ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:23

Ja, maar het is natuurlijk geen garantie voor de toekomst. Juntos vond het heel spannend toen ik ging hangen en stond eerst te wiebelen omdat hij naar mijn idee even kwijt was hij hij moest gaan stappen. En toen nam hij een grote sprong naar voor. Mijn vriend hielp me toen mee en vond dat ik gewoon op moest stappen, de bokken maar even uit moest zitten en dan was het goed. Dit leek mij niet zo'n goed idee en toen heeft de dochter van een vriendin en haar vader geholpen. Zij beleerden thuis wel vaker pony's. Toen het stuur er een beetje op zat ben ik er weer opgestapt. Juntos is ook heel betrouwbaar onder het zadel. Maar het is dan ook een halfbroer van Pedro.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:24

Dendrofleur: Wat fijn dat hij het zo goed oppakt :D

Fury: Allereerst gefeliciteerd!!! En ook heel prettig dat je verzorgster het nu gaat overnemen, is wel een wijs besluit denk ik :j

Ik heb gisteren voor het eerst op Fax gereden, dat is onze dekhengst. Hij had een half jaar stilgestaan en ik had er nog nooit opgezeten. In totaal is hij nu ongeveer 30 keer onder het zadel geweest, maar hij was zó braaf.... Ik moest mezelf wel over een berg heenzetten om er op te klimmen, maar het was het helemaal waard :D

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 19:33

@ Bromfiets :Dank je :d Ja ik ben er wel gewoon bij hoor, ook om Fury en haar te steunen. Alleen erop doe ik maar niet haha... Wat goed dat je het toch hebt gedaan!! Lijkt mij inderdaad ook erg spannend. Heb je gewoon lekker gereden?

@ DendroFleur : Goed dat je dat dan toch besloten hebt, en dat het daarna weer goed ging.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:37

Dendrofleur: Goede beslissing :)

Fury: Ja, heb eerst wat grondwerk gedaan en ben er daarna opgestapt :D Wel alleen gestapt omdat de bak toch nog wat glad was, maar vrijdag wil ik er weer op en dan ook gaan draven. Ben helemaal :):)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:38

Bonzwa: Dankjewel! Ach, zovaak longeer ik opzich niet. Hooguit 1x in de 2 weken aan de longe, verder is het vooral losgooien in de bak en dan los longeren op stemhulpen door de bak. Zo hoeft hij niet al te belastend te buigen, kan hij lekker zijn ei kwijt, krijgt beweging en kan beter galloperen!

Paardenfan21 : Dankjewel! :o

AAASCHAA: Erg gave merrie zeg! Ik zie zelf dat ze nog erg gespannen is... Wat ik zat te denken (die van mij heeft een onderhals en loopt ook vaak met zn hoofd in de lucht) is het commando laag (stofzuigen op de grond) te leren. Eerst op de grond aanleren, daarna aan de longe en daarna onder het zadel.

Johanna84: Ziet er inderdaad uit als een pittige tante! Veel problemen gehad met beleren? Die van mij is ook erg gevoelig, maar wel werkwillig!

Dendrofleur: Erg goed stappenplan! Ben benieuwd hoe hij het oppakt! Maak je wel foto;s?

Fury08: Gefeliciteeerd! Is inderdaad een hele andere wending! Fijn dat je verzorgster het kan oppakken! Zo ben je er toch nog een beetje bij!

Bromfiets: Aah wta goed zeg! :):) Haha ik ken het gevoel, moet mezelf ook altijd dwingen...

Zo, vandaag even bij ponybeer wezen kijken. Niks bijzonders verder gedaan! Kan eerlijk gezegd niet wachten tot we hem gaan beleren zeg! Ben zo benieuwd hoe hij het oppakt, hoe hij onder het zadel is enzo!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:39

Dat is leuk om daar over te fantaseren he juangi :D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:43

Haha zeker! Vooral hoe het zal gaan met inrijden, ik zag mezelf al serieus een buitenrit maken, betrapte mezelf er ook nog op dat ik al routes aan het uitstippelen was... :')

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 19:58

Hahaha Juangi, erg he toen ik Fury net gekocht had 5.5 maanden was ik al bezig :D En nu is het al bijna zo ver... Pffff echt spannend allemaal, kan er ook echt buikpijn van krijgen hoor als ik bij alles na ga denken. Er gaat zoveel veranderen voor hem.
Wanneer ga jij beginnen met inrijden/beleren?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:07

Haha dan heb je wel heel lang moeten wachten en dromen zeg! In week 23 (juni, dacht ik)gaan we beginnen! Het doel is om dan rustig tot de winter door te rijden en dan een stop te houden. Dit omdat het beter is voor zijn geest en lichaam en omdat ik het risico met een jonge pony die de hele dag op stal staat niet wil nemen om in een bevroren bak te rijden. En wanneer begin jij?

Ben soms al bezig met hangen (zonder zadel) als hij op stal staat of vast staat. Dan staat hij te eten en hang ik over hem heen (ik sta nog wel op de grond) en kriebel hem aan alle kanten. Heb er tot nu toe 1x opgezeten, wat hij toen best eng vond, maar eerst gewacht tot hij ontspande, flink beloont en er af gegaan. En natuurlijk op krukjes staan en boven hem staan te zwaaien zodat hij daar ook aan went.

Ook doe ik soms dubbele lijnen met hem (aan het halster) om de stuurknoppen erop te zetten.

Wat voor zadels hebben jullie (in gedachten)? Zijn jullie nu al bezig met voorbereidend werk?

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:09

wat leuk dit topic, ik heb nog niet alles gelezen maar dat zal ik zeker even doen!
Ik heb in december mijn eerste eigen paardje gekocht en zal deze van de zomer ingaan rijden.
Sinds kort ben ik met longeren begonnen, het begin ging perfect maar sinds vorige week donderdag kreeg mevrouw kuren. Zondag hefet m'n instructrice even geholpen en gister ging alles al stukken beter!

ik zal even een leuke foto van mijn draakje opzoeken

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 20:34

30 april komt hij dan eindelijk naar Utrecht *\o/* dus dan wordt er begonnen, door mijn zwangerschap kan ik het dan helaas niet zelf doen, maar zal er wel gewoon iedere dag zijn (hij wordt natuurlijk niet iedere dag beleerd :D)
Het is mijn plan om Fury de Lente begin zomer redelijk door te rijden (door instructeur en verzorgster) en rond het midden/einde van de zomer een vakantie in te plannen, dan kan die even genieten van dag en nacht land nog, en als de paarden dan weer naar binnen gaan (zit ik tegen het einde van mijn zwangerschap aan) dat zijn verzorgster dan weer gaat rijden, ook zal ik als mijn zwangerschap het nog toe laat (je weet nooit hoe het gaat lopen) zo vaak mogelijk op stal zijn, om haar te helpen etc, wij hebben het geluk dat we ook een binnenbak hebben, we hebben dus nooit last van een bevroren bak ja alleen paddock's

Ohw voor je het weet is het 23 juni. Spannend hoor.

Ik zal eens kijken wat voor een zadel ik heb liggen, ik laat er een zadelmaker bij komen en die even kijken hoe die ligt en waar nodig aanpassen. Heb wel een super gaaf hoofdstel voor Fury, ik zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen daarvan

*edit* Hier is de foto dan > Ik heb hem alleen wel in het zwart :D

Afbeelding

Welkom Kimmekuh : Ben benieuwd naar je foto :D Gelukkig ging het gister al beter.

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:18

Afbeelding
Afbeelding

dit is mijn mooie merrietje, in mei wordt ze 3.
ja ze was behoorlijk aan het draken tot steigeren toe :\ stout peerd
valt me wel op dat die van jullie al veel meer kunnen! Ik loop sinds vorige maand 1x in de week over een dijkje naar de overkant waar eigenlijk het pension is (zij staat bij een grote wei met aantal stallen) en dan loopt ze echt met dr staart erop en neusgaten wijdt open en showdrafje alles is nog spannend. Gelukkig is ze niet bang uit gevallen (ze valt het liever aan :+ ) doen die van jullie dat ook (nog) ?

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:29

Fury08: Prachtig hoofdstel! Ik heb maandag op Equitana ook een hoofdstel voor mijn kleine meis: een donkerbruin met lak en het was een koopje! Maar toen ik dit hoofdstel weer zag staan in het Bit dacht ik: he verdorie, dat wilde ik eigenlijk hebben.... }:0
Niet dat ik niet meer blij ben met wat ik gekocht heb, maar dit vind ik toch wat mooier (maar de prijs zal ook wel een groot verschil zijn).

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:32

Aah lekker Fury! Klinkt erg goed zeg! Heb ook zitten denken aan binnenbak, maar hebben er hier 2 in de buurt. Bij de een gaan de paarden in té grote groepen naar buiten, waardoor er al ongelukken zijn geweest. Deze is ook te ver. En bij de ander gaan de paarden helemaal niet naar buiten en is het vooral sportpaard... Kom ik daar aan met mijn Portugeze C-pony... :+

Erg gaaf hoofdstel zeg! Die stata nog steedsop mn verlanglijstje! Alleen zo duur!

Kimmekuh: Erg leuk paard zeg! Heel aansprekend! Nee, eigenlijk niet... maar heb het met die van mij wel getroffen. Hij komt namelijk uit het wild en is in Portugal nog helemaal opgevoed en tam gemaakt voordat hij op transport ging. Met als gevolg, een heerlijk braaf, opgevoed, fijn, gevoelig paard. Kent alles, verkeer, voetjes, hoefsmid etc. Ben wel blij met mijn keuze, om nou zelf een paard hélemaal op te voeden als 16jarige...

Veersche: Aah lakhoofdstellen zijn ook zo gaaf! Jumm!

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:36

(Juangi: Lak is ook errug gaaf, zal een foto plaatsen als Enjoy het gepast heeft (waarschijnlijk zaterdag proberen....Maar dat hoofdstel van Fury is echt THA BOMB (sorry voor de onvolwassen opmerking :o )

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:38

Hahaha, ik begrijp je helemaal! :D

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:58

@Juangi ja, dat is ook zo! Ik krijg gelukkig alle hulp van een zeer ervaren amazone, en ik heb me eigen voor gehouden om verstandig te blijven, en niet alles zelf te willen doen. Mocht ik het idee krijgen dat dit een te grote stap voor mij word dan ga ik overwegen om hun dr te laten inrijden. Maar tot nu toe maar gewoon onder begeleiding! Leuk paardje heb je trouwens zeg! ondeugend bekkie (L)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:01

Kimmie, je hebt een erg mooi paard maar ze toont nog jong. Dus bepaal zelf wanneer je verder gaat met beleren en laat dit niet van een datum afhangen. Bij de een ben ik met 2,5 al begonnen de andere was bijna 5. Bij de een zat ik er met een dag op, bij de andere duurde het 2 weken. Tijd is niet belangrijk als het maar goed gebeurd.

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:08

DendroFleur schreef:
Kimmie, je hebt een erg mooi paard maar ze toont nog jong. Dus bepaal zelf wanneer je verder gaat met beleren en laat dit niet van een datum afhangen. Bij de een ben ik met 2,5 al begonnen de andere was bijna 5. Bij de een zat ik er met een dag op, bij de andere duurde het 2 weken. Tijd is niet belangrijk als het maar goed gebeurd.

Bedankt voor het advies! Heb totaal geen deadline met dr dus dat komt wel goed, ze toont inderdaad nog erg jeugdig.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:20

kimmekuh schreef:
@Juangi ja, dat is ook zo! Ik krijg gelukkig alle hulp van een zeer ervaren amazone, en ik heb me eigen voor gehouden om verstandig te blijven, en niet alles zelf te willen doen. Mocht ik het idee krijgen dat dit een te grote stap voor mij word dan ga ik overwegen om hun dr te laten inrijden. Maar tot nu toe maar gewoon onder begeleiding! Leuk paardje heb je trouwens zeg! ondeugend bekkie (L)

Dankjewel! :o Jaa, ondeugend is ie wel. Hij is namelijk héél slim....

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:33

Ik meld me ook :) Vorig jaar september/november is mijn 3 jarige zadelmak gemaakt, en aankomende zomer is de volgende aan de beurt :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:43

Oehh! Vertel eens meer! Foto?

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:47

Die afgelopen jaar zadelmak is gemaakt is Cadanz 3,5 jarige keur merrie, Krack CxLancet. Ontzettend lieve en werkwillige merrie, heeft in deze tijd nog nooit gemeen gedaan (Soms een klein bokje maar dat was het dan ook). Ze is nu drachtig van San Remo en hoeft nog maar 5 weken, en hangt nu alleen af en toe aan de longeerlijn.
Afbeelding

Dan Daquiri die word dit jaar zadelmak gemaakt naar de keuring, een vos (UnitedxLancet) Ook een super lieve merrie maar heeft wel veel pit :j. Helaas geen foto van.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:48

Ik zal nu de tijd nemen, om even het topic door te lezen en wat te reageren.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:00

Linda8B, wat grappig zeg! Ook naar de IPS Veulenkeuring geweest in 2008? Daar liep de onze ook :)
Fury08, Gefeliciteerd met je zwangerschap en inderdaad heel erg wijs dat je het even een ander laat doen, je weet toch nooit hoe een jong paard gaat reageren.