Denk dat vele bokkers hier heel veel aan zullen hebben! En echt mooi om te lezen dat je je ambities nu los kan laten en eigenlijk weer wil leren 'voelen' wat er tussen jou en je paard gebeurd

Vind het top van je dat je als ervaren ruiter helemaal bij 0 wilt beginnen en alles wat je geleerd hebt opzij durft te zetten.
Zou graag meelezen met dit topic, heb zelf geen angst (naast de angst voor galop tijdens een buitenrit na een val vanuit een rengalop)
Heb nu alleen met een heel angstig en ontzettend onzeker bijrijdpaard te maken waarmee ik me soms echt geen raad mee weet.
Heb een tijdje les gehad (met ander paard) van een hele goede instructrice klassieke rijkunst (KC van Bokt), van haar heb ik toen veel van geleerd over mijn ademhaling, mijn houding (en de synergie die er is tussen jouw houding en het paard) en over de wisselwerking van ontspanning van ruiter naar paard (inderdaad een keer goed uitademen en 'loslaten' en je ziet gewoon dat het paard ook even uitblaast en alles los laat. Het effect van de gespannenheid van de ruiter op een paard is zo ontzettend groot, daar ben ik me door deze lessen goed van bewust geraakt.)
Dus nu probeer ik deze lessen te gebruiken bij het paard wat ik nu rijd (ben verhuisd en instructrice woont nu helaas te ver weg). Loslaten, uitblazen, los in je lijf zijn. Maar het heeft soms amper effect, ze is zo ontzettend druk in haar hoofd en angstig voor alles wat om haar heen is (hangt heel erg aan haar kudde en zonder de kudde voelt ze zich niet veilig).
Enige waar ik nu dan ook mee bezig ben is ontspanning als doel en echte 'basis' oefeningen als een nette ronde volte rijden, niets meer en niets minder. Het gaat heel langzaam wel vooruit, al zijn er dagen (zoals gister) dat ik het weer op wil geven.
Dus zou graag meelezen hier, die 'zachte billen' ga ik als tip zeker meenemen

PS ben gewoon een simpele recreatieruiter