Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
JamieShanin schreef:hoefijzers kunnen irriteren als ze niet goed zitten.. of als haar hoeven te snel groeien,
of als er een nagel(zon spijker) verkeerd zit,
oh ja is ze niet heel erg hengstig dat kan ook een probleem zijn...
jumpiewumpie schreef:norski schreef:Ik zou der eens goed na laten kijken, fysiotherapeut en misschien nog wel meer
enkel er op los rammen werkt niet als een pony pijn heeft.
Er is al naar gekeken geweest. En ze deed dit van de een op de andere les dus.. Ze profiteert echt
Maritje1991 schreef:een zweep is overigens niet om te slaan, het is de verlengde van je hand!
en lees mijn onderschrift eens!
Rotpaarden bestaan niet, alleen rot mensen, die het paard rot maken.
Mijn paard is 6 en die loopt 4x per week 45 min inc in en uitstappen roybrit schreef:laat het zadel de tanden en de rug eens naar kijken. 40 min is lang genoeg voor een 4 jarige ga lekker veel slange voltes rijden dat de pony mooi in gaat buigen. Laat de sporen lekker af, zweepje is voldoende. wissel eens af met rijden leg balkjes neer of ga wat grond werk doen. Beetje motiverenMijn paard is 6 en die loopt 4x per week 45 min inc in en uitstappen
jumpiewumpie schreef:roybrit schreef:laat het zadel de tanden en de rug eens naar kijken. 40 min is lang genoeg voor een 4 jarige ga lekker veel slange voltes rijden dat de pony mooi in gaat buigen. Laat de sporen lekker af, zweepje is voldoende. wissel eens af met rijden leg balkjes neer of ga wat grond werk doen. Beetje motiverenMijn paard is 6 en die loopt 4x per week 45 min inc in en uitstappen
Dan zal ik buiten de les met haar gaan rijden, anders moet ik een uur meelopen. Balkjes vindt ze niet zo heel leuk...
beginnen met 1 beetje slalommen om pilonnen Anthea schreef:Ik denk dat als je dit al een 'rotpony' vind, je misschien beter een andere hobby kunt beoefenen. Zal je een hoop frustratie schelen..

Silkebo schreef:Het is echt een beetje een aanval en verdediging topic geworden geloof ik.. Ook best logisch hoor daar niet van maar toch.
Ik denk dat je het goed goed kan vergelijken met een kleuter en een student.
Je moet een kleuter dingen leren, meeste ouders doen dit met liedjes en spelletje 'smakelijk eten, smakelijk drinken, hap hap hap'
Wanneer iets mis gaat laat je wel zien dat je het vervelend vindt 'pietje, wil je dat de volgende keer niet meer doen?'
maar vrij weinig kleuters moeten nog over de knie of worden op de gang gezet. Inmiddels zijn veel ouders erachter dat dit niet de beste oplossing is, en vaak zelfs uit woede van het kind averechts werkt.
Een student daarin tegen moet toch dingen voor zichzelf kunnen regelen en die kan het mentaal hendelen als je eens echt boos wordt, Als je eens zegt: Verdomme rot joch waarom heb je dat nou weer gedaan? Ook niet het fijnst maar he een student kan zeggen: waar slaat het nou weer op zo uit te vallen? een kleuter kan zulke woede niet begreipen en zal zijn handen over zijn oren doen en ogen dicht. Protest uit onmacht.
Hoe groot en volwassen het paard ook voor je lijkt 'het is toch geen echt veulen meer' een kleuter lijkt qua bouw ook al een stuk minder op een baby, maar mentaal is de wereld nog bijna niet te bevatten.
Probeer dit voor jezelf te relativeren en als ze stil staat te denken: 'pietje wil je dit de volgende keer niet doen' ipv uit te vallen naar het verdomme rotjoch. want dan zal jouw kleuter het nog enger en naarder vinden - dus meer protesteren.
Probeer spelender wijs verder te gaan, les lekker op een andere pony en ga aan grond werk, rechtrichten longeren werken met deze. balkjes lopen aan de hand, 'enge' dingen bekijken als paraplu's. Daar heeft zo'n jonkie nog veel meer aan. Zelfvertrouwen en een band met je kweken. Recht richten en zo jou zonder pijn kunnen dragen. Van hieruit wordt het rijden vanzelf weer leuk op den duur. Alleen adem in, adem uit geduld. Eerst kleuter school dan pas aan het rekenen en schrijven.
Het is een heel lang verhaal maar ik hoop dat je, de pony zo in een beter perspectief kan bekijken.
Succes, en neem je rust ga lekker lessen en leren van een ander paard net zoals in de spaanse rijkunst de proffesoren (oudgediende paarden die de fijne kneepjes kennen) leren de ruiters aan te voelen zodat deze ook proffesoren worden en de nieuwe jonkies qua paarden kunnen beleren. Leer van een ander paard en speel en oefen rustig met de kleuter. Daar hebben jullie veel meer plezier aan.
(omdat het een manege pony is, vraag eens of je mag longeren en balkjes lopen e.d., voor hun gratis hulp, voor jou een goeie band!)
das nou is een goede uitleg!
Kreeg hem met geen mogelijkheid meer vooruit, zweepje, sporen, alles geprobeerd. Was ook geen klik tussen ons (maar das weer ander verhaal) We hebben hem ook niet meer aan de gang gekregen, dus hij geniet nu lekker van zijn pensioen. Lijkt me alleen voor jou geen oplossing aangezien die pas 4 is. Zou inderdaad even laten nakijken! 
, goede instructrices hadden het alleen maar over de zweep en dat wilde ik niet). jumpiewumpie schreef:gabjj8 schreef:daar zit het punt TS...
2weken stilgestaan, waarschijnlijk 23/7 op stal en 1u eruit om in een stapmolen rondjes te mogen stappen.
Dat beest wordt gek, helemaal totally crazy!
Kijk naar jezelf, 23/7 opgesloten zitten in de douche en er een uurtje uitmogen om in de huiskamer een rondje te lopen.
Begrijp me niet verkeerd, maar jullie zijn hier degene die het diertje de goot inhelpen!
Waar heb je stapmolen gezien? Een paard op de wei zetten met dit weer is veel gevaarlijker!
En elke dag komt mag ze in de binnenpiste los lopen met wat andere pony's...

Daydream27 schreef:TS het is jammer dat dit niet je eigen pony is, want ik denk dat je er alleen echt wat aan kan doen als je de hele week met haar bezig kan zijn, en dan heb ik het niet over 24/7 op de wei en lekker 'tuttelen', maar gewoon lekker werken, longe, rijden en lekker los in de wei of paddock.Een vierjarige zou gewoon al lekker dagelijks moeten kunnen werken, hier zou niets mis mee moeten zijn. Daarnaast geloof ik ook zeker dat paarden niet helemaal gek zijn, en je zeker uit zullen proberen. Sporen zou ik hier tegen niet gebruiken, enkel een zweep. Een paard houdt van duidelijke taal, en vooral een consequente taal. Dus duidelijk zijn met belonen, en corrigeren. Maar wederom, als je maar twee keer per week met haar bezig kan zijn, en de rest van de week andere mensen met haar aan het werk gaan, zal het nooit lukken denk ik, helaas.