Mijn verstand weet het al, nu mijn gevoel nog.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:25

Wel herkenbaar dit verhaal haha!

Misschien kun je een touw om z'n hals doen zodat je daaraan evenwicht en veiligheid zoekt.
Op t filmpje met die emmer vond ik ook zijn hoofdbewegingen er niet prettig uit zien. Geef hem de ruimte en neem de teugels stukje langer en goed voorwaarts rijden.
Leer hem op zijn eigen benen lopen en zoek dan steun aan een touw om zijn hals.

Verder vind ik t een erg leuk dier! Succes er verder mee!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:34

Annemiekbram schreef:
Wel herkenbaar dit verhaal haha!

Misschien kun je een touw om z'n hals doen zodat je daaraan evenwicht en veiligheid zoekt.
Op t filmpje met die emmer vond ik ook zijn hoofdbewegingen er niet prettig uit zien. Geef hem de ruimte en neem de teugels stukje langer en goed voorwaarts rijden.
Leer hem op zijn eigen benen lopen en zoek dan steun aan een touw om zijn hals.

Verder vind ik t een erg leuk dier! Succes er verder mee!

Op het filmpje zit de TS er voor het eerst op een jong paard.. wat verwacht je?
Inmiddels loopt hij al een heel stuk fijner... :D

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 01:09

Germatje schreef:
Ik denk dat alles al gezegt is over angst hier boven dus daar ga ik niet op in.
Wel wil ik even zeggen dat ik het paard op het 2e filmpje erg boos vind kijken, hij komt nukkig op mij over.
Het verbaasde mij ook niet dat hij in het derde filmpje (1e draf los) zo schudde met zijn hoofd. Het komt op mij niet prettig over. Alsof het paard ergens blokkeerd.

Goldz kijkt absoluut niet boos en nukkig, hij heeft ontzettend de aandacht bij diegene die op zijn rug zit. En als ik niet op zijn rg zit, is zijn aandacht nog op mij gericht <3 .
Blokkeren doet hij ook niet, hij is nagekeken door een ostheopaat, en die vond hem echt lekker los in zijn lijf. Dat is ook wel aan zijn verdere lopen terug te zien.
Goldz doet het verder heel goed, en onze instructeur is tevreden met de vorderingen die we maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:31

Redhead89 schreef:
Mindim schreef:
Dit komt me erg bekend voor :D

Ik heb een tinker ruin van 5 jaar oud, ik heb hem sinds hij 5 maanden oud is, hij is nu sinds maart onder het zadel. Ik heb hem professioneel laten inrijden, ook zijn de grondwerkbeginselen bij hem bekend. Aan de hand luistert hij prima en gaat alles perfect. Hij is heel erg op mij gefocussed, wat soms wel eens lastig is, omdat hij niet echt op eigen benen gaat staan op die manier.

Mijn paard kwam weer thuis en in afwachting van de lessen ben ik een aantal malen opgestapt. Na de 7e keer, was ie het zat en ging al bokkend de baan door. Ik ben er af gevallen en liep daarbij een gebroken sleutelbeen op. Ik ben inmiddels al 3 maanden uit de running en de breuk is nog steeds niet goed. Na de val er weer opstappen zat er dus ook niet in.
Waarom bokte mijn paard? Ik dacht, ik doe het wat rustig aan en dus heb ik veel gestapt en paard wilde wat meer actie, want hij verveelde zich suf.

Iemand anders rijd hem nu voor me en ook bij haar heeft hij het eenmaal geprobeerd en toen was het klaar.
Maar ook ik zit nu met een enorme onzekerheid om weer op te stappen. Ik krijg het spaans benauwd als ik er al aan denk.

Ik laat mijn paard doorrijden en bevestigen door een zeker iemand, die kan mijn paard geven wat ik niet kan. En ik ga les nemen op een erg braaf paard om me over mijn angst heen te helpen. Hopelijk komen mijn paard en ik dan ook onder het zadel op een zeker moment samen op hetzelfde punt.

tsjah, als je iets breekt kun je natuurlijk moeilijk zeggen: gelijk er weer op en het hem afleren.... :P
ik hoop voor je dat je snel weer de oude wordt, als je maar NIET stopt met rijden na zoiets!!! :)

Nee dat dacht ik ook niet :D Toch zeggen er wel mensen; "je had gelijk weer op moeten stappen" ;(

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 14:55

Even weer een update, vandaag heb ik met 3 andere paarden in de bak gereden. Eerst waren we met nog maar 1 andere combinatie, en ik voelde me verdacht goed op mijn gemak. Toen kwamen er inneens nog 2 bij, en mijn gevoel sloeg weer op hol :o :o :o .
Dankzij alle steun en aanmoedeging van mijn stalgenoten _/-\o_ _/-\o_ heb ik toch doorgezet. En ondanks dat meneer paard er nog even tussenuit ging omdat de dressuurhekjes die daar al die tijd al stonden inneens eng waren }:0 , zelfs gegallopeert :D .
Dit heeft weer bevestigd wat mijn verstand al wist, Goldz is verder echt braaf :+:

idefix4

Re: Mijn verstand weet het al, nu mijn gevoel nog.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:18

Super nieuws! En nu dan rustig genieten van die momenten en langzaam aan zul je weer met vertrouwen in een groep kunnen rondrijden! Heel veel plezier samen!

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:59

Het is natuurlijk hardstikke vervelend dat je de schrik nu in de benen hebt. Ook niet vreemd hoor :D
Maar probeer een beugelriem om zijn hals waar je je aan vast kan houden als ie gaat spoken en doe een spring of veelzijdigheidszadel erop, daar kan je veel makkelijk in zitten. Een dressuurzadel moet je lang op zitten en heeft vaak een hoge achterkant waardoor je er simpel uitgewipt wordt!

Beugeltjes kort, riempje om de nek en gaan met die banaan :D Let er op dat je niet teveel het dier in de krul wil hebben om controle te krijgen, daar krijg je namelijk juist bij dit soort spring in het veldjes ontploffingsgevaar van. Neusje eruit, hand voor en in de vooruit houden!

Succes!

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:03

Inoterry schreef:
Ik heb trouwens nog een filmpje wat duidelijk aangeeft hoe nuchter Goldz verder is in zijn koppie <3 . Dit was mijn eerste drafje los aan de lijn, en sturen ging dus niet echt geweldig :o . Let op de emmer op het laatst......... :+

Hier zit je er teveel met je hand aan. Hij hoeft nog niet in die houding te lopen. Hand voor, en doorrijden!!! Tempo is echt te laag.
Je moet echt hem voorwaarts hebben zodat je voelt dat hij aan je hand "trekt" in het voorwaartse!

Want dat ontploffen zou hier weleens vandaan kunnen komen.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:05

Ayasha schreef:
superwoman schreef:
idd, maar dan is imo "een ruk" (met mate) zeer effectief zodat hij dan ook gelijk stopt en jij weer "normaal" verder kan rijden. Op het filmpje blijft de ts aan de teugels hangen en dat geeft ook paniek. (blijft spanning op staan, dus paard blijft ook gespannen)

Ik denk dat "roepende instructeurs" dat bedoelen; handen laag zodat jij de spanning er vanaf haalt en weer gaat rijden ;)

Handen hoog houden, druk mag los maar de handen blijven oog, NIET laag. ;) De handen blijven aangeven dat je ze daar wil houden. Hij roept al handen laag voor het paard iets doet, had TS op dat moment het hoofd al omhoog getrokken had ze hem misschien op de rem kunnen krijgen voor dat ze viel. Dus IMO een fout van de lesgever.TS doet "braaf" (in de mate van het mogelijke) wat lesgever zegt en paard lief lanceert haar omdat hij het makkelijker heeft om zich op te ronden. :)

Met een hoge hand gaat het hoofd JUIST naar beneden en te diep! En dan kan ie nog meer bokken.
Hand gewoon op de plek en voor je houden en je paard voorwaarts houden!

Nog een tip voor TS: heb jij geen leuke aardige stalgenootjes die met je in de bak willen rijden zodat je paard er minder op gaat reageren. Dus de 1ste paar keren 1 paard erbij, die beetje bij je uit de buurt blijft, maar steeds wat dichterbij komt en zo steeds een heel klein stapje verder. Dat zal voor je gemoedsrust ook goed werken!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 01:38

@Moeni11, ik heb een springzadel, maar daar voel ik mezelf absoluut niet veiliger op, ik heb het gevoel dat ik geen houvast heb. Daar laat ik dus mijn bijrijdster lekker mee rondtuffen :D .
Het filmpje waar je nu commentaar op geeft, is de eerste keer dat ik los draaf op dit paard. Er zit geen gas, rem, stuur of balans op. Dit is al van februari, en inmiddels zijn we al een heel stuk verder ;) . Dit paard loopt uit zichzelf in de juiste houding, en ik moet eerder moeite doen om te voorkomen dat hij te diep dan te hoog komt

En als antwoord op je laatste post, even een quote :)
Inoterry schreef:
Even weer een update, vandaag heb ik met 3 andere paarden in de bak gereden. Eerst waren we met nog maar 1 andere combinatie, en ik voelde me verdacht goed op mijn gemak. Toen kwamen er inneens nog 2 bij, en mijn gevoel sloeg weer op hol :o :o :o .
Dankzij alle steun en aanmoedeging van mijn stalgenoten _/-\o_ _/-\o_ heb ik toch doorgezet. En ondanks dat meneer paard er nog even tussenuit ging omdat de dressuurhekjes die daar al die tijd al stonden inneens eng waren }:0 , zelfs gegallopeert :D .
Dit heeft weer bevestigd wat mijn verstand al wist, Goldz is verder echt braaf :+: