Ben ik dan echt zo'n loser dat ik het niet kan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Re: Ben ik dan echt zo'n loser dat ik het niet kan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 20:13

thanx!!!
ik heb morgen weer les, dus dan gaan we verder!!
ben in ieder geval al zooooo blij dat ik het nu echt ook een keer goed heb gevoeld, hem op het goede moment heb losgelaten, en hij bleef netjes rond en ontspannen lopen!!!
dat was zo'n geweldig gevoel!!!

we gaan vanaf nu zeker weer de goede kant op!!!!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:01

herken dit ook bij mezelf..
heb ook echt een poos gehad dat ik maar boos werd op m'n paard...zoo fout :n
soms heb ik het nog wel eens, als iets niet lukt (mijn paard vind het moeilijk om te ontspannen in de mond, in de stap gaat nu goed en is ze lekker ontspannen) dan word ik soms wel eens ongeduldig als dit in de draf niet lukt. dan ga ik gewoon weer terug naar de stap en rijd ik weer naar de ontspanning...is ze weer fijn draaf ik aan...en dan zo maar verder. als het niet lukt weer opnieuw beginnen totdat je de ontspanning weer hebt..

Oklahoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:54

vanitymay schreef:
Ik heb nog een tip: ik word is met een d ipv dt...hii :+

Ik vond het al vreemd dat niemand op de eerste pagina daar iets over gezegd had en vroeg me af wanneer de eerste tip daaromtrent zou komen. Super!

Ontopic: Persoonlijk vind ik dat een paard in geen enkel geval (western of dressuur) aan de teugel gevraagd zou mogen worden. Ik heb altijd geleerd (nee dat is niet waar, maar ik ben NU aan het leren) dat het paard van achter naar voor gereden wordt en dus eerst via zijn achterhand, bekken en rug goed gereden moet worden vooraleer hij vooraan gaat zakken. Wanneer je paard dus omwille van één of andere reden niet wil zakken, zou ik dit rijtechnisch oplossen door middel van bepaalde oefeningen, of zou ik me toch allereerst niet bezighouden met dat hoofd, maar met de rest van het plaatje. Als alles daar goed gaat, zou het paard vanzelf zijn hoofd juist moeten dragen omdat hij erachter komt dat dit de beste houding is, uiteindelijk. Maar zolang de rest van het lichaam niet goed in balans loopt, zal hij het gebrek aan balans proberen te compenseren met een verkeerde hoofdhouding, maar wel een houding die het voor hem makkelijker maakt om de oefeningen uit te voeren. Als je dan nog eens zijn hoofd omlaag zou vragen terwijl hij nog niet helemaal uitgebalanceerd loopt, kan het echt wel zijn dat hij gekke dingen gaat doen die lijken op "hij probeert er onderuit te komen", maar in principe gewoon een compensatie voor evenwicht zijn.

Tenminste, dat is het beeld dat ik er nu een beetje van heb. Ik kan helemaal mis zijn omdat het moeilijk is om daar zonder beeldmateriaal of IRL kennis over te oordelen.
Ik wens je alvast veel succes met het oplossen van dit probleem!

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:05

Oklahoma schreef:
vanitymay schreef:

Ik vond het al vreemd dat niemand op de eerste pagina daar iets over gezegd had en vroeg me af wanneer de eerste tip daaromtrent zou komen. Super!

Wat een gezeur steeds...dat vallen over : d of dt.... }>
mss zijn sommige bokkers wel dyslectisch,..en kunnen ze dat onderscheidt niet maken...

Oklahoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:55

Ik kan er niets aan doen dat ik er een neus voor heb. Op één of andere manier zie ik steeds in een tekst waar de fouten zitten *bloos*.

(maar met dyslexie heeft de dt-regel niets te maken, haha!)

Misschien ben ik ouderwets ingesteld wanneer ik vind dat iedereen toch correct zijn/haar moedertaal moet kunnen schrijven ^^ Maar zoals gezegd, dat gaat offtopic.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 06:02

LiiNd_Y schreef:
herken dit ook bij mezelf..
heb ook echt een poos gehad dat ik maar boos werd op m'n paard...zoo fout :n
soms heb ik het nog wel eens, als iets niet lukt (mijn paard vind het moeilijk om te ontspannen in de mond, in de stap gaat nu goed en is ze lekker ontspannen) dan word ik soms wel eens ongeduldig als dit in de draf niet lukt. dan ga ik gewoon weer terug naar de stap en rijd ik weer naar de ontspanning...is ze weer fijn draaf ik aan...en dan zo maar verder. als het niet lukt weer opnieuw beginnen totdat je de ontspanning weer hebt..

ik denk dat het ook gewoon een groot gedeelte om ongeduld gaat, ik merk nu dat ik het allemaal wat rustiger aanpak ik toch nog af en toe de neiging heb om te gaan pushen van: toe dan, je kan het best!!
en dat moet ik juist helemaal niet doen, want de kans dat hij dan wel los gaat laten en ook verder gaat ontspannen is gelijk verkeken.

het helpt me wel goed om gewoon een stap terug te gaan doen als het even niet wil lukken.
heb gister weer les gehad, en heb hem nu de gehele tijd zelf gereden, en het ging super.
en heb ook gelijk weer wat tips gekregen voor het aanspringen in galop.
ik kan hem dan gewoon beter eerst even op 2 handen rijden en hem zachtjes lostikken ipv gelijk weer op 1 hand proberen.
als het een paar keer goed is gegaan op 2 handen dan ga ik het weer op 1 hand doen, en lukt het niet gewoon weer even naar 2.

ik weet ook heel goed dat ik er een te big deal van maak, terwijl dat helemaal niet zo moet zijn.
ik wil het allemaal gewoon graag goed doen (en dan het liefst nog gister dan vandaag :D ), maar er is vooruitgang gelukkig!!!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 06:07

[/quote][/quote]

mss zijn sommige bokkers wel dyslectisch,..en kunnen ze dat onderscheidt niet maken...[/quote]

dankjewel!!!
het gaat helemaal niet over of ik de taal niet goed beheers!! ik heb hier normaal helemaal geen problemen mee!!!
ik zie dan een reactie en wil dan in een keer zoveel terug schrijven dat er af en toe een foutje tussen door schiet, dit is geen opzet en al helemaal geen questie van niet kunnen.

ik heb hier een serieuze vraag gesteld en wil graag daar een antwoord op krijgen en niet gezeur hebben over een klein schrijf foutje.

Oklahoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:06

Ok, je reageert nu op één zinnetje uit mijn post, maar ik heb onder dat zinnetje uiteraard wel een blok tekst getypt die ontopic is.
Mag ik daar ook een reactie op?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:28

dit is ook mijn struikelblok geweest en het is een onmacht waar je inschiet omdat je zo graag goed wil doen he , ik geef er geen gehoor aan en trap mijn paard ook niet per ongeluk maar alleen het opborrelen van mijn wanhoop en bij behorende gevoelens trikkert al genoeg bij paard natuurlijk.Ik grijp dan terug naar de basis wat ons allebei makkelijk afgaat en stap af zo kun je met een tevreden gevoel afsluiten en dan de volgende keer beter .Het is een proces je bent je bewust van je valkuil je zult er nog invallen maar met de tijd zul je jezelf beter onder controle leren te houden.
Houd er rekening mee dat bepaalde demonen uit je verleden vaak grote invloed hebben op de reacties die je nu op bepaalde situaties geeft .
Boos worden omdat je in wanhoop schiet betekent dat je een vechtersmentaliteit hebt , nu in het dagelijks leven heb je er iets aan in de omgang met paarden zit dat je in de weg .Dus werk aan jezelf ruim je bagage op! En wat beter als een paard kan je daar bij helpen .
Wat ik een goed boek vind die betrekking heeft op het waarom zo een reactie van een mens met wetenschappelijk onderbouwde theorieen is illusies van ingeborg bosch.
succes in mijn ogen iemand die zich zelf reflecteerd en kwetsbaar opsteld is geen loser

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 12:48

@ Oklahoma:
het paard wordt altijd van achter naar voren gereden, is altijd netjes getraind en is keurig in proportie bespierd.
lenig en recht gericht.

hij komt ook vanzelf naar beneden tijdens het rijden, wat ik wil verkrijgen is dat hij nog dieper gaat zakken en zoals in de begin post aangegeven hij laat zijn schouders niet makkelijk los.
hij is bij veel oefeningen keurig los, maar op het moment dat je het hem op de man afvraagt geeft hij niet thuis.

we zijn inmiddels zover in de training dat we aan het fine tunen zijn, en dus ook op 1 hand rijden, en daar heb je losse schouders voor nodig ten alle tijden.

ik weet ook dat ik in de afgelopen periode een aantal zaken erdoor heen heb laten slippen (onbewust) en daardoor is het nu wat lastiger om het voor elkaar te krijgen.

er is dus geen sprake van dat het paard het lichamelijk niet aan zou kunnen.
dat hij nog niet die kracht in zijn spieren heeft om het de gehele tijd vol te kunnen houden is iets anders, dat is ook geen probleem, ik wil hem gewoon trainen hierin om die spieren juist sterker te maken.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 12:52

liberty22 schreef:
dit is ook mijn struikelblok geweest en het is een onmacht waar je inschiet omdat je zo graag goed wil doen he , ik geef er geen gehoor aan en trap mijn paard ook niet per ongeluk maar alleen het opborrelen van mijn wanhoop en bij behorende gevoelens trikkert al genoeg bij paard natuurlijk.Ik grijp dan terug naar de basis wat ons allebei makkelijk afgaat en stap af zo kun je met een tevreden gevoel afsluiten en dan de volgende keer beter .Het is een proces je bent je bewust van je valkuil je zult er nog invallen maar met de tijd zul je jezelf beter onder controle leren te houden.
Houd er rekening mee dat bepaalde demonen uit je verleden vaak grote invloed hebben op de reacties die je nu op bepaalde situaties geeft .
Boos worden omdat je in wanhoop schiet betekent dat je een vechtersmentaliteit hebt , nu in het dagelijks leven heb je er iets aan in de omgang met paarden zit dat je in de weg .Dus werk aan jezelf ruim je bagage op! En wat beter als een paard kan je daar bij helpen .
Wat ik een goed boek vind die betrekking heeft op het waarom zo een reactie van een mens met wetenschappelijk onderbouwde theorieen is illusies van ingeborg bosch.
succes in mijn ogen iemand die zich zelf reflecteerd en kwetsbaar opsteld is geen loser

dankjewel.
ik ben ook een vechter, en ook een tikkeltje perfectionistisch ingesteld.
zou heel goed kunnen dat het dingen zijn uit het verleden, maar zou niet goed kunnen zeggen wat het dan zou zijn.

wel ben ik iemand die sommige dingen niet goed kan los laten, en er dus lang mee door blijf lopen in mijn hoofd.
ik kan ook in een fractie van een seconde weer ontzettend boos worden over iets wat misschien wel jaren geleden is gebeurt.
weet het: is geen goede eigenschap, maar heb nog niet de methode gevonden om ermee af te rekenen helaas!!!
maar ben wel druk op zoek!!! :D

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:54

nee en juist dat loslaten bereik je zoveel me he , zorg dat je zoveel mogelijk in het hier en nu bent als je met de paarden bezig bent en het helpt als je weet waarom reageer ik zo bij het loslaten vandaar het boek .
maar veel succes en wat een mooi paardje zeg

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 12:57

liberty22 schreef:
nee en juist dat loslaten bereik je zoveel me he , zorg dat je zoveel mogelijk in het hier en nu bent als je met de paarden bezig bent en het helpt als je weet waarom reageer ik zo bij het loslaten vandaar het boek .
maar veel succes en wat een mooi paardje zeg

ik zal eens kijken of ik dat boek ergens te pakken kan krijgen, kan ik misschien wel wat mee.

en offtopic: thanx!!! gaaf he? ben ook mega trots op zijn looks!! :D :D

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:01

Ik herken mezelf er helemaal in.
Vroeger was ik ook zon hittepetit, ik heb zelfs op wedstrijd een keer een punt aftrek gehad omdat ik me midden in de proef op mn paard af reageerde omdat hij over de buitenschouder wegliep op de volte (schaam schaam) daarna kreeg ik een hele pittige te rijden dus toen ben ik het afgeleerd.
Inmiddels heb ik een eigen hafje die ik tot aan gisteren met een spoortje reed. Ik heb er iemand bij gehad om haar te rijden (ivm tijdgebrek van mezelf) en die heeft haar vast gereden. Nu is het soms zo dat ik me weer ga afreageren op de pony. Gisteren was ik ook weer zo kwad dat ik echt hard met mn sporen in dr buik trapte (heb voor mn pony gelukkig korte beentje dus kan niet veel vaart maken maar toch) Ik schrok daar zo van dat ik meteen mn sporen af heb gedaan..
Vandaag dus lekker zonder spoortje gereden en gewoon relaxed niet te veel van haar verlangen. Eerst maar eens lekker los maken op beide kanten en zien dat ze weer nagevelijk gaat lopen.
Maar om een lang verhaal kort te maken ja dat heb ik helaas ook :(
Bij mij komt het vaak omdat ik te veel verwacht van mn pony, als ik dat niet doe dan gaat het prima...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:10

Ik denk dat paardrijden heel goed voor je karakter is.
Vroeger was ik een vreselijke driftkop,maar nu al veel minder.
Met rijden heb ik het nooit meer.Blijf altijd rustig.
Heeft wel heel veel jaartjes gekost en wat paarden versleten(arme dieren...)maar jongens:wat leer je jezelf kennen zeg!
Succes,werk aan jezelf buiten het rijden dat komt je rijden ook ten goede!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 06:09

idylle schreef:
Ik herken mezelf er helemaal in.
Vroeger was ik ook zon hittepetit, ik heb zelfs op wedstrijd een keer een punt aftrek gehad omdat ik me midden in de proef op mn paard af reageerde omdat hij over de buitenschouder wegliep op de volte (schaam schaam) daarna kreeg ik een hele pittige te rijden dus toen ben ik het afgeleerd.
Inmiddels heb ik een eigen hafje die ik tot aan gisteren met een spoortje reed. Ik heb er iemand bij gehad om haar te rijden (ivm tijdgebrek van mezelf) en die heeft haar vast gereden. Nu is het soms zo dat ik me weer ga afreageren op de pony. Gisteren was ik ook weer zo kwad dat ik echt hard met mn sporen in dr buik trapte (heb voor mn pony gelukkig korte beentje dus kan niet veel vaart maken maar toch) Ik schrok daar zo van dat ik meteen mn sporen af heb gedaan..
Vandaag dus lekker zonder spoortje gereden en gewoon relaxed niet te veel van haar verlangen. Eerst maar eens lekker los maken op beide kanten en zien dat ze weer nagevelijk gaat lopen.
Maar om een lang verhaal kort te maken ja dat heb ik helaas ook :(
Bij mij komt het vaak omdat ik te veel verwacht van mn pony, als ik dat niet doe dan gaat het prima...

ja dat ken is ook ongeveer de reactie die ik geef!!!
maar dan wil ik ook nog wel eens gemeen worden met mijn handen. jammer genoeg. |(
om me vervolgens voor me kop te slaan over wat ik heb gedaan!! grrr

maar, gelukkig, toen ik gisteravond aan het rijden was (na 12 uur werken, dus was een beetje moe) toen voelde ik dat het weer begon te borrelen, en heb toen heel duidelijk tegen mezelf gezegd: NEE, niet boos worden, niet harder worden, gewoon zo blijven vragen en dan duurt het misschien wat langer, maar hij gaat het echt wel doen!!
en dat werkte erg goed!!!

dus er is vooruitgang gelukkig!!
ik weet ook dat ik beter na zo'n dag beter helemaal niet op moet stappen, maar soms moet je gewoon wel ivm je trainings schema en eigen planning voor die week.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 06:12

ambre schreef:
Ik denk dat paardrijden heel goed voor je karakter is.
Vroeger was ik een vreselijke driftkop,maar nu al veel minder.
Met rijden heb ik het nooit meer.Blijf altijd rustig.
Heeft wel heel veel jaartjes gekost en wat paarden versleten(arme dieren...)maar jongens:wat leer je jezelf kennen zeg!
Succes,werk aan jezelf buiten het rijden dat komt je rijden ook ten goede!

ik was vroeger ook heel driftig maar dat is al wel een heel eind verminderd :D
mijn vorige paard heb ik ook met teveel pit en frustratie gereden, helaas, maar daar kom je dan ook weer achteraf achter. ;(

ik ben wel heel blij dat ik het zelf inzie dat het gewoon niet goed is, en dan ben je je er van bewust en schijnt het al makkelijker te zijn om eraan te werken.

ik blijf eraan werken, hoe lang het ook duurt, het moet gewoon uit mijn systeem worden verbannen.
er is nog hoop!!! :D

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:35

Oklahoma schreef:
Ik kan er niets aan doen dat ik er een neus voor heb. Op één of andere manier zie ik steeds in een tekst waar de fouten zitten *bloos*.

(maar met dyslexie heeft de dt-regel niets te maken, haha!)

Misschien ben ik ouderwets ingesteld wanneer ik vind dat iedereen toch correct zijn/haar moedertaal moet kunnen schrijven ^^ Maar zoals gezegd, dat gaat offtopic.

zeker weten heeft de dt regel met dyslexie te maken, mijn man en dochter zijn alle2 zwaar dyslectisch, mijn dochter heeft bij de erkende dyslexie behandelaar tom braams gelopen...http://www.tbraams.nl/praktijk/boek01.php...
Ook ik heb een neus voor teksten met fouten, maar om dan constant op een forum te moeten verbeteren,
vind ik nogal kinderachtig en stoot je de dyslecten onder ons voor hun neus, ze worden al dagelijks geconfronteerd met dit probleem, en dan moeten ze dit op een gewoon paardenforum weer aanhoren..?
laat iedereen gewoon in hun waarde aub....
;)
Laatst bijgewerkt door McThirsk op 20-09-10 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:41

Mister01 schreef:
[/quote]

mss zijn sommige bokkers wel dyslectisch,..en kunnen ze dat onderscheidt niet maken...[/quote]

dankjewel!!!
het gaat helemaal niet over of ik de taal niet goed beheers!! ik heb hier normaal helemaal geen problemen mee!!!
ik zie dan een reactie en wil dan in een keer zoveel terug schrijven dat er af en toe een foutje tussen door schiet, dit is geen opzet en al helemaal geen questie van niet kunnen.

ik heb hier een serieuze vraag gesteld en wil graag daar een antwoord op krijgen en niet gezeur hebben over een klein schrijf foutje.[/quote]

Graag gedaan,
Ook al was het een questie van niet kunnen, dan nog schrijf je de dingen op zoals jij dat wilt/kunt..
Dit is BOKT een paardenforum en geen LOI... :P
succes verder hoor, ik moest ff kwijt, haha

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:05

Ik heb dit ook. Nouja, nu eingelijk niet meer.

Maar ik had in het begin toen ik mijn pony net had, ook wel wat probleempjes..
Zoals, hij is sloom, geen conditie, en ik wil graag rijden, dus ik wil beginnen met rustig aan doen,
steeds stapjes verder en uiteindlijk een uur lang fanatiek er tegenaan.
Maar hij haalt grapjes met mij uit, alsof hij het moeilijk heeft, gaat met zijn hoofd schudden en
voor de lol hoesten.
En hij wilde voor geen meter luisteren, En ik werd dan ook echt kwaad, en hardhandig.
Ik worstelde een heel uur om het te laten luisteren, en hij luisterde uiteindlijk, maar vond
het totaal niet leuk. Ik voelde me daarna altijd schuldig omdat ik zo boos werd, en was
dan ook erg lief voor hem, en hij vergaf me.
Nu, ik rij hem nog steeds, maar dan met meer afwisseling, hij vind het steeds leuker, en krijgt een goede conditie..
Als ik voel dat ik geirriteerd word, blijf ik rustig, en denk ik dat het niet leuk voor hem is als ik kwaad word.
Dat helpt heel goed, en nu rijden we hardstikke gezellig, en het gaat steeds beter.
Dus afwisseling en nadenken hoe hij zich kan voelen helpt geweldig :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 18:17

_Layco_ schreef:
Ik heb dit ook. Nouja, nu eingelijk niet meer.

Maar ik had in het begin toen ik mijn pony net had, ook wel wat probleempjes..
Zoals, hij is sloom, geen conditie, en ik wil graag rijden, dus ik wil beginnen met rustig aan doen,
steeds stapjes verder en uiteindlijk een uur lang fanatiek er tegenaan.
Maar hij haalt grapjes met mij uit, alsof hij het moeilijk heeft, gaat met zijn hoofd schudden en
voor de lol hoesten.
En hij wilde voor geen meter luisteren, En ik werd dan ook echt kwaad, en hardhandig.
Ik worstelde een heel uur om het te laten luisteren, en hij luisterde uiteindlijk, maar vond
het totaal niet leuk. Ik voelde me daarna altijd schuldig omdat ik zo boos werd, en was
dan ook erg lief voor hem, en hij vergaf me.
Nu, ik rij hem nog steeds, maar dan met meer afwisseling, hij vind het steeds leuker, en krijgt een goede conditie..
Als ik voel dat ik geirriteerd word, blijf ik rustig, en denk ik dat het niet leuk voor hem is als ik kwaad word.
Dat helpt heel goed, en nu rijden we hardstikke gezellig, en het gaat steeds beter.
Dus afwisseling en nadenken hoe hij zich kan voelen helpt geweldig :)

dankjewel voor je reactie.
ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen in wat we doen, dan weer eens in de bak, dan weer eens longeren, buitenritje, wandelen enz.
dus ik doe niet vaak 2x achter elkaar hetzelfde met hem.
het is ook goed aan hem te merken dat hij veel afwisseling nodig heeft, alleen is het af en toe wel zo dat je een paar keer achter elkaar iets moet doorvragen in de bak, en dan heeft hij even pech.
dan nog rij ik niet meer als 3x achter elkaar in de bak.

ik heb alleen nu wel het idee dat hij mij nu weer gaat testen op de grond, nu we het moeilijke stuk in de bak een heel eind achter ons hebben, en ik goed weet hoe ik het nu moet oplossen, en hij er dus niet meer onderuit kan komen.
het lijkt wel of hij dan zijn dominantie toch wil laten zien, maar het nu probeert op een ander vlak.
hij is zoooo slim!!!
maar dat maakt de uitdaging ook weer groot!!!

we zijn in de lessen heel veel bezig geweest met het kalm blijven van mij, en het werkt erg goed!!
ik heb nu de bevestiging gekregen van mijn trainster dat ik het goed doe, en dat ik het dan gewoon op diezelfde manier moet blijven vragen, net zo lang als het nodig is!!!
dus dat scheelt echt een hele hoop frustratie!!