of het hier ergens al geopperd is, maar is een ijslanderzadel niks voor je? Die hebben ze ook in dressuurzadel en zijn speciaal voor paarden met korte ruggen waar dan toch een volwassen iemand op rijdt.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 15:15

Je kunt je ook afvragen of laag rijden wel de manier is om een paard met zijn bouw te rijden.
Wij hebben thuis een AV met een lange! rug, die daar heel erg bij gebaat is, maar ook een stoere,
behoorlijk barokke Welshcob met een ECHT korte rug, die met laagrijden in no time compleet blokkeert.
Domweg omdat zijn bouw echt vwnw rijden niet toelaat.
Dat is iets waar veel mensen niet bij stilstaan.

Ook zou ik Mindfield haar optie van een speciaal Passierzadel eens onderzoeken.
Erg goede ervaringen met Passierzadels, zowel voor de lange AV als voor de korte cob.

In elk geval, sterkte en succes hiermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 15:38

Als ik zo kijk is de boom te smal...de beugelriemen hangen niet verticaal tov de zweetbladen. Probeer eens een BR en die voor Friezen worden gemaakt of een Stubben, deze hebben ook "korte" zadels en dan maatje 17 of 17,5 Succes he, wat een drama....
En wat ook helpt is een wat vlakker zadel

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 16:02

Dees schreef:
Een kussenkanaal zoals ze dat 20 jaar geleden maakten, is helemaal niets mis mee.

Ooit dacht ik dat ook..
Maar de kennis van toen ging niet verder dan de juiste boomaat en lengte

Tot ik in mijn opleiding ruggen af ging voelen :=
Paarden die een zadel met een te smal kussenkanaal hebben (terwijl ze een brede wervelkolom hebben) hebben flink pijn aan de doornuitsteeksels
Daar kom je pas achter als je met je volle gewicht aan de wervelkolom gaat hangen!

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 16:14

PetraKioto schreef:
Ik dacht ook een fysiotherapeut te vragen. Die kijken iets verder dan alleen de beenderen, dus dat kan ook interessant zijn.

Als jij nu een osteopaat hebt die niet verder kijkt dan de beenderen, zou ik sowieso maar eens naar een andere op zoek gaan.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 16:21

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar je verhaal is heel herkenbaar. Mijn vorige paard had ook een lastige pasvorm en toen ik uiteindelijk twee geschikte zadels had (vz & dr) kreeg ze een blessure waar ze niet meer echt van herstelde.

Een van mijn problemen was dat ik een zadel van 17,5" nodig had en mijn paard een te korte rug had voor een gewoon 17,5" zadels en ik heb dus inmiddels een serie korte zadels verzameld, want mijn nieuwe paard is weer anders.

Een van de hele korte zadels waar mijn paard goed op liep was een Startrekk, die zadels kan je echt van alle kanten aanpassen en ze hebben korte kussens. Ik kan me als ik jouw paard zie voorstellen dat zo'n zadel voor jouw paard heel geschikt is. Het is dat je zo ver weg woont anders had je de mijne wel een keer mogen proberen.
Sommer heeft ook zadels met korte kussens en als je de nieuwere modellen hebt kunnen ze de boom aanpassen.
Het meest gecharmeerd ben ik van Jaguar zadels, voor mijn paard toen ideaal. Dat zijn echt Engelse zadels, vooral geschikt voor meer Engels (opwaarts gebouwd) gefokte paarden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:12

unamie schreef:
[naam verwijderd] schreef:

Ooit dacht ik dat ook..
Maar de kennis van toen ging niet verder dan de juiste boomaat en lengte

Tot ik in mijn opleiding ruggen af ging voelen :=
Paarden die een zadel met een te smal kussenkanaal hebben (terwijl ze een brede wervelkolom hebben) hebben flink pijn aan de doornuitsteeksels
Daar kom je pas achter als je met je volle gewicht aan de wervelkolom gaat hangen!

Ondanks je arrogante reactie ga ik toch normaal reageren:
De problemen die je tegen zou zijn gekomen werden niet veroorzaakt door Stubbens, KN's of Passiers ;)

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 20:07

Hallo iedereen,
alvast bedankt voor de reacties. Het helpt wel... toch nog een beetje blijven hopen dan :)
Wat de dikke kussens betreft, is omdat hij niet enkel een korte rug heeft, maar ook afhelt naar achter (ik veronderstel van zichzelf en ook door gebrek aan spieren)
Ja, t beest moet t weer helemaal moeilijk maken... 8/
Ik hoop echt dat de DA volgende week snel komt en dat ik ook snel nieuws krijg van Albion... will be continued...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:19

TS mijn msfc raadde mij destijds aan om eventueel uit te kijken naar een ijslander zadel.
Mijn paard is gewoon vrij klein en compact gebouwd (renpaard), waardoor een gemiddeld dressuurzadel ook net te lang is om ideaal te zijn. gelukkig heeft mijn paard geen last, maar ik laat haar 2 jaarlijks controleren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:27

Is er goed gekeken of de ruggengraad vrij ligt? Mijn paard heeft een extreem brede ruggegraad, maar is bij de schoft vrij smal en dan ligt het diepste punt van de schoft ook nog ver naar achteren waardoor de schouders eigenlijk nooit echt goed vrij kan blijven liggen. Het zadel van mij heeft een speciaal gemaakte boom met een malletje...standaard bomen in zadels passen bij hem per definitie nooit. Ik heb een compact gebouwd paard, vierkants model en is eigenlijk wellicht nog wel wat korter dan jouw paard....

Ik vind het eigenlijk niet echt een korte rug...

Kan zijn dat je naar heel andere type zadels moet, kan zijn naar de speciaal voor barokke paarden, zoals Frysio die heeft en bv hulsebos, zo zijn er meer.

Overigens leuk paard en samen een leuke combinatie.

Als ik je foto zo zie, dan pas jij helemaal niet in dat zadel?

heb je nog geld over voor bv een WOW, volgens mij kunnen ze een zadel voor je custom made maken..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:53

Een WOW zou ook zeker een kans maken
Daar kun je veel kanten mee op

Dees schreef:
Ondanks je arrogante reactie ga ik toch normaal reageren:
De problemen die je tegen zou zijn gekomen werden niet veroorzaakt door Stubbens, KN's of Passiers ;)

De oude modellen hebben een vrij smal kussen kanaal en zijn dus dus nooit (!) geschikt voor paarden met een brede wervelkolom!
Wat dat met arrogantie te maken heeft weet ik niet :+ het is nl gewoon een feit!

Jammer dat je het nodig vind om persoonlijk te worden :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:25

Nou sorry, maar mijn poownie is 1.38 m en ik 1.67 (+65kilo) en ik kan zonder enkele problemen op mijn poown rijden hoor.
Mijn paardje heeft ook heel wat rugprobleempjes achter de rug + een extreem korte rug.

Ik heb nu ook een zadel op maat en meneer heeft helemaal geen last meer van zijn rug.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:37

Hier nog iemand met hetzelfde probleem als jij, ook nog geen oplossing gevonden. Een arabier met een korte en sterk afhellende rug, een heel hoge schoft en een grote hoek in zijn schouders (brede boommaat nodig dus maar dat gaat niet door hoge schoft)

Mijn Bates is ook heel slecht door de grote keilkussens, maar ik heb nog geen ander zadel gevonden waar ik iets mee kan. Alle zadels die we passen zijn te lang, of drukken op de schoft, of hellen achterover omdat de boom te smal is.

Heb je al eens naar massimo zadels gekeken? Die staan bekend om goed te zijn voor paarden met een korte rug. Ik heb eens 1 op Sem mogen passen, en die lag het beste tot nu toe, maar dat is voor mij geen optie omdat ze geen zitmaten kleiner dan 17,5 hebben.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:44

Mijn paardjes hebben allemaal een korte rug, ik heb een zadel laten maken, 17,5 inch zit, 17 inch kussens, echt een heerlijk zadel. Op zijn rug gemaakt, verwisselbare boom, van leer, super hoor. En goedkoper dan een Albion.
via een MSFC zadelfitter, Ellen Angelino. Ik ben er superblij mee, geen problemen meer sindsdien.

heel veel succes, ik herken het gedoe met zadels, je wordt er moedeloos van....

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 00:22

Trouwens idje, hoe rij je did barokke paarden dan wel best?
Want het is niet evident om hem hoger en met rug te rijden..
Ik wil er zowieso hulp voor zoeken. Het is me ondertussen al beginnen dagen dat mijn vorige prof dan toch ni zo wauw was.
Maar ik wacht eerst en vooral op wat de DA gaat zeggen (donderdag) voor we terug over trainen beginnen...