CasanovaLY schreef:ik begreep het al vanaf het begin en ik weet heus wel dat mijn pony een dier is en dat hij ook een dier blijft en ik behandel hem als een mens omdat het mijn gelijk is en ik snap ook dat hij niet te vergelijken is met een mens daar ben ik me helemaal van bewust (ookal denken sommige mensen hier dat kinderen geen verstand hebben en nee ik heb het niet over u) en ik snap ook dat het slecht is eigenlijk maar het zou veel erger zijn als het kwijl helemaal nergens heen kon dan zou die stikken... meestal loopt het gewoon uit zijn mond (ben er ook achter gekomen dat mijn pony amper kwijlt) en ik zou het ook helemaal niet erg vinden om met een bitloos hoofdstel te rijden maar ik krijg het nou eenmaal zo aangeleerd (van een goede instructrice ze heeft in de top gereden en is zeker weten niet slecht) ik wil graag dressuur rijden en ik verzorg mijn pony goed maar zonder bit rijden... moeilijke keuze hoor...
Oke.. Dan heb ik niet goed gelezen.. ik dacht namelijk dat je mij niet begreep..
Tuurlijk wil je dat jouw paard jou gelijke is, maar hou wel altijd in je achterhoofd dat een paard een paard is en geen mens.. Ze hebben geen dag-nacht ritme, eten 14 uur op een dag, kunnen niet verkouden worden als ze zwetend op de wie gezet worden en zijn uitermate sterk..
Helemaal geen moeilijke keuze.. Gewoon lekker bitloos zou ik zeggen
Probeer het anders gewoon een keertje.. misschien vind jij het ook wel wat 
o, en ik ben geen u.. ik ben pas 20 
Mindfields schreef:Paarden kunnen prima galopperen terwijl ze op gras of hooi kauwen dat heb ik vaak genoeg gezien hoor. Ik blijf erbij dat tongproblemen veroorzaakt worden door een harde/strenge ruiterhand en niet door het bit an sich. Het is en blijft een kwestie van geduld en tijd nemen om een paard aan een bit te wennen en vervolgens met zachte hand op te leiden. Helaas gaat het DAAR veelal fout en dan is het niet meer dan logisch dat het paard bit associeert met pijn en dat er dan problemen ontstaan.
Ik kreeg laatst een merrie van 20 jaar in de baan die niet op bit te rijden zou zijn omdat ze dan compleet in de staak zou gaan dus ze werd bitloos gereden. Wat zag ik: Een paard dat gigantisch in de stress raakte van het bitloze hoofdstel en er heel erg tegenin ging, ik heb haar zelf ook gevoeld en het was 1 en al vastigheid en tegen de druk van de neusriem ingaan, dus ik zei ik wil zien wat er gebeurt met een bit in. Bit erin gedaan, aan de slag gegaan en binnen 5 minuten een compleet ontspannen paard dat volgens haar eigenaresse die haar al 18 jaar heeft, sinds die tijd veel lekkerder in haar vel zit, voor het eerst van haar leven vrolijk met de oortjes erop naar het hek komt lopen als baasje haar komt halen, en die nu eindelijk haar lijf ontspannen gaat gebruiken en zelfs nu nog mooi in de bespiering gaat zitten.
Bitloos is niet perse pijnloos of beter, sommige paarden zijn er heus heerlijk op te rijden maar je kunt met bitloos hoofdstel net zo goed een paard pijn doen en ook in bovenstaand geval bleek dat er met een bit dus wel ontspanning kwam en het paard nu heel duidelijk veel gelukkiger is dan in al die jaren dat het bitloos gereden werd.
Tuurlijk kun je ook slecht rijden op bitloos en niet elk paard reageert goed op bitloos, maar dat ligt doorgaans aan dat het paard niet heeft leren wijken voor druk en dus niet begreep wat zijn/haar baasje bedoelde met de druk op de neus. Zo ie zo is het beter om bitloos niet te rijden met constant contact, maar juist met de neck-reining..
Maar waarom zou je een bit in de mond van een paard proppen als er eigenlijk geen ruimte voor is? De mond van een paard is helemaal niet gemaakt voor een bit..
Laatst bijgewerkt door blowdiene op 16-08-10 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt