Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dani_ schreef:listiglistje schreef:Te is nooit goed...te vroeg, maar ook met te laat beginnenpfffff ik heb wat fokmerries ruinen gezien
die niet meer fatsoenlijk te beleren waren na 6/7 jaar te hebben gelanterfanterd
Een jong paard hoeft ook niet te lantefanteren. Mijn driejarige wordt, op mijn manier, voorbereid op het leven als rijpaard. Er is zoveel meer te doen met paarden dan rijden. Ik ken paarden waar al op wordt gereden, terwijl ze nog zoveel basis missen. Paarden die enkel in de bak gereden kunnen worden, maar zich niet eens normaal laten leiden, waar de eigenaar geen stap mee buiten het erf durft te zetten, die zich niet normaal op een trailer laten laden, die wegschieten om het minste geringste, niet stil kunnen staan tijdens het zadelen. En zo kan ik doorgaan. Zat om aan te werken met een jong paard. En dan heb ik het nog niet eens over de lichamelijke training van het paard, het sterker maken en het rechtrichten bijvoorbeeld. Dat kun je prima eerst aan de hand doen. Ben je mijns inziens ook verplicht aan je paard
.
Is overigens niet persoonlijk bedoeld, deze post.
__PSM__ schreef:Dani_ schreef:Een jong paard hoeft ook niet te lantefanteren. Mijn driejarige wordt, op mijn manier, voorbereid op het leven als rijpaard. Er is zoveel meer te doen met paarden dan rijden. Ik ken paarden waar al op wordt gereden, terwijl ze nog zoveel basis missen. Paarden die enkel in de bak gereden kunnen worden, maar zich niet eens normaal laten leiden, waar de eigenaar geen stap mee buiten het erf durft te zetten, die zich niet normaal op een trailer laten laden, die wegschieten om het minste geringste, niet stil kunnen staan tijdens het zadelen. En zo kan ik doorgaan. Zat om aan te werken met een jong paard. En dan heb ik het nog niet eens over de lichamelijke training van het paard, het sterker maken en het rechtrichten bijvoorbeeld. Dat kun je prima eerst aan de hand doen. Ben je mijns inziens ook verplicht aan je paard
.
Is overigens niet persoonlijk bedoeld, deze post.
Mijn paard is als 2,5 jarige (met het oog op het dekhengst zijnde) zadelmak gemaakt en als net 3 jarige na afgekeurd als dekhengst te zijn, bij mij gekomen... Ik ben rustig aan begonnen met 2 x in de week samen wat rondhobbelen maar wel vanaf het begin met goede instructie.. Alles wat jij nu opnoemt wat je naast rijden kunt doen, kan mijn paard, maar daar heb ik echt niks speciaals voor gedaan hoor, behalve duidelijk en rechtvaardig zijn.
Hierdoor wordt de achterkant echt geactiveerd en kan hij van voren in je hand zakken, en dan vooral heel veel lekker halsstrekken en lang en laag meenemen
__PSM__ schreef:Wat betreft training, wat ik veel heb gedaan toen mijn paard nog 3 was, lekker rechtuit zodra hij braaf tussen hand en been was, en dat zijn ze vrij snel als je netjes correct rijd, Voor het rechtuit rijden ben ik het bos in gegaan en daar heb ik eigenlijk niks anders gedaan dan hem het schakelen leren, buiten toch iets makkelijker met die van mij, die is wat flegmatiek en is in het bos gewoon voorwaartserHierdoor wordt de achterkant echt geactiveerd en kan hij van voren in je hand zakken, en dan vooral heel veel lekker halsstrekken en lang en laag meenemen
is voor ieder paard goed
__PSM__ schreef:Moenie, ik ben verhuisd van stal en heb nu ter afwisseling het springen met mijn 5,5 jarige voro het eerst wat meer opgepakt, maar zodra ik de kans krijg gaan we nog steeds naar het bosis voor ieder paard goed

en dankzij de goede dressuurbasis mag hij zaterdag al zijn eerste BB parcours en BB cross lopen
Nu heb ik ook wel een heel koel en stoer paard
en zowiezo het opstappen met zijn bijna 1.80
Moeni11 schreef:Nemurin schreef:Tja, in principe KAN een paard met 6 jaar Z starten maar of je dat ook wil? Vind het persoonlijk nogal wat druk op het paard leggen, maar dat ben ik dan weer.Het kan wel in ieder geval en veel paarden vinden het zelfs wel leuk.
Als ze klaar zijn met het ene trucje leren, begin je met het volgende, nietwaar?
Ligt aan het paard. Een grote slappe zou ik persoonlijk wat rustiger mee doen.
Maar voor getalenteerde paarden is Z niet iets moeilijks. Hoogbegaafde leerlingen vervelen zich ook op de basisschool. En Z is gewoon basis.