Andalusier uit spanje.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:35

JNY024 schreef:
[Hij is helemaal los gemasseert door een goede osteopaat.
verderheeft hij nergens iets zitten wat hem pijn kan veroorzaken
zadel ligt goed , tandarts is geweest en hij is helemaal nagekeken.

Dan zeg ik stress, angst, onzekerheid. Jouw manier van hulpen geven kan ook wellicht wel heel erg duidelijk (voor hem grof) waardoor hijj helemaal van het padje raakt. Gevoelige paarden zijn al over de zeik als je tegen ze schreeuwt, laat staan een schop....

Ik zou iemand zoeken die Anda's rijdt om jouw les te geven en je zult zien dat je heel veel dingen anders moet gaan doen...

Nynkeee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 07:31

JNY024 schreef:
Nynkeee94 schreef:
Zou ik mogen vragen waar je hem weg hebt in friesland, het paardje kom me erg bekend voor waar hij te koop stond
en het gedrag ook wel een beetje ?

Ik weet niet meer precies waar ik hem gekocht heb
weet alleen dat die verkoopster bij het Showteam alergria reed.

Het is een schimmeltje van ong 1.60
zwarte manen en zwart met witte staart.

ja ik ken die vrouw wel heb daar 2 jaar gewerkt dan weet ik denk ik wel welk paard het is want kkomt me heel bekend voor.

Het was een heel onzeker paardje, als je er op reed ging het goed en dan bang helemaal achteruit lopen rondjes, hij was gewoon heel onzeker of hij het wel goed dé hij heeft gewoon dan weinig vertrouwen in dus gelijk teugels los paard gerust stellen, en op nieuw beginnen. het paard heeft heel weinig vertrouwen in de ruiter. in spanje worden ze niet echt vriendelijk behandeld volgens mij is die ook wel gevoelig in het mondje of niet ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:07

Lijkt mij iets om mee aan de slag te gaan. Anders verknal je hem helemaal en dat zou zonde zijn. ik denk een lange weg voor je. Genoeg mensen op bokt die hier mee goed kunnen werken en je hele goede begeleiding kunnen geven.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:10

russel schreef:
Lijkt mij iets om mee aan de slag te gaan. Anders verknal je hem helemaal en dat zou zonde zijn. ik denk een lange weg voor je. Genoeg mensen op bokt die hier mee goed kunnen werken en je hele goede begeleiding kunnen geven.

Dan wel naar haar toe laten komen ;)
Zo op internet, kan iedereen haar adviseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:11

Ja precies, fysieke begeleiding.

Angela

Re: Andalusier uit spanje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:30

In snap TS niet... als je paard dermate in de stress schiet, en aan alle kanten laat weten het er niet mee eens te zijn.... waarom zoek je dan niet een echte oplossing (met hier vragen ga je er echt niet komen)? Heeft de instructrise van TS al met het paard gereden? Hoe reageert het paard op anderen die "serieuzer" willen rijden? Een anda moet je in zijn/haar waarde laten. Je bereikt alleen iets door samen te werken aan een doel. Een anda dwing je niet.... Ik denk dat TS echt het verkeerde paard heeft voor wat TS voor ogen heeft...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:13

TS
Ik heb het hele topic gelezen.
Rijdt je moeder het paard nog vaak? Hoe gaat het dan?
Wat vindt zij van de situatie dat het bij jou moeilijker gaat als je meer van het paard vraagt?
Welke tips in dit topic vind je de moeite waard om te proberen?
Nou, aardig wat vragen maar ik hoop dat je leert om te gaan met dit paard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:30

Moderatoropmerking:
Ik heb even wat berichten verwijderd. Voor de TS: de mensen die hier hun adviezen geven doen dit met de beste bedoelingen, ze willen alleen maar jou en je paard verder helpen.

maaikejan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:02

hallo,

hou helemaal niet van dit soort forems, maar wil toch even mijn reactie geven.

ik heb dit paard toen hij net in nederland was 2 maanden gereden. inderdaad een gevoeling paardje met af en toe zijn probleempjes, maar dit lag niet aan hem....meestal aan de combinatie
ik heb hem eerst de tijd gegeven om te kunnen ontspannen en te kunnen wennen aan mij....
na een paar weken liep hij bij mij zo super fijn en wou zo graag voor me werken dat ik bijna mijn andere paard(die ik al 11 jaar heb) zou verkopen omdat het zo goed klikte met baylaro, ik was helemaal "verliefd" op hem..als er een ander op hem ging rijden leek hij inderdaad wel eens wat paniekerig, maar met veel rust in de stem met hem praten en geruststellen daar is hij gevoeling voor was hij meestal wel weer rustig te krijgen..
verder was hij altijd super gevoelig op de hulpen, wat ik dus zo leuk aan hem vond! hij was puur op zit te rijden en liep heel gemakkelijk nageeflijk, maar je moet wel je hand durfen ontspannen...
op hem rijden vond ik altijd een feestje!!!!!ter afwisseling heb ik wel eens zonder zadel gereden en uitstappen met alleen een halster om.....
aan de ene kant vind ik het fijn om weer eens iets van baylaro te vernemen en maar ik vind het jammer dat het niet zo goed klikt met rijden...ik hoop dan ook dat je iets aan alle tips hebt en dat het toch nog goed gaat komen tussen jullie...heel belangrijk is wederzijds respect!als hij je eenmaal helemaal vertrouwt en respecteert en andersom dan wil hij alles voor je doen!!!
geef hem een hele dikke knuffel van mij en heel veel succes!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 06:59

Ik reageer hier vrijwel nooit...

Maar heb 2 andalusiers gereden in mijn leven(en een halve andalusier veulen gehad die helaas overleden is).
En feit is: ze moeten je liggen qua karakter en je moet ermee kunnen omgaan.

Zelf heb ik een andalusier gehad die fiks getraumatiseerd was...ik kon er niet mee overweg,voelde geen klik(nú pas besef ik,dat de klik er best was, maar dat ik téveel en té snel wilde en niet wist hoe ik met zijn gedrag kon omgaan.)
Hij is uiteindelijk via Balingehof bij een nieuw baasje terecht gekomen en eerlijk: als ik het over mocht en kon doen zou ik hem dolgraag terug hebben. Helaas leeft hij niet meer.

Enkele jaren terug een andalusier ruin bijgereden,zalig dier. Gevoelig,temperamentvol,licht in de hand,heet...soms wist ik nog niet goed wat ik ermee aan kon vangen maar heb veel van hem geleerd.
Hij leek je gedachten te kunnen lezen,eiste respect, heel sensibel.

Als een dergelijk karakter je niet ligt,en je gaat geen hulp aanvaarden,dan ga je het imo echt niet redden met een andalusier.
Ze willen voor je door het vuur gaan zolang je ze beleefd en respectvol benaderd en behandelt en je best doet ze te begrijpen.
Dit idee krijg ik naar aanleiding van jouw posts nou niet...
En wees eerlijk.
Als jij dit dier geen goede benadering kunt bieden,zou ik toch overwegen of iemand anders dat wel kan.
En dat is geen schande,dat is eerlijk kunnen kijken naar jezelf.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:51

Heb je er al eens iemand op laten rijden met ervaring in deze paarden.??

De schuld wordt vaak al snel bij de Spanjaarden gelegd omdat ze met een wat pittigere optoming rijden (niet allemaal natuurlijk). Maar heb je wel eens bedacht dat ze hierdoor met heel weinig druk kunnen rijden?
Andalusiers zijn paarden die meestal niet goed tegen de Hollandse manier (been er in en voor tegenhouden) van rijden kunnen. Ze worden in Spanje vaak op heel lichte korte hulpen opgeleid. Gaat er vervolgens dan iemand op zitten die contstant been geeft, of knijpt met zijn benen en/ of druk op de teugels heeft, dan worden ze hierr onzeker of boos van en kan je dit soort hete reacties krijgen.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:38

Cyrina helemaal gelijk heb je!

Hier heb ik een filmpje van de DomaVaquero geplaatst. Gewoon om eens een voorbeeld te zien van hoe er gereden wordt. Dit is een Franse maar wel bekende ruiter in deze type rijstijl. Het betreft de Doma Vaquera. Western, heeft hier o.a. zijn oorsprong.

Er is een hele andere optoming, qua hoofstel, zadel en teugelvoering. Ook de hulpen aan het been lijken gelijk maar wel veel rustiger. Het gaat er niet om om te zeggen of dit nu beter is of niet maar het gaat er mij eens om, wat te laten zien, zodat TS en veel andere mensen eens kunnen kijken hoe er gereden word. Dit is een paard wat in opleiding is, daar er met twee teugels gereden wordt.

Hier dezelfde ruiter die nu met een teugel rijdt, dus dit paard is 'af' en klaar in zijn opleiding.

het vooroordeel dat alle spanjaarden slecht zijn is een Vooroordeel. Net zoals je in Nederland, prutsers hebt, heb je dat in Spanje ook.

Dit is een arbeidsrijstijl gebaseerd op het hoeden van het vee op het land, wat vandaag de dag nog steeds gebeurd. Deze paarden die zo opgeleid worden, wordt Absolute gehoorzaamheid van het paard verlangt/eist i.v.m de veiligheid van ruiter en paard. De hulpen zijn kort maar duidelijk. Er zijn heel wat goede ruiters die hun paard op hoog niveau hebben opgeleid, waar wij alleen maar van kunnen dromen. In een Domavaquero competitie op hoog niveau wordt o.a. pirouttes in stap/galop gevraagd, keertwendingen (op de achterhand waarbij het paard zijn lijf omhoog tilt en in een draai terug draait) Changementen om de pas, ect ect.

Hier in Competitie verband.

Deze paarden worden dus zo compleet anders opgeleid als hier in Nederland. En zoals gezegd, je hebt hier hele hele goede ruiters, met enorm veel kennis, maar ook de klojo's die net als in Nederland maar wat aanrommelen. Ik had het al eerder gezegd, veel paarden blijven hengst in Spanje, dan kun je daar niet zo mee tuttelen zoals wij dat doen. Daarbij is het een Macho-cultuur die vaak met paarden werkt. En daar zijn ze dan ook van zo van het oeziewoezie.. Maar per definitie slechter omdat het anders is.. Nou nee..

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:04

Ik vind de Doma Vaquera een geweldige rijstijl (mits goed uitgevoerd) . Het is super duidelijk voor de paarden en geen gekneed en geduw enz enz.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:31

Doma Vaquera is een prachtige rijstijl en een paard wat hier goed getraind voor is staat niet zomaar in NL zijn namelijk veel meer waard in Spanje dan in NL.

Ik ben het ook meer dan zat dat Spanje altijd de schuld krijgt als er een rijtechnisch probleem is :( , ik heb geen idee wat voor niveau je rijdt dus is moelijk oordelen of je een paard kan "corrigeren" het paardje is waarschijnlijk gewend om met een stangetje opgericht te lopen op een lichte been hulp dus om overschakelen naar een trens en hem nagevelijk lager te rijden zul je toch hulp moeten gaan zoeken bijv iemand die met iberische paarden werkt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 08:54

Sommige reacties snap ik hier niet! Ze zijn echt heel onaardig. Maar het zegt toch al genoeg dat TS hier om hulp vraagt?! Ze wil haar probleem oplossen met haar paard! Egt zegt al genoeg! TS heeft een goed hart, en de fout ligt niet aan haar! Er is haar gewoon niets mee gegeven over het gedrag en karakter van een anda. En eerlijk gezegd; ik wist het ook niet! En als je dit niet weet snap ik best dat je radeloos bent met het gedrag van het paard. Dus ik hoop dat iedereen hier nu ook aan denkt! Zonder afkrakende reacties!!! Succes TS.:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 08:57

LoveUggs schreef:
Sommige reacties snap ik hier niet! Ze zijn echt heel onaardig. Maar het zegt toch al genoeg dat TS hier om hulp vraagt?! Ze wil haar probleem oplossen met haar paard! Egt zegt al genoeg! TS heeft een goed hart, en de fout ligt niet aan haar! Er is haar gewoon niets mee gegeven over het gedrag en karakter van een anda. En eerlijk gezegd; ik wist het ook niet! En als je dit niet weet snap ik best dat je radeloos bent met het gedrag van het paard. Dus ik hoop dat iedereen hier nu ook aan denkt! Zonder afkrakende reacties!!! Succes TS.:)

Tja heb haar een naam van een erg goede trainster met anda verstand gestuurd, na dagen nog geen reaktie van haar, dus zo vol spanning op hulp zit ze niet te wachten...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:04

JNY024 schreef:
Hij staat altijd voordat ik hem rij buiten of gooi hem even los in de bak.
aan het halster longeren is die heel relaxt. Het bit vindt die niks maar met bit is die al stuurloos af en toe.Als hij een knop omdraait.

Heb je zelf ook een Andalusier? :o

je moet hem ook niet sturen op het bit

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:05

Ik krijg echt de rillingen over mijn rug als ik lees dat jij je paard een schop geeft of boos toespreekt na een paniekreacties.
Hoe kun je boos zijn op een paard wat uit paniek reageerd?
Dan moet je boos zijn op jezelf dat jij het paard in de situatie van paniek hebt gebracht.

Zoals bijna iedereen hier al schrijft zijn PRE's/Andalusiers een heel ander slag paarden om op te rijden.

Ze zijn super gevoelig en ze zijn in de verbinding niet zo te rijden als een ander paard.
Ik weet niet waar je woont? Kijk eens of je ergens kan kijken bij iemand die een Spaans paard heeft.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:14

het is nu wel duidelijk voor haar dat ze het verkeerd aanpakt.ik vind het goed dat ts hier om hulp vraagt.
dat betekent dat ze er mee bezig is.

ts,je paard moet eerst ontspannen zijn om aanspanning te vragen,op het moment dat er dus paniek komt moet je 2 stappen terug doen.een andere manier is er niet.
hij moet rust in zij hoofd en lijf houden.gevoelige paarden zijn super om mee te werken,dat zul je zelf later gaan ontdekken.

wees heel voorzichtig met je hand,zit en stem.
eerst rust met losse teugel,dan teugels aanemen(licht contact),als hij dat accepteerd kan je verder proberen.
paniek,rennen,schudden betekent 2 stappen terug.

veel belonen met stem,aai of soms iets lekkers.

werken voor jou moet hij als plezierig ervaren,succes!
met gevoelige paarden rijden is rijden met gevoel..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:16

Ik raad je aan een goede instructrie te nemen, die verstand heeft en veel heeft gewerkt met de andalusier.
Ik vermoed dat het komt door je te hard inwerkende hulpen , dat pikt een andalusier niet.
De hulpen horen fijn en rustig te zijn.
Straffen gaat niet helpen.
Je paard geeft een signaal af, zolang je daar niet naar luistert, zal hij dit gedrag blijven geven.
Heb je ook wel eens aan de oorzaak zadel gedacht?
Vooral als dit gedrag ontstaat met buigen, zou het heel goed door een niet goed passend zadel kunnen komen.
Maar ook de inwerking van een te heftige hand, te erge tegenwerkende zit, kan een andalusier al irriteren.
Ik heb al heel wat andalusiers , met de stempel "levensgevaarlijk" , mogen rijden en trainen.
Daarbij had het altijd te maken met de ruiter en die het paard niet begrepen.

Je kan heel veel van dit paard leren, wat rijden betreft, mits je de juiste instructie erbij zoekt en er voor open staat.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:37

casanova schreef:
het is nu wel duidelijk voor haar dat ze het verkeerd aanpakt.ik vind het goed dat ts hier om hulp vraagt.
dat betekent dat ze er mee bezig is.

ts,je paard moet eerst ontspannen zijn om aanspanning te vragen,op het moment dat er dus paniek komt moet je 2 stappen terug doen.een andere manier is er niet.
hij moet rust in zij hoofd en lijf houden.gevoelige paarden zijn super om mee te werken,dat zul je zelf later gaan ontdekken.

wees heel voorzichtig met je hand,zit en stem.
eerst rust met losse teugel,dan teugels aanemen(licht contact),als hij dat accepteerd kan je verder proberen.
paniek,rennen,schudden betekent 2 stappen terug.

veel belonen met stem,aai of soms iets lekkers.

werken voor jou moet hij als plezierig ervaren,succes!
met gevoelige paarden rijden is rijden met gevoel..

Aaah! Mijn redder! Jij verwoord precies wat ik bedoel! En ik ben dus niet de enige die vind dat er al genoeg is gezegt wat ze fout heeft gedaan!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:57

Kelly_Taco schreef:
Ik krijg echt de rillingen over mijn rug als ik lees dat jij je paard een schop geeft of boos toespreekt na een paniekreacties.
Dan moet je boos zijn op jezelf dat jij het paard in de situatie van paniek hebt gebracht.

Zoals bijna iedereen hier al schrijft zijn PRE's/Andalusiers een heel ander slag paarden om op te rijden.

Ze zijn super gevoelig en ze zijn in de verbinding niet zo te rijden als een ander paard.
Ik weet niet waar je woont? Kijk eens of je ergens kan kijken bij iemand die een Spaans paard heeft.

Maar als jij het verschil niet weet, tussen in paniek raken en expres vervelend doen, weet je ook niet wanneer je mag straffen!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:00

LoveUggs schreef:
Kelly_Taco schreef:

Maar als jij het verschil niet weet, tussen in paniek raken en expres vervelend doen, weet je ook niet wanneer je mag straffen!

Ze schrijft zelf dat het paard in paniek is dus dat weet ze wel.
Misschien eerst even alles lezen alvorens het topic hiermee te vervuilen.

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:04

Ik heb medelijden met dit paard ...nynkeee94 heeft met dit paard gewerkt en geeft je goed advies !
Misschien kun je haar vragen om jou les te geven met dit paard ?OF verkoop hem aan iemand die er wel mee om kan gaan zoals Nynkeee94 .
Ik vind trouwens de filmpjes van de spaanse rijstijl wel bijzonder om te zien die man in het laatste filmpje doet alles met 1 hand en ik zie hem heel netjes het paard berijden geen geschop of ruw gedrag,ik vind de spaanse stijl dus wel mooi maar ik erger me gruwelijk aan de afgeknipte staart ,dat is echte mishandeling !(ik zie die merrie voor in me in de wei en allemaal vliegen die er aan de achterkant in willen en het arme dier heeft geen staart enkel een stomp. :(

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:21

@ Kelly_Taco:

TS schrijft eerst:

Citaat:
Ik rijd hem serieuser en daardoor gaat hij in protest. Zodra het moeilijker word ( bijv in de les ) dat hij moet buigen en zijn bit moet aannemen gaat hij als een gek tekeer.

En DAARNA:
Citaat:
Ik vraag niet teveel maar de basis zoals buigen wordt hem al teveel.
We doen verder ook rustig aan. het punt dat die in paniek raakt kan gewoon elk moment zijn
zo loopt die een halfuur goed en daarna gaan we weer gek doen.

En ja, ik heb het topic gelezen! Dus ik vervuil geen enkel topic.
Hier wist TS duidelijk geen raad mee! Want ze schrijft ze alle twee op. :)