Tong over het bit gooien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 06:58

liesje1986 schreef:
Ik heb nog steeds geen wetenschappelijk onderzoek gezien waarin aangetoond wordt dat paarden pijn hebben aan een bit in hun mond? En dat ze hun tong alleen over het bit gooien door pijn?

Daar is geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig. Slechts kennis van de anatomie van het paard. Weten hoe de mond gebouwd is.
Lees deze pagina's eens:
Feiten op een rij: http://www.bitloospaardrijden.info/feiten.htm
Druk in de mond versus druk op de neus / rond het hoofd: http://www.bitloospaardrijden.info/druk.htm
De tong van het paard: http://www.bitloospaardrijden.info/tong.htm
Teugeldruk: http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm

En je wilt graag onderzoeken lezen:
http://www.bitloospaardrijden.info/onderzoeken.htm

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:24

Bedankt voor links, ik ga ze later vandaag lezen. Wel grappig dat de onderzoeken mede gedaan zijn door bittenfabrikanten..
Zag ook ergens staan dat een bit maatwerk is, daar ben ik het natuurlijk wel mee eens. Zal vanavond de rest lezen en bepalen of ik mijn bitten de deur uit moet doen ;)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:46

blowdiene schreef:
ooh dat wil ik wel doen hoor..
Paardnatuurlijk.nl en dan even op die site gaan lezen.. leer je veel van
Ook kun je naar het boek Metaal in de mond grijpen. Ook erg leerzaam!

Huh! Ik heb gans die site al afgelezen maar dat herinner ik mij precies niet meer:o
Heb daar al andere boeken besteld maar denk niet dat ik die ga bestellen. Er komt bij mij geen bit in vind ik al goed, en ik heb nog veel andere boeken om te lezen xD

@JoviBan: Die site van bitloosrijden ga ik wel eens bekijken :D

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:59

Liesje, ik denk niet dat een bit per definitie neergezet wordt als dierenmishandeling. Alleen wel dat het allemaal toch wat minder simpel is dan lang gedacht werd. Ik heb jaren geleden, omdat ik gewoonweg geen andere informatie had, vol overtuiging een rubber appelbitje gekocht voor mijn paard. Enkel gebroken en zo dik mogelijk. Want dát was het helemaal.

Nu er zoveel meer info is te verkrijgen via internet, boeken en andere media en manieren, ben ik er wel achter dat dat echt niet zo vriendelijk was als ik dacht en ik zal er bij mijn andere paardje (dat nog niet onder het zadel is) heel veel beter over nadenken óf ik er een bit inhang, en als ik dat doe... wélk bit dan.

De volgende link geeft trouwens een samenvatting van meerdere onderzoeken:
Het ideale bit of toch maar bitloos

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:38

Na aanleiding van de links kan ik alleen maar zeggen dat het goed is dat er onderzoek naar de werking van bitten gedaan wordt en dat ze daar gewoon mee door moeten gaan. Ook vind ik het goed dat er nieuwe bitten ontworpen worden, ik ben het ermee eens dat elk paard voorkeur heeft voor een ander bit.
Vooralsnog zie ik verder geen reden om mijn bit in de kast te laten hangen :+

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:23

blowdiene schreef:
Het spijt mij zeer voor de mensen die er niet tegen kunnen dat mensen stukjes tekst van internet kopieren, maar dit is de enige manier om even wat duidelijk te maken:

Communicatie ok, maar wat nou "als hij niet meewerkt?"

Zeker in deze moderne tijd zijn we eraan gewend geraakt dat we alles onder controle hebben. Het is ondenkbaar dat je in de auto op de rem trapt maar dat het ding niet thuis geeft, en als het je overkomt blijkt het een zeer beangstigende ervaring te zijn. Zaken die zich aan onze controle kunnen ontsnappen boezemen ons enorme angst in: "verlies van controle" is voor de meeste mensen het meest angstwekkende wat ze kan overkomen.

Behoud van controle is dus essentieel. Om de controle te kunnen behouden vervallen we, door allerlei psychologische en evolutionaire achtergronden, al snel in het willen toepassen van "dwang". Het bit lijkt daartoe het geeigende middel te zijn, en de commercie springt hierop gretig in, getuige het assortiment aan bitten wat je in de gemiddelde ruitersportzaak aantreft. De meeste bitten zijn voorzien van "controleverhogende" aanpassingen, zoals hefbomen en dergelijke.

Paarden zijn echter geen dieren die zich gemakkelijk overgeven aan dwang; ze blijken, eveneens door evolutionaire achtergronden, lijnrecht tegen dwang te willen ingaan. Dat talloze paarden zich aan de controle van het bit weten te onttrekken is bovendien ook geen geheim meer. De vraag is dan ook of het bit, toegepast als dwangmiddel, wel voldoet. En als het bit zo slecht als dwangmiddel werkt, moet je het dan nog wel gebruiken om je rijtechnische problemen op te lossen?

Inmiddels is gebleken dat je rijtechnische problemen beter op andere manieren kan oplossen dan met dwangmiddelen. Op onze pagina over desensibilisatie staat hoe je het vluchtgedrag van je paard kan verminderen, en op onze pagina's over wijken-voor-druk en de One Rein Stop staan wat ideetjes over hoe je je paard leert "te gehoorzamen" en zelfs in panieksituaties tot stoppen kan bewegen. Zonder bit.

En nee, wij (auteurs van dit artikel) hebben geen makkelijk praten. We hebben een draver die van de renbaan komt en met een bit niet of nauwelijks was te stoppen, onze andere paarden zijn vluchtachtige arabieren en of kruisingen van beide. Deze paarden stoppen betrouwbaarder op een halster dan op een bit, hoe dit werkt kun je lezen op onze pagina over de One Rein Stop.

Nadelen van het bit

Goed, het kan dus wel zonder bit, maar waarom zou je zonder bit gaan rijden?

Vraagje: Je stapt tijdens het dansen steeds op de tenen van je partner en die zegt dan heel irritant "au!". Hoe los je dat op?
a) je gaat beter leren dansen.
b) je pakt een rol tape en plakt de mond van je danspartner dicht.

Met wat riempjes kun je voorkomen dat je paard zijn mond open doet om au te zeggen...
Het wordt positief gevonden als een paard "schuimt". Een paard zal van nature echter geen speeksel produceren tijdens de beweging.

Fysiologische incompatibiliteit
De ademhalingsweg en spijsverteringskanaal zijn bij een paard strict gescheiden. Wanneer een paard galopeert is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar de slokdarm stevig gesloten. Wanneer een paard slikt is het precies andersom. Paarden zijn niet gemaakt om tegelijkertijd te eten en te galoperen (iets dat in de natuur bij een graasdier een situatie is die niet eens voor kán komen).
Wanneer het paard echter iets in zijn mond heeft, al is het "maar" een bit, dan worden er naar het brein "eet-signalen" gestuurd. De kauwreflex wordt geactiveerd en het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken. Tegelijkertijd wordt de aanmaak van speeksel gestimuleerd. Het paard wordt door de ruiter gevraagd te bewegen waardoor de hersenen tegenstrijdige berichten ontvangen, een fysiologisch conflict ontstaat en het sympatische (beweging) en parasympathische (rust en eten) systeem tegelijkertijd worden geactiveerd.

Verstoring van de ademhaling
Het reguleren van de snelheid van het paard-met-bit berust op het buigen van het hoofd. Hoe verder de kin richting borst beweegt, hoe verder de ademhalingsweg wordt dichtgeknepen. (In vrijheid rennende paarden bewegen hun hoofd naar voren, onder andere om de luchtweg vrij te maken.)
Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het slikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen). Bij een galoperend paard volgt de ademhaling het ritme van de beenbewegingen; slikken verstoort deze choreografie.

Verstoring van de gang
De ademhaling en beenbewegingen zijn in balans met elkaar. Wanneer de ademhaling wordt verstoord zal het paard proberen het ritme te herstellen en vaak gebeurt dit door de gang aan te passen aan de ademhaling. Het slikken zorgt voor een vertraging van de ademhaling, de gang past zich aan. Het eindresultaat is een onregelmatige, rommelige gang.
Paarden gebruiken hun relatief zware hoofd als balanceerorgaan, op dezelfde manier als waarop kleinere zoogdieren hun relatief zware staart voor dat doel gebruiken. Het hoofd van het paard maakt subtiele bewegingen om de gang zuiver te houden; wanneer het paard het hoofd niet meer vrij kan wegen wordt de gang minder efficiët.

Mond- en gebitsproblemen
Paarden zijn gemaakt om door de neus te ademen: tijdens beweging is de mond stevig gesloten. Een bit verbreekt deze verzegeling en vaak loopt het paard met een min of meer geopende mond.
Het bit stoot vaak tegen kiezen, en ligt in het gevoelige gebied waar de nog niet doorgekomen wolfskiezen vlak onder de oppervlakte drukken. Paarden wisselen hun melkgebit voor hun definitieve gebit tussen de 2 en 5 jaar en moeten in deze periode, waarin ze van zichzelf al een pijnlijke mond hebben, vaak al met een bit lopen.

Ontwikkeling van abnormaal gedrag
Vermijding van het bit is iets dat algemeen voorkomt. Veel paarden hebben één of meer onnatuurlijke gedragingen ontwikkeld als gevolg van het bit: "hoofdschudden", "tong over het bit leggen", "mond open houden" (kan je weer tegengaan met een extra riem), "schuimen", "kwijlen", "op het bit leunen", "hoofd in de lucht gooien", "tong uit de mond steken", etc. Minder bekend is dat ook problemen zoals "zich niet willen laten vangen", "bokken", "tanden knarsen", "met de staart zwiepen", uitingen kunnen zijn van onvrede over het bit.

Al met al zijn er nogal wat problemen die worden geassocieerd met het bit. We hebben er slechts een paar genoemd, in de literatuur wordt ook de negatieve invloed van het bit beschreven op andere delen van het spijsverteringsgestel zoals de maag. Voor ons genoeg redenen om iets, waarvan het nut toch al is achterhaald, vaarwel te zeggen.

Veel plezier met lezen :Y)

hier staat ook dat als je paard schuimt het problemen heeft met het bit.... mijn pony schuimt maar zijn gebit is goed, er is niks mis met zijn rug want hij is gekeurd, ik houd mijn handen goed stil, zit rustig, ik krijg les van een instructrice die hoog in de dressuur heeft gereden/rijd en mijn pony loopt ontspannen en braaf en toont géén verzet en ik snoer ook zijn mond niet dicht en ik heb geen scherp bit of moeilijk bit of wat dan ook, ook als ik zijn bit wil in doen pakt hij het bit zelf in zijn mond en hoef ik mijn vinger ook niet tussen zijn mondhoeken te doen ofzoiets en nee ik maak geen grapje want hij doet het echt... dus hoe kan schuimen slecht zijn?? en ook als jij iets in je mond hebt en je gaat er op sabbelen??? dan produceer je toch ook kwijl nou dat is hetzelfde bij paarden dus ik vind schuimen niet daarbij horen, want al die topsportpaarden lopen allemaal te schuimen....

ooo en dan nog een ding... waarom zou een paard een heel groot gedeelte ruimte hebben tussen de voortanden en de kiezen enzo??? nou daar wel is over nagedacht??? dat is dan toch voorbestemd of ligt dat aan mij??? en nee ik zeg niet dat een paard geen pijn kan hebben door een bit want dat is gewoon zo

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:35

CasanovaLY schreef:
hier staat ook dat als je paard schuimt het problemen heeft met het bit.... mijn pony schuimt maar zijn gebit is goed, er is niks mis met zijn rug want hij is gekeurd, ik houd mijn handen goed stil, zit rustig, ik krijg les van een instructrice die hoog in de dressuur heeft gereden/rijd en mijn pony loopt ontspannen en braaf en toont géén verzet en ik snoer ook zijn mond niet dicht en ik heb geen scherp bit of moeilijk bit of wat dan ook, ook als ik zijn bit wil in doen pakt hij het bit zelf in zijn mond en hoef ik mijn vinger ook niet tussen zijn mondhoeken te doen ofzoiets en nee ik maak geen grapje want hij doet het echt... dus hoe kan schuimen slecht zijn?? en ook als jij iets in je mond hebt en je gaat er op sabbelen??? dan produceer je toch ook kwijl nou dat is hetzelfde bij paarden dus ik vind schuimen niet daarbij horen, want al die topsportpaarden lopen allemaal te schuimen....

ooo en dan nog een ding... waarom zou een paard een heel groot gedeelte ruimte hebben tussen de voortanden en de kiezen enzo??? nou daar wel is over nagedacht??? dat is dan toch voorbestemd of ligt dat aan mij??? en nee ik zeg niet dat een paard geen pijn kan hebben door een bit want dat is gewoon zo

Heu, voor zover ik weet hebben alle graseters (koe,schaap,hert,geit?) zo een ruimte tussen voortanden en kiezen. Dus jij vind omdat er geen tanden zijn dat het voorbestemd is om er een bit in te steken???

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:38

GaelleS schreef:
CasanovaLY schreef:

Heu, voor zover ik weet hebben alle graseters (koe,schaap,hert,geit?) zo een ruimte tussen voortanden en kiezen. Dus jij vind omdat er geen tanden zijn dat het voorbestemd is om er een bit in te steken???

Nee ik denk dat niet maar het was gewoon maar even om te zeggen en ik wist niet dat koeien enzo dat ook hadden sorry en een bit blijft onnatuurlijk dat weet ik zeker maar ik wou het alleen maar eventjes zeggen... ik heb wel verstand van dit soort dingen en ik doe niks verkeerd want ik heb ook met bitloos gereden en ik ben heel lief voor mijn pony en ik weet wanneer hij pijn heeft het ging mij ook meer om de woorden die ik zei over schuimen dan die ruimte tussen hun tanden...

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:45

CasanovaLY schreef:
Nee ik denk dat niet maar het was gewoon maar even om te zeggen en ik wist niet dat koeien enzo dat ook hadden sorry en een bit blijft onnatuurlijk dat weet ik zeker maar ik wou het alleen maar eventjes zeggen... ik heb wel verstand van dit soort dingen en ik doe niks verkeerd want ik heb ook met bitloos gereden en ik ben heel lief voor mijn pony en ik weet wanneer hij pijn heeft het ging mij ook meer om de woorden die ik zei over schuimen dan die ruimte tussen hun tanden...

Kzei het alleen maar:p

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:47

GaelleS schreef:
CasanovaLY schreef:

Kzei het alleen maar:p

Ok maar ik heb nou nog steeds geen antwoord op dat schuimen xD
niet dat jij dat zou MOETEN geven ofzo hoor :P

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:00

CasanovaLY schreef:

OK hier is wat ik denk over schuimen::
Kdenk niet dat het een pijnreactie is, maar zoiets als je begint te kauwen en je maakt kwijl aan, of een allergische reactie zou ook kunnen (als sommige mensen oorbellen zetten reageren die heel erg op dat metaal terwijl anderen er geen last van hebben. Ik weet niet of je ook kan beginnen kwijlen als pijnreactie in de mond :p

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:06

GaelleS schreef:
CasanovaLY schreef:

OK hier is wat ik denk over schuimen::
Kdenk niet dat het een pijnreactie is, maar zoiets als je begint te kauwen en je maakt kwijl aan, of een allergische reactie zou ook kunnen (als sommige mensen oorbellen zetten reageren die heel erg op dat metaal terwijl anderen er geen last van hebben. Ik weet niet of je ook kan beginnen kwijlen als pijnreactie in de mond :p

mijn pony doet echt niet schuimen als pijn reactie dat weet ik zeker en het is ook geen alergische reactie anders was ie niet zo ontspannen dat weet ik zeker en hij schuimt ook niet super veel en bij die topsportpaarden doen ze wel veel kwijlen maar dat komt door het bit omdat ze er soort van op sabbelen of knabbelen of weet ik veel wat maar niet door pijn... :P en over die allergische reactie door oorbellen... ik denk dat ik dat had want mijn gaatjes bleven heel lang ontstoken dus heb ik ze eruit gehaald en weer dicht laten groeien en toen had ik het weer gedaan maar na een lange tijd ging het dan eindelijk over :P

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:10

Mijn ervaring;
Ik reed met mijn paard in het Z en tot heden had ik nooit controle.
Zo ben ik er dus ook achtergekomen dat hij zijn tong over het bit deed.
Ik heb toen een losse tonglepel ingedaan met succes.

Toch ben ik naar de oorzaak gaan zoeken en heb ik de vorige eigenaar een paar keer er op laten zitten op school. Het is mij toen erg opgevallen dat zij mijn paard vreselijk op druk van voren reedt en dan gooit hij dus zijn tong over het bit.

Ik rij mijn paard dus op zo min mogelijk druk, nu doet hij het amper meer. Maar ik heb toch altijd voor de zekering mijn tonglepel bij mij op concours.

Er zijn ook allerlei andere trucjes om je paard het proberen af te leren, maar die zijn allemaal niet zo vriendelijk, ik spreek niet uit ervaring! Maar wel regelmatig gezien op verschillende bedrijven.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:13

CasanovaLY schreef:
mijn pony doet echt niet schuimen als pijn reactie dat weet ik zeker en het is ook geen alergische reactie anders was ie niet zo ontspannen dat weet ik zeker en hij schuimt ook niet super veel en bij die topsportpaarden doen ze wel veel kwijlen maar dat komt door het bit omdat ze er soort van op sabbelen of knabbelen of weet ik veel wat maar niet door pijn... :P en over die allergische reactie door oorbellen... ik denk dat ik dat had want mijn gaatjes bleven heel lang ontstoken dus heb ik ze eruit gehaald en weer dicht laten groeien en toen had ik het weer gedaan maar na een lange tijd ging het dan eindelijk over :P

Ok :p haha ja pech hebben he xD

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:59

CasanovaLY schreef:

En daar ga je de mist in.. Paarden zijn namelijk geen mensen en zitten heel anders in elkaar dan ons.. Je moet een paard behandelen als een paard en niet als een mens..

oh, en je hebt mijn post dus niet goed gelezen..
De ademhalingsweg en spijsverteringskanaal zijn bij een paard strict gescheiden. Wanneer een paard galopeert is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar de slokdarm stevig gesloten. Wanneer een paard slikt is het precies andersom. Paarden zijn niet gemaakt om tegelijkertijd te eten en te galoperen (iets dat in de natuur bij een graasdier een situatie is die niet eens voor kán komen).
Wanneer het paard echter iets in zijn mond heeft, al is het "maar" een bit, dan worden er naar het brein "eet-signalen" gestuurd. De kauwreflex wordt geactiveerd en het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken. Tegelijkertijd wordt de aanmaak van speeksel gestimuleerd. Het paard wordt door de ruiter gevraagd te bewegen waardoor de hersenen tegenstrijdige berichten ontvangen, een fysiologisch conflict ontstaat en het sympatische (beweging) en parasympathische (rust en eten) systeem tegelijkertijd worden geactiveerd.

Dit is precies de reden waarom een paard schuimt! lees het eens goed door en misschien begrijp je het dan..

Er is trouwens niet overal een wetenschappelijk bewijs voor nodig als je gewoonweg naar de anatomie van het paard kijkt of gewoon je verstand gebruikt..

Ik vind het ook niet raar dat je paard het bit zelf in de mond neemt.. Dat doet die van mij ook, maar daar is de reden voor dat paarden gewoontedieren zijn.. Neemt hij het bit een keer niet in, word zijn mond van binnen opengeduwd (door middel van druk op zijn verhemelte).. Na een tijdje begrijp een paard ook wel dat hoe hij het ook went of keert toch dat bit wel in zijn mond krijgt.. En ik zou het ook niet fijn vinden als iemand met zijn duim tegen mijn verhemelte aan duwt.. Dus dan kan je dat beter voor zijn, niet?

Nee het is niet voorbestemt paarden zijn niet de enige dieren met zon ruimte tussen hun tanden en kiezen.. De mens heeft gewoon wat verzonnen om ''een stuur'' op je paard te krijgen en aangezien ze daar een stuk geen tanden hebben is het logisch dat je daar wat in doet aangezien een auto zijn stuur ook voor heeft..

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:14

blowdiene schreef:
CasanovaLY schreef:

En daar ga je de mist in.. Paarden zijn namelijk geen mensen en zitten heel anders in elkaar dan ons.. Je moet een paard behandelen als een paard en niet als een mens..

Dit is precies de reden waarom een paard schuimt! lees het eens goed door en misschien begrijp je het dan..

Er is trouwens niet overal een wetenschappelijk bewijs voor nodig als je gewoonweg naar de anatomie van het paard kijkt of gewoon je verstand gebruikt..

Ik vind het ook niet raar dat je paard het bit zelf in de mond neemt.. Dat doet die van mij ook, maar daar is de reden voor dat paarden gewoontedieren zijn.. Neemt hij het bit een keer niet in, word zijn mond van binnen opengeduwd (door middel van druk op zijn verhemelte).. Na een tijdje begrijp een paard ook wel dat hoe hij het ook went of keert toch dat bit wel in zijn mond krijgt.. En ik zou het ook niet fijn vinden als iemand met zijn duim tegen mijn verhemelte aan duwt.. Dus dan kan je dat beter voor zijn, niet?

Nee het is niet voorbestemt paarden zijn niet de enige dieren met zon ruimte tussen hun tanden en kiezen.. De mens heeft gewoon wat verzonnen om ''een stuur'' op je paard te krijgen en aangezien ze daar een stuk geen tanden hebben is het logisch dat je daar wat in doet aangezien een auto zijn stuur ook voor heeft..

Ooo dus als ik nu op mijn pony van 5 jaar ga rijden met een bit in is het slecht omdat hij dan gaat kwijlen?? ik doe niks verkeerd maar toch wel omdat ik zijn bit in zijn mond doe en niet eens hard op zijn gehemelte druk.... ik weet genoeg van paarden af ookal ben ik 15 en ik heb ook veel geleerd en ik doe niks fout... maar omdat het bit in zijn mond zit is het al fout?? dat betekent ook dat al die topsporters en andere mensen het ook allemaal fout doen omdat ze een bit in hun paard zijn/haar mond doet... en dat het niet voorbestemt is snap ik ook wel ik wou het alleen maar eventjes zeggen... en sorry dat ik mijn pony vergelijk met een mens maar ik behandel hem ook als een mens en niet als een dier zoals de meeste dat doen (als je snapt wat ik bedoel) en als mijn pony het zo erg vreselijk erg vond zou hij wel gaan steigeren en bokken en weet ik veel wat... en over dat bit... kan net zo goed iedereen stoppen met bit rijden en vervolgens bitloos gaan rijden maar dat gaat nooit gebeuren...

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:26

CasanovaLY schreef:
blowdiene schreef:

Ooo dus als ik nu op mijn pony van 5 jaar ga rijden met een bit in is het slecht omdat hij dan gaat kwijlen?? ik doe niks verkeerd maar toch wel omdat ik zijn bit in zijn mond doe en niet eens hard op zijn gehemelte druk.... ik weet genoeg van paarden af ookal ben ik 15 en ik heb ook veel geleerd en ik doe niks fout... maar omdat het bit in zijn mond zit is het al fout?? dat betekent ook dat al die topsporters en andere mensen het ook allemaal fout doen omdat ze een bit in hun paard zijn/haar mond doet... en dat het niet voorbestemt is snap ik ook wel ik wou het alleen maar eventjes zeggen... en sorry dat ik mijn pony vergelijk met een mens maar ik behandel hem ook als een mens en niet als een dier zoals de meeste dat doen (als je snapt wat ik bedoel) en als mijn pony het zo erg vreselijk erg vond zou hij wel gaan steigeren en bokken en weet ik veel wat... en over dat bit... kan net zo goed iedereen stoppen met bit rijden en vervolgens bitloos gaan rijden maar dat gaat nooit gebeuren...

En dat hoop ik nou juist dus wel, want het is beter om gewoon lekker zonder bit te doen.. ik merk trouwens wel dat je helemaal niks begrijpt van het stukje tekst dat ik geplaatst heb (of je wil het niet begrijpen, dat weet ik niet)..
Sommige mensen behandelen paarden inderdaad niet goed, maar je moet duidelijk begrijpen dat een paard geen mens is en heel anders in elkaar zit.. Doordat er dus een bit in de mond van een paard zit worden de kauw reflexen geactiveerd en aangezien de luchtweg en de slokdarm niet gelijk open kunnen gaat een paard dus sabbelen, omdat het aan het bewegen is en toch het idee heeft dat hij ergens op moet kauwen.. Daardoor gaat een paard schuimen.. eigenlijk puur omdat hij op iets kauwt, maar zijn kwijl dus niet kwijt kan in zijn slokdarm, omdat die gesloten is door de bewegingen die hij maakt.. Begrijp je het nu?

CChanell

Re: Tong over het bit gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:35

ik begreep het al vanaf het begin en ik weet heus wel dat mijn pony een dier is en dat hij ook een dier blijft en ik behandel hem als een mens omdat het mijn gelijk is en ik snap ook dat hij niet te vergelijken is met een mens daar ben ik me helemaal van bewust (ookal denken sommige mensen hier dat kinderen geen verstand hebben en nee ik heb het niet over u) en ik snap ook dat het slecht is eigenlijk maar het zou veel erger zijn als het kwijl helemaal nergens heen kon dan zou die stikken... meestal loopt het gewoon uit zijn mond (ben er ook achter gekomen dat mijn pony amper kwijlt) en ik zou het ook helemaal niet erg vinden om met een bitloos hoofdstel te rijden maar ik krijg het nou eenmaal zo aangeleerd (van een goede instructrice ze heeft in de top gereden en is zeker weten niet slecht) ik wil graag dressuur rijden en ik verzorg mijn pony goed maar zonder bit rijden... moeilijke keuze hoor...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:50

Paarden kunnen prima galopperen terwijl ze op gras of hooi kauwen dat heb ik vaak genoeg gezien hoor. Ik blijf erbij dat tongproblemen veroorzaakt worden door een harde/strenge ruiterhand en niet door het bit an sich. Het is en blijft een kwestie van geduld en tijd nemen om een paard aan een bit te wennen en vervolgens met zachte hand op te leiden. Helaas gaat het DAAR veelal fout en dan is het niet meer dan logisch dat het paard bit associeert met pijn en dat er dan problemen ontstaan.

Ik kreeg laatst een merrie van 20 jaar in de baan die niet op bit te rijden zou zijn omdat ze dan compleet in de staak zou gaan dus ze werd bitloos gereden. Wat zag ik: Een paard dat gigantisch in de stress raakte van het bitloze hoofdstel en er heel erg tegenin ging, ik heb haar zelf ook gevoeld en het was 1 en al vastigheid en tegen de druk van de neusriem ingaan, dus ik zei ik wil zien wat er gebeurt met een bit in. Bit erin gedaan, aan de slag gegaan en binnen 5 minuten een compleet ontspannen paard dat volgens haar eigenaresse die haar al 18 jaar heeft, sinds die tijd veel lekkerder in haar vel zit, voor het eerst van haar leven vrolijk met de oortjes erop naar het hek komt lopen als baasje haar komt halen, en die nu eindelijk haar lijf ontspannen gaat gebruiken en zelfs nu nog mooi in de bespiering gaat zitten.

Bitloos is niet perse pijnloos of beter, sommige paarden zijn er heus heerlijk op te rijden maar je kunt met bitloos hoofdstel net zo goed een paard pijn doen en ook in bovenstaand geval bleek dat er met een bit dus wel ontspanning kwam en het paard nu heel duidelijk veel gelukkiger is dan in al die jaren dat het bitloos gereden werd.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:09

CasanovaLY schreef:
ik begreep het al vanaf het begin en ik weet heus wel dat mijn pony een dier is en dat hij ook een dier blijft en ik behandel hem als een mens omdat het mijn gelijk is en ik snap ook dat hij niet te vergelijken is met een mens daar ben ik me helemaal van bewust (ookal denken sommige mensen hier dat kinderen geen verstand hebben en nee ik heb het niet over u) en ik snap ook dat het slecht is eigenlijk maar het zou veel erger zijn als het kwijl helemaal nergens heen kon dan zou die stikken... meestal loopt het gewoon uit zijn mond (ben er ook achter gekomen dat mijn pony amper kwijlt) en ik zou het ook helemaal niet erg vinden om met een bitloos hoofdstel te rijden maar ik krijg het nou eenmaal zo aangeleerd (van een goede instructrice ze heeft in de top gereden en is zeker weten niet slecht) ik wil graag dressuur rijden en ik verzorg mijn pony goed maar zonder bit rijden... moeilijke keuze hoor...

Oke.. Dan heb ik niet goed gelezen.. ik dacht namelijk dat je mij niet begreep..
Tuurlijk wil je dat jouw paard jou gelijke is, maar hou wel altijd in je achterhoofd dat een paard een paard is en geen mens.. Ze hebben geen dag-nacht ritme, eten 14 uur op een dag, kunnen niet verkouden worden als ze zwetend op de wie gezet worden en zijn uitermate sterk..
Helemaal geen moeilijke keuze.. Gewoon lekker bitloos zou ik zeggen :Y)
Probeer het anders gewoon een keertje.. misschien vind jij het ook wel wat ;)
o, en ik ben geen u.. ik ben pas 20 :+

Mindfields schreef:
Paarden kunnen prima galopperen terwijl ze op gras of hooi kauwen dat heb ik vaak genoeg gezien hoor. Ik blijf erbij dat tongproblemen veroorzaakt worden door een harde/strenge ruiterhand en niet door het bit an sich. Het is en blijft een kwestie van geduld en tijd nemen om een paard aan een bit te wennen en vervolgens met zachte hand op te leiden. Helaas gaat het DAAR veelal fout en dan is het niet meer dan logisch dat het paard bit associeert met pijn en dat er dan problemen ontstaan.

Ik kreeg laatst een merrie van 20 jaar in de baan die niet op bit te rijden zou zijn omdat ze dan compleet in de staak zou gaan dus ze werd bitloos gereden. Wat zag ik: Een paard dat gigantisch in de stress raakte van het bitloze hoofdstel en er heel erg tegenin ging, ik heb haar zelf ook gevoeld en het was 1 en al vastigheid en tegen de druk van de neusriem ingaan, dus ik zei ik wil zien wat er gebeurt met een bit in. Bit erin gedaan, aan de slag gegaan en binnen 5 minuten een compleet ontspannen paard dat volgens haar eigenaresse die haar al 18 jaar heeft, sinds die tijd veel lekkerder in haar vel zit, voor het eerst van haar leven vrolijk met de oortjes erop naar het hek komt lopen als baasje haar komt halen, en die nu eindelijk haar lijf ontspannen gaat gebruiken en zelfs nu nog mooi in de bespiering gaat zitten.

Bitloos is niet perse pijnloos of beter, sommige paarden zijn er heus heerlijk op te rijden maar je kunt met bitloos hoofdstel net zo goed een paard pijn doen en ook in bovenstaand geval bleek dat er met een bit dus wel ontspanning kwam en het paard nu heel duidelijk veel gelukkiger is dan in al die jaren dat het bitloos gereden werd.

Tuurlijk kun je ook slecht rijden op bitloos en niet elk paard reageert goed op bitloos, maar dat ligt doorgaans aan dat het paard niet heeft leren wijken voor druk en dus niet begreep wat zijn/haar baasje bedoelde met de druk op de neus. Zo ie zo is het beter om bitloos niet te rijden met constant contact, maar juist met de neck-reining..
Maar waarom zou je een bit in de mond van een paard proppen als er eigenlijk geen ruimte voor is? De mond van een paard is helemaal niet gemaakt voor een bit..
Laatst bijgewerkt door blowdiene op 16-08-10 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Re: Tong over het bit gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:11

Nee dat klopt, maar daarom is het ook zo belangrijk dat je goed naar je paard luistert en kijkt en voelt.

Is de neus van een paard dan wel gemaakt om een neusriem te dragen?

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:14

Mindfields schreef:
Nee dat klopt, maar daarom is het ook zo belangrijk dat je goed naar je paard luistert en kijkt en voelt.

Is de neus van een paard dan wel gemaakt om een neusriem te dragen?

Dat vind ik een hele goeie vraag :+
Een paard is niet gemaakt voor de neusriem, maar je hoeft ook helemaal geen druk op de neus te zetten als je goed op je zit en benen rijdt.. En stuurt door middel van neck-reining.. Je hoeft ook niet keihard te gaan trekken aan de neus als je je dier de one-rein stop leert..
Het kan dus wel, maar is beter zonder contact ook is het niet goed om de neusriem te laag te doen, omdat je het paard dat erg pijn kan doen bij dat zachte stukje..

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:20

ik weet hoe bitloos rijden is omdat ik dat geprobeerd had met mijn vorige pony maar die reageerde er niet zo goed op en ze was al oud dus... ik heb nu een 5 jarige maar ik denk dat ik niet bitloos ga rijden, ik snap dat het beter is voor m'n pony en dat ik nou eigenlijk niet goed bezig ben maar ik wil dressuurrijden en de Z halen en dat gaat nou eenmaal niet met bitloos... ik ben het recreatierijden voor bij en vind het wedstrijd rijden geweldig... ik weet niet of Casanova het geweldig vind maar hij is braaf en luisterd goed naar mij en ik dwing hem niet want ik doe het op de goede manier... en ik en mijn moeder zijn altijd wel van het vriendelijk paardrijden geweest geen sporen, geen zweep, bitloos en al de rest maar ik heb het nou eenmaal nodig (niet dat ik de zweep nodig heb miss een keertje als ik aan het rijden ben...) maar IK vind het een moeilijke keus jij misschien niet maar ik wel...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:34

blowdiene schreef:
Een paard is niet gemaakt voor de neusriem, maar je hoeft ook helemaal geen druk op de neus te zetten als je goed op je zit en benen rijdt.. En stuurt door middel van neck-reining.. Je hoeft ook niet keihard te gaan trekken aan de neus als je je dier de one-rein stop leert..
Het kan dus wel, maar is beter zonder contact ook is het niet goed om de neusriem te laag te doen, omdat je het paard dat erg pijn kan doen bij dat zachte stukje..

Je hoeft ook helemaal geen druk op het bit te gebruiken als je goed op zit en benen rijdt. Echt, het is en blijft de hand van de ruiter, niet de optoming die het verschil maakt. :)

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:52

Mindfields schreef:
blowdiene schreef:

Je hoeft ook helemaal geen druk op het bit te gebruiken als je goed op zit en benen rijdt. Echt, het is en blijft de hand van de ruiter, niet de optoming die het verschil maakt. :)

Ben ik het mee eens, maar ik blijf zeggen.. Waarom een bit in de mond van je paard proppen terwijl er eigenlijk geen ruimte is :Y)

CasanovaLY schreef:
ik weet hoe bitloos rijden is omdat ik dat geprobeerd had met mijn vorige pony maar die reageerde er niet zo goed op en ze was al oud dus... ik heb nu een 5 jarige maar ik denk dat ik niet bitloos ga rijden, ik snap dat het beter is voor m'n pony en dat ik nou eigenlijk niet goed bezig ben maar ik wil dressuurrijden en de Z halen en dat gaat nou eenmaal niet met bitloos... ik ben het recreatierijden voor bij en vind het wedstrijd rijden geweldig... ik weet niet of Casanova het geweldig vind maar hij is braaf en luisterd goed naar mij en ik dwing hem niet want ik doe het op de goede manier... en ik en mijn moeder zijn altijd wel van het vriendelijk paardrijden geweest geen sporen, geen zweep, bitloos en al de rest maar ik heb het nou eenmaal nodig (niet dat ik de zweep nodig heb miss een keertje als ik aan het rijden ben...) maar IK vind het een moeilijke keus jij misschien niet maar ik wel...

Oh, maar als je het zo bekijkt kun je er net zo goed een zweep en sporen bijpakken.. Het is maar net HOE je de spullen gebruikt.. Als je met sporen rijd en elke keer aanspoort en zorgt dat je paard doof word voor je hulpen ben je niet goed bezig.. Als je je paard een flinke mep geeft, omdat je vind dat hij niet doorloopt of niet luisterd ben je ook verkeerd bezig.. Tis dus echt net hoe alles gebruikt.. Je kan ook een zweep gebruiken om ervoor te zorgen dat hij zijn achterhand niet vergeet enz.
Zolang je weet hoe je de spullen moet gebruiken is er niks aan de hand