Struikelen, dat het zo erg kon zijn?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Re: Struikelen, dat het zo erg kon zijn?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:46

@ Fargo: Maar iedereen is wel weer, a la bokt, heel hard aan het schreeuwen wat het diertje wel niet allemaal heeft. Terwijl het me toch lastig lijkt dat via internet te beoordelen. Wat is struikelen? De beweging bij het verstappen/struikelen/vallen, lijkt me ook wel belangrijk om te zien voordat je van alles zegt.
We snappen toch ook wel dat de ts in een moeilijke positie zit? En ja, het lijkt mij ook het verstandigste om iig even te overleggen met een DA, die waarschijnlijk verder wil kijken. Maar om nou meteen te zeggen dat het artrose en alles is.. Dat hoeft niet zo te zijn. Maar ik heb niet het idee dat de TS in slaap gesust wil worden.. Ze wil gewoon haar verhaal kwijt. En het beste voor haar hafje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:52

Krips schreef:
@ Fargo: Maar iedereen is wel weer, a la bokt, heel hard aan het schreeuwen wat het diertje wel niet allemaal heeft. Terwijl het me toch lastig lijkt dat via internet te beoordelen. Wat is struikelen? De beweging bij het verstappen/struikelen/vallen, lijkt me ook wel belangrijk om te zien voordat je van alles zegt.
We snappen toch ook wel dat de ts in een moeilijke positie zit? En ja, het lijkt mij ook het verstandigste om iig even te overleggen met een DA, die waarschijnlijk verder wil kijken. Maar om nou meteen te zeggen dat het artrose en alles is.. Dat hoeft niet zo te zijn. Maar ik heb niet het idee dat de TS in slaap gesust wil worden.. Ze wil gewoon haar verhaal kwijt. En het beste voor haar hafje.

ik hoop dat TS foto's laat maken,dan zal je zien dat we het helemaal niet bij het verkeerde eind hebben hier.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:40

Krips schreef:

ts heeft meerdere malen aangegeven dat het struikelen van dien aard is dat paard haast voorover kukelt,lijkt mij gevaarlijk. ook een oude eigenaar die zegt ..oh ja dat doet ie altijd al :Z ...
ts wil idd haar verhaal kwijt maar blijft om bevestiging vragen .nl die van het valt wel mee, en degene die daar antwoord op kan geven is een goede veterinair[niet die van je paard is lui hij moet harder aan het werk]

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:10

Krips schreef:

Neen fout. Wij suggereren wat, maar als zij het echt zeker wil weten, kan het geen kwaad om er een da bij te halen.
Zij post het op bokt, zij kan deze antwoorden zeker verwachten, dat weet je voor je zoiets post.
Inderdaad artrose hoeft het helemaal niet te zijn, maar struikelen is jammergenoeg een herkenbaar symptoom voor velen en die willen dat delen.
Moeten we nu allemaal sussen dat het waarschijnlijk helemaal niks is en tpaardje een beetje lomp aangelegd is :(:)
Wat is er nu zo moeilijk om voor de veiligheid de da in te schakelen? Dan hoef je niet in eeuwige twijfel te zitten toch?

Linsey_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:45

unicorn_kiss schreef:
M_hartje_M schreef:
Nee dat willen ze natuurlijk niet!!! Maar iedereen op stal vind dat er geen dierenarts hoeft te komen, de oude eigenaar zegt dat hij altijd gestruikeld heeft...

En omdat een dier dat altijd al gedaan heeft heeft hij geen recht op twijfel?
TS luister niet naar wat je stalgenootjes zeggen maar naar jouw gevoel.

Maar het paardje had zo als ik lees wel een aankoop keuring gehad.
Dan moeten ze dat inpincipe toch ook hebben gezien??

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:22

Ik weet niet precies hoe dat zit, maar met een gewone klinische keuring kan je geen artrose of inwendige aandoeningen opsporen volgens mij. Tenzij het paard onregelmatig loopt of in dit geval struikelt.

Linsey_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:37

Ik weet ook niet :) (Misschien dan toch maar een DA en foto's laten maken )

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:23

lekker balkjes draven dat je paard zijn benen gaat optillen. je paard klinkt beetje slonzig..wat haflingers ook vaak zijn.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:56

ijssnuiver schreef:
Struikelen is het teveel op de voorhand lopen. Ga je paard rechtrichten en zorg dat hij sterker wordt in zijn achterhand zodat hij meer gewicht op zijn achterhand gaat dragen ipv de voorhand, dan wordt het struikelen ook minder.

WOW, ik dacht al, komt er dan nooit de meest voorkomende oorzaak?
Struikelen als gevolg van teveel op de voorhand lopen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:34

unicorn_kiss schreef:
Ik weet niet precies hoe dat zit, maar met een gewone klinische keuring kan je geen artrose of inwendige aandoeningen opsporen volgens mij. Tenzij het paard onregelmatig loopt of in dit geval struikelt.

Een goede DA voelt bij een klinische keuring bij de buigproeven of de benen en de onderbenen meer spanning en tegendruk geven dan "normale, gezonde, soepele" voorbenen. Been there done that. Ik kwam zelf met mijn paard voor een blessure in de achterbenen bij de DA. Hij deed buigproeven, was niet gerust op hoe dat voelde (paard liep helemaal rad weg verder daar niet van) DAARNA kan er worden besloten om foto's te maken. Omdat je paard bijvoorbeeld inderdaad veel tegendruk geeft en niet soepel is bij het buigen van de benen en misschien zelfs wel kreupel wegloopt na het inbuigen door de DA. Maar als je niets doet, dan weet je het gewoon niet. Alleen omdat een paard het altijd al doet betekent het niet dat er niets aan de hand is, het kan zijn dat er niets aan de hand is, maar dat weet je simpelweg niet. Dat weet je na een goede keuring en evt foto's.
Ik zeg overigens niet dat het persé artrose is, maar wel dat het zoiets kan zijn. Ik snap ook dat het heel lastig is voor TS, maar ik wil ook niet dat ze haar nek breekt met dit paardje.. :(:)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 10:42

Iedereen heel erg bedankt :) De reacties zullen toch komen ;) En ik lees het ook elke dag :) Ik vind dat iedereen gewoon eerlijk is, en dat is ook fijn. Het heeft me toch 1 of 2 dagen echt gesloopt om dit te lezen, maar toch. Ik heb gister weer met marnix gereden. Hij ging als een trein, was niet meer te houden. We reden eerst in de binnenbak, ook daar was die al lekker snel. Toen vroeg een meisje of ik mee ging de buitenbak in. Dus ik ging lekker mee :) Er was geen houden meer. Hij bleef maar doorgaan :P Met veel moeite terug gekregen haha. Daarna nog eventjes op het veld uitgestapt ;) En nog wel het allerbelangrijkste... geen struikelpartijen :D Een keer op het veld, maar dat lag aan mij :P ik lette eventjes niet op :P

Toch denk ik er nog over de DA te bellen... of het in ieder geval tegen mijn ouders te vertellen... Maar dat heeft voor mij veel tijd nodig... ;)

rolicoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:49

Mijn paard struikelt ook regelmatig, geen hoefproblemen oid. Nu is laatst de paardentandarts langs geweest, en zij raadde me aan het paard echt op eigen benen te laten lopen, dus niet met de teugel op te vangen als ze struikelt. Doodeng, zag ons al tegen de grond gaan, maar dat is nog nooit gebeurd. Ze zei dat het bij het inrijden van mijn paard (draver) bij de vorige eigenaar waarschijnlijk te veel op de voorhand is gereden.
Overigens is mijn paard ook ontzettend nieuwsgierig, en ze struikelt vooral als ze te veel bezig is met hoe leuk haar omgeving is ;) en als we terugkomen van een lange buitenrit is ze ook wat minder oplettend..
Daarnaast bleek ze ook een vitaminetekort te hebben, dus misschien wil een vitamineshot ook helpen om weer wat alerter te worden bij jouw paard?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:52

Mijn paard struikelde veel vanwege HKO,nu met ijzers struikeld hij niet meer.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:34

Ik vind het niet eerlijk dat jij vermoed dat er iets mis is met je paard en aangeeft dat het voor jou veel tijd nodig heeft om er met je ouders over te praten?
Ik ben vanavond met mijn paard gevallen en de DA komt morgen om hem na te kijken. Mijn paard kan niet wachten omdat ik tijd nodig heb.. dat hoeft hij ook niet want dat verdient hij niet. Weet jij veel wat er aan de hand is?!

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:06

We hebben hier ook een paard (ook zwaarder type, kruising tinker, die altijd koetspaard geweest is) die es in galop gewoon een koprol gemaakt heeft! Gelukkig was de ruiter een eind verderop beland, anders had het er niet goed uitgezien voor haar. In zijn geval was het denk ik idd gebrek aan evenwicht onder het zadel (teveel op de voorhand) plus te brede hoeven die mss wel es haperen (ben trouwens niet zo overtuigd van hun hoefsmid als van de mijne)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:19

Tsjah, ik denk dat alle redenen van het struikelen al zo'n beetje genoemd zijn...

ik zelf heb met 2 paarden te maken gehad die veel struikelen. de ene was een fjord, die wsl verkeerd aangereden was ofzo, de hele tijd op de teugels hing en zwaar op z'n voorhand liep. in galop ging het dan nog wel omdat zn achterhand dan meer gewicht draagt. Dat struikelen van de fjord is trouwens wel verminderd toen ik erop ging letten hoe hij zn gewicht verdeelde

de 2e is een tuiger van 25, mn huidige verzorgpaard. maar die struikeld veel vanwege hoefkatrol. daaraan merk ik snel of ie nieuwe ijzers moet. met wat oudere ijzers struikeld ie meer en met nieuwe veel minder

als ik jou was, zou ik toch een dierenarts erbij halen, wat anderen er ook van zeggen. de dierenarts kan eventuele gebreken zien of je geruststellen dat het echt niks ergs is ;)

Liesje1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:37

Ik denk dat het idd is dat je paardje te veel op de voorhand loopt.. Dit is het meest voorkomende probleem zoals hier ook al wordt aangegeven. Die van mij heeft het ook in het begin veel gedaan maar toen hij meer op de achterhand kwam werd het al gelijk een stuk beter!

En na een keer de hoefsmid te hebben gehad kun je eigenlijk niet zeggen dat het goed is met ze hoeven.

Ik moet idd wel zeggen dat het vreemd is dat je "veel tijd nodig hebt"om bij je ouders aan te kaarten dat je eventueel een DA nodig bent. Als jij vindt dat het nodig is en je paardje niet lekker in zijn vel zit (jij kent hem als geen ander)dan moet je er iemand na laten komen kijken.

Maar zomerdepressie kan wel hoor.. sommige paarden hebben zonlicht nodig. Misschien moet je eens vitamines halen (volgens mij D) die dat compenseren dat ze minder zonlicht krijgen. verder kun je misschien een musli voeren ter compensatie voor zijn "slome"gedrag.. Ik heb zelf goede ervaringen met pavo sportfit musli..

Succes.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:12

Er is een oorzaak voor struikelen dat nog niet genoemd is. :)
Een paard dat niet voldoende schoudervrijheid heeft om het been netjes naar voren te zetten zal sneller struikelen. Het voorbeen wordt dan teveel onder de massa gezet. Met vaak ook te weinig impuls.
Meest voorkomende oorzaak? De hand van de ruiter is te stug.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:51

Ik heb een paard in training gehad dat struikelde omdat haar zadel te strak zat. Dit hadden eigenaresse bij het paard gekocht toen het vier was en daarna is ze behoorlijk vet geworden...
Het heeft, zelfs met een goed passend zadel, nog heel wat tijd gekost voordat ik haar weer goed had in de schouders!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:21

nm
Laatst bijgewerkt door doerakje op 15-09-10 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:26

phormicola schreef:
Ik heb door struikelen ook wel eens met paard en al op de grond gelegen ;)

In dit geval zou ik je haflinger even laten nakijken. Is z'n voer veranderd? Wat voer je 'm per dag?

Dito hier, twee keer met hetzelfde paard.... :Y)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:01

bertie schreef:
Er is een oorzaak voor struikelen dat nog niet genoemd is. :)
Een paard dat niet voldoende schoudervrijheid heeft om het been netjes naar voren te zetten zal sneller struikelen. Het voorbeen wordt dan teveel onder de massa gezet. Met vaak ook te weinig impuls.
Meest voorkomende oorzaak? De hand van de ruiter is te stug.

dat zal ook een reden kunnen zijn....maar ik neem even mee dat dit paard 18 is en veel voor de kar heeft gelopen op de harde weg....dan denk ik aan artrose.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:27

Ik ben wel benieuwd hoor, heb je de dierenarts of iemand anders er inmiddels al naar laten kijken? :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:49

Weet niet of het al genoemd is, maar laat het zadel nakijken door een goede zadelpasser! Als het zadel bijvoorbeeld teveel naar voren, op de (rand van) de schouder ligt veroorzaakt dit allerlei ongemakken (o.a. verharding van het kraakbeen) die tot pijn en struikelen leiden.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:14

Ook ik heb ervaring met struikelen en artrose, dit hoeft helemaal geen heel erge mate te zijn maar wel heeeeel verstandig om dit na te laten kijken. Neem aan dat je ouders niet willen dat je over de kop slaat en iets breekt of nog erger? Wil je ook aanraden je paardje vaker door de smid te laten doen ook, die van mij gaat elke 5 weken omdat hij anders in week 6 gaat struikelen. (nu groeien zn hoeven ook achterlijk hard), maar tien weken lijkt me erg lang, zeker voor een paard wat moeite heeft met afrollen. En voor een paar buigproeven en wat fotos ben je misschien 200 euro kwijt (schat ik het ruim denk ik) maar weet je wel wat er aan de hand is, kan er waarschijnlijk met beslag of medicatie wat aan gedaan worden en is het risico dat jij over de kop slaat een stuk kleiner.