niet aan de teugel=schadelijk voor de rug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:07

Bastioano 680 Ze heeft het duidelijk over "zonder het paard schade te berokkenen".
Een paard's spronggewrichten zijn pas met 6 jaar volgroeid en voor die tijd zou het dus geen zware verzameling kunnen.
Dressuur is om een paard te verbeteren, de opleiding is trapgewijs en dat is niet voor niets. Dat loopt gelijk aan zijn geestelijke en lichamelijke ontwikkeling.
Nu wordt er in de Z nog niet zo heel sterke verzameling gevraagd en dat kan dus wel met 6, maar als iemand daar langer over doet (en het paard wellicht ook pas met 4-5 heeft ingereden ;) ) is dat alleen maar te bewonderen en geen reden om te denken dat die ruiter dan niet goed zou zijn.
Heel jammer dat de glorie van de ruiter vaak belangrijker wordt gevonden dan de eerlijke opleiding van het paard. Even met dwang "dingetjes erop zetten" voor de volgende wedstrijd is geen opleiding. Maar dat is een andere discussie.

Het gewillige GAAN, het voorwaarts, is waar alles uit voortvloeit. Maar dan is het de kunst om die energie te bundelen zodat het correct gebruikt wordt en niet in rennen uitmondt. Daar lijkt paard van TS nu te zijn, om daar op terug te komen. Het gaat, maar er is nog geen energiebundeling van de ruiter uit. Dan kan ook niet als het niet in de hand gesteld is en daarvoor is gehoorzaamheid aan de beenhulpen voor nodig, wat er nog niet 100% is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:14

je bent me voor lusitana,bastioano hoe kan je nu in vredesnaam beginnen over paarden die op jonge leeftijd al in staat zijn om het zwaardere werk aan te kunnen ? die dieren zijn daar lichamelijk nog niet aan toe en dan krijg je dat ze gaan compenseren...je hebt dressuur en dat is om je paard te helpen met zich te ontwikkelen een heleboel mensen die gaan daaraan voorbij en rijden met een paard om te dressuren :Y)

Moll

Re: niet aan de teugel=schadelijk voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:17

op de Klassieke wijze doen wij er iets langer over

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:21

Lusitana schreef:
Bastioano 680 Ze heeft het duidelijk over "zonder het paard schade te berokkenen".
Een paard's spronggewrichten zijn pas met 6 jaar volgroeid en voor die tijd zou het dus geen zware verzameling kunnen.
Dressuur is om een paard te verbeteren, de opleiding is trapgewijs en dat is niet voor niets. Dat loopt gelijk aan zijn geestelijke en lichamelijke ontwikkeling.
Nu wordt er in de Z nog niet zo heel sterke verzameling gevraagd en dat kan dus wel met 6, maar als iemand daar langer over doet (en het paard wellicht ook pas met 4-5 heeft ingereden ;) ) is dat alleen maar te bewonderen en geen reden om te denken dat die ruiter dan niet goed zou zijn.
Heel jammer dat de glorie van de ruiter vaak belangrijker wordt gevonden dan de eerlijke opleiding van het paard. Even met dwang "dingetjes erop zetten" voor de volgende wedstrijd is geen opleiding. Maar dat is een andere discussie.

Het gewillige GAAN, het voorwaarts, is waar alles uit voortvloeit. Maar dan is het de kunst om die energie te bundelen zodat het correct gebruikt wordt en niet in rennen uitmondt. Daar lijkt paard van TS nu te zijn, om daar op terug te komen. Het gaat, maar er is nog geen energiebundeling van de ruiter uit. Dan kan ook niet als het niet in de hand gesteld is en daarvoor is gehoorzaamheid aan de beenhulpen voor nodig, wat er nog niet 100% is.

Z is geen zware sterke verzameling!!!!

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:23

knollentuin schreef:
je bent me voor lusitana,bastioano hoe kan je nu in vredesnaam beginnen over paarden die op jonge leeftijd al in staat zijn om het zwaardere werk aan te kunnen ? die dieren zijn daar lichamelijk nog niet aan toe en dan krijg je dat ze gaan compenseren...je hebt dressuur en dat is om je paard te helpen met zich te ontwikkelen een heleboel mensen die gaan daaraan voorbij en rijden met een paard om te dressuren :Y)

Z is niet iets heel zwaars voor een normaal paard.

De opleiding tot dat nivo heb je geen 4 jaar voor nodig!!!!!!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:26

zucht...nee maar de zijgangen lengtebuiging en de verzameling die dan toch gereden wordt zijn voor zo een jong dier toch te veeleisend meen ik. ik vergelijk het altijd met de russische manier van turnen : op je 9e 10e op je top en als je 14 bent volledig naar de klote. kijk maar eens om je heen de mensen die hun paarden met zorg geduld opleiden hebben langer plezier van het dier. ook in de klassieke rijafrichtingen lopen dieren tussen de 20-30 jaar rond op hoger nivo

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:29

bastiano680 schreef:
.
Z is geen zware sterke verzameling!!!!

Citaat:

Niet selectief lezen aub.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:30

knollentuin schreef:
zucht...nee maar de zijgangen lengtebuiging en de verzameling die dan toch gereden wordt zijn voor zo een jong dier toch te veeleisend meen ik. ik vergelijk het altijd met de russische manier van turnen : op je 9e 10e op je top en als je 14 bent volledig naar de klote. kijk maar eens om je heen de mensen die hun paarden met zorg geduld opleiden hebben langer plezier van het dier. ook in de klassieke rijafrichtingen lopen dieren tussen de 20-30 jaar rond op hoger nivo

Met 6 jaar kunnen ze dat nivo echt wel aan. Mits gezond en talentvol.

Goed paardrijden wordt een paard niet slechter van. Slecht paardrijden alleen.......

En jij zegt dus, dat iemand die een 6 jarige in het Z start, deze niet met zorg en geduld heeft opgeleid????

De hele nederlandse topruiters die leiden volgens jou de paarden niet met geduld en zorg op. Zullen ze je dankbaar voor zijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:34

Bastiona: De echt goede ruiters en gezonde paarden zal het wel gaan.
Maar kijk eens op marktplaats hoeveel ex dressuurpaarden van 10 jaar en ouder er te koop staan als recreatiepaard omdat ze kapot gereden zijn. En hoeveel ex dressuurpaarden er bij de slager terechtkomen.
Geldt overigens ook voor springpaarden.

Op mijn vorige stal stond iemand met een hartstikke goed paard. Met 4 jaar was ze al in het L, wedstrijd na wedstrijd.
Toen het paard 5 was had het zijn eerste peesblessure. Nadat het hier van genezen was, weer op de oude voet verder, tot de 2e peesblessure.

Dit gebeurt natuurlijk lang niet bij alle dressuur/springruiters. De meesten zullen best wel voorzichtig te werk gaan.

Maar als je een goed paard hebt en de winstpunten vliegen je om de oren. Dan is het moeilijk om af en toe de rem erop te zetten.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 03-01-11 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:35

mika11 schreef:
Bastiona: De echt goede ruiters en gezonde paarden zal het wel gaan.
Maar kijk eens op marktplaats hoeveel ex dressuurpaarden van 10 jaar en ouder er te koop staan als recreatiepaard omdat ze kapot gereden zijn. En hoeveel ex dressuurpaarden er bij de slager terechtkomen.
Geldt overigens ook voor springpaarden.

Ja maar daar hadden we het niet over :D

Er zijn heel veel rijpaarden die aan gort gereden worden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:36

ja jij bent echt handig! de nederlandse topruiters erbij halen? die starten geneens z maar beginnen een tree hoger, nee ik heb t over de gewone basis ruiter. ik ben het met je eens dat goed paardrijden niet slecht is voor het paard, haast wel en daarom mijn vraag? waarom moet een jong paard in het z? voor de verkoop? meer waard? de meeste paarden [en ruiters ] zijn klaar na het z ;subtop is voor velen te hoog gegrepen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:39

knollentuin schreef:

U vergeet echter dat in het klassiek Verzameling voor het uitgestrekte komt en dat de Piaffe zo gemiddeld aan geleerd word van af een jaar of 6 a 7, en zijgangen ook al vrij vroeg, eerst in stap, aan geleerd worden, en vervolgens aan de hand worden uit gevoerd.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:44

knollentuin schreef:
ja jij bent echt handig! de nederlandse topruiters erbij halen? die starten geneens z maar beginnen een tree hoger, nee ik heb t over de gewone basis ruiter. ik ben het met je eens dat goed paardrijden niet slecht is voor het paard, haast wel en daarom mijn vraag? waarom moet een jong paard in het z? voor de verkoop? meer waard? de meeste paarden [en ruiters ] zijn klaar na het z ;subtop is voor velen te hoog gegrepen.

Van mij hoeft ie niet in het Z hoor!

Maar ik snap dat je als ruiter steeds een stapje verder gaat en zelf prima kan voelen of een paard ergens klaar voor is. Ja en dan zit je op een talentvol paard en kom je per ongeluk op het africhtingsnivo Z terwijl ie pas 6 is.

De nederlandse topruiters hebben een 6 jarige THUIS ook op Z NIVO in de africhting lopen, als het niet hoger is.
En daar ging het om! Het africhtingsnivo, niet wat je je start!!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:46

bastiano680 schreef:
knollentuin schreef:

Van mij hoeft ie niet in het Z hoor!

Maar ik snap dat je als ruiter steeds een stapje verder gaat en zelf prima kan voelen of een paard ergens klaar voor is. Ja en dan zit je op een talentvol paard en kom je per ongeluk op het africhtingsnivo Z terwijl ie pas 6 is.

De nederlandse topruiters hebben een 6 jarige THUIS ook op Z NIVO in de africhting lopen, als het niet hoger is.
En daar ging het om! Het africhtingsnivo, niet wat je je start!!

Ik egloof eerder dat je allang kwijt bent wat de TS haar vraag was.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:47

Moll schreef:
knollentuin schreef:

U vergeet echter dat in het klassiek Verzameling voor het uitgestrekte komt en dat de Piaffe zo gemiddeld aan geleerd word van af een jaar of 6 a 7, en zijgangen ook al vrij vroeg, eerst in stap, aan geleerd worden, en vervolgens aan de hand worden uit gevoerd.

Ik denk dat de paarden die u gebruikt (maar dat weet ik niet zeker) anders van bouw zijn dan een KWPN paard.
Dat je met de klassieke paarden dat werk ook kunt doen zoals u dat doet.
Misschien als je dat met een KWPN paard doet, dit ook verkeerd afloopt?
Maar dat is zomaar een gedachte, van de klassieke rijschool weet ik te weinig van.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:50

nee moll dat vergeet ik niet, maar ik meen te denken dat de klassieke africhters echt bezig zijn met het welzijn van het paard he? en niet om zo snel mogelijk de kunstjes erin te willen hebben. en als ze dan bezig zijn met de verzameling zal dat op een gedegen manier gaan met oog voor welzijn en behoud van het paard waar geen grenzen worden overschreden om een doel te behalen'ook worden er veel oefeningen eerst onbelast[zonder ruiter] aangeleerd. vanuit een goede verzameling rijdt je de mooiste verruimingen,ook dat zie je misgaan op z wedstrijden paarden die nog helemaal niet aan dragen toezijn en helemaal breed gaan lopen in de middengangen

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:53

knollentuin schreef:
nee moll dat vergeet ik niet, maar ik meen te denken dat de klassieke africhters echt bezig zijn met het welzijn van het paard he? en niet om zo snel mogelijk de kunstjes erin te willen hebben. en als ze dan bezig zijn met de verzameling zal dat op een gedegen manier gaan met oog voor welzijn en behoud van het paard waar geen grenzen worden overschreden om een doel te behalen'ook worden er veel oefeningen eerst onbelast[zonder ruiter] aangeleerd. vanuit een goede verzameling rijdt je de mooiste verruimingen,ook dat zie je misgaan op z wedstrijden paarden die nog helemaal niet aan dragen toezijn en helemaal breed gaan lopen in de middengangen

Je bericht staat zo vol met aannames. Waarom?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:56

knollentuin schreef:

Kijk en nu zijn we er, Z is dus Basis, zoals u hier zelf aan geeft, is het bij velen nog niet eens goed bevestigt nog aan geleerd, dus is de ruiter/opleider van het paard te kort geschoten in de basis opleiding. dus bij deze Z is basis scholing.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:57

Klassiek is gewoon "tijdloos"of "zoals vroeger" en men gebruikt daar niet per definitie barokke paarden voor. De Cadre Noir gebruikt bv nog steeds gewone warm- en volbloeds. (Dit even voor mika11)
knollentuin schreef:
ja jij bent echt handig! de nederlandse topruiters erbij halen? die starten geneens z maar beginnen een tree hoger,

Die doen idd de basisopleiding, waar het al mis gaat, van de paarden zelden of nooit.
Daarbij maakt het hun niet uit of een paard twee of tien jaar meegaat en hoe zuur ze op stal zijn of hoe lastig. Ze worden meestal op hun top verkocht of gaan vlak erna met pensioen (soms dek of fok carrière) (met 16 ofzo). Dat geeft dus geen goed beeld over duurzaamheid.

Ik zou graag wilen zien hoeveel % van de snel opgeleidde paarden stereotypegedrag, stalondeugden en pijntjes tonen en hoeveel er na hun 20ste nog blessure en artrosevrij zijn,
in vergelijking met langzaam (en correct) opgeleidde paarden.
Ik denk dat je dan een duidelijk beeld krijgt van wat goed is voor een paard en wat éigenlijk kan, ipv wat men wel denkt/vindt dat kan.

Want omdat er van die gefrustreerde paarden zijn (let op dat is dus niet allemaal, maar een percentage) die in de mond getrokken worden om maar een soort van houding te creëren en op stal de boel afbreken omdat ze geestelijk in de knoop komen, ontstaan er dus van die anti bit en anti dressuur groepen. Maar dat heeft niets met dressuur op zich te maken...

Slecht rijden is slecht rijden, of ze dat nou op top niveau doen of bij de ponyclub.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:01

bastiano680 schreef:
knollentuin schreef:

Je bericht staat zo vol met aannames. Waarom?

aannames? k zet gewoon neer wat ik zie om me heen,op stallen en op wedstrijden

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:02

Lusitano: daar ben ik het nu ook helemaal mee eens

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:05

"Arabesk" je weet gewoon niet waarover je praat.
Je maakt steeds opmerkingen, je zegt eigenlijk dat al de anderen niets weten en dat alleen jij hier de waarheid in pacht hebt.
af en toe even dimmen zou echt niet slecht zijn hoor.
het is heel duidelijk dat je wel wat kennis hebt betreffende paarden, dat ga ik zeker niet ontkennen, maar de vraag is hier gesteld hoe hou ik mijn training gezond voor mijn paard, en dan net iets meer specifiek naar de rug toe, je kan toch niet ontkennen dat dit trainen dan eigenlijk een onderdeel is van dressuur, het is idd niet wedstrijd gericht, maar het is wel dressuur.
En het is echt ook belangrijk, vele recreatieruiters zouden echt meer dressuurmatig moeten gaan werken, en dat zou je dan ook merken aan de houding van het paard, en zijn verdere net iets meer gezonde leven.
Te veel recreatieve ruiters verknoeien hun paard net door het ontbreken van die basisdressuur, in de trekruiterij hebben ze er zelfs een nieuw woord voor uitgevonden en dat is "bosdressuur" , echt wel een noodzaak.

Arabesk schreef:
nee hoor doe ik niet, ieder z'n hobby, springen is ook leuk, maar dat wordt zelden opgedrongen onder het mom 'beslist noodzakelijk en beslist gezond voor een paard', dressuur wordt al wel snel opgedrongen (en nee ik wijs niemand specifiek aan hier), en ik probeer duidelijk te maken dat dressuur geen noodzaak is als je je paard gewoon laat lopen zoals hij zelf loopt. Zoals in de dressuurwereld ook wel denigrerend 'natuurlijke houding' wordt genoemd.

Paarden worden niet scheef geboren, dat is echt onzin, net zo min als dat wij scheef geboren worden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:10

Er is een verschil tussen basis- rijden en basissport.

Basis rijden is niet zo moeilijk, dat is stap, draf, galop, halt, links en rechts. Op een normale manier dus zonder gesleur aan teugels of geschop. Als je de basis goed beheerst kan je in theorie je paard onder de meeste omstandigheden veilig rijden. Basis- rijden kan een manegeruiter binnen een jaar onder de knie krijgen.

Basis-sport is een andere koek. Basis-sport is het nivo dat theoretisch ieder gezond paard aan zou moeten kunnen. Dus ook de Shet met z'n korte pootjes en bollige lijfje, de Fjord/ haf met de gedrongen bouw en korte pootjes en in theorie zelfs een ezel. Of je het er ook uit krijgt hangt van veel meer factoren af, waarbij het karakter van je paard (paard vind dressuur niet leuk) en/of de capaciteiten en/of de wil van de ruiter een grote rol spelen. Maar ook buiten die dingen zijn er talloze redenen waarom een gemiddeld paard nooit in het Z zal komen, en de gemiddelde ruiter ook niet. Neemt niet weg dat het wel basis-sport is, maar geen basis-rijkunde.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:11

Lusitana schreef:
Ik zou graag wilen zien hoeveel % van de snel opgeleidde paarden stereotypegedrag, stalondeugden en pijntjes tonen en hoeveel er na hun 20ste nog blessure en artrosevrij zijn,
in vergelijking met langzaam (en correct) opgeleidde paarden.
Ik denk dat je dan een duidelijk beeld krijgt van wat goed is voor een paard en wat éigenlijk kan, ipv wat men wel denkt/vindt dat kan.

.

Das een mooi klusje voor je! Zoek en gij zult vinden. Ik doe het niet, want ik weet zeker dat die lijst ENORM lang is!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:26

Daarom is het nog nooit gedaan. Bij zoiets moet je een jaar of wat honderden paarden in alle landen bekijken wil je een eerlijk beeld hebben.