[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:39

Bedankt voor alle antwoorden, zeer nuttig!
Moet alleen eerst nog even dressuur matig gesleuteld worden en dan komen die balkjes vanzelf in de bak.

Andere vraag, mijn huidige pony sprong veel makkelijker cross hindernissen dan balken (maakt niet uit of in de bak of buiten in de wei). Als ze een balken hindernis te hoog vind, gaat ze in de ankers. (je leert er wel van niet voor je paard uit te springen :D )
Echter veel hogere in een cross les of oefen cross springt ze wel. Vooral open hindernissen dus eventueel wel grondlijn,
groot gat en dan boven aan balk, hebben dat effect. Muur gaat veel beter. (wij zijn minimalistische springers overigens, doen
het voor de leuk en de afwisseling, foutje.. deden.. ze mag niet meer.)

Hebben veel paarden dat? Die voorkeur voor structuur van hindernis? (zag hier al paarden die blijkbaar niet van blauw houden)

met zo'n V bedoel je dan dat je voor de hindernis 2 balken schuin op de hindernis legt, zodat je precies daar in het midden
moet springen zodat ie ronder springt en achter beter meeneemt? (Die van mij deed niet mee aan dat grapje, die ging
er schuin overheen springen en veels te vroeg af, tot grote hilariteit van alle toeschouwers :( )

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:41

Ik ben niet ongeduldig, maar wel zin om te gaan slapen.. haha
ben erg benieuwd wat ik hieraan kan doen.
dacht ik quote maar even, misschien dat ze me vergeten zijn :)
maar snap ook wel dat t heel druk is zo, krijg bijna medelijden met jullie, marcel en schoentje :)
komt ie nog x

newmom schreef:
Ook ik heb een paard onder mn billen wat te voorzichtig en te hoog springt.. nu ben ik van orangine geen springruiter en heb dus geen idee hoe dit op te lossen.
op zich is t geen probleem tot ik op een hoogte kom die hij in principe wel met gemak zou kunnen maar omdat hij zo hoog springt en zoveel ruimte overlaat durft hij niet meer omdat hij bang is dat ie het niet haalt.

alvast bedankt

ps. erg leerzaam topic, ik geniet en leer en geniet nog meer ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:42

Ezumii schreef:
Paardentango, ik denk na 5 keer het antwoord dat hij het niet weet dat dit voldoende is.. Ik stel voor dat je zelf iemand anders zoekt die dit wel weet, waarom zou Marcel dit moeten doen, de wereld is klein ;).

Heel interessant topic!
Heb je misschien nog wat tips voor een paard wat héél erg sterk word voor de sprong van enthousiasme? Ben wel benieuwd hoe jij dit op zou lossen.

Soms zijn er vragen waar je alleen het antwoord op kan geven als je het met je eigen ogen ziet, vaak doordat er verschillende antwoorden mogelijk zijn.
Deze is er zo eentje. Dat kan varieren van manier van rijden tot een ander bit. Ik heb ze allemaal wel meegemaakt.
Ik zal je een voorbeeld geven, ik had ooit een paard die sterker was dan een vrachtwagen zonder rem, en van alles geprobeerd, maar niets hielp. Tot de dag dat ik hem begon te rijden met een hackamore, vanaf dat moment was het een van de fijnste paarden die ik had om te rijden, en heeft dat paard geweldig goeie dingen gedaan. Maar met andere paarden met precies hetzelfde probleem, werkte dat van geen kanten...zo zie je maar.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:48

Ik heb een inmiddels western en vroeger dressuurgereden paard dat ontzettend graag springt. Ik durf niet meer te springen omdat ze alle hindernissen springt of ze over 1.40 heen moet springen. Kortom: het laagste kruisje, springt ze ontzettend hoog. En ik vind dat eng.

Ik ben er dus mee gestopt. Is er nog een manier om haar te leren dat ze niet zo hoog moet springen over lagere hindernissen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:49

kollee3 schreef:
Super dat dit er is !
Mijn vraag:
Je paard springt veel te hoog over een hindernis(tevoorzichtig eigelijk) en je hebt het gevoel als het hoger gaat dat hij dan niet staant terecht komt wat doe je er dan aan?

Vooral niet te hoog springen, als je maar vaak genoeg springt, dan gaat dat er wel af, maar dat soort paarden kunnen heel snel het vertrouwen verliezen als je te hoog springt met ze. Het is een hele fijne kwaliteit die jouw paard heeft, maar daar moet je ook heel voorzichtig mee omgaan.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:52

Anya schreef:
Ik heb een inmiddels western en vroeger dressuurgereden paard dat ontzettend graag springt. Ik durf niet meer te springen omdat ze alle hindernissen springt of ze over 1.40 heen moet springen. Kortom: het laagste kruisje, springt ze ontzettend hoog. En ik vind dat eng.

Ik ben er dus mee gestopt. Is er nog een manier om haar te leren dat ze niet zo hoog moet springen over lagere hindernissen?

Inruilen bij ons op een paard dat gewoon springt! :D Nee, heel flauw.

hou de sprongen laag. leg er eens een een balk op 3 meter achter, dan kijkt hij op de sprong naar de balk en zal minder gaan vliegen. Als je bang bent van het hoge springen, laat er dan iemand anders een aantal keer mee springen totdat het gewoon word voor hem.

Weltrusten ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:52

newmom schreef:
Ook ik heb een paard onder mn billen wat te voorzichtig en te hoog springt.. nu ben ik van orangine geen springruiter en heb dus geen idee hoe dit op te lossen.
op zich is t geen probleem tot ik op een hoogte kom die hij in principe wel met gemak zou kunnen maar omdat hij zo hoog springt en zoveel ruimte overlaat durft hij niet meer omdat hij bang is dat ie het niet haalt.
alvast bedankt
ps. erg leerzaam topic, ik geniet en leer en geniet nog meer ;)

Blijven springen, maar vooral niet te hoog. Liever 100x wat lager, en op den duur zal je zien dat het beter wordt. Maar vaak als je te hoog gaat springen, schrikken die paarden van zichzelf, en het is dan heel moeilijk om dat vertrouwen weer terug te krijgen.
Ze zeggen dat het maanden duurt om een paard vertrouwen te geven, en maar een minuut om het kwijt te raken, en dat is een waarheid als een koe.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:55

knooopje schreef:
bedankt voor het antwoord.
hij loopt nu ook alleen binnen,zomers gaat hij alleen mee als er geen bakje in het parcours zit,ik vrees dat hij het nooit gaat doen...dat over albert zoer heb ik eerder gehoort dat hij ze er wel over krijgt,ik heb gehoort dat hij ze er mt de trekker over heen sleept....maar dat zijn broodje aap verhalen hoop ik.

marcel rij je zelf nog aktief?

Wel in de training maar geen parcoursen meer. Voorlopig, want ik wil dit jaar inderdaad weer de ring in. Schoentje een lesje leren, hahahaha

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:55

haha en welke omgeving starten jullie?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:56

Wel fijn om te lezen dat ik de enige niet ben met zo'n hoge springer. Inruilen hoeft niet Schoentje. Ik zal nooit een springruiter worden. Ik zou alleen graag met haar willen springen om dat mijn merrie het zo leuk vindt, dat houdt ze fris in het hoofd. Vandaar mij vraag.

Dank voor de tips, ga het eens proberen (met eerst een andere ruiter erop én een springzadel, want die knop.. wil je niet in je maag).

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:00

Ik vind het, als dresuurmuts wel een interessant topic!!
Persoonlijk durf ik ook niet meer te springen omdat mijn vorige paard ook zo 'haalde' op de sprong.
Ik vind het wel supergaaf maar ik breng mijn angst over op het paard met als gevolg dat ze vol op de sprong af gaan of vol in de ankers..zelfs bij een cavaletti..
Mensen die hier tips voor hebben??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:04

leuk marcel!
Dat je hier wat tijd voor vrij maakt!

Zoals je weet heb ik niets met springen....mijn vriendin wel.

Zij beweert dat je niet teveel voor een paard moet rekenen,wat betreft de afstand voor een sprong inschatten.
Als je dat te vaak doet kan het paard dat zelf niet meer en kan dan weleens voor grote problemen komen te staan omdat het niet uitkomt,als de ruiter een inschattingsfout maakt.

Dus haar woorden zijn....paard zelf laten uitrekenen.

Is dit zo?
Het zijn dus niet mijn woorden maar die van haar.
(en ik ben het op dessuurgebied al helemaal niet met haar eens,maar hier heb ik niet zoveel verstand van...)

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:05

geweldig topic! hier ook een "af en toe springende dressuurruiter"
met mn vorige paard, in 5 maanden het L in... helaas ingeslapen wegens koliek, en met andere paarden heb ik het vertrouwen niet..

nu een nieuw paard, ostheo al 2x bijgeweest, paard kon amper galopperen, dus opnieuw basistraining. Heel de rug van het paard zat vast.
na opbouw misschien verstandig om lage in uitjes te springen om rug soepel te houden?

voorheen zag k mn afstandne niet en stuurde t paard erop af en hij redde zich altijd (was ZZ geweest) nu ga k mn afstanden zien.. maar ik zie het te laat, mn vriend is springruiter en ziet t vanuit zn wending al, ik pas als ik er bijna bij hindernis ben.
is het dan ook wijs om meerdere balken voor sprong te leggen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:07

marielleee_ schreef:
Ik heb ook een vraag..
Ik spring met mijn 6-jarige NF'er parcoursen van (nu nog) 80 en 90 cm. (voor mij BB en B).
Hij begint rustig, maar na elke sprong wordt hij steeds heter en opgefokter. Nu kan ik dit in de training verhelpen door na de hindernissen voltes en dergelijke te rijden, maar dit is in het parcours niet mogelijk (toch?). Ik heb dit 1x geprobeerd maar toen kreeg ik een aantal aftrekpunten wegens tijdsoverschrijding.
In het begin heb ik hier nooit zo'n probleem van gemaakt (ik heb mijn pony nu ongeveer 2 jaar) maar nu ik inzie dat hij veel protentie heeft in zowel dressuur als springen, probeer ik steeds fanatieker deel te nemen aan de wedstrijdsport.
Er zijn momenten dat hij totaal luisterd (tijdens de trainingen) en netjes in tempo blijft rijden na de sprong, maar sommige dagen (zoals vandaag met de springles) begint hij 'normaal'/rustig maar wordt daarna steeds drukker. Dit merk ik ook met de springwedstrijden, in het begin van het inspringen is hij aardig rustig, maar wordt daarna steeds heter. Het lijkt me niet de oplossing om 'minder'/niet in te gaan springen, omdat dit natuurlijk erg slecht is.
Ik krijg zelf springles van Sandra van der Outenaar (internationaal volgensmij), daarnaast rijd ik met martingaal, mexicaans hoofdstel en een dubbelgebroken bitje. Ik heb ook (zeer kleine) sporen om en een zweep, maar dit gebruik ik bijna niet, en is alleen om er voor te zorgen dat hij over de hindernissen gaat als ik merk dat hij op het punt staat om te weigeren (ik spring nog niet zo lang 'wedstrijden' met hem, dus de meeste hindernissen zijn nog eng).
We hebben al een keer gekeken voor een ander bit, maar weten niet of dit misschien de oplossing kan zijn. Ik zou het er vandaag met Sandra over hebben, maar ze moest naar het buitenland dus kreeg ik springles van iemand anders (Arwin, ik weet z'n achternaam niet).
Het is een lang verhaal, maar ik weet niet wat ik er aan moet doen.
alvast bedankt!

Als je mijn leerling was dan begon ik alvast met zweep en sporen weg te doen. Als je pony er af en toe langs loopt, dan is dat een puntje wat je eerst onder controle moet krijgen. Sporen en zweepjes zijn vooral voor de wat kouwere paarden, die wat lui zijn. Maar die van jou lijkt het tegenovergestelde, dus weg er mee. Een ander bitje is echt een van de laatste oplossingen, omdat hoe scherper je bit, hoe minder fout je als ruiter mag doen met je hand. En zoals jij me uitlegt ben je nog beginnend, dus zal je best af en toe iets met je handen doen dat nog niet helemaal goed is. Dat geeft helemaal niks, want zo hebben we het allemaal geleerd. Maar hoe dikker je bitje, hoe vergevingsgezinder, als je begrijpt wat ik bedoel. Je moet je pony/paard zo getraind hebben dat hij blindelings op jou vertrouwt als je naar een hindernis rijdt, en jij op jouw beurt moet blindelings op hem kunnen vertrouwen. Pas als je dat in de training voor elkaar hebt, kan je mooie dingen doen in de ring.
Vaak zie ik ruiters in de ring met een paard wat eigenlijk nog helemaal niet klaar is daar voor. Ja, zeggen ze dan, dat leert ie wel op den duur. Ik geloof daar niet zo in. Ik geloof dat je zo lang moet trainen, tot je fluitende een parcoursje rijdt, en dan is het tijd voor wedstrijden. Dat is ook veel leuker, want wat heb je er aan als je op concours toch zelden foutloos rijdt? Ik zeg niet dat dat bij jou het geval is, maar door jou vraag dacht ik daar aan en ik dacht dat schrijf ik dan ook gelijk even op.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:09

Marcel, leuk topic. Vooralsnog heb ik geen vragen die mijn instructeur niet kan beantwoorden :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:11

coydog schreef:
Krijg er door dit topic ook zin in.
Kan alleen niet met het soort afstammingen zwaaien als de rest hier, hoewel paps het niet slecht doet in de sport is het toch anders ;)
Techniek blijft gelukkig grotendeels hetzelfde en hoop nog veel bij te leren.

Afstammingen zijn niet zaligmakend. Er zijn meer dan genoeg paarden met hele onbekende vaders en moedrs, die het in de sport geweldig gedaan hebben en doen.
Jappeloup De Luze was uit een draver en schopte het tot beste paard van de wereld!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:12

knooopje schreef:
haha en welke omgeving starten jullie?

Heel Nederland, en als het goed loopt, de hele wereld, maar het vaakst toch in Europa.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:14

schiet me trouwens nog iets te binnen!!
Een aantal jaren geleden heb ik bij kyra gewerkt..
daar heb ik pappie (hors la loi) een aantal keer gereden,
(dressuur matig) ontzettend leuk paard met een mega karakter(!!)
Nu hoor ik helemaal niets meer van t dier.. wat is dr mee gebeurd?? weet jij dat toevallig (ik dacht aangezien jij meer in de springsport zit)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:15

Lante....er zijn nog 10 wachtende voor u :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:15

Ladygiroc schreef:
Persoonlijk durf ik ook niet meer te springen omdat mijn vorige paard ook zo 'haalde' op de sprong.
Ik vind het wel supergaaf maar ik breng mijn angst over op het paard met als gevolg dat ze vol op de sprong af gaan of vol in de ankers..zelfs bij een cavaletti..

Ja, laag beginnen en vanaf daar rustig opbouwen. Ik zeg het vaak, dat besef ik, maar het is dan ook een van de belangrijkste tips die ik kan geven. Nooit overhaasten, lekker op het gemak. Ieder heeft zijn eigen tempo van progressie. Vaak wordt er gezegd mijn paard is al zo oud dus moet hij zo hoog lopen. Onzin! De een is de ander niet. Rustig aan dan breekt het lijntje niet.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:17

Echt waar?! :=
Maar ik wil naar bed en eigenlijk het antwoord ook nog wel, haha! Ik kijk morgen anders wel weer even!
Edit: er zijn al vragen van pagina 6 beantwoord en de mijne staat op 5 en net op het randje naar 6, dus vandaar even de herhaling. ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:20

Machtig interessant topic dit. :)

Op welk moment introduceer je een sloot bij de opleiding van een springpaard en hoe pak je dat het verstandigste aan is een vraag waar ik mee worstel.

Ik heb een potentieel Blauwfobie paard ;) :+

In dat opzicht misschien toch echt een kind van zijn vader die water alleen aantrekkelijk vond om te drinken maar er ook absoluut niet over wilde.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:20

Lante schreef:
Leuk topic, jammer dat de Trollen altijd wel wat te vreten vinden...

Ik heb een Hannoveraan x Volbloed (Laptop x Gimont xx); heeft in Duitsland vast springconcoursen gelopen, maar er is verder niks over bekend bij mij. . Ze is erg heet op de sprong en springt altijd (ideaal, twijfelen of ik wel durf als ik aanrijd zit er niet in, want dan ben ik er al over :+ ). Oxers gaan altijd erg goed, maar stijlsprongen gaan er heel vaak af.
Hoe kan ik dat het beste trainen zonder al te gekke dingen te moeten doen? Zelfde verhaal als velen; bij de pony's sprong ik altijd, maar vanwege slechte ervaring heb ook ik niet zoveel lef meer.
:D Maar ik wil me niet opdringen hoor! :P

Vooral heel veel oxers springen. Vooral de Amerikanen doen dat zo, en ik heb gezien in de praktijk dat dit echt werkt. paarden zijn gewoontedieren, en als ze maar vaak genoeg op een bepaalde manier springen, dan wordt dat vanzelf hun gewoonte. Ook zorgen dat je niet te veel schwung naar voren hebt, dus mooi rustig bij zo'n oxertje komen, zodat je paard echt omhoog moet springen.
Dit is trouwens zeer veel voorkomend, ook bij toppaarden, dat ze de oxers beter springen dan de steilsprongen.

Lante

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:24

Okay, dank je. Veel oxers springen gaan we doen (vind ik zelf ook prettig), rustig aanrijden is een probleem. Vanaf een meter of 10 voor de sprong heb ik niks meer te vertellen en is het gaan haha. Ik probeer wel met voltes voor de sprong te rijden wat meer controle te krijgen dat we wat meer ritme houden naar de sprong toe trouwens, maar het is wel erg moeilijk. Bedankt voor de tip, ik hoopte al dat je niet zou zeggen dat ik vaker stijltjes moest gaan springen. :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:34

Ladygiroc schreef:

Dat je paard ook op een cavaletti stop duidt toch wel op een groter probleempje, dat ligt echt niet alleen aan jou. Ieder paard moet een cavaletti doen, al zit je er achterstevoren op. Over het algemeen ben ik van de zachte hand, maar ook onder de paarden heb je boefjes, en die mogen best een tik hebben. Het is alleen moeilijk te beoordelen vanaf hier wat het is waarom die van jou stopt. Dat is weer typisch een geval van met eigen ogen moeten zien, en dan kon ik wel zeggen wat je er aan moet doen.