marielleee_ schreef:Ik heb ook een vraag..
Ik spring met mijn 6-jarige NF'er parcoursen van (nu nog) 80 en 90 cm. (voor mij BB en B).
Hij begint rustig, maar na elke sprong wordt hij steeds heter en opgefokter. Nu kan ik dit in de training verhelpen door na de hindernissen voltes en dergelijke te rijden, maar dit is in het parcours niet mogelijk (toch?). Ik heb dit 1x geprobeerd maar toen kreeg ik een aantal aftrekpunten wegens tijdsoverschrijding.
In het begin heb ik hier nooit zo'n probleem van gemaakt (ik heb mijn pony nu ongeveer 2 jaar) maar nu ik inzie dat hij veel protentie heeft in zowel dressuur als springen, probeer ik steeds fanatieker deel te nemen aan de wedstrijdsport.
Er zijn momenten dat hij totaal luisterd (tijdens de trainingen) en netjes in tempo blijft rijden na de sprong, maar sommige dagen (zoals vandaag met de springles) begint hij 'normaal'/rustig maar wordt daarna steeds drukker. Dit merk ik ook met de springwedstrijden, in het begin van het inspringen is hij aardig rustig, maar wordt daarna steeds heter. Het lijkt me niet de oplossing om 'minder'/niet in te gaan springen, omdat dit natuurlijk erg slecht is.
Ik krijg zelf springles van Sandra van der Outenaar (internationaal volgensmij), daarnaast rijd ik met martingaal, mexicaans hoofdstel en een dubbelgebroken bitje. Ik heb ook (zeer kleine) sporen om en een zweep, maar dit gebruik ik bijna niet, en is alleen om er voor te zorgen dat hij over de hindernissen gaat als ik merk dat hij op het punt staat om te weigeren (ik spring nog niet zo lang 'wedstrijden' met hem, dus de meeste hindernissen zijn nog eng).
We hebben al een keer gekeken voor een ander bit, maar weten niet of dit misschien de oplossing kan zijn. Ik zou het er vandaag met Sandra over hebben, maar ze moest naar het buitenland dus kreeg ik springles van iemand anders (Arwin, ik weet z'n achternaam niet).
Het is een lang verhaal, maar ik weet niet wat ik er aan moet doen.
alvast bedankt!
Als je mijn leerling was dan begon ik alvast met zweep en sporen weg te doen. Als je pony er af en toe langs loopt, dan is dat een puntje wat je eerst onder controle moet krijgen. Sporen en zweepjes zijn vooral voor de wat kouwere paarden, die wat lui zijn. Maar die van jou lijkt het tegenovergestelde, dus weg er mee. Een ander bitje is echt een van de laatste oplossingen, omdat hoe scherper je bit, hoe minder fout je als ruiter mag doen met je hand. En zoals jij me uitlegt ben je nog beginnend, dus zal je best af en toe iets met je handen doen dat nog niet helemaal goed is. Dat geeft helemaal niks, want zo hebben we het allemaal geleerd. Maar hoe dikker je bitje, hoe vergevingsgezinder, als je begrijpt wat ik bedoel. Je moet je pony/paard zo getraind hebben dat hij blindelings op jou vertrouwt als je naar een hindernis rijdt, en jij op jouw beurt moet blindelings op hem kunnen vertrouwen. Pas als je dat in de training voor elkaar hebt, kan je mooie dingen doen in de ring.
Vaak zie ik ruiters in de ring met een paard wat eigenlijk nog helemaal niet klaar is daar voor. Ja, zeggen ze dan, dat leert ie wel op den duur. Ik geloof daar niet zo in. Ik geloof dat je zo lang moet trainen, tot je fluitende een parcoursje rijdt, en dan is het tijd voor wedstrijden. Dat is ook veel leuker, want wat heb je er aan als je op concours toch zelden foutloos rijdt? Ik zeg niet dat dat bij jou het geval is, maar door jou vraag dacht ik daar aan en ik dacht dat schrijf ik dan ook gelijk even op.