Tips bij angst met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:56

Ik had vorige week zondag gereden (heb sinds oktober mijn eigen paardje), en toen was ik dus in de galop gevallen, omdat ze een balkje ontweek (ze loopt scheef, dus daar werk ik nu aan, vandaar dat ik mijn linker stijgbeugel verloor).
Toen moest ik ook naar het ziekenhuis en was ik eigenlijk best wel bang ;).
gelukkig niks gebroken

toen ging ik er een week daarna weer op haar, en ik was toch wel bang geworden. Ik heb mijn beste vriendin op mijn paard laten rijden, heb eerst zelf wat gedraafd aan de longeertouw. En toen ik zag dat ze niks deed was ineens mijn knop omgedraaid en ben ik gelukkig met plezier weer gaan rijden!

xx

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:58

Nog enkele tips, weet alleen niet of ze al genoemd zijn:

-Voor sommige mensen kan het helpen om één oortje in te doen en zachte achtergrondmuziek op te zetten, of een radio met achtergrondmuziek op te zetten.
- Eerst jouw paard in de omgeving waarin je gaat rijden, rondleiden aan de hand. Bv de piste rond. Vooral als je een paard hebt dat snel schrikt.
- Je paard 'desensibiliseren vooraleer je erop klimt, door bv een heel kleine schriktraining vooraf.
- Je paard longeren op voorhand in het geval van een fris paard
- Bodyprotector, cap en goede laarzen aandoen om zo weinig mogelijk kans op verwonding te hebben.
- Tijdens het instappen even helemaal je paard aanraken op elke bereikbare plek: Aaien over de kont, voorbenen, hals, als je eraan kan: de buik. Het geeft je paard vertrouwen
- Tijdens oefeningen ook tegen je paard zeggen wat je wil doen en wat je van plan bent. Ik praat heel vaak tegen mijn paard: 'zo en nu gaan we binnenstelling aannemen, en nu gaan we door de bocht' enz.. een aanrader!
- Tijdens het instappen even helemaal loslaten: benen alle kanten opzwieren, teugels even losgooien, bovenlichaam even uitschudden, je armen enz..
- Tijdens het rijden praten met iemand in of aan de rand van de piste.

Ikzelf ben niet echt een bange ruiter, alleen heb ik een jong en fris paard en wil ik hem zoveel mogelijk vertrouwen bieden en leren dat niks eng is. Ik kan alleen soms nog zenuwachtig zijn voor het opstijgen.

LadyJ

Re: Tips bij angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:33

unicorn kiss;

tijdens het instappen mijn benen alle kanten op laten zwieren en teugels losgooien mijn lichaam uitschudden? mmm ga het maar niet proberen hahah
maar de rest zijn wel goede tips

NicoleLoonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:40

Fijn te lezen dat anderen hier ook een probleem mee hebben.
Wij hebben met onze oudste dochter(15 bijna 16) het probleem dat zij
erg onzeker is, waardoor haar paard niet echt durft door te rijden.
Er is in principe nooit iets gebeurd, maar omdat hij nogal kijkerig en onzeker is (wegspringen of uitwijken voor iets wat hij eng vindt)
is ze erg onzeker, wat ze weer overbrengt op hem.

ZIjn eigenwijze af en toe wat koppige karakter met rijden (gribaldi) kan dan wel eens naar boven komen.
Overigens is hij absoluut niet gemeen. hij is echt alleen onzeker.

Wie heeft er tips??

Sica
Moderator Over Paarden

Re: Tips bij angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:49

Ohw gribaldi, heerlijk! Ik ken het soort streken wel, maar als je ze voor je eenmaal gewonnen hebt, heb je er superpaarden aan!
Ze zal er dan toch echt wel aan moeten gaan rijden, misschien onder begeleiding van een instructrice die haar hier goed doorheen weet te praten.
Voordeel is dat ze dan ook merkt dat als je er iets meer aanrijdt en hem goed aan het werk houdt, het kijkerige en onzekere ook al een stuk minder word, waardoor ze zelf ook weer zekerder word en uit het cirkeltje komt.

Succes!

Mirjam95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:24

Je moet idd wel gewoon gaan rijden..
Maar als je aan de pony laat merken dat je bang bent voelt ie dat ook aan.. dus ik denk dat de pony dan ook sneller rare dingen gaat doen!

EstherBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:37

Doorzetten, dan komt het zelfvertrouwen vanzelf! Zowel bij jou als bij de pony.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:19

NicoleLoonen schreef:
Fijn te lezen dat anderen hier ook een probleem mee hebben.
Wij hebben met onze oudste dochter(15 bijna 16) het probleem dat zij
erg onzeker is, waardoor haar paard niet echt durft door te rijden.
Er is in principe nooit iets gebeurd, maar omdat hij nogal kijkerig en onzeker is (wegspringen of uitwijken voor iets wat hij eng vindt)
is ze erg onzeker, wat ze weer overbrengt op hem.

ZIjn eigenwijze af en toe wat koppige karakter met rijden (gribaldi) kan dan wel eens naar boven komen.
Overigens is hij absoluut niet gemeen. hij is echt alleen onzeker.

Wie heeft er tips??

Ik heb precies hetzelfde type paard.. Doet niets maar kijkt graag een beetje rond, en dan zet ze haar hals erop en denk ik vaak "o-ow, als dat maar goed gaat.."
En de oplossing is gewoon heel erg eenvoudig: Rijden.. Van zodra je haar aan het werk zet, veel overgangen, figuren en oefeningen rijdt, vergeet ze rond te kijken en dan is het probleem vanzelf weg :) Maar het heeft bij mij ook een paar weken geduurd eer ik dat door had, heb het eerst tientallen keren moeten horen van verschillende personen voor ik het wilde geloven en ook echt durfde toepassen.. Dus nu, kijkerig = vooruit en dan stopt het vanzelf! Succes!