Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:18

Wat een ontzettend mooi topic Yamcha en de rest die hun ervaringen hier delen!
Denk dat vele bokkers hier heel veel aan zullen hebben! En echt mooi om te lezen dat je je ambities nu los kan laten en eigenlijk weer wil leren 'voelen' wat er tussen jou en je paard gebeurd :j.
Vind het top van je dat je als ervaren ruiter helemaal bij 0 wilt beginnen en alles wat je geleerd hebt opzij durft te zetten.

Zou graag meelezen met dit topic, heb zelf geen angst (naast de angst voor galop tijdens een buitenrit na een val vanuit een rengalop)
Heb nu alleen met een heel angstig en ontzettend onzeker bijrijdpaard te maken waarmee ik me soms echt geen raad mee weet.
Heb een tijdje les gehad (met ander paard) van een hele goede instructrice klassieke rijkunst (KC van Bokt), van haar heb ik toen veel van geleerd over mijn ademhaling, mijn houding (en de synergie die er is tussen jouw houding en het paard) en over de wisselwerking van ontspanning van ruiter naar paard (inderdaad een keer goed uitademen en 'loslaten' en je ziet gewoon dat het paard ook even uitblaast en alles los laat. Het effect van de gespannenheid van de ruiter op een paard is zo ontzettend groot, daar ben ik me door deze lessen goed van bewust geraakt.)

Dus nu probeer ik deze lessen te gebruiken bij het paard wat ik nu rijd (ben verhuisd en instructrice woont nu helaas te ver weg). Loslaten, uitblazen, los in je lijf zijn. Maar het heeft soms amper effect, ze is zo ontzettend druk in haar hoofd en angstig voor alles wat om haar heen is (hangt heel erg aan haar kudde en zonder de kudde voelt ze zich niet veilig).
Enige waar ik nu dan ook mee bezig ben is ontspanning als doel en echte 'basis' oefeningen als een nette ronde volte rijden, niets meer en niets minder. Het gaat heel langzaam wel vooruit, al zijn er dagen (zoals gister) dat ik het weer op wil geven.
Dus zou graag meelezen hier, die 'zachte billen' ga ik als tip zeker meenemen :D

PS ben gewoon een simpele recreatieruiter :P

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:23

Dank je wel, wat een mooie complimenten :)
Lees vooral mee, ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik heb het topic gestart vooral om te kunnen ventileren, en het is geweldig om te lezen dat anderen er ook wat aan hebben.

Waar woon je, Laetitia?
Ik dacht ergens in Noord-Holland, of heb ik dat mis?
Knollentuin hier op Bokt, geeft op dezelfde manier les, misschien kun je haar een pb sturen, of zij iets voor je kan betekenen :) Zij geeft les aan Japeloup :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:53

Ik woon inmiddels op de Veluwe (onder Apeldoorn), ben nog op zoek naar een fijne instructrice klassieke/academische rijkunst naast de wekelijkse les (daar leer ik weer de basisdingen als nette figuren rijden op de letter, goede overgangen en springtechniek maar de lessen zijn niet echt gericht op mijn houding en zit en op die hele kleine belangrijke dingetjes zoals je ademhaling).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:07

Hm, dan weet ik niks. Misschien weten anderen wel iets.........

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 01:22

Zat net te denken (kan niet slapen), je schreef dat je bepaalde zaken nog moet loslaten.
Heb je weleens aan haptonomie gedacht? Daarmee leer je echt te ontspannen met je hele lichaam, je hoofd leeg te maken en je 'over te geven' en dus ook dingen los te laten. Heb er destijds heel veel aan gehad, je merkt heel goed hoe krampachtig je eigenlijk bent in je hele lichaam door spanningen en emoties.

Misschien is het wel een goede combinatie met het nieuwe rijden?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 07:07

martine2610 schreef:
Japeloup, ik ben heel benieuwd wat voor oefeningen ik thuis kan doen wat betreft rechtrichten van mijn eigen lijf? wil je dat vertellen of niet?

Het is niet moeilijk, ga maar eens na welke dingen je altijd met je rechter hand doet, probeer dat ook met je linker. Bewust worden van je eigenscheefheid is het belangrijkste imo, pas dan kan je er wat mee gaan doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 08:31

Af en toe vraag je je af waarom we nog op een paard stappen he.
Yamcha, heel goed van je om opnieuw te beginnen en eerlijk te zijn over je angsten.Vooral tegen jezelf, maar ook tegen anderen. Schaamte werkt in dat opzicht averechts.
Ik kan het weten, want ik heb er ook mee te maken.

Heel lang geleden ruggewervel gebroken met val met paard in galop. Daarnaast heel wat kneuzingen opgelopen, gezicht helemaal open etc... littekens zijn er nog.

En ook ik was iemand die destijds op ieder paard stapte, zonder problemen. Ook jonge fjorden beleerden etc.

Het is inmiddels alweer lang geleden. Ik heb mijn angst daarna een keer overwonnen met een oud paard wat min of meer per toeval in mijn handen kwam, zeer betrouwbaar was en waar ik een paar jaar enorm veel plezier mee heb beleefd. Totdat hij stierf aan een hartstilstand.
Nooit meer een paard gevonden waarbij ik mij op mijn gemak voelde.
Wel nog een paar jaar geleden een oudere haf gehad waarbij het ietsje terug kwam, maar die werd helaas heel snel na aankoop ziek; zwaar artrose en kanker, en heb hem nog een jaar mogen hebben, maar niet meer mee kunnen rijden. Daarna twee keer achter elkaar een paard gehad wat lichamelijke problemen bleek te hebben. We hadden het paard van mijn man nog staan, maar daar deed ik niets mee.
Geen tijd, zei ik. Maar ik durfde niet. Sil is tenslotte een merrie met een ijzeren willetje.

Nu, paar jaar later, op mijn 50e, heb ik weer echt een paard, sinds 2 maanden. Een 16 jarig cool paard.
Goed rijbaar... maar... nu moest ik voor mijzelf toegeven dat ik het opstappen steeds uitstelde. Ik was er meester in geworden; in het verzinnen van excuses waarom ik niet opstapte.
Pas toen ik erover begon te praten en gewoon eerlijk zei dat ik doodsbang was, kon ik er iets aan gaan doen.
En ik ben weer opgestapt. Ik heb , ik weet niet hoe lang... op een rots gestaan naast d'r , klaar om op te stappen, maar met het zweet wat uitbrak, hartkloppingen en ernstige maagkrampen, en beloofde mijzelf dat het voldoende was als ik erop durfde te gaan zitten. Meer hoefde voor mijzelf niet.
En, ja, ik heb ook tegen haar gezegd dat ik doodsbang was en gevraagd om mij te helpen.

Inmiddels rij ik haar een paar keer per week , afgewisseld met grondwerk, en rij ik ook de merrie van mijn man een paar keer per week. In stap, dat wel.
De merrie van mijn man is een koudbloeddraver en heeft naast een lange drafcarriere en een tijd als fokmerrie nauwelijks basis als rijpaard en mijn eigen paard is zo scheef als een garnaal.
Dmv grondwerk (veel lange lijnen tegenwoordig) leg ik hulpen aan hen uit en werk ik aan souplesse, zodat ik ze dan niet hinder met bewegen.
Ik verzin iedere keer weer een reeks afwisselende oefeningen omdat vooral mijn mans paard je vermoord als je alleen rondjes gaat rijden. (ze is overigens echt geen gemeen of moeilijk paard, maar ze heeft gewoon een eigen mening, Ze wil dat je iets te bieden hebt)

Ik wil in de toekomst met beiden paarden trail gaan doen. Geen hoog niveau, maar graag volgend jaar wedstrijdjes op het aller allerlaagste niveau (proefwedstrijden) omdat het mij iets geeft om naartoe te werken en omdat uitgerekend trailoefeningetjes voor hun motiverend werkt als we thuis werken en daar kun je veel gymnastische oefeningen inbouwen.

Ik heb helaas niet het geluk een trainer te hebben. Hier in de omgeving is geen trainer die aansluit aan mijn behoeftes. De enigen die hier op locatie lesgeven zijn vaak meisjes die iets bijverdienen na een opleiding en gefixeerd zijn op wedstrijdrijden/in de krul etc. Afstanden zijn hier gewoon te groot. Naar de les heen gaan, is zonder trailer ook geen optie. En we hebben geen trailer. Bovendien is de locatie waar iemand les geeft die in mijn straat ligt al snel ong 150 km verder op.

Het enige wat ik dus kan doen is dit soort topics lezen (en het topic over klassiek dressuur) en alle info die voor mij van toepassing is opslurpen en proberen toe te passen. Ik doe tai chi om meer bewust met eigen lijf om te gaan, probeer zeer kritisch op mijn eigen lijf te letten en iedere reactie van de paarden serieus te nemen omdat zij precies weten wanneer ik het niet goed doe en vraag regelmatig mijn man foto's te maken (en straks met een nieuw toestel filmpjes) zodat ik ook dat kritisch kan kijken,.
Daarnaast staat minimaal 1 clinic op het programma, zodat iemand anders mij stof tot nadenken kan geven

Overigens rij ik meer westernstyle, maar dat wil dus niet zeggen dat je de teugels maar helemaal moet laten hangen. Ook dan moet je tot samenwerking komen. (rij overigens zonder bit, maar dat moet verder niets uitmaken)

Je emotionele periode herken ik overigens ook. Ben ik nu beetje doorheen, maar ja... dat hoort er ook bij.
En het gevoel dat je niks kunt... enof ik dat ken. Ik voel mij echt een beginner. Maar ik heb daar nu vrede mee.

Overigens kreeg ik dit weekend een compliment van mijn man. Hij kan zelf door omstandigheden nauwelijks rijden en kwam nu even kijken en hij zag een enorm verschil bij de paarden. Silja begint goed te reageren op de hulpen en werkt steeds beter mee en ook onze nieuweling reageert stukken beter.

Maar bij gebrek aan instructeur zal ik ook hier info blijven opslurpen. Het is verre van ideaal, maar het enige wat ik momenteel heb.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:20

wat knap dat je na zo lange tijd weer bent begonnen en toch steeds een stapje verder gaat.
Ikzelf ben dan nooit ernstig verwond geraakt, maar vind het ook erg spannend om op latere leeftijd (ben nu 45) weer begonnen te zijn met rijden na 20 jaar geen paard van dichtbij te hebben gezien!

Ga zo door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:54

Denk dat het op latere leeftijd ook moeilijker is om weer te beginnen.
Ik zat als 10-jarig meisje voor het eerst op een paard, nu ja, pony, en dan is het doodsimpel, ik kende geen angst. De angst kwam pas na dat ongeluk, toen besefte ik dat ik kwetsbaar was, dat paarden niet heel veilig zijn om mee om te gaan. Die illusie van onkwetsbaarheid en onsterfelijkheid zal ik misschien nooit meer hebben, maar van die angst wil ik af........ en dat komt wel. Daar begin ik nu aardig in te geloven, dat wel.
Dank je wel voor je compliment :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:06

laetitia schreef:
Zat net te denken (kan niet slapen), je schreef dat je bepaalde zaken nog moet loslaten.
Heb je weleens aan haptonomie gedacht? Daarmee leer je echt te ontspannen met je hele lichaam, je hoofd leeg te maken en je 'over te geven' en dus ook dingen los te laten. Heb er destijds heel veel aan gehad, je merkt heel goed hoe krampachtig je eigenlijk bent in je hele lichaam door spanningen en emoties.

Misschien is het wel een goede combinatie met het nieuwe rijden?

Ik heb vooral met de gedachte aan EMDR gespeeld. En als dit wat ik nu doe, niet genoeg is, denk ik zomaar dat ik zoiets ga doen.

Ik ben het zat, dat angst en spanning zo een enorme hindernis zijn geworden. Ik vind rijden geweldig, en ik zou het niet willen missen. Er zijn mensen die perfect tevreden zijn met paarden om te gaan zonder te rijden, maar daar hoor ik niet bij. En ondanks dat ik bang ben, vind het het nog steeds geweldig om te rijden, omdat in momenten dat oude gevoel me zomaar even aanraakt...... dat gevoel van ultieme kracht, dat team wat je samen bent......
Ik heb een goed ruitergevoel, dat ben ik niet kwijt. Ik kan nog steeds voelen of de rug losgelaten wordt, of het paard in de hand komt, of het wil buigen of niet, waar het vast zit.
Het verschil tussen vroeger en nu is dat ik me straks, en dat is nu ook al, veel meer nog bewust zal zijn van mijn eigen lijf, van wat dat doet, en wat het effect is op een paardenlijf. Ik denk zomaar dat op die manier het rijden nog veel verfijnder, subtieler en eleganter kan.......
En als dit niet voldoende is, als ik spanning vast blijf houden, ga ik zeker naar een haptonoom, en als het in mijn hoofd vast blijft zitten, waag ik er EMDR-sessies aan.
Het openen van dit topic, maar vooral jullie reacties, heeft/hebben me gesterkt in dat dit idd iets is wat ik graag wil. Ik heb een prachtig paard om mee te werken, sensibel, snel, intelligent en goudeerlijk. Ik heb geweldige instructie, dat mag ook gezegd worden, deze keuze is een heel goede geweest, een traditionele instructeur had mij hier niet op deze manier mee kunnen helpen. Het zou doodzonde zijn als ik het niet zou doen.......

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:54

Wat een fijne updates en wat een hoop herkenbaarheid :j

Strakke benen bij spanning en jezelf uit het zadel duwen: check
Huilen: check
Adem hoog en/of vergeten goed in en uit te ademen: check

etc. :D

Je vroeg om een tip om goed door je buik te ademen: mijn instrustrice laat me altijd visualiseren dat ik een ballon op blaas :) helpt bij mij goed :j Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:01

:D

Die checks zijn leuk :D

Ik ben vooral zo blij dat ik niet de enige ben....... dat is best heel prettig, ik voelde me echt een nitwit en nu helemaal niet meer......

De ballon zal ik onthouden :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:05

@liljebo Knap hoor dat je alles zelf moet doen en ook doet, het is immers veel makkelijker als er iemand met je meekijkt.

Wij zijn een aantal keren in Zweden en Noorwegen geweest en nou ben ik wel benieuwd in welke provincie jij woont.

Filmpjes laten maken en die zelf terugkijken is ook wel heel leerzaam, je kunt ze ook op bokt zetten maar ik zou dat zelf niet zo snel doen. :o

Ik vind de kaak-los-check, echt een gouden tip :D
Soms kom ik wel eens van mijn paard af met een zere onderlip :P daar heb ik dan op zitten bijten zonder dat ik het doorhad.
Dat gebeurt nu niet meer.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:11

Yamcha... ik weet wat je bedoelt. Ik kan ook niet zonder. Raar is dat, he.
Maar goed... je leert er denk ik ook erg veel van.

Max, ik ben niet echt lang zonder paarden geweest (nja paar jaar) maar heb idd al erg lang niet meer 'echt' gereden.

Justkid, bedankt. Filmpjes plaatsen zou ik nog echt niet durven (nja, we hebben ook eerst een ander toestel nodig, want ik kan er momenteel niet eens maken) , maar wie weet in de toekomst... hihi.
Gezicht is idd erg belangrijk bij ontspanning. Merk ik ook.
Daar maakt mijn man mij vaak dan op attent.
-Kijk niet zo lelijk- zegt ie dan. haha.

Wij wonen in Småland.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:19

-O- O daar was ik nou nog nooit geweest, wel in Dalarna etc
Als het goed is waren daar nog niet zo heel lang geleden reiningwedstrijden in Malmo (of ligt dat in Skane :o )
Heb je daar nog wat van gezien?
(er is ook een heel reltopic van hier op bokt :D )

Heel soms plaats ik wel eens een filmpje in een hk topic maar die laat ik nooit lang staan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:29

Nee, dat is erg ver weg en ik geloof ook niet dat ik dat graag had gezien.
*vind de filmpjes echt niet prettig*

Maar ik ga wel over twee en een halve week naar de ranch horse classics op High Chaparell in Kultorp
; een vierdaags westernevenement.
http://www.teamrhc.se/
Vooral de sfeer is echt heerlijk daar.
Helaas zie je daar ook mensen met grover hulpgebruik, maar je ziet gelukkig ook goede ruiters. Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan maken.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:58

@Yamcha: zo te lezen gaat het helemaal goed komen met jou. Jij hebt in ieder geval al de voordelen, dat je veel ruitergevoel hebt en technisch kan rijden.
Ik ben zelf ook na een zwaar ongeluk pas weer na 25 jaar op een paard gestapt. Toen ik het ongeluk kreeg was ik een beginnende ruiter en dat ben ik nog steeds wel.
De haptonoom vind ik trouwens ook een prima tip, al moet ik me daar wel in gaan verdiepen moet ik zeggen. Zaterdag had ik les, vandaag "moest" ik van mezelf rijden. In de bak begonnen maar dat was echt helemaal niks. Dúx wilde totaal niet draven, zelfs in de zware bak presteerde hij om (zeer lateraal) te tölten, dus gauw eruit en een rondje buiten gaan doen. Dan ben ik toch wat meer ontspannen (behalve het eerste stuk, omdat hij niet alleen mee wil). Van de weeromstuit schoot hij in de berm in galop en dat is juist mijn probleem, galopperen dus. Hij ging niet hard en ik heb mezelf toegesproken om te ontspannen en zowaar het lukte en ik kreeg hem makkelijk terug. In het begin wilde hij ook niet draven, maar toen ik stemcommando gaf lukte het toch en met de instructies van Ellen in mijn achterhoofd heb ik me geconcentreerd op goed lichtrijden i.p.v. tegen de beweging in te gaan. Ook dat lukte, dus ik was ondanks alle spanning vantevoren toch super blij. De slagroom op de taart was dat ik het laatste stuk naar huis gestapt heb met mijn voeten uit de beugels; toen zat ik helemaal te glimmen van trots op mezelf en Dúx. Dan ben je samen met je paard lekker ontspannen, mijn billen smolten bijna uit het zadel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:16

Ik moest vandaag tijdens het rijden aan dit topic denken. Ik was zelf wat moe en ponylief had wat spierpijn, en das geen hele handige combinatie, en eigenlijk lukte alles nèt niet.
Nadat ik m'n lijf even was nagelopen en weer zachte billen maakte (normaal gaat dat vanzelf, maar nu voelde ik ineens wat je bedoeld), en inderdaad ook kaak ontspande (ik merkte dat ik mijn onderkaak naar voren duwde), liep ponylief 10x beter en ben ik heel tevreden afgestapt :)

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:42

Wat fijn Yamcha dat het alweer beter gaat en dat je lekker blijft doorgaan! En wat een fijn topic is dit! Ik blijf meelezen na mijn post over mijn angst voor buitenrijden. Ik heb mezelf vandaag ook weer overtroffen. Met (mot)regen en wind midden op de dag naar het bos (normaal ga ik alleen als het windstil, 30 graden en in de avond als het bos rustig is). Ik ben altijd de eerste 10 minuten erg gespannen omdat paard gespannen is (of paard is gespannen omdat ik gespannen ben :-). Dit keer duurde het iets langer voordat paard en ik ontspande, maar uiteindelijk wel gelukt. Heerlijke rit gehad. Ik begin er zowaar langzamerhand echt van te genieten, in plaats van dat ik zeg: ik doe dit alleen voor mijn paard hoor, ikzelf hoef niet zo nodig... Ben alweer plannen aan het maken om deze week meteen weer naar het bos te gaan.... ik ga ook de goede kant op. "Bangerikken": here we go!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:47

@Pollux: Das een mooie overwinning op jezelf!
Enne, niet alleen de bangerikken hebben iets aan dit topic hoor :) Ik durf vrij veel met mijn pony (alleen echt springen is niet voor mij weggelegd, tot 60 cm is het leuk en daarna vind ik het hoog) maar toch haal ik hier nuttige dingen uit. Bewust bezig zijn met je rijden is altijd goed, ook als je niet bang bent :j

Inspiratie misschien, van het weekend zat ik zo op de pony, heerlijk ontspannen een rondje wandelen. Das echt een topgevoel als zoiets voor het eerst lukt!
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 68-780.jpg

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:00

@Blijheid: dat zou ik nou ook wel willen, maar dat durf ik nog laaaaaaang niet. Heb nog nooit zonder zadel op mijn merrie gezeten. Ik heb een tijdje geen zadel gehad en op een goede dag dacht ik: vanavond ga ik zonder zadel rijden. Maar.. veel te lang de tijd gehad om hierover na te denken en toen ik op stal aankwam, had ik mezelf alweer helemaal gek gemaakt: er stond toch teveel wind, de haan was in de bak, eendjes in de sloot, er liep een poes rond, boompjes gingen heen en weer en zo had ik al weer een hele waslijst aan excuses bedacht om te rechtvaardigen dat het toch echt heel onverstandig was om zonder zadel op mijn paard te gaan zitten. Dus veilig aan de longe. Maar als ik dat op een goede dag toch heb overwonnen, plaats ik dat meteen in dit topic!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:06

Je moet het ook stapje voor stapje doen!
Ik heb eerst een aantal keer zonder hoofdstel gereden (ponymans was bij de tandarts geweest) en met zadel, en ook een aantal keer zonder zadel en met hoofdstel. Toen pas allebei er af. En zoals ik al zei, ik ben niet bang, ik heb daarin niet echt wat te overwinnen.

Daarnaast, het is toch mooi om ergens naar te streven, bijvoorbeeld een keer zonder zadel rijden :) In kleine stapjes er naartoe, maar wel met een einddoel in je hoofd :) Zo bedoel ik het ook, als inspiratie dat het KAN. Ook als je (zoals ik) je pony (net 5) net een jaar hebt, op bokt wordt nogal eens gedaan alsof je een superband moet hebben en jaren moet oefenen hiervoor, maar dat valt nogal mee :+ Iedereen kan dit :j
Het is dus meer een 'je bent zo goed bezig, moet je kijken wat er allemaal kan' dan een 'dit moet je ook doen' , juist niet als je nog niet durft.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:09

@blijheid: goed he dat 1 topic zoveel uit kan maken.
Mooie foto trouwens, dat durf ik ook nog niet, maar die dag komt er zeker een keer aan. Ik durfde eerst ook niet zonder beugels en dat heb ik nu ook al twee keer gedaan en dan nog wel buiten :D
@pollux: super hoor. We worden steeds moediger met z’n allen, mooi he. Al die excuses zullen velen hier bekend in de oren klinken, mij ook natuurlijk.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:16

Ik weet ook dat ik dit soort dingen stapje voor stapje moet doen, maar het eerste stapje is al een hele opgave. Ik heb er overigens ook niets van als ik het uiteindelijk nooit zal durven. Mijn paard kan het niet schelen of ik wel of niet zonder zadel op haar durf te zitten. Maar het lijkt me wel erg leuk om zonder zadel (wel met hoofdstel) te kunnen hobbelen. Vroeger met mijn pony zat ik achterstevoren zonder zadel en hoofdstel, sprong ik zonder zadel en met halster. Het is zo jammer dat de onbevangenheid toch verloren gaat met de jaren, maar helaas een feit....

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:20

@ pollux. Snap je helemaal hoor zo zijn er zo veel ruiters, alleen durft lang niet iedereen eerlijk te zijn naar zich zelf, laat staan voor de buiten wereld.
Maar heb je er wel eens aan gedacht om dan een keer met een voltige singel te rijden. Kan ook de eerste keren aan de longe, om eerst het gevoel te krijgen van op de "blote" rug te zitten van je paard, maar dan met de zekerheid dat je je vast kan pakken.

@ blijheid. Snap je helemaal.

Ook ik heb opnieuw leren rijden maar dan vanuit een hele andere situatie: Heb de opleiding in Deurne gevolgd, maar wilde niet langer vanuit die gedacht bezig zijn met mijn paard. Reed toen in het M, maar kon eigenlijk mijn paard alleen maar kunstjes laten doen en sprokkelde zo mijn punten bij elkaar. Elke dag had ik een gevecht met mijn paard om haar in de juiste houding te laten lopen.
Op zoek gegaan naar een instructeur en pas vele later bij mijn huidige terecht gekomen. Van haar leerde ik opnieuw rijden, mocht de eerste maanden alleen maar mijn teugels vast houden, en leren om op mijn zit het tempo te gaan regelen. Dat kon ik alleen maar met mijn hand.
Moest veel afleren en nog meer aanleren, gevoel ontwikkelen en vooral geduld leren behouden.
In 3 jaar tijd had ik mijn paard van het M naar het Z gereden. Kan je vertellen dat ze alles behalve de bouw had van een dressuur paard, overbouwd, al op leeftijd (19), holle rug, en ga zo nog maar even door. Haar rug was niet meer hol, en div juryleden zagen niet dat ze 15 cm overbouwd was.
Kon haar op het laatst op mijn pinken rijden echt zo'n verschil, en wil nu nooit anders meer dan zo samen met een paard aan het werk te zijn.