als ik op een goede manier rij, is me pony blij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 23:26

Aqau8horses heeft ervoor gekozen haar geheimen niet openlijk ten toon te spreiden op dit forum. Misschien om te verkeerde interpretaties te voorkomen, misschien andere redenen. Feit blijft dat zij daar voor gekozen heeft, als je het echt wilt weten, ga er dan gewoon heen. Je rijdt anders ook wel eens ergens voor niets heen. Wie weet pakt het heel goed uit en werkt het zeer goed voor je! Het excuus dat het zo ver is, vind ik een beetje raar als je steeds weer zo nieuwgierig naar deze methode bent. Of het wel of niet voor je werkt is van ondergeschikt belang.

Enniewee, het is haar keus om het niet openbaar neer te zetten. Dit dient gerespecteerd te worden vind ik. Als ik precies wil weten wat het is, kan ik er zo heen rijden. En volgens mij hoef ik niet eens een paard mee te nemen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 23:34

jessy schreef:
Citaat:
Dat ik het in het forum, en dit heb ik al vaker gezegd, niet uit wil leggen is mijn goedrecht, daar heb ik mijn redenen voor. Dus als je werkelijk geinteresseerd bent PB dan even en PB eventueel concrete vragen als je die hebt. En als mensen dat niet willen, dat is dan hun goedrecht maar dan moeten ze ook ophouden om het wel in het forum te doen. Dat vind ik vervelend. Ik respecteer hun mening ook.

Dit is dus precies waar ik het niet mee eens ben. Als je in het forum niet wilt uitweiden over je methode, hou dan ook op met iedereen er meteen mee om de oren te slaan! Je kunt geen topic lezen waaraan jij actief hebt deelgenomen, zonder dat er door jou naar wordt verwezen. Zoals ik al eerder zei, kan ik me voorstellen dat je ernaar verwijst. Maar leg het dan uit.

Wat je nu doet lijkt op; "Pardon, dames en heren, maar ik kom u nu even een oor vol geven van mijn methode. Wat die inhoudt? Jahaa, daar ga ik het nu even niet over hebben. Het belet mij echter niet om aan te nemen dat u wel moeite zult doen om mij te begrijpen."

Dat getuigt dus in mijn ogen niet echt van respect voor de luisteraar. Het is aan degene die een idee introduceert om zich duidelijk te maken aan zijn of haar publiek. Als je vindt dat het jouw goed recht is om dat andersom te doen, (nl. het publiek mag als het zin heeft mij najagen en dan zal ik zo goed zijn om een tipje van de sluier op te lichten) dan kan je publiek treffen dat daar geen zin in heeft en daar negatief op reageert. En het is idd hun goed recht om geen moeite te willen doen want jij vraagt hun om te beginnen jouw methode als gegeven in een topic te aanvaarden!

Kilometers off-topic,

Maar dit is mijn mening en ik deel ze.

Het is jouw goedrecht om dit te deneken en te vinden. Daar heb ik geen problemen mee. Ook voel ik me niet aangesproken over wat jij zegt omdat ik wel degelijk veel verteld heb over onze manier van werken, misschien heb je dat dan nog niet gelezen.
Ik reageer gewoon net als iedereen hier op bokt op een topic en neem deel aan een discussie. Daar praat iedereen over hoe hij of zij rijdt of traint, reageert op een stelling of een vraag.
Ik verwijs niet iedere keer naar die methode, die wordt er iedere keer bijgehaald. Jij bent nog niet zolang op bokt en ik eigenlijk ook niet. Maar ik heb mijn redenen om niet in het forum de methode uit te leggen. Bovendien is er geen verplichting in het regelement die dat wel doet.
Dus het is niet anders als jij zo denkt. Ik respecteer dat maar vraag me af of het helemaal terecht is.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 23:36

Romkabouter schreef:
Aqau8horses heeft ervoor gekozen haar geheimen niet openlijk ten toon te spreiden op dit forum. Misschien om te verkeerde interpretaties te voorkomen, misschien andere redenen. Feit blijft dat zij daar voor gekozen heeft, als je het echt wilt weten, ga er dan gewoon heen. Je rijdt anders ook wel eens ergens voor niets heen. Wie weet pakt het heel goed uit en werkt het zeer goed voor je! Het excuus dat het zo ver is, vind ik een beetje raar als je steeds weer zo nieuwgierig naar deze methode bent. Of het wel of niet voor je werkt is van ondergeschikt belang.

Enniewee, het is haar keus om het niet openbaar neer te zetten. Dit dient gerespecteerd te worden vind ik. Als ik precies wil weten wat het is, kan ik er zo heen rijden. En volgens mij hoef ik niet eens een paard mee te nemen.

Dank je. Je hebt helemaal gelijk!
Maar ik heb geen geheimen hoor!

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 23:41

Citaat:

Wederom: niet mee eens.

En dan gaat het hier niet eens om de methode, de geheimen, of iemand er wel of niet interesse voor heeft, of zelfs om Aqua8horse, maar om het principe van correcte discussie. Bedenk wel dat er al meerdere topics op dit punt zijn stukgelopen, dus blijkbaar is er een probleem. De mensen die bezwaar maken zijn echt niet expres vervelend bezig, maar hebben een legitiem punt. Vaak worden hun reacties wel met bovengenoemd argument gebagatelliseerd, wat onterecht is.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 23:55

Sorry, we postten op hetzelfe moment ongeveer jessy Lachen

Ik heb het overgrote deel van de discussies gevolgt. Het is altijd een welles-nietes verhaal geworden met

kant 1: aqau8horses, die zegt een methode te hebben ontwikkeld die ze niet goed kan beschrijven in een "kort" bericht op dit forum. Een heel boek is meer van toepassing. Of dit wel of niet waar is, is onbelangrijk. Zij vindt dat ze haar methode in een beknopt verhaal tekort doet waarschijnlijk. Of ze kan de juiste woorden niet vinden om de essentie te vatten.

kant 2: tig bokkers die allemaal ontzettend graag een tipje van de sluier willen zien, dit dan krijgen en dan gaan klagen dat het niet anders is dan dat ze altijd al doen. Wat mij een voorbarige conclusie lijkt aangezien het slechts een tipje van de sluier is.

Beste oplossing imo: Elkaar ontmoeten en kijken of je daadwerkelijk iets van elkaar kunt leren of dat het inderdaad is wat je altijd al doet.

En aqua8horses kan mensen halverwege misschien ontmoeten?
Nederland is ook niet dusdanig groot dat de afstanden onoverkomelijk zijn als je echt iets wilt leren of echt wilt weten wat er nu anders c.q. speciaal is. Van te voren al zeggen dat je geen zin hebt om zo ver te reizen voor iets waarvan je niet weet of het werkt of anders is, is jezelf misschien te kort doen. Da's toch ook zonde?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 00:04

Zo is het precies Romkabouter! Jij snapt het!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 08:51

Okay dan gaan we toch Aqua clinics geven. Net zoals Thirza. HOppa het land in. De eerste wil ik wel in Delft organiseren.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 08:52

Romkabouter schreef:

Beste oplossing imo: Elkaar ontmoeten en kijken of je daadwerkelijk iets van elkaar kunt leren of dat het inderdaad is wat je altijd al doet.

is ook de beste oplossing inderdaad. Maar wanneer er een meeting georganiseerd wordt bij A8H geven alle mensen die in de topics zo nieuwsgierig blijken te zijn plotseling niet thuis. Andersgezegd ze komen gewoon niet kijken. Blijkbaar toch niet zo nieuwsgierig maar het staat interessant om lekker fel te reageren in topics? Of gewoon geen zin om er een beetje moeite voor te doen? Ik weet het niet maar vind het erg jammer dat op de eerdere meeting weinig mensen op kwamen dagen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 09:05

Den haag - Creil ... ik ben 4 uur onderweg. Zou ze me halverwege ontmoeten ben ik zeker van plan om er naar toe te gaan. En trouwens ik schreeuw niks over een revolutionaire nieuwe methode, zij moet mij overtuigen ik niet haar, dus lijkt het mij dat zij naar mij toe komt en niet andersom.....

Beetje moeite, als ik erheen ga ben ik een dag kwijt. Ik werk ook 40 upw en heb een gezin, en een huishouden, dus even een dag kwijt zijn betekend dat ik dat ergens anders weer op moet vangen

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 09:22

Aqua8horse schreef:
Nu even een vraagje aan jou? Waarop beoordeel je mijn bedrijfsvoering?
Ik denk dat mijn reacties niets te maken hebben met de bedrijfsvoering. Het heeft te maken met een methode die op dit bedrijf gebruikt wordt. Dit is toch heel wat anders of zie ik dat verkeerd?

Ik beoordeel dat op jouw reacties. Jouw reacties hebben daar eigenlijk niets mee te maken, maar het is wel het enige waar ik op kan beoordelen.
Je reageert menselijk zeg maar, terwijl ik je zie als bedrijf en die twee gegevens gaan niet samen.
Bijvoorbeeld als ik een TV of zo iets ga kopen, wil ik iemand die mij goed adviseert en uitlegt wat het verschil is tussen de ene en de andere.
Als die verkoper tegen mij zegt: Ja mevrouw, U kunt het kaartje toch lezen? Denk ik bij mezelf, zak maar lekker in de str*nt. Ik ga mijn TV wel ergens anders kopen. Die neem ik niet echt serieus.

Ik ben bijvoorbeeld zeer beschermend tegenover mijn paard en zou ik hem alleen vertrouwen aan iemand waar ik zeker van ben. Ben ook sceptisch op dat gebied.
Sommige reacties voldoen daar niet aan en bij de eerste keer dat ik jouw onderschrift zet ik bijvoorbeeld al vraagtekens. Dat laatste kan ik niet onderbouwen, maar dat is mijn gevoel en daar ga ik op af.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 09:49

Gijsenkim, Den Haag Creil is 160 km ongeveer. Daar doe je echt geen 4 uur over. Je tijdsdruk is natuurlijk begrijpelijk, maar zonder inzet van beide kanten gebuerd er niets en blijft het bij dit gehakketak waar niemand iets mee opschiet. Clinics door het land zijn zoals je zegt een goed idee. Volledig mee eens.
Essie79, sceptisch is prima, maar misschien is er een mogelijkheid om zonder paard te gaan? Een soort kijk-clinic dus?
Je voorbeeld klopt niet volgens mij, want bij aqua8horses mag je zelf kijken of meedoen. Dat zou in jouw voorbeeld zijn: Beide tv's meenenem en kijken welke je de beste vindt. Aqua8horses heeft meerdere malen gezegd dat mensen zichzelf moeten overtuigen en dat het niet aan haar is om mensen te overtuigen als ik alles goed gelezen heb. DAt is per definitie anders dan een verkoper die probeert je een tv aan te smeren, welk merk maakt hem niet uit, het liefst de duurste.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:18

Heen en terug......... zeker wel, 160 heen en 160 terug.....

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:27

gijsenkim schreef:
Den haag - Creil ... ik ben 4 uur onderweg. Zou ze me halverwege ontmoeten ben ik zeker van plan om er naar toe te gaan. En trouwens ik schreeuw niks over een revolutionaire nieuwe methode, zij moet mij overtuigen ik niet haar, dus lijkt het mij dat zij naar mij toe komt en niet andersom.....

Beetje moeite, als ik erheen ga ben ik een dag kwijt. Ik werk ook 40 upw en heb een gezin, en een huishouden, dus even een dag kwijt zijn betekend dat ik dat ergens anders weer op moet vangen

Ik denk dat ik jou helemaal niet wil overtuigen ent zoals andere mensen, dat werkt namelijk in mijn ogen niet! Mensen moeten zelf overtuigd raken!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:35

Ja, heb je gelijk in gijsenkim. Maar halfweg ontmoeten is altijd beter natuurlijk Lachen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:37

essie79"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Nu even een vraagje aan jou? Waarop beoordeel je mijn bedrijfsvoering?
Ik denk dat mijn reacties niets te maken hebben met de bedrijfsvoering. Het heeft te maken met een methode die op dit bedrijf gebruikt wordt. Dit is toch heel wat anders of zie ik dat verkeerd?

Ik beoordeel dat op jouw reacties. Jouw reacties hebben daar eigenlijk niets mee te maken, maar het is wel het enige waar ik op kan beoordelen.
Je reageert menselijk zeg maar, terwijl ik je zie als bedrijf en die twee gegevens gaan niet samen.
Bijvoorbeeld als ik een TV of zo iets ga kopen, wil ik iemand die mij goed adviseert en uitlegt wat het verschil is tussen de ene en de andere.
Als die verkoper tegen mij zegt: Ja mevrouw, U kunt het kaartje toch lezen? Denk ik bij mezelf, zak maar lekker in de str*nt. Ik ga mijn TV wel ergens anders kopen. Die neem ik niet echt serieus.

Ik ben bijvoorbeeld zeer beschermend tegenover mijn paard en zou ik hem alleen vertrouwen aan iemand waar ik zeker van ben. Ben ook sceptisch op dat gebied.
Sommige reacties voldoen daar niet aan en bij de eerste keer dat ik jouw onderschrift zet ik bijvoorbeeld al vraagtekens. Dat laatste kan ik niet onderbouwen, maar dat is mijn gevoel en daar ga ik op af.
[/quote]

Ik denk dat wij van karakter verschillen. Ik ervaar een menselijke benadering altijd als erg plezierig. Bij mij werkt een zakelijke benadering juist averechts. In mijn ogen zegt dat helemaal niets of een persoon serieus is of niet. Het maakt in dit geval niet uit of het goed of slecht is...bij deze gaat het erom waar je je het prettigste bijvoelt.
Beschermend zijn ten opzichte van je paard staat je te prijzen in mijn ogen. Er zijn op dit moment nogal wat mensen die een kat in de zak aanbieden. Waakzaam zijn kan dus helemaal geen kwaad. Ik heb dat zelf ook, hoor dus ik kan daarion goed met je meevoelen.
Je mag bij dat onderschrift vraagtekens hebben, dat he ik ook wel bij sommige?
Op je gevoel afgaan is volgens mij het beste wat je kan doen. Kennelijk hebben we toch wat kleine dingen gemeen, want dat doe ik ook. Dan heb je ook nooit geen spijt!

Misschien is het jammer dat je ondanks je gevoel niet verder hebt gevraagd dan kan je denk ik een objectief oordeel geven. Maar goed dat is jouw goedrecht en dat respecteer ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:37

Halverwege, kom ik op zeker................. dusssss, misschien een aqua clinic bij Sjuim?????????

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:47

Maaike"]
[quote="Romkabouter schreef:

is ook de beste oplossing inderdaad. Maar wanneer er een meeting georganiseerd wordt bij A8H geven alle mensen die in de topics zo nieuwsgierig blijken te zijn plotseling niet thuis. Andersgezegd ze komen gewoon niet kijken. Blijkbaar toch niet zo nieuwsgierig maar het staat interessant om lekker fel te reageren in topics? Of gewoon geen zin om er een beetje moeite voor te doen? Ik weet het niet maar vind het erg jammer dat op de eerdere meeting weinig mensen op kwamen dagen
[/quote]

Maar dat is toch normaal? Er is zoveel te doen in het leven Knipoog.
Ook de mensen met een gezin, die hebben door de week werk, zaterdag soms ook, en dan hun enige vrije zondag, moeten ze weer naar een verjaardag, communie etc. En ze willen ook eens een dagje rustig "luieren".

Ik heb geen flauw idee waar a8h woont, ik ben dan ook Belg, én 14 jaar, met niet al te meewerkende ouders ivm autorijden.
Ik zou echt met plezier als kijker komen, maar dat is gewoon bijna onmogelijk voor mij. Iedereen heeft wel een grondige reden.
Bv het paard durft niet in de trailer etc(evenwichtsprobleem of wat dan ook) en zonder paard vinden ze het niet de moeite om zòver te rijden. Dan gaan ze liever een dagje naar zee dan gaan kijken naar mensen die rijden/longeren.
Toch heel begrijpelijk? Naar een clinic van a8h, staat niet op nr 1 bij de meeste mensen. Die hebben belangerijkere dingen soms in het leven(gezin, werk, familie, paard,....)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:16

Je hebt helemaal gelijk angelke, maar dan moet er ook niet zo doorgedramd worden over haar methode imo.

Hypotetisch geval: aqua8horses doet haar best om het op bokt te zetten. Ze typt een ontzettende lap tekst waarvan zij denkt dat het goed verwoord is.
Tekst wordt echter snel onjuist gelezen, dat weet iedereen. Aqua8horses heeft geen invloed op de manier waarop haar methode wordt toegepast. Die toepassing kan verkeerd zijn. Aqua8horses kan hier dus niets aan doen, maar haar methode wordt wel veroordeeld als het niet werkt zoals verwacht.

Is het dan gek dat ze het er niet op zet? Vind ik niet Lachen

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:26

Citaat:
Tekst wordt echter snel onjuist gelezen, dat weet iedereen. Aqua8horses heeft geen invloed op de manier waarop haar methode wordt toegepast. Die toepassing kan verkeerd zijn. Aqua8horses kan hier dus niets aan doen, maar haar methode wordt wel veroordeeld als het niet werkt zoals verwacht.

Maar op het moment dat het er staat (ook al wordt het onjuist gelezen) kan er over gepraat en gediscussierd worden en kunnen methoden openlijk en met meerdere mensen vergeleken worden.
De voordelen van de methode van Aqua8horses zijn inmiddels wel bekend want die zijn al meerdere malen verteld. Maar op wat voor manier tot dat resultaat komen?
Het klinkt tot zover als gewoonweg van achter naar voren laten komen, ontspanning bewaren, tact, impuls, schwung bij een in evenwicht lopend paard, geen hulpteugels... niets nieuws onder de zon dus.
Discussiepuntje is het voor/achter de loodlijn, maar daar is inmiddels al veel over gediscussieerd, zowel in PB als in het openbaar. Zolang men daarin de ander in zijn/haar waarde laat.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:32

Zo klinkt het ook Kitty, maar verreweg de beste manier om daar achter te komen is toch praktijkvoorbeelden?
Dan kun jezelf bepalen of deze methode echt nieuw is of dat het iets is wat jij ook al jaren doet. Je kan er over praten tot je een ons weegt, maar we kennen allemaal wel het "ooooh, bedoel je dat!" gevoel. Ik ben van mening dat dat essentieel is in de overbrenging van methodieken die te maken hebben met fysieke activiteiten. Voordoen in combinatie met theorie dus Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:33

Dit is ook 1 van de redenen waarom ik weinig op RT reageer overigens Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:42

Romkabouter schreef:
Dit is ook 1 van de redenen waarom ik weinig op RT reageer overigens Lachen
Omdat de theorie niet helder voor je is, of wat bedoel je?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:46

Sorry, nee ik bedoel dat je bij rijtechnische problemen de praktijk eigenlijk nodig hebt om goed te kunnen zien wat er aan de hand is en een oplossing te kunnen bieden. Want ook de waarnemeningen van de persoon die het probleem heeft kan onjuist zijn. Dat weet je niet, tot je het zelf ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:47

Romkabouter schreef:
Sorry, nee ik bedoel dat je bij rijtechnische problemen de praktijk eigenlijk nodig hebt om goed te kunnen zien wat er aan de hand is en een oplossing te kunnen bieden.

De oplossing is 9,9 van de 10 keer heel simpel: voor je been houden Lachen.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:50

Hmm... even een stukje over theorie en praktijk. Er zijn theoretici en praktici. Zelf vind ik het prettig om vanuit de theorie de praktijk te benaderen.

Er zijn veel manieren waarop gereden kan worden. Zelfs binnen een bepaalde discipline zijn er veel manier die zorgen voor een optimale combinatie ruiter/paard.
Dressuurrijden kun je voor de loodlijn, achter de loodlijn, diep, hoog, rond, laag, lang, kort, Duits, "op z'n Anky's" Knipoog , "op z'n Aqua8horse's" Knipoog , "op z'n De Bodt's", op z'n Tyrza's, op z'n Katja's (voel je niet gepasseerd als ik je niet noem en voel je niet beledigd als ik je wel noem Ach gut ). Over de manieren waarop je kunt rijden ga ik het verder helemaal niet hebben.

Alle manieren hebben een theoretische ondergrond en een praktische uitvoering. Veel manieren hebben veel met elkaar gemeen en andere manieren zijn erg tegenstrijdig.
Sommige mensen zijn vooral prakticus, anderen zijn meer theoreticus.
Zelf vind ik het prettig te lezen hoe een methode in elkaar zit, wat de gedachten erachter zijn en hoe een methode tot stand gekomen is. Ook wil ik graag weten wat de algemene doelstelling van die methode is (veelal: een recht, soepel, ontspannen paard dat tactmatisch en schwungvol door de baan gaat met behulp van minieme hulpen).

Nadat ik in de theorie (grotendeels) weet hoe een methode in elkaar zit en het mij voldoende zegt, ga ik kijken of die methode me visueel ook aanstaat en of ik er wat mee kan (uiteraard met behulp van kundige instructie).
Vaak zoek ik eerst een mogelijkheid om eens te gaan kijken voordat ik mijn paard meesleep. Zo heb ik clinics bekeken van diverse bekende en minder bekende ruiters/amazones/instructeurs.
Aan de hand van datgene wat ik zie besluit ik of ik het de moeite waard vind om eens met mijn paard mee te rijden. Past die manier van rijden mij? Spreekt het me aan en denk ik er wat uit te kunnen halen? Dan spreek ik af om eens te komen rijden zodat ik ook in de praktijk kan aanvoelen of mij de manier van rijden bevalt.