dat kan ik mij niet bedenken, ik wil mezelf niet vergelijken met een paard.Klinkt allemaal mooi, en geloof me vind het goed en knap dat mensen dit zo beweren (voel je niet aangevallen hoor! maar betwijfel aan de hoeveelheid mensen die zich hier ook echt aan houden) halve ophouding gewicht op de achterhand, hele ophouding stoppen. als een paard ontspannen is, zal die wat krullen, wat zakken maar helemaal, dat betwijfel ik.
Ik lees vaak dingen over 'de krul komt vanzelf, niks ophoudingen' op bokt. Ik heb het anders geleerd, maar wil niet zeggen dat ik me hier nooit in verdiept heb, imo werkt die manier niet.
Maar ik sta wel open voor jou manieren, om een paard 'ontspannen' te krijgen, ik kan ook nog zat leren.

Air schreef:Maar hoe duidelijk is dat voor je paard? (Ik vergelijk overigens hier nergens een paard met een mens?)
Een halve ophouding is bedoeld om het paard wat meer gewicht naar de achterhand te laten brengen, een hele ophouding is om een overgang terug te maken. Bij beide wil je zo min mogelijk je teugels gebruiken en om het paard meer te verzamelen zal hij toch eerst al in de juiste nageeflijkheid moeten zijn.
Wat er ontbreekt is geduld, maar weinig mensen zien in of snappen dat het juiste ruggebruik, de juiste balan hetgeen wat zo belangrijk is, en niet de kop in de krul. Is het paard in balans dan komt die krul namelijk vanzelf.
oll

ga jou manier van rijden toch ook niet lopen afzeiken!!