Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
kehdra schreef:Jammer dat je niet gewoon op gestelde vragen reageert TS...
Even een opsomming om het makkelijk te maken voor je:
Hoe oud is het paard?
Is het paard al netjes recht aan het worden? Heeft hij voldoende balans?
Wie heeft het zadel gecontroleerd, en wanneer?
Wanneer zijn osteo en DA voor het laatst geweest?
Zijn er foto's gemaakt bij die keuring?
Wat was het nivo toen je hem kreeg, en hoe schat je het nivo nu in?
Hoe weet je zo zeker dat hij begrijpt wat je vraagt?
De vraag van Moll ben ik ook erg benieuwd naar:
wat gebeurt er als je het dier van uit de draf in galop laat vallen, of wat gebeurt er als je de ontlastingszit aan neemt, niet te verwarren met verlichte zit, wat gebeurt er als je in eerste instantie op je buitenzitbeen knobbel gaat zitten met wat meer gewicht op de schouder vervolgens na de eerste bewging je gewicht naar achter brengt en op je binnenzitbeenknobbel gaat zitten en met het binnen been het binnen achterbeen verder onder de massa vraagt?
Vraag van Ayasha, ben benieuwd naar je antwoord:
Als hij werkelijk zo'n drammerige rotbok was, lag je er inmiddels al langs nog voor dat je goed en wel er op zat, dat ie je er af krijgt weet ie onderhand nl wel, waarom zou ie dan wachten tot je gaat galopperen als het puur uit drammen is?
Nou, ik heb het je makkelijk gemaakt, kan je dan nu antwoord geven? Dan kan jij gepast advies krijgen
Miepie1980 schreef:Moet stiekem wel een beetje lachen om dit topic.
TS heeft een vraag over een paard wat je er echt af werkt in de galop, reacties van Bokt:
* zadel past niet (past wel)
* paard heeft pijn (is nagekeken)
Uiteindelijk besluit de TS na zoveel hardnekkig volhouden om het paard op te laden en naar de kliniek te brengen voor 3! dagen onderzoek. Conclusie: paard mankeerd niets. Wat doet Bokt:
* ruiter te zwaar
* paard er niet aan toe om te galopperen (beest is 4.5!)
* ruiter kan niet goed zitten en zit het paard in de weg.
Sorry dat ik het zeg maar je kan ook echt van elke mug een olifant maken.
TS: ik heb zo'n idee dat dit gewoon onder de noemer: 'lastig paard' valt helaas. De volhouder wint.
Toch even terug naar de momenten dat het goed gaat en de galop even onder het zadel laten voor wat het is. Als je er een stuur en rem op hebt zitten zou ik het dan rustig buiten proberen, begint hij te bokken, gelijk terug nemen.
Kan zijn dat het bochtenwerk nog erg lastig is. Buiten hebben ze toch wat meer rechtuit (ja en wat meer ruimte...).

Jolliegirl schreef:die vragenlijst is gisteren al 3x neergezet.....
Dus dit heeft niet met 1 uurtje te maken.
iloveyah87 schreef:Miepie1980 schreef:Moet stiekem wel een beetje lachen om dit topic.
TS heeft een vraag over een paard wat je er echt af werkt in de galop, reacties van Bokt:
Uiteindelijk besluit de TS na zoveel hardnekkig volhouden om het paard op te laden en naar de kliniek te brengen voor 3! dagen onderzoek. Conclusie: paard mankeerd niets. Wat doet Bokt:
* ruiter te zwaar
TS: ik heb zo'n idee dat dit gewoon onder de noemer: 'lastig paard' valt helaas. De volhouder wint.
Toch even terug naar de momenten dat het goed gaat en de galop even onder het zadel laten voor wat het is. Als je er een stuur en rem op hebt zitten zou ik het dan rustig buiten proberen, begint hij te bokken, gelijk terug nemen.
Kan zijn dat het bochtenwerk nog erg lastig is. Buiten hebben ze toch wat meer rechtuit (ja en wat meer ruimte...).
Helemaal mee eens!
robeer schreef:Ik weet niet hoe je longeert? Je zou nog kunnen overwegen om aan de dubbele longe het paard balans te laten krijgen in het galopperen en goed op eigen benen leren galopperen. Onder het zadel dan de galop achterwege laten zodat jullie (jij) geen negatieve ervaringen opdoen. Voor veel paarden is de galop nu eenmaal de makkelijkste 'bokgang'.
Die stropop deden wij vroeger ook, 30 jaar geleden. Overall vullen met stro en aan het zadel vastbinden. Zo leren ze dat er bewegend gewicht op de rug zit en dat dan de balans toch onder wordt. Grappig te horen dat dat nu onder NH valt.

BonaFide schreef:Is het paard al netjes recht aan het worden? Heeft hij voldoende balans? hij heeft genoeg balans, opgebouwd tijdens het longeren... tijdens het rijden zijn we al 5 maand bezig (naja z'n vorige eigenaar)
Miepie1980 schreef:Moet stiekem wel een beetje lachen om dit topic.
* ruiter te zwaar
Ayasha schreef:Miepie1980 schreef:Moet stiekem wel een beetje lachen om dit topic.
* ruiter te zwaar
Jij hebt voorspellende gaves! Peerd is gisteren pas gebracht... Dan is vandaag bij mij dag 2.........
JoviBan schreef:BonaFide schreef:Is het paard al netjes recht aan het worden? Heeft hij voldoende balans? hij heeft genoeg balans, opgebouwd tijdens het longeren... tijdens het rijden zijn we al 5 maand bezig (naja z'n vorige eigenaar)
Even terzijde hoor, maar een paard wordt niet rechtgericht in z'n lichaam en bouwt geen balans op door longeren.
Sterker nog, door longeren versterk je de scheefheid en disbalans alleen maar meer.