ooit goed leren rijden op manege?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 12:27

1 uur maar is echt onmogelijk bij ons! elke pony moet wel zo'n 3-4 uur lopen, op sommige dagen. zondag niks, maandag heel weinig.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:17

Lopen en lopen is twee hé, ponyzotje!!! Zo ben ik op een manege geweest in Gavere (waar onze "nieuwe" vandaan komt van beleerd te worden) en daar was er "les" bezig toen we aankwamen. Les hield in dat de kinderen gingen "gymen" op hun pony. Van dameszit naar achterwaarts zitten, dan terug juist gaan zitten, je tenen raken, armen zwaaien, tot op de kont van de pony gaan zitten, en terug, op het zadel gaan knielen, en dan staan .... ja, da's ook "les", maar de pony's stonden daar maar gewoon. Maar even ter illustratie welke "soorten" les er bestaan Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:45

dat zijn toch hele zinvolle lessen sonja. Ze werken aan de balans en de zit van de ruiter. Zo raken ze goed vertrouwd met de beweging van het paard. Heel belangrijk dat dit goed zit bij een ruiter, het heeft immers invloed op de beweging van het paard.

sassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:50

Bij ons leer je niet speciaal goed rijden qua dressuur of springen alleen de basis dingen (als je hoger wilt komen met dressuur kan je daar ook lessen voor krijgen) Maar daar gaat het bij ons niet om, alleen recreatief vooral buitenrijden en af en toe ns onderling dressuur, spring of pas de deux wedstrijdjes Dus voor hetgene wat ik wil bereiken leer ik goed rijden.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:07

Op sommige maneges kan je wel goed leren rijden, op sommige niet. En er zijn ook maneges met hele goede paarden, hoor. Bij ons op de manege heeft er een pony Z gelopen en zijn er meerdere L. Ik heb een eigen paard, en rijdt met haar bij de manege en vereniging. Ik leer hier wel, maar af een toe een privelesje zou ook wel heel fijn zijn.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:39

Desiree schreef:
dat zijn toch hele zinvolle lessen sonja. Ze werken aan de balans en de zit van de ruiter. Zo raken ze goed vertrouwd met de beweging van het paard. Heel belangrijk dat dit goed zit bij een ruiter, het heeft immers invloed op de beweging van het paard.

Ik zou nooit beweren dat het slechte lessen zijn, maar het zegt gewoon dat "les" ook stil staan kan zijn ... het is niet altijd rennen springen en figuren rijden! t'Ging meer hierover mijn reactie Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:40

sja, manegepaarden worden nu eenmaal NIET getraind in zo'n les, daarover zijn we het wel eens.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 21:48

Ik denk dat ik toch wel heel veel heb geleerd waar ik op de manege heb gereden. Bij ons zijn de manegepaarden ook allemaal erg goede paarden en we hebben van de eigenaresse les.
Toen ik Jurida nog had heb ik daar een tijdje op manegepaarden gereden omdat Jurida drachtig was. Toen ik eenmaal Jurida weer kon rijden ging het ineens stukken beter. Ik had gewoon veel beter leren rijden, misschien kwam dat ook wel omdat ik nu eens op andere paarden reed.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 09:14

rinnie1982 schreef:
misschien kwam dat ook wel omdat ik nu eens op andere paarden reed.

Misschien? ik weet het wel zeker. Als je op veel paarden rijdt moet je snel leren over te schakelen en aanvoelen. En daarmee ontwikkel je dus gevoel.

jessica86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:58

ik denk (weet bijna wel zeker) dat het heel erg aan de manege ligt waar je leert rijden hoe goed het je geleerd wordt. ik ben begonnen op een manege waar ik goed heb leren rijden en nog veel bij had kunnen leren als ik niet verhuisd was, nu in mijn nieuwe woonplaats een nieuwe manege gevonden. maar daar ben ik opeens 1 van de beste ruiters :S beetje vreemd, ik leer op deze manege dus ook niet veel bij, krijg de moeilijke en jonge paarden en dat gaat goed. maar het is jammer dat ik niks meer bij leer, dus het ligt heel erg aan de manege waar je op rijdt! en als er geen mogelijkheid is om op een andere manege te rijden, zoek dan een verzorgpaard(en) daar kan je jezelf ook een hoop meeleren, zeker als het een lastig paard is!

sassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 20:01

Wat ik een voordeel vind aan maneges is dat je op verschillende paarden rijd, en je dus niet gaat instellen op een paard, ik denk dat je door deze verschillen beter leert rijden

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:09

Het ligt toch ook wel een beetje aan wat voor paarden de manege beschikbaar heeft. De manege waar ik mijn paard altijd gestald heb, had gewoon goede paarden staan. Jonge paarden die net niet genoeg hadden om de sport in te gaan, of niet de juiste papieren, maar wel leuk konden lopen.

De meeste paarden werden door de manege eigenaar zelf ingereden en een paar maanden doorgereden door wat bijrijders. Daarna konden ze de lessen in. Die paarden werden doordeweeks ook nog een aantal uurtjes getraind door de instructrice. Er zaten wel 1 of 2 harken tussen, maar de rest was goed te rijden. Ik vond dat tussen de manegeruiters best een behoorlijk aantal goede ruiters zaten.

Maar een manege die zijn paarden misbruikt, door ze 5 uur op een dag te laten lopen, kan je weinig van verwachten denk ik.

Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:23

Dat ligt er maar aan van wie je les krijgt, welk paard en met hoeveel man je les krijgt en wat voor les je rijdt. Op de manege waar ik zelf rij *ik stop er zelf over een paar maanden mee omdat ik een stop in wil lassen* heb ik redelijk leren rijden, ben begonnen op makkelijke en vaste pony's, maar steeds kreeg je wel een ietswat moeilijkere pony om op te rijden.

Ik ben van mening dat je op manegepaarden de basis leert maar niet verder heel veel ver zal komen in de sport, al hoewel dat wel kan natuurlijk. Op manegepaarden kan je eigenlijk niet zo goed op leren rijden omdat ze vaak al weten wat ze moeten doen en alleen luisteren naar de instructeur, dat is bij onze manege echter niet het geval *wel een paar paardjes die al jaren op de manege staan* en dat je hier gelukkig wel iets van leert. Ik heb drie jaar in een les gereden waarvan ik niet veel leerde, maar toen ik over ben gestapt naar een veel verder gevorderde les leerde ik al veel meer en ben toen ook echt serieuzer gaan rijden.
Zoals ik nu in deze les leer, is aan de teugel rijden, zijwaarts, schouderbinnenwaarts etc. En deze dingen ljukt me nu toch wel aardig...Dat leerde ik daarvoor helemaal niet daar waren we helemaal niet bezig met dit soort dingen maar toen nog met de beginselen van de basis.

Kortom, je zult misschien wel goed leren rijden op de manege maar dat ligt aan welke manege, paarden, instructeur, hoeveel man etc.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:32

Ja dat ken ik wel een beetje..ik heb bij ons op de manege ook een beetje het idee dat je niet echt iets leert. Kbedoel ik kan wel rijden, kan stappen/draven/galopperen/springen/buitenrijden/crossen enzo, aan de teugel rijden lukt meestal ook wel, en kan L dressuur proeven rijden, maar ik leer gewoon niets in die lessen. Ik rijd altijd op manege paarden en die zijn idd gewoon best wel verpest eigenlijk. Geld/tijd/plaats voor een eigen paard heb ik niet en hier in de buurt zijn ook vrij weinig mensen met een eigen paard ofzo...soms denk ik er wel eens over om naar een andere manege te gaan, maar kdenk ook niet dat je daar iets mee op schiet.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 21:36

zelfde probleem als ik idd... privelessen? en lees dit topic maar door, hier hebben ze erg nuttige dingen gezegd Haha!

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:40

Ja inderdaad, bij ons op de manege is het ook niet mogelijk dat de paarden 1 uurtje per dag lopen er zijn ongeveer 15 pony's en 15 paarden ofzo en elke dag een stuk of 3 lessen en op zaterdag meer...
Dan moeten die paarden gewoon wel meer lopen!

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:47

ik vnid t eerlijk gezegt niets! ik zie meestal iemand die in t midden staat en zegt : stap draf en galop.. en die paarden hobbelen maar achter elkaar aan en ik vind ook dat 1 instructuur niet op 15 kinderen kan letten in een les.. ik vind het eerlijk gezegt niets en heb ook nooit bij een manage gereden..

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 22:55

bonney4ever, zo erg is het bij ons neit. we rijden met zessen, door elkaar, ons eigen oefeningen. er wordt wel op gelet wat we doen. we mogen niet langer dan een halve toer op de hoefslag blijven (meaning veel figuren). maar dat is dan ook onze les. voor de res is het in de gang sjokken, idd.
ik vind het ook niets, maarja Haha!

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:15

Bij ons gaat dat ook niet zo, wij rijden met 9/10 mensen en we mogen in principe zelf weten wat we doen..er wordt wel gewoon opgelet en soms hebben we wel eens algemene springles ofzo, maar voor de rest; als je wilt stappen ga je stappen en als je wilt galopperen ga je galopperen..maar er worden gewoon wel aanwijzingen gegeven enzo...maarjaa je moet wat he...

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:22

Op sommige maneges kan je goed leren rijden. Ik heb eerst 3 jaar op een manege gereden, toen ik daarna naar een andere manege ging, bleek ik het allemaal verkeerd geleerd te hebben enzo. Op die manege heb ik pas echt leren rijden. Nu krijg ik dus echt dressuurles en privé, omdat ik nu dus wedstrijden rijd, en nu gaat het goed.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:26

Zijn er eigenlijk ook mensen die op manege de Roosberg in Bavel rijden of niet?
Daar rijd ik namelijk, zo ja: van wie hebben jullie les?

bloempjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:36

bij ons moet je gewoon je eigen oefeningen doen..., en de instructeur let dan op hoe het gaat en geeft dan goede aanwijzingen.. ik denk dat als je een strenge instructeur hebt dat je dan wel goed leert rijden...

boytjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:00

ik had ook een huur pony op de manege die was ook verpest al die kinderen die der op reden en de lessen waren drie maal niks ze zat alleen maar te banketstaaf met mensen nu heb ik met nog 3 mensen prive les en dat is gewoon super ze geeft alles aan wat je fout doet dus prive les is beter krijg je meer aan dacht op je rij steil

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:27

Ook ik ben van mening dat er verschil zit in manege's.
Ieder geeft tenslotte op eigen wijze les.
Ik zelf heb op een goede manege gereden.
De meeste brabanders hebben ook gelijk door welke als ik vertel dat iedere wedstrijd ruiter van die club echt zit op zijn pony.Ze vallen ook echt op tussen de andere.De pony's zijn ook geen hobbelknollen,maar echt uitgezocht op hun kunnen.De manier van lesgeven is wel even wat anders als op een andere club.
Je krijgt echt wel naar je hoofd geslingerd als je niet recht genoeg zit of niet netjes genoeg rijd.Het moet er perfect uitzien.Les wordt er niet echt op een zachte manier gegeven.Sommige zeggen nou daar wil ik mijn kind niet in de les hebben.Ik moet zeggen dat deze manier wel werkt,want je zal niet gauw zomaar wat doen.
De sfeer onderling tussen de ruiters en ouders is niet oppie toppie.En op wedstrijden zie je toch wel ergens de verwaande gezichtjes.

Toch ondanks dat ik daar goed heb leren zitten en rijden,kom je erachter dat als je er stopt en ergens anders heen gaat,dat er zoveel meer nog geleerd kan worden.Ik ben blij dat ik het daar geleerd heb,maar ben blijer dat ik er niet meer rijd.Alles gaat nu ontspannen en relaxt.Met de eerste jaren daar ben ik blij,maar de jaren erna hebben mij veel meer opgeleverd.Niemand eigenlijk die op een normale manier is weggegaan op die manege,bijna allen zijn weggepest door de eigenaar.

Ik weet nog goed.Vroeger had ik daar een vriendin.
Later kwam ik haar weer tegen toen we beiden bij de zelfde club(paarden) reden in een ander dorpje.
Er was toen instructeurs curcus.
Ik reed de 4 week en zij de 5de.
De zoon van de manegeeigenaar waar wij vroeger beide reden deed de cursus.Zo doende kwam de manege eigenaar kijken in de 5de les.
Dat meisje reed toen Z dressuur op haar zelf opgeleide paard.
Langs de kant hoorde zei de manege eigenaar de opmerking maken,Ja dat heeft ze allemaal van mij geleerd.
Dat meisje eropaf en zei,dacht het niet.Je hebt me alleen maar hobbelen en netjes zitten geleerd en dit,dit heb ik helemaal op eigen houtje bereikt.
Zo damm die zat!

Wat ik wel heel eerlijk moet zeggen is dat je alle ruiters die op deze manege hebben wedstrijd gereden,dat je die er zo uitpikt.
Allen zitten netjes op hun paard en zijn vrij hoog terug te vinden.Allemaal zeer gedreven in de dressuur.Toch is er een enkeling nog die iets of wat in de verwaande sfeer is blijven hangen.

LMsWinnetou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:58

Ik zelf vind dat je op een manege wel goed zou kunnen leren rijden. Nou kijk ik even naar de manege waar ik les heb, en ik vind zeker dar ik daar goed leer rijden.
Ik rij nu 10 jaar, toen ik begon kreeg ik een half jaartje voltige, om mn balans te vinden op het paard. En dat kan je soms goed gebruiken. Knipoog
Toen ging ik samen met het groepje van mn voltige (6 kids) in een groepslesje. We werden allemaal op een brave pony gezet, en dan ging je stappen, draven en galloperen.
Naja, en op een gegeven moment krijgt de groep een steeds hoger niveau, dan kreeg je ook een andere instructrice, en dan ging je leren nageeflijk rijden, en springen op een hoger niveau enzo. Dat gaat eigenlijk automatisch..
Op een gegeven moment, na 7 jaar ofzo, had ik ook t gevoel dat ik ging blijven "steken". Dat je best leuk paarden kan rijden enzo, maar dat je t gevoel hebt dat je niet verder kwam.
Toen kwam er een nieuwe eigenaresse van onze manege, en zij heeft een selectie opgericht, voor de mensen die verder wilden komen.
Er werden 30 mensen gevraagd om te komen naar de audities, dan moest je voorrijden voor springen en dressuur, en dan werden er 12 mensen uitgekozen die in de selectie mochten. 6 in de dressuurselectie, en 6 in de springselectie.
Ik werd uitgekozen en mocht kiezen in welke selectie ik wilde, nou ik koos natuurlijk voor de springselectie. Haha!
De selectie hield in dat je 2x per week les had met je groepje op een vaste pony, en dan kreeg je wedstrijdgerichte training, en uiteindelijk (na wat oefen wedstrijdjes enzo) mocht je dan officieel starten.
De pony waar ik op zat was 4 toen we begonnen..(1,5 jar geleden) en had een enorme eigen wil, maar wel onwijs veel talent. We hebben moeilijke momenten gehad, maar we starten nu L springen en t gaat super.
Het is natuurlijk wel een gewone manege pony, maar hij wordt wel ontzien op de dagen dat ik 'm train. En naarmate we verder komen ga ik ook meer trainen. Ik rij 'm nu gemiddeld 3x per week.
Een half jaar geleden kwam de eigenaresse naar mij toe met de vraag of ik er voor haar nog een andere pony bij wilde starten. Een handelspony met heel veel talent. Dus ik zei natuurlijk jaah! Lachen en daar ben ik nu B springen met 7 winstunten mee.
Daar leer ik ook onwijs veel van.

Naast de selectie heb ik ook nog een "gewone" les samen met 6 andere. Daarin moet ik altijd op de jonge handelspaardjes rijden enzo, en daar leer ik ook onwijs veel van.

Ik ben er dus van overtuigd dat je op een manege goed kan leren rijden, als er maar de goede mogelijkheden zijn.