Hulpteugel bij steigeren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:07

Allereerst wil ik zeggen dat ik vind dat de juiste oplossing al is gegeven :)

Maar wat ik lees in je OP is dat het op de terugweg van de ponyclub naar huis gebeurd? Stap je altijd alleen naar huis? Gebeurd het zolang de andere paarden nog in zicht zijn/hoorbaar zijn?
Wat doet je pony als er andere paarden met jou mee opstappen richting huis? Het zou namelijk zomaar eens kunnen zijn dat als je samen met een ander paardje richting huis stapt, het probleem een stuk minder zal zijn. En hoe zit het verder met het maken van gewone buitenritten en tijdens het rijden zelf, steigert ze dan ook?

Verder wil ik nog zeggen; wees alsjeblieft voorzichtig! Een omklappend paard is lévénsgeváárlijk! Heb zelf ook meerdere malen onder mijn paard gelegen en gelukkig in die tijd héél veel geluk gehad, zodat ik nu nog kan lopen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:21

Ik zou er iemand met een longeerzweep achter laten lopen. Dan zal ze wel leren wat vooruit is.

Edit: ah, ik zie dat die optie net al gegeven is.
Mag ik vragen waarom je hier niet voor bent? Een paard dat steigert zonder dat angst of pijn daarvan de oorzaak is, is levensgevaarlijk. En ja, dan moet je even van je hart een steen maken en harder doorkomen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:50

aerdenhout1 schreef:
secricible schreef:
nogmaals: een paard wat zijn hoofd niet omhoog kan gooien in het steigeren probeert het 9 van de 10 keer toch. Gevolg is dat ze hun evenwicht verliezen en gigantisch onderuit gaan. Met een beetje pech lig je eronder.
Martingaal zou je kunnen proberen, maar ik zou niet echt weten wat het toevoegt in deze situatie. Aangezien je de teugels toch niet meer mag gebruiken als hij zijn kop de lucht in gooit tijdens het steigeren, doet de martingaal weinig voor je... Kan me alleen voorstellen dat het je zekerheid biedt, en het is prettig om je aan vast te kunnen houden tijdens het steigeren..

Naar mijn idee heeft de TS nog niet zoveel geprobeerd, en wordt de gouden tip al vaak gegeven: paard voorwaarts zetten zodra hij stil wil gaan staan. Desnoods met de teugels in 1 hand en de zweep in de andere.

Paard kan wel degelijk vallen met steigeren met een slof! Hij komt dan misschien niet omhoog, maar gaat op zijn kont en valt alsnog achterover!
Het verhelpt het probleem niet, dat doet geen enkele hulpteugel!

Volgens mij begrijpen wij elkaar verkeerd of je quote klopt niet ... Ik ben juist compleet tegen het gebruik van slof bij het steigeren, aangezien ze inderdaad gewoon omhoog komen met de slof en dan om vallen...

Vanky schreef:
pf.. nou hier gaat ze dus van d'r lang zal ze leven niet heen.. :n

Blijkbaar snap je niet hoe gevaarlijk het is, als je liever een slof er omheen hangt... Binnenkort lig je er een keer onder en dan is het huilen...

Waarom doe je zo eigenwijs? Iedereen geeft je goede reacties en raad die slofteugel af... Waarom dan toch doorzetten?

little_birdy

Re: Hulpteugel bij steigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:55

acht ja gewoon niet meer naar je pony club gaan en een prof erop zetten,
kost je misshien voor een maandje training tussen de 100 en 300 euries?
wat heb je liever dat geld kwijt of kwijlend in een rolstoel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:11

Bij zulke topics is het 1ste wat ik altijd denkt, drijf lekker je eigen zin door, beland toch in een rolstoel, mij hoor je niet klagen. Alleen kan ik dan dr ziektekosten gaan betalen...

Een steigerend paard moet je absoluut niet begrenzen. Wat voor hulpteugel je ook gebruikt, hoe je hem monteert, waar hij welke druk uit oefent, bij steigeren moet je niet begrenzen. Zoals _Hyperion_ al zegt: oplossen naar voren. Desnoods sla je hem met een zweep, je moet naar voren oplossen. Als ik zo je reacties echter lees, gecombineerd met je leeftijd en ervaring (of eerder gebrek aan) zeg ik: besteed het uit. Als je het zo ver heb laten komen dan ben jij niet bij machte om dit op te lossen.

/2cents

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:51

Ik lees ook een aantal keer dat je je paard gewoon moet omtrekken. Nu is dit mij altijd afgeraden, te allen tijde, wat dan ook. Niet omdat je een paard niet aan mag pakken, maar puur omdat dit blessures veroorzaakt. En verder ga ik met de anderen mee, ik zou m een tijdje door iemand anders laten rijden, want alleen is dit te gevaarlijk om op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:12

Vanky schreef:
KarinvdM schreef:
Die schopt je paard dan waarschijnlijk gewoon heel hard vooruit en ze krijgt ook nog een pets met een touw.

Dat zou ik niet proberen bij mijn pony :=

zoek eens op youtube op gert van de hof.... daar is jouw pony niks bij hoor dat weet ik zeker :D
hij is trouwens bloed eerlijk voor paarden.

http://www.youtube.com/watch?v=DjxBRCabVcw
:D :D :D even kijken he TS!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:21

VivaLaVida schreef:
zoek eens op youtube op gert van de hof.... daar is jouw pony niks bij hoor dat weet ik zeker :D
hij is trouwens bloed eerlijk voor paarden.

http://www.youtube.com/watch?v=DjxBRCabVcw
:D :D :D even kijken he TS!

Jeetje dat is net een rodeostier. :')

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:41

Gert van den hof=paarden breken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:58

beleren zou ik ook nooit zo doen is niet mijn manier maar voor paarden die steigeren als leuk spelletje zien is hij gewoon super.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:05

VivaLaVida schreef:
beleren zou ik ook nooit zo doen is niet mijn manier maar voor paarden die steigeren als leuk spelletje zien is hij gewoon super.

Paard van iemand die ik ken is daar ook geweest, klapte iedereen eraf, meisje heeft toen haar rug en alles gebroken..
Gert is er toen op geweest, blijven zitten, en heeft het nooit weer gedaan! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:07

Psies!!
Als het paard verder geen lichamelijke problemen heeft of totaal verkeerd is/wordt gereden, zie ik het probleem niet...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:08

ik denk dat ts de ernst van de situatie niet kan inzien gezien haar leeftijd,
TS ik hoop voor jou en je pony dat dit goedkomt

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:21

saskiakefie schreef:

Niet mee eens.
Paarden breken is iets heel anders.
Wat hij doet is het paard laten merken dat wat het ook doet, die ruiter gaat er niet af. Dat is desensitisatie of habituatie.
En sommige paarden hebben daar wel baat bij, zeker als het al diverse malen mis is gegaan door een onervaren ruiter die er af gelanceerd werd.
Dan kan dit net even het stukje zijn waardoor je daarna met het paard weer op de "normale" manier verder kunt.

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:36

Sachaaaa schreef:
Ik lees ook een aantal keer dat je je paard gewoon moet omtrekken. Nu is dit mij altijd afgeraden, te allen tijde, wat dan ook. Niet omdat je een paard niet aan mag pakken, maar puur omdat dit blessures veroorzaakt. En verder ga ik met de anderen mee, ik zou m een tijdje door iemand anders laten rijden, want alleen is dit te gevaarlijk om op te lossen.

Oké, is niet goed voor de pezen en dergelijke, maar soms is t toch je enige uitweg.
Bij m'n vorig paard was dat ook zo. Ik moest die ook omtrekken en terwijl ik dat deed haar echt voorwaarts schoppen, mevrouw wist niet meer wat been was op zo'n moment. Totaal ongevoelig.
Lijkt (zoals eerder ook al gezegd) heel sneu, maar ik heb liever de kans dat er iets of wat van blessure is, dan dat m'n paard haar rug breekt door recht achterover te vallen en dat ik ook eronder kom.
Paard van TS moet voorwaarts, willen of niet. Is vaak dominantiestrijd.
Maar is allemaal zo moeilijk als je dit niet voor je ziet, elke situatie is zo anders!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:42

_Hyperion_ schreef:
saskiakefie schreef:

Niet mee eens.
Wat hij doet is het paard laten merken dat wat het ook doet, die ruiter gaat er niet af. Dat is desensitisatie of habituatie.
En sommige paarden hebben daar wel baat bij, zeker als het al diverse malen mis is gegaan door een onervaren ruiter die er af gelanceerd werd.
Dan kan dit net even het stukje zijn waardoor je daarna met het paard weer op de "normale" manier verder kunt.

jamaar hij rijd paarden in door ze vooruit te slaan

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:55

Zolang een paard voorwaarts is kan hij geen andere ongein uithalen. Dat is nu precies het probleem van de TS...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:57

saskiakefie schreef:
_Hyperion_ schreef:
Niet mee eens.

Ja maar is nee...

Hij rijd ze niet in door ze vooruit te slaan, hij rijd ze in door ze vooruit te houden. Heb het filmpje vlug bekeken, en nergens heb ik hem het paard zien slaan, echter alleen vooruit drijven. Paarden die zo te keer gaan moet je altijd vooruit rijden, les 101 van zulke paarden rijden. Problemen vooruit oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:59

saskiakefie schreef:

daar ga je al de fout in, das namelijk niet waar. Er staat er 1 met een longeerzweep in het midden die het paard niet eens aanraakt......hijzelf blijft alleen zitten stuurt een beetje

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:01

saskiakefie schreef:
_Hyperion_ schreef:

Niet mee eens.

Heb hem nog nooit echt zien slaan, hij zit er gewoon op en is inderdaad af en toe iets duidelijker met been wat nieteens zo slecht is. Z'n broer slaat de paarden ook niet, hij drijft paarden naar voren en doet dat desnoods met grote bewegingen.

TS: Iedereen heeft andere methodes tegen steigeren, en heb het niet gezien dus zeg ik er verder niet meer over dan dat ik een paard waarvan ik weet dat ie gaat stijgeren koste wat kost vooruit wil houden, en dat mijn eerste prioriteit maak en nooit vaste hulpteugels wil gebruiken.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:02

stuurt een beetje? :=
ik vind hem toch wel meer dan een beetje doen met zijn handen
bovendien zie ik hem ergens aan het eind toch ook goed meppen, of dat vertekent...

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:13

Denk dat dat vertekent, en de longeerzweep horen we wel maar we zien 'm niet dus weten niet precies wat er gebeurt.

Bij hem mogen eigenaren er ook altijd bij zijn, en geloof niet dat we willen weten wat er op sommige trainingsstallen gebeurt die claimen het op de vriendelijke en ''moderne'' manier doen...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 01:10

Paard van TS is geen groen paard. Het is een paard van 15. Met een pollenallergie en waarvan er een paar weken daarvoor duidelijk was dat ze afgevallen was. Een paard waarvan ik het idee krijgt aan de hand van oude topic's dat het misschien wel niet zo lekker ontspant.

Ik ben veel benieuwder waarom TS medische redenen uitsluit. Want behalve een op dit moment niet passend zadel of bit, kan ook een probleem daarmee uit het verleden het paard geestelijk of lichamelijk nog pijn doen. En dit paard heeft dit in het verleden misschien wel echt ervaren en triggert daar op terug. Dus: Pijn steigeren, pijn word minder (ruiter valt er af, stoppen met moeilijke oefening enz), Pijn helemaal weg omdat eigenaar actie onderneemt (ander zadel, osteopaat), steigeren bouwt af... Pijn komt terug, reactie steigeren, actie ondernomen (tandarts)... Soort cirkeltje.

TS: Paarden steigeren nooit zomaar omdat het leuk is. Ze hebben er een voordeel van, of ooit een voordeel van gehad. Belangrijk is dus om te zoeken naar overeenkomsten van de steigermomenten, de manier waarop ze land en omhoog komt. Wat is jou reactie enzo... Zo kun je zoeken naar de oplossing.

Door je leeftijd denk ik nog steeds dat het slim is om hulp te zoeken. Niet omdat ik tegen hulpteugels ben en dat soort dingen. Maar wel omdat ik denk dat het prettiger voor iedereen is als je het probleem weg kunt werken. Dus vraag om hulp aan iemand die hier ervaring mee heeft.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 02:10

Precies, als een paard steigert heeft het paard daar simpelweg een reden voorj.

Grof geweld zoals TS wil (opknuppen met een slof) heeft geen enkele zin.
Laat eens goed je paard doorlichten, en dan bedoel ik niet een standaard DA die even onder de staart snuffelt.

Verder vind ik, dat gezien je leeftijd, wel iets meer respect mag hebben voor alle mensen die je hier uitstekend advies hebben gegeven, en vele malen meer ervaring hebben dan jij.
Een toontje lager zingen zou je niet misstaan.

Edit: Over Gert: daar komen paarden niet zomaar terecht. Over het algemeen alleen paarden die ernstig verknald zijn of niet normaal onder het zadel te krijgen zijn.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:02

nou dan hebben jullie dus blijkbaar maar 1 filmpje gezien. Ik zal je er een paar geven voor de gein. Het paard kent geen zadel, hij rijd er 10 minuten op en gaat dan de weg op.
Tip: AFKIJKEN EN GOED KIJKEN

KIJKEN Hè!
En voor de duidelijkheid, ik heb het niet over die man met de longeerzweep, ik heb het over Gert zelf