LDR-DR-VWNW--> foto's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 14:34

Op de eerste foto van Anoukie zie je een knikje in de hals en dat is jammer. Verder is dat beeld niet verkeerd hoor, een typisch voorbeeld van laag-rond-diep, dus niet voorwaarts-neerwaarts. De foto die Runningkawa het mooist vind, vind ik een mooi voorbeeld van voorwaarts neerwaarts!

De foto die Jacksel plaatst: achterbeengebruik blijft sterk achter, waardoor het paard voorover duikt, maar je schrijft al dat dat nog een moeilijk punt is van dit paard. Komt vast wel goed.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 17:05

En wat is volgens jullie dan beter, vwnw of LDR?En kun je dat ook beargumenteren?

Hier een foto van mij met leroy, wat vinden jullie; is dit LDR? Ik zelf vind het niet echt een schoolvoorbeeld maar opzich wel richting LDR toch?
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 18:05

Bij de eerste foto van anoukie zou hij meer lengte in de hals mogen hebben. Maar hij loopt heel bergop, en toch rond ingesteld. Voor de TRAINING vind ik dat een goede uitgangspositie, mits je daar op ieder moment weer uit kan.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 11:11

Ik heb op deze comp nauwelijks foto's van mij met Ozep

Hier eentje die wel een beetje laat zien hoe ik het graag heb; hij lat als het ware zijn hals vanuit de schoft 'vallen'.
Afbeelding

Nog 2 galop foto's; een wat diepere en verderop in een training wat hoger ingesteld:
Afbeelding

Afbeelding

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 11:17

sjee sjuim, jij kan echt niet zonder sets he? Haha!

als je nou een uurtje rijdt. en je moet je foto's in volgorde plaatsen...

plaats je je laatste foto dan ook laatst? ik denk het wel he? of heb je dan nog momenten dat je hem zoals de eerste foto ofzo instelt?

en wie plaatst een foto van hoe het eruit ziet nadat ie opgestapt is?

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 14:23

Anoukie schreef:

http://www.clubs.nl/ClubsData/121097/in ... .jpg[/img]

Het achterbeengebruik ziet er hier goed uit, al is dat van een foto nooit heel goed te zien. Ik vind alleen wel dat hij nogal een knik heeft. Imo is dat op de foto's van Sjuimpje beter, maar wat ik daar heel jammer vind, zijn de erg losse 'geen contact' teugels.

Afbeelding

Imo geen goede vwnw, de binnenteugel hangt helemaal los en het paard loopt wat op de kop. Ik rijd mijn paard ook naar de buitenhand toe, maar zorg ervoor dat er altijd contact is op beide teugels.

Afbeelding

Deze vind ik dan al meer richting vwnw komen, maar ook hier vind ik de binnenteugel te los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 15:31

Piaffe schreef:

Het achterbeengebruik ziet er hier goed uit, al is dat van een foto nooit heel goed te zien. Ik vind alleen wel dat hij nogal een knik heeft. Imo is dat op de foto's van Sjuimpje beter, maar wat ik daar heel jammer vind, zijn de erg losse 'geen contact' teugels.

Grappig dat je daar over valt. Ik vond juist deze foto zo mooi omdat je hier een verbinding ziet aan een heel mooi licht doorhangende teugel. Dat is imo iets om na te streven. "zwaarder" contact heb je helemaal niet nodig. Er is hier wel degelijk sprake van verbinding namelijk.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 16:22

gelukkig is paardrijden dubbelzinnig? Haha!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 17:27

Ik vind de teugel op de laatste foto van Sjuimpje behoorlijk doorhangen en niet licht. Tuurlijk streef je naar een zo'n licht mogelijke verbinding, maar geen verbinding is niet de basis voor simpele oefeningen als wijken ed, laat staan Z oefeningen als appuyementen ed. Daarbij heb je altijd contact nodig met de mond. Aanleuning verkrijg je door met de zit en kuiten naar de hand toe te drijven. Imo is hier geen sprake van aanleuning.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:34

Ik zelf vind dat een hele mooie foto omdat daar net gecontroleerd wordt of het paard voldoende los van de hand is.
Deze foto komt uit een serie van 3, dit zijn de 2 die ervoor zijn gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:42

Zep"]
[quote="Piaffe schreef:
Imo is dat op de foto's van Sjuimpje beter, maar wat ik daar heel jammer vind, zijn de erg losse 'geen contact' teugels.

Grappig dat je daar over valt. Ik vond juist deze foto zo mooi omdat je hier een verbinding ziet aan een heel mooi licht doorhangende teugel. Dat is imo iets om na te streven. "zwaarder" contact heb je helemaal niet nodig. Er is hier wel degelijk sprake van verbinding namelijk.
[/quote]
als ik eerlijk bent komt het bij mij ook over als zijnde geen verbinding. verder loopt hij er prima bij, maar imo is dat contact gewoon nodig.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:43

Imo is juist die ietsjes doorhangende teugel een teken dat het paard zichzelf draagt, wat op zich in mijn ogen geen ongewenst iets is.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 17:44

Controleren of een paard los van de hand is kan imo ook met contact, met een Stang en Trens die RECHT in de mond hangt. Als een paard niet los van de hand is, moet je dat ook kunnen voelen in de teugel/ hand. Naar mijn idee niet een nuttige actie.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 17:49

Quote van Johann Hinneman (overgenomen uit Basisboek dressuur geschreven door Tineke Bartels, pagina 115)

Aanleuning is een drievoudige aansluiting tussen ruiter en paard: dus aan kuit, aan de zit en aan de teugel.

Tineke Bartels schrijft zelf op die pagina.

Het paard moet ten gevolge van de drijvende hulp van de ruiter met vertrouwen het contact met de hand van de ruiter 'opzoeken'

Ik ben heel benieuwd hoe de foto na deze foto eruitz iet.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:52

Ik heb geen boeken,
maar ken wel de quote die in de trant was van:
Aanleuning kan volstaan met gewicht van de teugel
(Of iets wat er in de verste verte op lijkt Haha!)

edit:
Foto's van vlak erna zijn er niet,
want hij maakt ze in een setje van drie en heeft dan zo'n 10 seconden nodig om op te slaan.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 19:14

Sjuimpje schreef:
Ik heb geen boeken,
maar ken wel de quote die in de trant was van:
Aanleuning kan volstaan met gewicht van de teugel
(Of iets wat er in de verste verte op lijkt Haha!)

Ik ben heel benieuwd wie zoiets heeft gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:19

ik ben het in zekere zin wel met sjuim eens

Je voelt het zelf ook.
Mij lukt het met Kawa alleen in galop hoor Lachen
Maar eerst rij je hem tegen je hand, je voelt dat hij er achter goed onder komt.
Dan krijg je hem nog meer verzameld, komt nog meer berg op en je voelt idd de grootse druk (en dat is bij mij en kawa niet veel) uit je hand verdwijnen, maar toch blijft hij er achter bij, en zo geweldig los in de rug.
Je merrkt dat je op dat moment ook alles kunt rijden
Appuyementen, veruimen , verzamelen, wissels en alles met die geweldige aktieve achterhand allemaal op je zit.
heerlijk!!!!!!!!
Dan voel je wat je naar mijn idee hoort te voelen en waar je naar toe moet trainen

maar zoiets moet je dus naar mijn idee niet in het B en l vragen, dan heb je die verzameling nog niet en dan is het dus nep.
Dus vandaar zeg ik hierboven gedeeltelijk, want zoiets kan verwarrend zijn .

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:21

Klimke

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 19:31

Dan zou ik die Quote wel eens zwart op wit willen zien. Ik ben het iig niet mee eens. Of hij moet het zo bedoelt hebben dat aanspanning = aanleuning. Dat hij met aanleuning iets anders bedoelt dan ons.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 20:04

Volgens mij heeft Sjef deze quote ook weleens gebruikt. Van mezelf weet ik dat ik het fijnst rijd met een hele lichte aanleuning (bijna alleen het gewicht van de teugel inderdaad) zodat je paard zijn hoofd helemaal zelf draagt, zonder van de achterhand af te komen. daarbij moet hij ook nog eens super aan je been zijn....

Kan ik echt nog niet de hele training volhouden en dat hoeft ook nog niet maar het is wel een streven. Ik neem aan dat wanneer Sjuimpje in de proef hem meer opgericht heeft lopen er vanzelf ietsje meer druk op de teugel komt waardoor deze niet meer continue slap hangt.

In de uitgestrekte draf bijvoorbeeld heb ik duidelijk meer druk dan in de verzamelde galop of draf...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 20:07

Ik heb het nog nooit langer dan 10 seconden vol gehouden volgens mij Haha!
Dan moet ik toch weer ingrijpen met beenhulp o.i.d. en vooral wanneer ik er achter wat in stop krijg ik dat voor nog vaak zat terug.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 20:11

Is ook wel weer een veilig gevoel dat je paard van voor wat meer aantrekt bij een beenhulp, want ik haat het als paarden zo los blijven en achter het been lopen, dan ben je dus even niet goed bezig, al lijkt het nog zo los. Je krijgt em dan ook niet meer "uit" die zogenaamde nageeflijkheid....

Dan heb ik dus liever een paard dat wat teveel druk pakt dan een die achter de teugel kruipt...geeft namelijk zo'n hulpeloos gevoel in de proef Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 20:14

Wat op de foto van Sjuimpje gedaan word is gewoon even kontroleren of hij er vanaf blijft. Lijkt mij fantastisch maar goed...........in het boekje staat het anders, dat je altijd aanleuning moet hebben, maar inmiddels zijn we er al achter dat andere systemen ook werken. Het lijkt mij ook het beste dat veel mensen blijven geloven dat die aanleuning nodig is. Het nivo dat je werkelijk kan voelen dat hij en aan het been blijft, los door het lijf en je kan je hand een keer wegsteken is vrij hoog en voor de meesten niet na te rijden. Dus dont try this at home!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 20:21

Pipo schreef:
Het nivo dat je werkelijk kan voelen dat hij en aan het been blijft, los door het lijf en je kan je hand een keer wegsteken is vrij hoog en voor de meesten niet na te rijden. Dus dont try this at home!

Dus je wilt zeggen dat dit paard zo ontzettend fantastisch is en de amazone zo vreselijk goed kan rijden, dat ze eigenlijk op het EK in Hickstead hadden moeten starten? Get real!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 20:27

Piaffe"]
[quote="Pipo schreef:
Het nivo dat je werkelijk kan voelen dat hij en aan het been blijft, los door het lijf en je kan je hand een keer wegsteken is vrij hoog en voor de meesten niet na te rijden. Dus dont try this at home!

Dus je wilt zeggen dat dit paard zo ontzettend fantastisch is en de amazone zo vreselijk goed kan rijden, dat ze eigenlijk op het EK in Hickstead hadden moeten starten? Get real!
[/quote]

Ik geloof niet dat dat hier nu beweerd wordt Scheve mond