Training jong paard (3 jaar)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:20

Lekker een training in de wei geven, die hij zelf wilt! :+

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:21

Lange teugelwerk ed moet maar net iets zijn wat je ligt. Ik ben ook nioet zo van het grondwerken en dat soort activiteiten omdat ik persoonlijk daar niks mee heb.
Voor 1 van mijn paarden is het wel een handeling die ik zo nu en dan moet verrichten, maar dat is ook het enige waarom ik dat grondwerken doe.

Verder ben ik OOK gewoon iemand die de kunstjes en trainingen liever TE paard geeft.

Dat is toch ieder zijn goed recht?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:22

Moderatoropmerking:
Een ingreep was hier blijkbaar wel nodig. Erg jammer dat de sfeer wordt verziekt door een aantal offtopic berichten en afkrakingen naar elkaar toe. Dat is uiteraard niet de bedoeling. De TS vraagt om tips voor een training van haar 3 jarige paard, geef die dan ook als je er ook daadwerkelijk iets nuttigs aan toe te voegen hebt. En ga dan niet persoonlijk op elkaar afreageren, daar wordt de sfeer niet beter op. De vervelende berichten heb ik verwijderd en ik hoop dat we nu op een iets vriendelijkere manier verder kunnen gaan! Posts van bokkers die op de zelfde manier doorgaan verwijder ik!

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:23

Ik ben het met je eens hoor ZOoist. Een ruiter is de fysio op zijn paard. ALs je daar niet handig genoeg in bent, snap ik dat je grondwerk aandraagt. Maar er vanuitgaan dat dat het enige goede is, is natuurlijk klinkklare onzin.

Rechtrichten enz doe je gewoon als je erop zit. Iets wat je vanaf dag 1 al meeneemt in je training, sterker nog het is de leidraad in je training.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:25

Dani_ schreef:
listiglistje schreef:
Te is nooit goed...te vroeg, maar ook met te laat beginnen ;) pfffff ik heb wat fokmerries ruinen gezien
die niet meer fatsoenlijk te beleren waren na 6/7 jaar te hebben gelanterfanterd :P

Een jong paard hoeft ook niet te lantefanteren. Mijn driejarige wordt, op mijn manier, voorbereid op het leven als rijpaard. Er is zoveel meer te doen met paarden dan rijden. Ik ken paarden waar al op wordt gereden, terwijl ze nog zoveel basis missen. Paarden die enkel in de bak gereden kunnen worden, maar zich niet eens normaal laten leiden, waar de eigenaar geen stap mee buiten het erf durft te zetten, die zich niet normaal op een trailer laten laden, die wegschieten om het minste geringste, niet stil kunnen staan tijdens het zadelen. En zo kan ik doorgaan ;). Zat om aan te werken met een jong paard. En dan heb ik het nog niet eens over de lichamelijke training van het paard, het sterker maken en het rechtrichten bijvoorbeeld. Dat kun je prima eerst aan de hand doen. Ben je mijns inziens ook verplicht aan je paard ;).
Is overigens niet persoonlijk bedoeld, deze post.

Mijn paard is als 2,5 jarige (met het oog op het dekhengst zijnde) zadelmak gemaakt en als net 3 jarige na afgekeurd als dekhengst te zijn, bij mij gekomen... Ik ben rustig aan begonnen met 2 x in de week samen wat rondhobbelen maar wel vanaf het begin met goede instructie.. Alles wat jij nu opnoemt wat je naast rijden kunt doen, kan mijn paard, maar daar heb ik echt niks speciaals voor gedaan hoor, behalve duidelijk en rechtvaardig zijn.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:30

__PSM__ schreef:
Dani_ schreef:
Een jong paard hoeft ook niet te lantefanteren. Mijn driejarige wordt, op mijn manier, voorbereid op het leven als rijpaard. Er is zoveel meer te doen met paarden dan rijden. Ik ken paarden waar al op wordt gereden, terwijl ze nog zoveel basis missen. Paarden die enkel in de bak gereden kunnen worden, maar zich niet eens normaal laten leiden, waar de eigenaar geen stap mee buiten het erf durft te zetten, die zich niet normaal op een trailer laten laden, die wegschieten om het minste geringste, niet stil kunnen staan tijdens het zadelen. En zo kan ik doorgaan ;). Zat om aan te werken met een jong paard. En dan heb ik het nog niet eens over de lichamelijke training van het paard, het sterker maken en het rechtrichten bijvoorbeeld. Dat kun je prima eerst aan de hand doen. Ben je mijns inziens ook verplicht aan je paard ;).
Is overigens niet persoonlijk bedoeld, deze post.

Mijn paard is als 2,5 jarige (met het oog op het dekhengst zijnde) zadelmak gemaakt en als net 3 jarige na afgekeurd als dekhengst te zijn, bij mij gekomen... Ik ben rustig aan begonnen met 2 x in de week samen wat rondhobbelen maar wel vanaf het begin met goede instructie.. Alles wat jij nu opnoemt wat je naast rijden kunt doen, kan mijn paard, maar daar heb ik echt niks speciaals voor gedaan hoor, behalve duidelijk en rechtvaardig zijn.

Inderdaad... Heb er ook nog nooit wat extra's voor hoeven doen. Gewoon standaard mi

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:31

Wat betreft training, wat ik veel heb gedaan toen mijn paard nog 3 was, lekker rechtuit zodra hij braaf tussen hand en been was, en dat zijn ze vrij snel als je netjes correct rijd, Voor het rechtuit rijden ben ik het bos in gegaan en daar heb ik eigenlijk niks anders gedaan dan hem het schakelen leren, buiten toch iets makkelijker met die van mij, die is wat flegmatiek en is in het bos gewoon voorwaartser :) Hierdoor wordt de achterkant echt geactiveerd en kan hij van voren in je hand zakken, en dan vooral heel veel lekker halsstrekken en lang en laag meenemen :)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:32

__PSM__ schreef:
Wat betreft training, wat ik veel heb gedaan toen mijn paard nog 3 was, lekker rechtuit zodra hij braaf tussen hand en been was, en dat zijn ze vrij snel als je netjes correct rijd, Voor het rechtuit rijden ben ik het bos in gegaan en daar heb ik eigenlijk niks anders gedaan dan hem het schakelen leren, buiten toch iets makkelijker met die van mij, die is wat flegmatiek en is in het bos gewoon voorwaartser :) Hierdoor wordt de achterkant echt geactiveerd en kan hij van voren in je hand zakken, en dan vooral heel veel lekker halsstrekken en lang en laag meenemen :)

Dat is heel mooi werk bij die jonge beesten. Het bos is echt ideaal :D

__PSM__

Re: Training jong paard (3 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:33

Ik vind het niet alleen super werk om ze sterker te krijgen, maar ook om ze wereldwijs te maken ;)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:34

Moenie, ik ben verhuisd van stal en heb nu ter afwisseling het springen met mijn 5,5 jarige voro het eerst wat meer opgepakt, maar zodra ik de kans krijg gaan we nog steeds naar het bos ;) is voor ieder paard goed :)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:35

__PSM__ schreef:
Moenie, ik ben verhuisd van stal en heb nu ter afwisseling het springen met mijn 5,5 jarige voro het eerst wat meer opgepakt, maar zodra ik de kans krijg gaan we nog steeds naar het bos ;) is voor ieder paard goed :)

Ik wissel het inderdaad ook af met wat springen ( gymnastiek), bos en gewoon training. Maar niet bij een driejarige, die rijd ik meestal 2 keer per week in het bos en 1 keer per week in de bak.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:36

ik ben zelf nu met mijn 3 jarige bezig.
ik rijd hem als ik hem rijd 3 keer in de week,
en soms geef ik hem tussen door 2 weken vrij.
ik heb geen haast met hem.
en als ik hem rijd is het maar 10 minuten.
hij staat 24/7 op de wei zomer winter.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:37

Hmmmm, het bos is hier ver te zoeken.....

Ik ben dan ook niet veel buiten de bak te vinden met de paarden. Beter ook voor de veiligheid op de weg, haha!

Maar ik ga ook straks verhuizen en dan kan ik wel veilig een rondje rijden. Al wil ik die drie bomen geen bos noemen.

Maar ik doe zulke dingen meer om uit te stappen.......

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:39

Daarmee houd je ze ook fris tussen de oortjes Zooist :j

Springen doet mijn ruin inmiddels ruim 5,5 pas sinds 1,5 maand :) en dankzij de goede dressuurbasis mag hij zaterdag al zijn eerste BB parcours en BB cross lopen :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:41

Springen doe ik echt niet.... Over een balk stappen geeft mij al zweetdruppeltjes.....

Ik vertel mijn paarden altijd dat ze tussen de balkjes moeten blijven.....

Meer dan balkjes draven doe ik dan ook niet.... soms wel lachen....

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 10:42

Ik wil ook wel een bos naast de deur haha! |(
Maar goede tip idd! Leren ze ook mooi wennen aan alles wat er om hun heen gebeurd, andere situaties als thuis.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:42

Ik heb ook wel een iets ander paard dan jij ;) en ben ook iets minder serieus dan jij denk ik :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:46

Dat geeft ook niks..... als ik aan het bos zou wonen zou ik ook echt graag het bos ingaan denk ik.... Lijkt me heerlijk!

Tja, ik ben erg serieus ermee bezig en heb ervaren dat ik gelukkig paarden heb die ook erg gedreven zijn en graag aan het werk zijn.

Tenminste, ze kunnen niet praten maar komen erg blij over als we aan het werk zijn. Ze lopen hun voetjes uit hun kont voor me.

Daar haal ik dan inderdaad mijn voldoening uit.

Zo heb ik eens een discussie gehad over iemand wiens zadel bij de zadelmaker was en die liet de les doorgaan en ging zonder zadel lessen.

Nou, ik kan daar gewoon niet bij... zou zoiets nooit verzinnen en het zonde van mijn geld vinden. Maar haar doel van les ligt echt 180 graden anders als mijn lesdoelen.

Maar goed, on topic.... TS gaat dus ook verhuizen naar een bos samen met mij en dan gaan we ook bostrainingen doen ;)

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:51

@ moeni
als je het bos in gaat.
Ga je dan alleen of met nog iemand mee?
Want ik heb ook een 3 jarige en wil wel het bos in alleen weet niet hoe ik dat moet aanpakken.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:52

Ik ben twee keer met een heel ervaren paard gegaan en daarna alleen :) Nu heb ik ook wel een heel koel en stoer paard :P

Nu nog steeds overigens, als we met 6 paarden in het bos zijn dan loopt meneer door waar alle andere stil staan van angst :P

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:53

Mijn, inmiddels 4-jarige, was als 3-jarige 3 keer in de week actief. Meestal rijden, soms longeren. Dat heb ik opgebouwd van 20 minuten tot ongeveer een half uurtje per keer. We zijn pas een beetje met hem begonnen toen hij 3 jaar was (bitje in, zadeltje op, aanleren van commando's tijdens longeren, etc). Hij pakte het onwijs snel op, dus ik zie geen reden om al met een paard van 2,5 jaar te beginnen eerlijk gezegd. Op een leeftijd van 3,5 jaar is mijn paardje ingereden.
Volgens mijn instructeur kan ik dit jonge paard beter even rijden dan longeren, aangezien ik met rijden veel rechte stukken mee kan pakken (in tegenstelling tot longeren). Verder nemen we hem op dit moment (net 4 jaar) regelmatig mee naar het strand en maken we bijna iedere week wel een buitenritje. En we volgen springles voor guppies. Heel leuk en afwisselend dus! Succes met je paardje.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:54

Fijne wending heeft het topic gekregen en zo te zien hebben deze ruiters allemaal het beste voor met hun jonge paard(en)!

Ik ben ook niet zo'n bosrijder....paar x per jaar, wel stap ik bijna altijd uit rondom het erf!
Springen durf ik niet, maar over 1 of 2 balkjes stappen/draven wel, dus dat doen we ook zo nu en dan :P

hahaha zooist zonder zadel ga ik ook niet lessen, zou volgens mij nog niet eens kunnen := en zowiezo het opstappen met zijn bijna 1.80 :+

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:55

Ik zie het verschil niet, met een paard op 2,5 beginnen of met een 4 jarige springen, denk dat de belasting ong. even groot zal zijn, allebei nog niet uitgegroeid en allebei best intensief :(:)

Oh btw, zonder zadel lessen doe ik ook niet :P

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:57

Moeni11 schreef:
Nemurin schreef:
Tja, in principe KAN een paard met 6 jaar Z starten maar of je dat ook wil? Vind het persoonlijk nogal wat druk op het paard leggen, maar dat ben ik dan weer. :) Het kan wel in ieder geval en veel paarden vinden het zelfs wel leuk.

Als ze klaar zijn met het ene trucje leren, begin je met het volgende, nietwaar?

Ligt aan het paard. Een grote slappe zou ik persoonlijk wat rustiger mee doen.
Maar voor getalenteerde paarden is Z niet iets moeilijks. Hoogbegaafde leerlingen vervelen zich ook op de basisschool. En Z is gewoon basis.

Ja dat is wat ik bedoelde, dank je wel. :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:57

Ik ben ook wel eens met 2,5 erop geklommen. Dan had ik drie weken de tijd en dan moesten ze voorgereden worden voor de verkoop.

Niet mijn ding maar was wel mijn job.