slofteugel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:15

Ik heb nog nooit commentaar gehad op mijn slofgebruik, maar ik zeg ook gewoon heel eerlijk dat ik een slof gebruik als ik echt op een paard moet en helemaal geen zin heb om te rijden en dus uit pure luiigheid!!!!!! of omdat ik naar buiten ga en een noodrem wil hebben.......... Ik heb er iig nog nooit commentaar op gehad........maargoed ik gebruik misshien eens per jaar een slof...........Rij weinig buiten. Knipoog
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 23-06-03 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:22

runningkawa"]
[quote="Waterkippie schreef:
Waarom krijgt iemand altijd heel bokt over zich heen als ze met slof rijden? als het geod genrukt wordt onder begeleiding dan vind ik er niets mis mee..

als er goed gerukt word onder begeleiding?
of bedoelde je wat anders *LOL*

Maar vaak is die begeleiding een meisje dat net een jaar langer op de manege rijd met een grote bek die zegt dat ze alles weet.
En andere onzekere strappen daar in.

Waarom denk je trouwens dat eeen slof teugel op wedstrijden pas bij het Z gebruikt mag worden?
Om er zeker van te zijn dat de ruiters een beetje kunnen sturen.
Als we ons dan buiten de wedstrijdring ook eens een beetje aan die regels zouden houden, want de meeste zijn toch wel gemaakt uit een logisch verklaarbare reden.
[/quote]

Oohh dat moet GEBRUIKT zijn ... oops

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:24

volgens mij is het ook wel een beetje zo dat eidereen hier een vooroordeel heeft over de slof..dat het bij voorbaat slecht is en dat ruiters die een slof gebruiken niet goed kunnen rijden..ONZIN! als je hem dus goed gebruikt help je je paard er naar mijn mening ook bij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:38

Maar daar zeg je er ook wel iets heel belangrijks bij
als je hem goed gebruikt

Maar hoeveel ik er niet ken die zeggen dat ze hem goed gebruiken, maar waar je tenen dan toch echt krom van gaan staan.

Maar die vinden allemaal dat ze hem goed gebruiken en daar schuilt nu net het gevaar.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:43

runningkawa schreef:
Maar daar zeg je er ook wel iets heel belangrijks bij
als je hem goed gebruikt

Maar hoeveel ik er niet ken die zeggen dat ze hem goed gebruiken, maar waar je tenen dan toch echt krom van gaan staan.

Maar die vinden allemaal dat ze hem goed gebruiken en daar schuilt nu net het gevaar.

Ja daar heb je ook wel gelijk in, wanneer wordt een slof dan goed gebruikt?
das een lastige want iedereen denkt daar natuurlijk anders over, Ik denk dat een slof goed gebruikt wordt als het onde begeleiding van een goede instructeur plaats vind en het dus als HULP gebruikt word..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:54

Klopt, helemaal met je eens

volgende vraag, wat voor instructeur?
en wanneer is het hulp?

Net als hier van de week bij een 3 jarige die 5 weken onder het zadel was bij een jong grietje, die het als hulp had om "aan de teugel" te rijden

moest van haar instructrice

bij beide komen dan de bovenste 2 vragen boven
Instructrice Verward hulp Verward

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:00

runningkawa schreef:
Klopt, helemaal met je eens

volgende vraag, wat voor instructeur?
en wanneer is het hulp?

Net als hier van de week bij een 3 jarige die 5 weken onder het zadel was bij een jong grietje, die het als hulp had om "aan de teugel" te rijden

moest van haar instructrice

bij beide komen dan de bovenste 2 vragen boven
Instructrice Verward hulp Verward

ja hmmm weer een punt..slechte instructrice! ik zie het als hulp bij iemand die wel al goed kan rijden, maar dat het paard door een bepaald punt heen moet.. als verlening van je hulp zeg maar..weet niet zo goed hoe ik dat moet omschrijven.. maar als hupl bij iemand die niet goed kan rijden vind ik het niet goed...

okee volgende vraag: wanneer kan iemand goed rijden Schijnheilig

het is denk ik een eindeloze discussie zonder einde Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:03

In mijn ogen kan iemand met een slof rijden als diegene weet dat een slof niet is om je paard aan de teugel te rijden.........Je gebruikt een slof in de regel om even door een moeilijk stukje heen te komen. Dat is het grote voordeel van een slof, je pakt hem op en je laat hem los.........Als mensen kunnen erkennen "sorrie, ik kan niet goed genoeg rijden om dit stukje goed voor elkaar te krijgen en ik heb daarom voor dit stukje even een slof nodig...dan ben je imo al een stuk slofwaardiger

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:05

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:30

gijsenkim schreef:
Als mensen kunnen erkennen "sorrie, ik kan niet goed genoeg rijden om dit stukje goed voor elkaar te krijgen en ik heb daarom voor dit stukje even een slof nodig...dan ben je imo al een stuk slofwaardiger

Dan vind ik nog dat je niet goed bezig bent. Maar dan neem ik de tekst letterlijk.
Als je niet goed genoeg kunt rijden om dat stukje er doorheen te krijgen wat je wil, dan ben je toch gewoon nog niet daaraan toe ? Dan hang je er toch geen slof aan om het wel te kunnen? Verward Volgens mij ga je dan dingen doen, waar je geen verstand hebt en dus boven je kennis uitgaat.

Als je weet hoe het moet en je paard ook, alleen krijg je nét niet het volledig gewenste resultaat, dan zou je kunnen zeggen, ik zet het er net even door met de slof. Maar niet alles kun je er met een slof doorheen zetten.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:37

Ok dan ik ook maar even. Ik kreeg bij Diana v/d Spek les (lest zelf bij ankie) en ik Moest met een slof rijden. Ik heb er lang mee gereden. Reden? Mijn paard kon zich zo verzetten op een klein stukje, dat je een ruim uur verder was als ze er doorheen was. Einde oefening, niks geleerd, en energie weg. Ook de lust om haar te rijden ging een beetje weg. Logisch als je alleen maar daar mee bezig bent. Met de slof als hulpje op precies DAT moment was ze er doorheen. Ik ben toen heel snel vooruit geschoten, en toen mevrouw M klaar was was haar hele probleem als sneeuw voor de zon verdwenen, en heeft ze nooit meer moeilijk gedaan. Dat noem ik nou hulp bij een goede instructrice!
Ik heb er nu een geweldig licht paard aan over gehouden, die disipline heeft, en ALTIJD netjes aan de teugel loopt.
Ik was zo trots op haar toen ze er zo ineens door heen was, werd er helemaal rood van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:32

Kawa had dat ook heel erg
als je travers vroeg kon hij daar een uur over aan de gang blijven voor hij dat deed.
Hij deed het dan uiteindelijk wel, niet geweldig, maar hij deed het en dat was meer dan genoeg.

Maar hij deed dat vast met een reden, pijn.
pijn van het oprekken van die spieren voor die extra lengtebuiging.
Kawa is erg kort van lijf, dus dat is ook erg moeilijk voor hem.

Een slof zou nooit een uitkomst hebben geboden
Hij was zo in die oefeningen soms al aardig gevaarlijk.
Ik ging ook in die tijd alleen in de les verder dan normaal, omdat ik het zeker niet fout wilde doen, maar menig maal stond hij op zijn achterbenen en hoe meer je dreef hoe hoger hij kwam.

Het idee slof zou me op dat moment meer aan "ik wil dood" hebben herrinderd dan aan een oplossing.

Toch zijn we er doorheen gekomen, zonder slof
Zijn sterkste kant zal die oefening in draf nooit worden, maar hij doet hem voor een voldoende

En ik zou daarom ook niet snel naar een slof grijpen, je komt er wel, duurt alleen misschien wat langer.

Maar ook omdat ik zeker weet dat een paard een reden heeft om te staken op een moeilijkere oefening.
De meeste hoofdzaak is toch pijn.
En daar wil ik niet in gaan dwingen

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:38

Ik denk ook dat je meer voldoening hebt als je het helemaal zelf hebt bereikt ( dus zonder slof ) zoals kawa, dan wanneer je sneller er door heen bent ( met slof ) zoals sherwood, Tuurlijk! het is zoveel makkelijker om er een slof bij te pakken op de momenten dat het wat minder gaat, maar dan vraag ik me af, op het moment dat je paard weer goed loopt, wie heeft dat dan gedaan? jij of de slof?

Ik heb zoveel van Kim geleerd, ze is nu echt een 'vriendin' van mij. Ik heb geleerd naar haar te luisteren, doet ze iets niet, moet ik daar eerst de reden achter zoeken, want 9 van de 10 keer is het geen geklier, maar een fout van de ruiter of echt iets medisch.
En daar ben ik zo bang voor! Dat je er als je eenmaal met een slof begint er niet meer vanaf kan blijven, en bij elk klein puntje niet meer naar je paard luistert maar meteen naar de slof grijpt.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:45

Daar ben je toch nog altijd zelf bij... Als je er bewust mee omgaat zal je dat toch niet zo snel hebben... Ik ga er vanuit dat er geen verslavende middelen in die slof verwerkt zitten Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:49

Weet je dat zeker dr jacksel?

het zijn wel altijd dezelfde die het ding gebruiken Lachen Tong uitsteken

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:01

Ik vind het voorbeeld van Kawa perfect!
Het duurt idd iets langer, maar je doet het wel samen. Ik heb daar veel meer respect voor dan dat iemand naar de hulpmiddelen grijpt. Maar ik geloof ook zeker dat er mensen baat kunnen hebben hierbij, maar voor mij is het niet weggelegt.
Ik heb laatst een vrouwtje zien rijden, met slof. Helemaal opgetrokken en het paard werd in de contrastelling getrokken. Stap, draf, galop. Nadat zij gekomen was, ben ik daar een klein half uurtje geweest en heb het paard niets anders zien doen dan in die contra stelling lopen.

En als het nou een goede contrastelling was.... het enige wat het paard voorelkaar kreeg was zijn hals buigen. Helaas bleef het daarbij. Geen fijn ruggebruik, geen actieve achterhand. Het leek helemaal nergens op. Een paard wat op de volte dubbel gevouwen werd in contra. Arm paard.
Ik vond het diep triest....

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:04

Tsja, ik heb ook wel eens een beestje gezien, die liep met slof net zo als zonder slof... Jammer genoeg was dat wel allebei in dezelfde in elkaar getrokken slofhouding...

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:42

Juist een slof kan je weleens helpen om een (wederkerend) gevecht met je paard te voorkomen of te verbeteren. Het is en blijft een hulpmiddel en je zult het later zonder moeten doen, maar het kan je ook helpen (en je paard ook) om iets te leren begrijpen. Het kan net dat beetje extra zijn waardoor je een hoop energie kunt besparen. Maar ja, nogmaals alleen onder goede begeleiding of wanneer je zó goed kunt rijden dat je geen begeleiding nodig hebt Knipoog .

tom19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 18:27

Jippie schreef:
Citaat:
Ik vergelijk het gebruik van een slof altijd met het gebruik van een spoortje.
Als je een spoor nodig hebt om je paard voorwaarts te laten gaan dan is er iets grondig mis gegaan is de basisafrichting.
Hetzelfde verhaal gaat op voor mensen die een slof gebruiken om hun paard naar beneden te rijden.

dit vind ik echt grote onzin!!!!!
waarom moet je al van af het m dressuur met een spoortje rijden???? om je hulpen te verfijnen dat heb er dus niets mee te maken dat er wat mis is met je basis!!!!!! wel ben ik t er mee eens dat hij ook zonder spoor een voorwaartse reactie moet geven hoe dan ook, maar je kunt niet zonder spoor verwachten dat hij voor je "vliegt" alleen bij super hete paarden.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 18:30

Dat ken ik denk ik een super hete Groninger Je kan een paard echt wel zo goed aan je been krijgen dat hij ervoor 'vliegt'

tom19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 18:49

Lips are sealed Lips are sealed Wil overal wel op reageren maar dat kost te veel tijd!!
Te eerste er zijn mensen die zeggen bij verkeerd gebruik is het slecht, maar hoeveel mensen kunnen er daadwerkelijk ook als ze zonder slof rijden de paarden wel op een goede manier rijden????
Ten tweede denk ik dat je een paard er meer plezier mee doet om hem met zijn hoofd laag te laten lopen dan een uur lang met zijn hoofd id lucht waar hij alleen maar last van zijn rug door krijgt omdat het natuurlijk niet een natuurlijke houding is, op een paard gaan zitten en hem in een stal te zetten is natuurlijk al niet natuurlijk maar goed dat doen wij nou een maal. Een paard zal ongv 16 uur per dag met zijn hoofd omlaag staan in de wei en alleen zijn hoofd omhoog brengen als hij gaat vluchten. (dan bedoel ik in de natuur) dus mijn conclusie is dat je beter een paard naar beneden kan rijden en als dat niet lukt dan maar met de slof!!! uit eindelijk zal hij wel leren op de druk van de teugel na te geven en zijn rug en lijf te ontspannen dus kan het zeer functioneel zijn. maar mensen die met een slof hun paard naar beneden trekken en daar vast houden rijden de paarden weer vast id rug. Kortom moet je gewoon goed leren paardrijden en als je een beedje talent hebt kan je dat ook met en zonder slof ligt er aan in een hoever stadium je paard in de africhting is, maar daar heb ik ook een mening over mensen die net beginnen met rijden koop aub geen jong paard want dan verknal je hem alleen maar of je nu met slof of zonder slof rijd! volgens mij heb ik mijn mening nu wel klaar hoop dat alle mensen nu eens goed na denken over het paard rijden in het algemeen want dat niveau is al barrrr slecht!!!!!!! of dat nu met of zonder hulpteugels gaat.

tom19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 18:52

ja maar dan moet dat wel met hele grote hulpen en da's niet mooi want id dressuur moet het lijken alsof het vanzelf gaat en anders heb je dat niet!!!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 19:30

tom19 schreef:
Kortom moet je gewoon goed leren paardrijden en als je een beedje talent hebt kan je dat ook met en zonder slof ligt er aan in een hoever stadium je paard in de africhting is,

hoop dat alle mensen nu eens goed na denken over het paard rijden in het algemeen want dat niveau is al barrrr slecht!!!!!!! of dat nu met of zonder hulpteugels gaat.

Tommie, sommige mensen hebben (tot hun grote spijt) niet de middelen, tijd en geld om een "goed" paard en goede (regelmatige) instructie te krijgen. Daarom is dit forum ook een goede manier om je vragen en meningen te delen. Knipoog

Ik ben het niet eens met je mening over de slof: vaak zie je toch dat er te snel gegrepen wordt naar de slof, omdat het paard niet in de krul wil. Om het "krulplaatje" te krijgen wordt deze op de verkeerd manier gebruikt (zoals jij ook aangeeft). Daarom stimuleer ik het persoonlijk niet om met de slof te rijden. Mits onder goede begeleiding, maar zoals jij meld: het niveau is slecht. Stimuleer het dan ook niet Knipoog

tom19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 21:33

Daarom heb ik dit ook geschreven om de mensen tot nadenken te brengen over hoe om te gaan met je paard. Het is niet zo dat ik zeg dat je een duur of goed paard moet kopen want dat heb ik ook nooit gehad, ik heb juist alleen maar hele moeilijke paarden gehad en nog steeds dat mensen de paarden hier neer zetten om te corrigeren. wil gewoon dat de mensen goed na denken over wat ze met de paarden doen. Ben het er wel mee eens dat veel mensen de slof verkeerd gebruiken maar dat neemt niet weg dat het een goed hulp middel is en veel mensen hier vinden het slecht! en dat is niet zo maar ik benadruk wel dat je inderdaat goede begeleiding daarbij nodig hebt. En vele denken dat ze dat wel hebben en dat is jammer genoeg niet zo.
gr Tommie Lovers

tom19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 21:53

Ik denk als je zelf eerlijk tegenover je zelf en je paard bent weet je of je met een slof kan rijden of niet