Ik stap nooit af tijdens een buitenrit, omdat ik er op gewoon meer te vertellen heb als ernaast. Paard is nogal aan de maat
annebe
Geplaatst: 18-02-11 08:55
Mijn haf heb ik zo geleerd dat las er echte paniek is hij moet stoppen om mij af te laten stappen en ik hem op de grond verder kan begeleiden. Ik sta er liever naast dan ik er op zit, overigens met alle paarden. (Van shet tot de joekel van een kwpn en draver)
Ik stap ook af zodra ik merk dat het paard iets te spannnend vindt en als ik geen uitwijkmogelijkheid heb. Mijn ervaring is dat m'n paarden wel vol vertrouwen achter me aan lopen, het toch als een rustgevend voorbeeld zien dat ik ergens wel gewoon langs loop. Dat vertrouwen kan ik ze vanaf hun rug niet altijd geven. Wel handig om te weten dat je erna weer op kunt stappen.
Dani_
Geplaatst: 18-02-11 11:32
Paarden denken niet in winnen of verliezen. Als een paard bang is, is een paard bang. Punt. Zeker weten dat ik dan zou afstappen om het paard net dat beetje extra vertrouwen te geven door eerst over dat enge bruggetje te gaan bijvoorbeeld. Who cares? Dit hoef je waarschijnlijk maar 1 á 2 keer te doen en daarna kun je gewoon blijven zitten. Ik vind het juist een uiting van respect naar je paard toe en je paard de wetenschap geven dat, wat er ook gebeurt, jij hem wel begeleidt.
Overigens vind ik dat je een paard zo goed mogelijk op alles moet voorbereiden door middel van grondwerk. Ik stap niet op een paard dat zenuwachtig doet buiten of dat er weleens vandoor kan vliegen. Stresssituaties vermijd ik waar dat kan, om het vertrouwen van mijn paard in mij niet te schaden, maar ook voor mijn eigen veiligheid.
Ik stap alleen af als ze écht écht niet verder wil, maar daarvoor probeer ik alles om haar door te krijgen Als we in het bos zijn, dan blijf ik echt zitten. Maar als ik op een verharde weg loop waar ook auto's ed rijden, stap ik af wanneer ze niet verder wilt of durft. Dit omdat het imo een stukje veiligheid voor beide is. Daarbij moeten wij altijd langs een luchtmacht vliegbasis lopen en vooral nu zijn er weer oefenvluchten ed, en er zijn nogal wat geinteresseerde die graag met de auto naar de parkeerplaats rijden om te kijken. En die auto's die aankomen rijden rijden over de 60 km/h
Gelukkig komt dit eigenlijk nooit voor, maar heel af en toe
Als ik voel dat ie een al spanning is en ik ga hem er niet langs krijgen zonder geweld..stap ik af ik weet zeker dat hij er niet vandoor gaat vaak gaat ie achter mij staan of moet ik hem juist leiden om langs dat rare object te gaan.
Bij een polderweg van 3m en er komt een joekel van tractor met iets er achter aan dan stap ik ook af .... liever hij alleen in de sloot dan wij samen.