paard hangt op bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samj1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 20:53

Storm76 schreef:
Ik ben het met Hestejente en Manonutjuh eens, ik denk ook dat je een andere instucteur moet zoeken. Je rijdt nu met een gogue en scherpe bitten en ik zie ook een mexicaanse neusriem. Je instructeur pakt het verkeerd aan, die zoekt het probleem bij het paard en niet bij jou. Maar jij bent nu het probleem en niet het paard. Eerst zul jij moeten leren rijden en voelen voordat je paard fijn zal lopen. Ook ben je nog niet zo groot en dat is moeilijker om goed in te werken.

En inderdaad nogmaals, laat alsjeblieft je paard nakijken. Als jij zo zo'n tijd op de verkeerde manier aan het rijden bent, is de kans héél groot dat er iets mis is.

ik rij met een gewoon bustrens en een mexicaans hoofdstel zonder extra neusdruk dat is gewoon voor de schow

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:02

Een mexicaanse neusriem zorgt altijd voor extra neusdruk.
En in principe moet je nooit met iets rijden 'voor de show'..
en echt showend rij je nou ook weer niet...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:06

x_Rebecca schreef:
Een mexicaanse neusriem zorgt altijd voor extra neusdruk.
En in principe moet je nooit met iets rijden 'voor de show'..
en echt showend rij je nou ook weer niet...

Ja? Waar komt die druk dan vandaan? Een hoge of gecombineerde neusriem drukt constant tegen de kiezen van het paard, een mexicaanse niet. Naar mijn bescheiden mening is het daardoor een vriendelijkere neusriem.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:30

hestejente schreef:
Ja? Waar komt die druk dan vandaan? Een hoge of gecombineerde neusriem drukt constant tegen de kiezen van het paard, een mexicaanse niet. Naar mijn bescheiden mening is het daardoor een vriendelijkere neusriem.

De druk komt van de poging zijn mond te openen. De druk is dan verzameld op 1 punt op het neusbeen en niet verdeeld.
Overigens drukt een hoge neusriem niet tegen de kiezen. Die doe je immers zo los dat er nog 2 vingers tussen kunnen en hij zit maar 2 vingerbreedtes onder het jukbeen.
(aansnoerneusriemen tel ik niet mee, dat vind ik ondingen omdat je die heel gauw strakker doet dan hierboven aangegeven.)

Maar afgezie daarvan heb ik al het advies gegeven om een africhtingsneusriem te gebruiken. een vriendelijke neusriem, die ook nogeens zorgt voor een stabiele ligging van het bit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:35

Scum

Re: paard hangt op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 07:27

Moderatoropmerking:
Een aantal reacties uit dit topic zijn verwijderd. Bij deze het verzoek om on topic te blijven en op een normale manier te reageren. De sfeer wordt niet beter van neerbuigende reacties.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 07:33

Ik zou hem proberen bitloos te gaan rijden,

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:56

in je haw topic geef je aan dat hij super braaf en lief is, en hier zeg je dat hij hangt, bokt, steigert ??

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:03

Pas leste ik op een paard (priveles op privepaard) dat ook heel erg hangt. De instructrice zei dat het paard dat doet omdat ze niet sterk was. (ze werd alleen maar recreatief bereden, sowieso weinig dagen per week) ze liep wel goed nageeflijk, maar veel te diep en daarbij hangen.
De instructrice zei dat na veel tempowisselingen, overgangen en figuren na een aantal weken het hangen minder moest worden doordat het paard sterker werd. En dat klopte!
Of is dit niet het geval bij jouw paard?

jurrepur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:15

het licht niet aan het paard maar aan jou dus let heel erg goed op jou :P

samj1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 17:50

neem al 2 maal per week les en probeer nu al veel meer overgangen te rijden losse teugel bij stap draf en galop enhet is inderdaar al geminderd

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:51

goedzo! dat is fijn om te horen

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:52

okee nu word het weer raar. gister was je nog 12 en nu ineens 23 ?

vappiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:55

hulp vragen aan iemand die er veel verstand van heeft of bitloos rijden of tanden laten nakijken

samj1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 18:51

13 ben jarig vandaag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:57

Gefeliciteerd!
En goedzo dat het al beter gaat :j

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:15

hestejente schreef:
Lees hier dan maar eens beantsje ;) http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php
IEDERE neusriem behalve de kineton geeft druk op de neus wanneer het paard zijn mond opengooit.

Dat kan zijn, maar een CORRECT vastgegespte lage of hoge neusriem (dwz 2 vingers ertussen) geeft pas druk als het paard de mond echt te ver opengooit. (ook op de site die jij noemt, staat dat).
Een neusriem zit echter vaak te vast. neem alleen al de bizarre uitvinding die aansnoerneusriem heet.

Zo, nu weer terug naar TS:

heel goed dat je lesneemt en overgangen rijden is prima! Fijn dat het wat beter gaat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:19

Een aansnoerneusriem heet zo vanwege het vastgespmechanisme, niet omdat je 'm aan moet snoeren. Het is de verantwoordelijkheid van iedere ruiter om de neusriem goed vast te maken, en waarom zou je 'm strak doen als het paard de kaak dan niet meer kan ontspannen ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:39

hestejente schreef:
Een aansnoerneusriem heet zo vanwege het vastgespmechanisme, niet omdat je 'm aan moet snoeren. Het is de verantwoordelijkheid van iedere ruiter om de neusriem goed vast te maken, en waarom zou je 'm strak doen als het paard de kaak dan niet meer kan ontspannen ;)

Ik wil je graag geloven, maar ik zou niet graag de kost willen geven aan iedereen die hem strakker doet dan de voorgeschreven 2 vingers ruimte....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:40

Ik ook niet :+

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:11

Ts als je je eigen foto's ziet en je ziet die van andere op dit forum of ergens anders of je ziet iemand anders rijden,zie je dan verschil??

En een hulpteugel is'n tijdelijk,nooit voor vast.
En een paard wat niet zonder hulpteugel gereden kan worden,nou......wat denk je daar zelf van? Je paard is nog erg jong en nu al veroordeelt om zijn hele(!!!) leven met zo'n ding om te moeten lopen omdat die anders niet goed loopt?
Zeg zelf,das geen goed ding,vind je wel?

Probeer eens op'n ander door gereden makkelijk paard te rijden en deze ff of stil in de wei te zetten of door te rijden door iemand met meer ervaring zodat je zelf ook kan leren want jou paard moet nog veel leren maar jij ook en jullie leren niet van elkaar want het paard vraagt iets wat jij hem nu nog niet kan geven omdat je die ervaring mist.

Miss wil je het helemaal niet horen,maar miss is het beter om of het paard te verkopen aan iemand die er wel mee kan rijden,die wel het paard kan geven wat die vraagt.
Of om je paard door te laten rijden door iemand anders en zelf les te nemen op'n makkelijker paard zodat je miss over'n tijdje (kan best een jr zijn) je eigen paard wel beter kan rijden en ook rijden zonder al die hulpteugels en die neusriem die helemaal niet nodig is.

Verder kan je altijd een oestopaat,tandarts,etc etc evt na laten kijken.
Een paard kan niet zeggen dat die pijn ergens heeft,dat zal jij voor hem moeten doen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:52

Dat lijkt me wel iets waar TS mee aan de slag zou kunnen gaan.
Je kunt daar vaak veel van leren; door iets te voelen op een ervaren paard of pony, kun je daarna makkelijker in de praktijk brengen op je eigen dier.
Wanneer je geen verbetering merkt, zou ik toch er wat mensen ter onderzoek bijhalen. Maar in principe is veel gedrag verklaarbaar vanuit de ruiter - de dingen die hij verkeerd doet. Goede instructie is in ieder geval een must! Een frisse blik kan vaak heel verfrissend werken! Dat hoeft dan niets ten nadele van je huidige instructeur te zijn, maar soms is dat gewoon goed.
Ik had vroeger ook van meerdere mensen les (ponyclubles en priveles), van iedereen leer je weer wat anders!

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:52

Paarden zijn vluchtdieren, hoe meer jij ze opsluit, hoe meer zij bang worden en zich gaan verzetten.

Het lijkt misschien eng maar ik denk dat je dit paard meer vrijheid moet geven, zoals bijvoorbeeld niet zo aan die teugels hangen :) Of bitloos rijden...
Een bang paard opsluiten doe je best nooit, dan wordt het enkel erger. :)