wat te doen bij steigerend paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qazplm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:16

Als er niet iets medisch fout is, en het paard echt alleen maar aan het klieren is en het gewoon te gevaarlijk wordt, zou ik acuut afstappen en zeggen: toedeloe, ik zoek wel een ander paard. Hoewel ik niet het idee heb dat paarden vanaf hun geboorte al 'gevaarlijk' kunnen zijn. Dan is er in het verleden toch echt iets vervelends gebeurt.
En dat met die zweep tussen de oren; ik weet niet of dat wel werkt. Ik heb ook verhalen gehoord dat een paard zich daarna achterover liet vallen met ruiter eronder.
Ik heb ook wel een keer gehad dat ik op een paard reed die ging steigeren, maar daar was medisch iets mis mee (waar die stal pas later achter kwam).

ThinkAgain

Re: wat te doen bij steigerend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:18

ik twijfel of paarden echt steigeren om zomaar te klieren. Bij hengsten of ruinen zullen die misschien eens tegen je op steigeren, stoer doen. Maar volgens mij is het paard waar de ts op rijdt, een merrie, en die zullen van nature al minder snel steigeren. Dan moet je toch echt naar de oorzaak gaan zoeken, voordat je met zware middelen komt. Gebeurt het steigeren nog op een specifiek moment, bijvoorbeeld bij het aandraven of aangalopperen, of als je been wisselt oid?

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:23

ja, ik ben het met peacehorses eens ga zoeken naar de bron van het probleem in plaats van je paard maar meteen tussen de oren te meppen of weet ik het allemaal... Zoals heel veel hier zeggen....

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:24

MiSzNiTa schreef:
[RT-P] steigeren

Bekijk dit topic eens , mijn paard steigerde ook behoorlijk eerst werd er tegen mij gezegd laat je paard nakijken nou dat heb ik gedaan door de veearts ostheopaat, tandarts, zadelmaker en mijn paard bleek gewoon gezond, ze gaat in de staak als het haar te moeilijk wordt.
Ik wist ook niet wat is moest ik ging altijd maar mee naarvoren en de hals vast pakken zodat ik niet viel, en kreeg ook steeds opmerkingen van sla haar tussen de oren of trap na voren nou als ik been gaf ging ze alleen maar hoger, nu heb ik iemand gevonden die mij heeft geholpen ik moet haar uitbalans halen als ze dreigt en dan been geven want een paard uit balans kan niks ik laat haar op een hele kleine volte lopen trek echt haar hoofd richting kont en ze kan nu niet meer steigeren en als ze dreigt wat ze nu bijna niet meer doen pas ik dit een keer toe en het is klaar.
mischien heb je hier wat aan.

En kunnen die veearts, ostheopaat, tandarts en zadelmaker ook bekijken wat er in het hoofd van het paard omgaat?
Ik bedoel dit niet alleen voor jou, maar in het algemeen.
Waarom wordt er na alle controles van bovengenoemd, direct gedacht dat het dan maar is om te kwellen?

Heb het topic in grote lijnen door gelezen, en ik kan me wel vinden in de reacties van piezze.
Mijn ervaring is ook dat de harde hand vaak minder goed uitpakt dan naar een goede oplossing zoeken.
Natuurlijk zijn er paarden die zich er wat van aantrekken, maar moet je blij zijn met jezelf als je paard denkt dat hij zn hoofd gestoten heeft en bloed over het hoofd heeft lopen?

Het steigeren wil je natuurlijk tegen gaan omdat het hartstikke gevaarlijk is.
Maar het zal mij niet lekker zitten als dat ten koste gaat van wat anders.

Nivo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:26

Ik heb laatst zelfs gehoord dat paarden met ieder oog afhankelijk kijkt en wanneer het dan met het andere oog gezien wordt weer als 'nieuw' ervaren kan worden...

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:29

Nivo schreef:
Ik heb laatst zelfs gehoord dat paarden met ieder oog afhankelijk kijkt en wanneer het dan met het andere oog gezien wordt weer als 'nieuw' ervaren kan worden...

De overdracht van een paard tussen het linker en rechter oog is 20 % ongeveer dacht ik.
Dus iets wat links makkelijk is, kan rechts heel moeilijk zijn.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:33

Ik heb niet echt het idee dat ze het eng vind of zo,
Gewoon meer klieren denk ik,
Maar met martingaal helpt wel, dan kan ze haar hoofd niet in de lucht gooiuen zodat ik niks geehn controle heb,

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:45

Ik las net deze post van je:

Ik lees mee, heb hetzelfde probleem,
Als ik op buitenrit ben en ze wil ergens niet langs, gaat ze steigeren, ze is dan echt niet meer vooruit te krijgen, en als je aandrijft loopt ze achteruit om nog eens te steigeren,
Ik weet zeker dat het gewoon protest is op dat moment omdat ze het alleen doet als er iets is waar ze bang voor zou kunnen zijn,
Als we eenmaal in het bos zijn is er niks meer aan de hand,
terugweg ook geen probleeem.

Is het alleen op de heenweg? dat ze stijgert?
Je zegt namelijk dat wanneer je eenmaal in het bos bent, er niks meer aan de hand is.

Zoals hier boven genoemd, is de overdracht in de hersenen tussen het linker en rechter oog niet veel.
Heeft het paard er problemen mee dat als hij rechtsom niet wil, hij linksom wel wil?
Het is de kunst om voor je paard de leider te zijn.
Zowel wanneer je er naast staat, als wanneer je erop zit.

Wanneer je paard omhoog komt uit angst, moet je dat zien op te lossen zonder hem meer angst in te boezemen. Doe je dat niet, dan gaat het vaak alleen maar van kwaad naar erger.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:51

Ja terugweg is geen probleem eigenlijk, en als we in het bos zijn is ze gelijk gemotiveerder dan wil ze lopen zegmaar,
Als ze steigerd laat ik haar wachten en kijken, maar waneer ik dan beetje aandrijf komt ze alleen maar omhoog :S

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:56

Je moet haar eigenlijk voor zijn. Op het moment dat je voelt en weet dat ze in de staak wil gaan gelijk aandraven. Ook gelijk een tik erbij en hop, er voorbij draven. Ze zit je gewoon voor de gek te houden vrees ik.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:57

Eerst omtrekken en dan flink op z'n flikker geven, als het niet medisch is ;)

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:59

Zijn er meerdere ruiterpaden waarmee je in het bos kunt komen? of lopen ze rond?

Had zelf eens een paard dat niet rechtsom langs een bepaalde paal heen wou lopen, bij aandrijven kwam ze dan ook omhoog.
Heb toen eerst geprobeerd haar met de neus naar de paal te zetten en haar linkerschouder vrij te laten zodat ze er schuin langs kon en de paal in de gaten kon houden. Dit heeft vaak geholpen.
Ook heb ik wel eens een ander pad genomen en haar er vanaf de andere kant langs laten gaan, zodra je er langs bent geweest weer omdraaien en het nog een keer proberen. Wil het niet? weer een ander pad nemen.
Zo is het bij mij over gegaan.

Bij wat voor dingen is ze vooral bang? je zou daar aan kunnen werken door middel van schriktraining.
Angstig zijn heeft namelijk niets te maken met niet willen lopen.

Bij angst gaan zitten drijven en tikken heeft gewoon geen zin.
Angst los je niet op met nog meer angst.

Wat ik er trouwens bij vergeet te zeggen is dat wanneer je een goede leider bent voor je paard je hem er met weinig moeite langs zult krijgen.
Als mijn paard ergens bang voor is gooi ik mijn teugels los en hoef ik alleen maar te zeggen 'toe maar'.
Dan gaat ze er rustig langs.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:06

Rivaldo schreef:
Eerst omtrekken en dan flink op z'n flikker geven, als het niet medisch is ;)

Waar ik wel heel benieuwd om ben,
Trek jij elk paard omver dat omhoog komt?

Of bedoel je, trek hem om als hij te ver omhoog komt?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:09

Ik denk ook dat ze me zit voor d egek zit te houden,
ze is 'bang' voor de twee bruggen en een bepaalde weg zit ze idioot te doen ,
Onder de snelweg loopt ze zo door,
en langs een bouwterrein is ook niet eng,

Er langs draven hefet geen zin dan maakt ze een noodstop, en draait direct om.
Ik kan wel een andere route langs maar dat is heel erg om,
dan moet ik alsnog eerst over de fietsbrug heen en daar ga ik liever nog niet langs, als ik dan namelijk midden op die brug een probleem heb zou ik niet weten waar ik heen moet, en al het verkeer dat eronder rijdt, en vooral veel fietsers en scooters...

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:15

kim345 schreef:
Ik denk ook dat ze me zit voor d egek zit te houden,
ze is 'bang' voor de twee bruggen en een bepaalde weg zit ze idioot te doen ,
Onder de snelweg loopt ze zo door,
en langs een bouwterrein is ook niet eng,

Er langs draven hefet geen zin dan maakt ze een noodstop, en draait direct om.
Ik kan wel een andere route langs maar dat is heel erg om,
dan moet ik alsnog eerst over de fietsbrug heen en daar ga ik liever nog niet langs, als ik dan namelijk midden op die brug een probleem heb zou ik niet weten waar ik heen moet, en al het verkeer dat eronder rijdt, en vooral veel fietsers en scooters...

Ik denk niet dat ze je voor de gek houd als ze elke keer problemen heeft bij die 2 bruggen en die bepaalde weg. Als je haar er de vorige Langs heen hebt geslagen of veel met je been hebt getrapt, zal ze die plek herinneren als: de vorige keer dat ik daar langs moest was het een heel gevecht, daar zal het vast niet beter van worden?

Is er niet iemand die voor een keer met je mee kan over de fiets brug heen? zodat je de enge brug/weg een keer van de andere kant kunt benaderen?
Gelijk heb je, alleen zou ik het niet proberen.
En al is het een omweg, paardrijden is ook geduld hebben.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:18

amziss schreef:
Klap tussen de oren hoe vaak heb ik dat woord wel niet gehoord! Ik vind dit geen normale manier van paardrijden, of het paard nu steigert of niet. Een klap tussen de oren is echt taboe. Ik zou NOOIT een paard met een zweep ( die gemaakt is als hulp of correctie) op zijn gevoelige hoofd slaan. Ik denk dat iedereen vergeten is waar het er met paardrijden over gaat, en ja er zit zeker wat achter dat steiger gedoe, zoek dat maar uit. Het probleem ligt toch echt ergens.

Een zweep moet je ook echt niet doen.
Gewoon je hand en niet je paard zijn hersenen in slaan zodat hij niet meer weet hoe het moet, gewoon zodat hij schrikt.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:22

Het gaat wel al steeds beter ik heb ook wle eens 20 min ergens gestaan tot ze er langs wilde,
Maar ik ga niet afstappen, want dat gaat ze net zo goed onthouden denk ik...
Ehn heb ook wel eens iets gehoord van een spons?

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:23

D_Desteny schreef:
amziss schreef:
Ik denk dat iedereen vergeten is waar het er met paardrijden over gaat, en ja er zit zeker wat achter dat steiger gedoe, zoek dat maar uit. Het probleem ligt toch echt ergens.

Een zweep moet je ook echt niet doen.
Gewoon je hand en niet je paard zijn hersenen in slaan zodat hij niet meer weet hoe het moet, gewoon zodat hij schrikt.

Ben het helemaal met amziss eens.
Ben blij dat je niet op mijn paard rijdt desteny..
Je zou een paard nooit en te nimmer op zijn hoofd moeten slaan.
Heeft geen enkele toegevoegde waarde.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:24

kim345 schreef:
Het gaat wel al steeds beter ik heb ook wle eens 20 min ergens gestaan tot ze er langs wilde,

Ik zal me gewoon eens gaan verdiepen in de lichaamstaal van paarden.
Ik denk dat je problemen zo zijn opgelost..

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:31

Mirrrriii schreef:
Ben het helemaal met amziss eens.
Ben blij dat je niet op mijn paard rijdt desteny..
Je zou een paard nooit en te nimmer op zijn hoofd moeten slaan.
Heeft geen enkele toegevoegde waarde.

Ohh ja wel hoor.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:34

Mirrrriii schreef:
kim345 schreef:

Ik zal me gewoon eens gaan verdiepen in de lichaamstaal van paarden.
Ik denk dat je problemen zo zijn opgelost..

Wat zou ik aan haar lichaamstaal moeten zien dan?

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:38

Ik denk persoonlijk ook dat het geen toegevoegde waarde heeft. Paarden steigeren niet zomaar, dus een mep op z'n hoofd geven zou ik mee uitkijken. Als jij ergens last van hebt of ergens bang voor bent en je krijgt dat een mep op je hoofd, zul je daar de volgende echt niet denken van 'oh de vorige keer kreeg ik een mep, dus nu moet ik het niet eng meer vinden'. En dat is dus ongeacht of je met een hand of met een zweep of met een fles slaat. Natuurlijk zijn mensen en paarden niet geheel te vergelijken, maar zoals je bij een mens praat over hetgeen wat eng is en uitlegt waarom die persoon er niet bang voor hoeft te zijn, zo kun je dat ook bij een paard aanpakken. Laat hem maar zien dat het niet iets is om bang voor te zijn, ook al duurt het maanden voordat je een pas verder komt, dan meteen uitgebreid belonen voor die pas en het wordt vanzelf een minder groot gevecht

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:39

Dan kun je zien waarom ze op dat moment niet verder wil.

Aan jouw verhaal te lezen denk ik dat het angst is, terwijl het ook hartstikke goed iets anders kan zijn. Alleen kan ik dat vanaf hier niet zien.
Jij kunt dat wel zien als je weet waar je op letten moet.
Dan is de oplossing ook makkelijker en hoef je je ook niet eerst te verleiden tot zwepen/sponsen/eieren en andere gekke dingen.

Wat ik voor mezelf ook altijd belangrijk vind ik om te weten wat ze doet wanneer er iemand anders op zit.
Het probleem kan ook bij jezelf liggen.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:41

peacehorses schreef:
Ik denk persoonlijk ook dat het geen toegevoegde waarde heeft. Paarden steigeren niet zomaar, dus een mep op z'n hoofd geven zou ik mee uitkijken. Als jij ergens last van hebt of ergens bang voor bent en je krijgt dat een mep op je hoofd, zul je daar de volgende echt niet denken van 'oh de vorige keer kreeg ik een mep, dus nu moet ik het niet eng meer vinden'. En dat is dus ongeacht of je met een hand of met een zweep of met een fles slaat. Natuurlijk zijn mensen en paarden niet geheel te vergelijken, maar zoals je bij een mens praat over hetgeen wat eng is en uitlegt waarom die persoon er niet bang voor hoeft te zijn, zo kun je dat ook bij een paard aanpakken. Laat hem maar zien dat het niet iets is om bang voor te zijn, ook al duurt het maanden voordat je een pas verder komt, dan meteen uitgebreid belonen voor die pas en het wordt vanzelf een minder groot gevecht

Ik ben het met je eens.
Mensen moeten eens ten rade gaan bij zichzelf alvorens ze zich gaan uitleven op paarden.
Het probleem is vaak dat wij zelf niet snappen wat er voor valt, en de paarden worden daar vaak de dupe van.
Agressie is onkunde is mij altijd geleerd.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:46

Ook geprobeerd, bij gewone dingen stopte ze toen,
en dan gaat ze ook stilstaan..
Echter kwam ze toen niet omhoog,