paard pakt bit vast, helpt dit bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SpeTTerDesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:33

Mijn paard heeft ook een periode het bit vast gepakt, ik was regelmatig stuurloos. Bij mij kwam het doordat het zadel niet goed meer paste en hij pijn had. Nieuw zadel aangeschaft daarna heb ik er gelukkig geen last meer van gehad.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:28

_sparta_ schreef:
amyke schreef:
Mijn paardje pakt tijdens het springen ook haar bit vast, en dit is ook niet uit pijn, maar gewoon omdat ze zo graag wil en ik haar dan niet kan tegenhouden.
Ik heb een bit van mijn instructeur gekregen om te gebruiken en hier loopt ze heel fijn op, ze laat los en pakt haar bit niet meer vast.

Het is een gedraaid bit.

http://www.horseparadise.be/harnachemen ... ndstuk.gif
Het is een iets straffer bit, dus je moet wel zacht zijn met je hand.

Je wilt toch niet zeggen dat je werkelijk zoiets ook in hangt? :roll:

Jawel,mijn paardje heeft zo een soort bit, en dit wordt ook gebruikt onder begeleiding van een persoon dat er genoeg verstand van heeft.
En ik ga er ook niet over liegen, paardje loopt hier super op.

_sparta_

Re: paard pakt bit vast, helpt dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:40

Die zal niet sterk meer zijn, dat geloof ik best. ;(

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:43

_sparta_ schreef:
Die zal niet sterk meer zijn, dat geloof ik best. ;(

Kijk, ik ga en moet helemaal geen verantwoording afleggen aan jou.
Jij kent mijn paard helemaal niet en kan dus ook niet oordelen hoe mijn paard is.

Mijn trainer heeft genoeg verstand om te weten wat hij doet en waarmee hij bezig is.
Daarmee is de discussie afgelopen voor mij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:45

Wat een kl*te bit op dat plaatje... :\ Waarom willen mensen niet meer leren rijden?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:47

Voor mij ook. Hier uit weet ik echt genoeg. Te lang ervaring voor om hier iets positiefs in te zien. En helaas zijn er maar weinig goede instructeurs en als ze het dan niet meer weten gaan ze martelwerktuigen in hangen. Want iets anders kun je een bit met zulke scherpe hoeken niet noemen. Als mijn instructeur dit aan zou raden zag hij meteen de deur. Gelukkig heb ik altijd een andere gehad. Ook bij hete, sterkte of heftige paarden. En ik heb bijna mijn hele leven paarden opgeleid als springpaard. Dus iets weet ik er ook wel van. ;)

Ayasha, geen idee. Alles moet maar snel en altijd is het de schuld van het paard.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:52

Dan nodig ik je met plezier uit om te komen rijden.

En mijn trainer heeft ook nog eens zijn trainer A en heeft de paralympische spelen gereden in Sidney, Athene en Peking, springt 1m50. Maar nee hoor, hij kan helemaal niet rijden, en dat kan jij wel zien vanachter je computer?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:55

Ik zeg niet dat hij niet kan rijden. Lesgeven kan hij niet. Zijn 2 verschillende dingen. Hoog rijden zegt dan niet veel. Ik weet wel een adres die je fatsoenlijk les wil geven, maar dan moet je naar Nederland komen.
paarden trainen kan ik door een whiplash helaas zelf niet meer. Anders had je hem hier wel mogen stallen, dan reed ik hem wel voor je door. Dat heb ik altijd erg leuk gevonden, de paarden waar andere over riepen dat ze zo lastig waren. :D

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:57

ik snap niet waarom mensen met dat soort bitten kl*ten
als je het met je blote handen niet af kan moet je een andere hobby zoeken
ik geloof ook niet dat als je echt een lekker stukje rijden kan
en je hebt een goede instructeur dat je dan niet normaal uit zo'n situatie kan komen met je paard
nou hebben wij er ook genoeg meegemaakt maar er is er nog nooit een weg gegaan die nog problemen had met nageeflijkheid

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:58

Lol als het een Belgische springruiter is kan ik me voorstellen hoe ie aan dat bit komt. :D Had nog niet eens gezien dat je van België was maar het verklaart veel.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:01

Ik vind dat jij wel lef hebt door te zeggen dat iemand niet kan lesgeven terwijl je de persoon in kwestie niet kent.
Jij moet behoorlijk wat mensenkennis hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:03

Als iemand een scherper bit aan raad bij een rijtechnisch probleem dan durf ik ook te stellen dat ie niet kan lesgeven. Dat je paard bij je blijft is echt heel erg basic, als ie dat niet eens kan aanbrengen aan een leerling geeft ie beter geen les. :)

Izaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:05

dat schakeltjes bit is echt heel scherp en heeft echt een hele rustige hand nodig,... De mijne durft ook wel eens het bit vast pakken maar dan probeer ik ze gewoon wat los te rijden, en na 10 minuutjes is ze superlicht..

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:08

Kijk, mijn paardje loopt perfect dressuur, maar tijdens het springen wordt ze zo heet, dat ze vergeet dat ik er ook nog opzit, ze pakt haar bit vast en loopt gewoon weg, ze crosst naar de sprong waardoor het gewoon gevaarlijk wordt.
Als ze tijdens het springen,goed loopt op dit bit, dan blijf ik ook gewoon met dit bit springen, wat een paar mensen van bokt ook van mij denken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:09

Dan is je dressuur toch niet zo super in orde. Peerd moet leren wachten tot jij zegt dattie mag. En dat kan elk paard leren. :) En jij mag rustig met dit bit blijven rijden maar ga geen kul verkopen dat het niet aan jou of je lesgever ligt dat je dat bit nodig hebt. :) Ben slechts benieuwd wat je er in gaat hangen alstie hier ook een keer doorheen leert stormen.

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:10

groot gelijk ayasha;)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:18

Ayasha schreef:
Dan is je dressuur toch niet zo super in orde. Peerd moet leren wachten tot jij zegt dattie mag. En dat kan elk paard leren. :) En jij mag rustig met dit bit blijven rijden maar ga geen kul verkopen dat het niet aan jou of je lesgever ligt dat je dat bit nodig hebt. :) Ben slechts benieuwd wat je er in gaat hangen alstie hier ook een keer doorheen leert stormen.

Helemaal mee eens, zo zit het gewoon. Alleen erg jammer als mensen dat niet in willen zien.
En jullie zijn niet de eerste ter wereld die op een heftiger paard hebben gezeten in hun leven. :+ gelukkig zijn er vele voor jullie geweest die het gewoon op hebben kunnen lossen. En daarom weten dat het anders kan en zelfs anders hoort.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:16

_sparta_, had je al gevoelt in z'n mond of het geïrriteerd is??
Als dat het wel is, zou ik, als ik jou was er een rubberen bit indoen, want dat is, naar mijn mening fijner als het geïrriteerd is.

Groetjes Kelly

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:19

Ik? Ik heb geen bit problemen. En lijkt het daar wel op ga ik goed lessen.
Oveigens is rubber niet altijd zacht. Lees de wiki maar eens.
Rubber: Als een paard voldoende speeksel produceert is het een heel zacht paardvriendelijk materiaal, maar voor paarden die een bit niet of slecht afkauwen (droge mond) werkt het rubber als schuurpapier, die het paard zelfs schade kan toebrengen. Paarden die gereden worden met een rubberbit zouden na verloop van tijd afstompen en slechter gaan reageren op de hulpen van de ruiter. Omdat rubber niet erg slijtvast is zouden rubberbitten voorzien moeten zijn van een ijzeren kern.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:49

_sparta_ schreef:
Rubber: Als een paard voldoende speeksel produceert is het een heel zacht paardvriendelijk materiaal, maar voor paarden die een bit niet of slecht afkauwen (droge mond) werkt het rubber als schuurpapier, die het paard zelfs schade kan toebrengen. Paarden die gereden worden met een rubberbit zouden na verloop van tijd afstompen en slechter gaan reageren op de hulpen van de ruiter. Omdat rubber niet erg slijtvast is zouden rubberbitten voorzien moeten zijn van een ijzeren kern.

Ja, mij leek het.
Maar wel zachter dan ijzer :+ (de buitenkant...... :Y) )

Maarja, ik ga volgend weekend ook lekker rijden met die pony's ;D, misschien zie ik jou ook wel rijden :D ^)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:53

het geheim zit hem toch echt in goed les.......... ander bit veranderd niks........

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:01

kelly_Utah schreef:
_sparta_ schreef:

Ja, mij leek het.
Maar wel zachter dan ijzer :+ (de buitenkant...... :Y) )

Maarja, ik ga volgend weekend ook lekker rijden met die pony's ;D, misschien zie ik jou ook wel rijden :D ^)

Ik snap je niet. Wat leek er? Waarom moet ik in de mond kijken als mijn paarden nergens last van hebben?

Helemaal mee eens Kiwiko. Maar helaas willen veel mensen dat maar niet begrijpen.

annoesje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:57

ik denk dat dat bitje niet helpt
meestal ligt het ook aan de ruiter zelf

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:55

amyke schreef:
Kijk, mijn paardje loopt perfect dressuur, maar tijdens het springen wordt ze zo heet, dat ze vergeet dat ik er ook nog opzit, ze pakt haar bit vast en loopt gewoon weg, ze crosst naar de sprong waardoor het gewoon gevaarlijk wordt.
Als ze tijdens het springen,goed loopt op dit bit, dan blijf ik ook gewoon met dit bit springen, wat een paar mensen van bokt ook van mij denken.

Dat bit is een vreslijk ding. Je doet je paard zoveel pijn dat hij niet anders kan dan inhouden. Het is echt een zwaktebod.

Trouwens, hoe wil jij dan op wedstrijd gaan met jouw paard? Dat is volgens mij géén toegelaten bit (en terecht!). Je speelt het spelletje niet eerlijk, zowel tegenover jouw paard als tegenover de andere ruiters.

Die instructeur is goed als je enige doel prijzen winnen is. Als je beter wil leren paardrijden is het wat anders.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 19:17

nou dat bit ga ik er noit in hangen!
nog leiver heb bit in mijn post dat dit!
die hoeken moeten wel zeer doen op d'r tandvlees!