Slofteugelleed... :(

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:44

Als ik been geef gaat hij harder.....en dan? Dan zal ik hem toch met mijn hand moeten begrenzen....ik krijg hem daar heus wel lager mee ingesteld, want hij moet altijd nageven op een weerstandbiedende hand, maar het roept meer onduidelijkheid op bij je paard, ook omdat je paard dit opdrukken niet doet bij losrijden op een rechte lijn ofzo, maar juist bij een schouderbinnenwaarts o.i.d.

Om het simpel te houden is zo'n slof heel effectief en duidelijk voor je paard....

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:45

Slofteugels horen op de brandstapel. Net zoals gemene bitten, luchtzuigerbanden met pinnen e.d. . Ik snap ook niet dat dat soort dingen nog verkopen in "ruitersport"winkels

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:56

Jetta schreef:
Slofteugels horen op de brandstapel. Net zoals gemene bitten, luchtzuigerbanden met pinnen e.d. . Ik snap ook niet dat dat soort dingen nog verkopen in "ruitersport"winkels

In sommige gevallen ben ik het met je eens. Ik ging laatst bij een pensionstal/manege naar een paard kijken en daar waren mensen aan het LESSEN en die reden uitsluitend op een slof, dus zonder teugels.

Ik kon het dan weer niet laten om daar iets van te zeggen en ik kreeg als antwoord: "daar kunnen ze heus wel tegen" en de instructrice snauwde nog dat ik me niet met haar les moest bemoeien.....Let wel: dit waren beginnerslessen en de lessers in kwestie konden nog niet galopperen...eentje ervan ging het die les voor het eerst proberen, zodat ze met haar hele gewicht aan de slof ging hangen om er niet af te vallen (paard struikelde doordat hij compleet over de kop ging en zijn mondhoeken scheurden uit....kreeg vervolgens een trap na)

Dit zijn dus praktijken waarbij ik liefst meteen de dierenbescherming inschakel...

mdmoiselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:03

Slapen Slapen Alweer zo'n topic... Je knippert twee keer met je ogen en hij zit alweer op 5 pagina's. Scheve mond Als je er mee om kunt gaan is het een goed hulpmiddel

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:06

mdmoiselle schreef:
:Z Slapen Alweer zo'n topic... Je knippert twee keer met je ogen en hij zit alweer op 5 pagina's. Scheve mond Als je er mee om kunt gaan is het een goed hulpmiddel

Ik vind het wel interessant en ik vraag me altijd af of de mensen die er nu zo fel tegen zijn er wellicht later nog eens anders over gaan denken...vroeger was ik namelijk ook fel tegen de slof, omdat ik op de ponyclub alleen het misbruik ervan zag...

Net zoals ik ooit tegen de eventing was

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:07

Jetta schreef:

Jammer! Was er eindelijk een redelijk genuanceerde discussie over het gebruik van slofteugels, gebaseerd op rijtechnische argumenten!
Deze opmerking slaat de discussie dood.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 00:33

marieketencate schreef:
Ik vind het wel interessant en ik vraag me altijd af of de mensen die er nu zo fel tegen zijn er wellicht later nog eens anders over gaan denken...

Ik voel mij een beetje aangesproken, dus reageer ik maar. Als het niet voor mij was, dan knipper je maar met je ogen en lees je de volgende reactie.

In principe ben ik niet fel op de slof tegen, mits hij goed gebruikt wordt. Waar ik wel op tegen ben, is als hij verkeerd gebruikt wordt (duh Knipoog ) en als men naar een slofteugel grijpt als je er imo ook zonder slofteugel uit kunt komen. Imo wordt er te vaak en te snel naar zo'n ding gegrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 02:05

He wat jammer nou, nu is dit topic weer een welles-nietus spelletje geworden. We weten toch allang dat een slof nuttig kan zijn in sommige gevallen en dat een slof bij verkeerd gebruik funest kan zijn; dat is toch allemaal geen nieuws? Oftewel goed paardrijden kun je met en zonder slof en slecht paardrijden ook (variatie op Sjef Janssen over hoog en laag rijden).

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-03 18:08

Wat ik me afvraag, is dat het voor mij persoonlijk veel meer een uitdaging is om een paard met mijn eigen 'rijkunsten' en op een echt vriendelijke manier gehoorzaam kan krijgen, is dat bij jullie ook zo? Ja, er zijn gevallen (heb ik al eens gezegt) waarvan ik zoiets heb van: 'gebruik dan maar (met mate) een hulpteugel'. Geen probleem als die slof dan lekker losjes hangt, maar ja, ik blijf erbij dat ik gewoon niet goed snap waarom je het er in eerste instantie aanknoopt. Er zijn paarden waarvan ik kan zeggen: 'Kijk, dat binnen een jaar en zonder hulpteugels' (bij wijze van spreken). Ja, het heeft me misschien een jaar gekost voordat ik 'klaar' ben, maar het is mij gewoon de moeite waard. Ik heb respect voor mijn paarden en ik verwacht dat ook terug. Als je die respect dan wint op een eerlijke manier, dan vindt ik dat je pas echt goed bezig bent, en dan heb je (denk ik) ook echt een band met een paard(daarmee wil ik niet zeggen dat de slof een verkeerde manier is om respect te krijgen. Als je de slof eraan doet en het dan beter gaat dan dat je geen hulpteugels begruikt en continu dat paard loopt te schoppen en in zijn mond trekt, is dat natuurlijk beter). Maar ik blijf erbij, niet te vaak en te lang, wees blij met positieve resultaten hoe klein dan ook en als je denkt dat het dan even kan, haal die slof er dan af.

Gr. Mij

P.s. Het is wel moeilijk om nou precies onder woorden te brengen wat ik nou bedoel...maar ik hoop dat jullie het een beetje snappen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 19:35

AlmostBlack schreef:
Wat ik me afvraag, is dat het voor mij persoonlijk veel meer een uitdaging is om een paard met mijn eigen 'rijkunsten' en op een echt vriendelijke manier gehoorzaam kan krijgen, is dat bij jullie ook zo?

In mijn geval heeft het gebruik van dé teugel niets te maken met gehoorzaamheid, maar met africhting/dresseren. Het sturen van zo'n paard en duidelijk maken wat je nu precies wilt.

En uiteraard geldt dit niet alleen voor de slof. Bovendien wordt deze pas in het uiterste geval gebruikt. Bv ter ondersteuning als het paard in een moeilijke oefening wat hoger komt, zijn rug spant en je als gevolg hiervan eigenlijk het paard meer zou storen door hem constant door de kaak te krijgen, dan dat je even laat merken dat hij dáár moet lopen met zijn hoofd, om vervolgens weer de teugel te vieren en zo te belonen (zij het met stem of klopje)

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:16

Sjuimpje schreef:
Geef mij toch maar de slof, heb geen zin om weken met een sterrenkijker rond te rijden als ik het sneller kan oplossen.

Iedere keer worden in dit soort topics weer voorbeelden aangehaald (vaak uit eigen ervaring) waarin verteld wordt dat het helemaal fout is gegaan met een combinatie. Dat alles kwam door het rijden met een slof.
De slof kan je inderdaad fout gebruiken, maar schuif de schuld dan niet op de slof af maar kijk naar jezelf.
Ik weet nog wel tig manieren waarmee je een paard zou kunnen vernaggelen en daar heb je helemaal geen slof bij nodig.
Beetje kort door de bocht om slofgebruik te veroordelen omdat je hem zelf niet weet toe te passen.

Helemaal mee eens!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 21:21

Wat een getrut nou weer! In goede handen kan een slof een hele goede uitwerking hebben. Net zoals een bitloos hoofdstel in verkeerde handen een hele slechte uitwerking kan hebben. Als iemand met een slof kan rijden zal ik er nooit een probleem mee hebben. Er zijn mensen die met een gewoon bit en een gewone teugelvoering een paard veel meer in de weg zitten. Daar heb ik persoonlijk meer problemen mee.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 21:29

gijsenkim schreef:
Wat een getrut nou weer! In goede handen kan een slof een hele goede uitwerking hebben. Net zoals een bitloos hoofdstel in verkeerde handen een hele slechte uitwerking kan hebben. Als iemand met een slof kan rijden zal ik er nooit een probleem mee hebben. Er zijn mensen die met een gewoon bit en een gewone teugelvoering een paard veel meer in de weg zitten. Daar heb ik persoonlijk meer problemen mee.

Ik ben het volledig met je eens!

Over bitloos hoofdstel: ik heb hier een tijd mee gereden toen Lorenzo zichzelf een stukje uit zijn mondhoek had gebeten (ja, werkelijk waar ). Ik vond het eerlijk gezegd heel fijn rijden en Lorenzo liep er fijn op. Ik bedoel overigens geen hackamore o.i.d., dit betrof een gewoon hoofdstel met africhtingsneusriem, waar verlengstukken aan gemaakt waren, zodat die kruislingse banden de controle gaven. Een wat zachtere uitvoering van de hackamore zeg maar.
dit hoofdstel had ik na laten maken bij de zadelmaker naar aanleiding van een dergelijk hoofdstel dat bij de manege waar Lorenzo stond, en waar ALLE manegepaarden en pony's mee gereden werden!
Dat vond ik toen zo uniek, de eigenaresse van de manege vond namelijk dat veel manegeruiters geen zachte handen genoeg hadden om met een bit te rijden. slechts de vergevorderde ruiters mochten met een dikke trens rijden.

Op die manier behielden de paarden en ponies toch hun zachte mond en kon er weinig misgaan, een dergelijk hoofdstel moet namelijk wel enorm grof gebruikt worden wil je er schade mee aanrichten.

V.w.b. de slofteugel: ik denk dat ieder (hulp) stuk voor een paard zo zacht en hard kan zijn als de ruiter zelf is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 22:29

Citaat:
V.w.b. de slofteugel: ik denk dat ieder (hulp) stuk voor een paard zo zacht en hard kan zijn als de ruiter zelf is!
Maar dat is het 'm nu net.
Zolas ik blijf zeggen
teveel ruiters die er niet mee om kunnen gaan maar het wel gebruiken.
idem met de hype van een ander bit als je paard niet luisterd.
Waar zijn de gewone lessen, bitten enz naar toe.

Natuurlijk zijn er ruiters die weten hoe het wel moet
En natuurlijk zijn er ruiters die elk paard naar de kl*te geholpen krijgen, maar met een hefboomwerking in slof of bit, gaat dat naar mijn idee nog wat sneller.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 22:45

helemaal mee eens, gebruik hem alleen als je paard er echt geholpen mee kan worden, en niet omdat jouw rijkunsten daar eindigen en hij maar zo naar beneden moet lopen. Dat heeft toch geen nut, jij moet nog altijd op je paard rijden, de slof niet!!! *LOL*

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 23:34

Feit is gewoon dat veel leken zonder geduld of discipline naar een slof grijpen. Het resultaat is vrijwel altijd zichtbaar. Het blijft een trainingsmiddel, maar het moet in goede handen gebruikt worden. Maar... Wie controleert dat? Juist; niemand, daar er geen regeltjes voor gelden.

Daarom vind ik het super dat een topblad als Bit haarfijn en in woord en beeld uitlegt wat er zo kwalijk kan zijn aan een slof. Een aantal jaren terug plaatste men een dergelijk artikel over bandageren. Daarmee kun je koppige prutsers je argumenten tenminste eens onder de neus duwen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 23:59

Topblad Bit Verward Verward

Waar baseer je dat op? Als er 1 blad is waar rotzooi in staat.... "x

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 10:17

Zep schreef:
Topblad Bit Verward Verward

Waar baseer je dat op? Als er 1 blad is waar rotzooi in staat.... "x

Hoezo dat nou weer?

Mijn mening is dat je pas met een slof kan rijden als je paard niet merkt dat ie 'm omheeft tot hij in verzet gaat. Als je buiten erg bang bent kan het je wat minder onzeker maken, maar weet dan wel wat het met de hals en rug gebeurt als je de slof als noodrem gebruikt.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 10:24

Uums schreef:
Feit is gewoon dat veel leken zonder geduld of discipline naar een slof grijpen. Het resultaat is vrijwel altijd zichtbaar. Het blijft een trainingsmiddel, maar het moet in goede handen gebruikt worden. Maar... Wie controleert dat? Juist; niemand, daar er geen regeltjes voor gelden.

Daarom vind ik het super dat een topblad als Bit haarfijn en in woord en beeld uitlegt wat er zo kwalijk kan zijn aan een slof. Een aantal jaren terug plaatste men een dergelijk artikel over bandageren. Daarmee kun je koppige prutsers je argumenten tenminste eens onder de neus duwen!

Ja, maar dat is wat ze juist niet willen. Voor veel ruiters is dat te confronterend en dat moeten ze toegeven dat ze toch niet zo goed bezig waren als ze dachten!!
Jammer hoor, want dat is niet in het balng van de paarden helaas, maar dat komt ook de combinatie en het doel wat ze nastreven niet te goede....er komt vanzelf een tijd dat ook zij het onder ogen zullen moeten gaan zien!!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 10:28

Ik kan me niet voorstellen dat je lekker ontspannen rijdt met al die hulpmiddelen. Ik rijd zonder hulpteugel, zonder zweep, zonder sporen. Gewoon zadel en hoofdstel met dubbelgebroken trens en dat is het. En omdat ik niet constant zwepen hoef over te pakken, op sporen hoef te letten en kijken of mijn paard zijn nek niet bijna breek over zijn hulpteugel rijd ik veel ontspannener.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 10:47

ik rij prima ontspannen hoor. rij met slof maar heb er geen probleem mee en ook geen last van. en mijn paard is er wel beter door gaan lopen en veel ontspannener. gaat zo goed dat de slof er nu meer afgaat en het blijft goed gaan.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 11:01

Ik mag graag Bit lezen, vind het een erg leuk blad.
Maar laten we wel wezen, het is de Penny voor 18 plussers.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 11:07

Sjuimpje schreef:
Ik mag graag Bit lezen, vind het een erg leuk blad.
Maar laten we wel wezen, het is de Penny voor 18 plussers.

Ach het staat ook zo mooi naast de open haard, en er staan ook zulke mooie glossy foto's in. Je hoeft het toch niet te lezen Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:11

Als we dan toch bezig zijn met de mening over BIT (off topic ...)
Het is inderdaad een zeer plezierig te lezen blad, maar

De paardenkrant lees ik voor de actuele (kritische) informatie
IDS gebruik ik als naslagwerk aangezien alles al een week eerder in de Paardenkrant stond
De hoefslag is redelijk overbodig (vroeger officieel orgaan van de NVDR)
Paard en sport is al helemaal overbodig (alleen KNHS organisatienieuws, en dat is zelfs zeer summier)
BIT lees ik toch grondig door. Inderdaad met een glimlach want de onderwerpen zijn inderdaad Penny 18+
Mooi glossy magazine voor de standaard manege / pensionklant met af en toe een redelijk uitgediept medisch artikel. Zelf de zin van de onzin scheiden. Razend knap van de redactie om elke maand een NOG onzinniger test te bedenken!. Zeer leuk geschreven (ga zo door Marjan...) Natuurlijk wel bewaren in de te bestellen opbergmap......

.....en voor BIT nr1 wordt grof geld geboden door mensen die te laat lid zijn geworden...............

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:13

Idee voor BIT:

De grote slofteugel-test, waarin 8 verschillende slofteugels worden getest door een aantal vrijwilligers van BOKT.