Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
amillia schreef:mij is altijd gezegt dat een ei niet werkt
mijn moeder heeft jarenlang probleempaarden gereden en zij sloeg ze gewoon naar beneden en het was over, dus ja idd als je paard omhoog komt desnoods met een rijzweepje tussen z'n oren meppen tot hij naar beneden gaat. de andere methode kan ik je niet aanraden, en dat is je paard naar achter trekken of doen alsof je hem naar achter gaat trekken
midgie schreef:Klierigheid is een mensen gedachten een paard kliert niet, dat standpunt blijf ik toch wel vasthouden.
midgie schreef:Klierigheid is een mensen gedachten een paard kliert niet, dat standpunt blijf ik toch wel vasthouden.
Misschien moet ik het anders zeggen wat ik bedoel,
Wat is de oorzaak waarom het paard kliert, heb je die al gevonden?
Denk als je zoekt waarom hij kliert het probleem steigeren ook op gelost is en kun je het eitjes lekker zelf opeten.
En dat heeft bij ons helaas niet gewerkt... Ik heb in totaal 3 eieren op haar kop geslagen toen ze kaarsrecht op haar achterbenen stond.. Het is in de eerste plaats verschrikkelijk moeilijk, vooral omdat het paard in kwestie zich ook altijd draaide als het recht stond, en precies tussen zn oren is ook niet gemakkelijk... Daarnaast moest ik naar een steigering toerijden MET dat ei al in mijn hand, en wanneer ze omhoog kwam, kneep ik het per ongeluk al kapot... en dan proberen om met 1 hand nog een beetje stabiel in het zadel te blijven... Nee, dat was het allemaal niet waard... Ze trapte er niet in.. 5 seconden onder de indruk, en ze stond weer kaarsrecht.. Daarnaast heeft ze nog weken naar ei geroken.. die geur kregen we niet weg
De oplossing voor ons was: een loeiharde klap met een vlakke hand tussen haar oren.. Dit paard had hetzelfde probleem als die van jou: niet van de stal weg willen... Word ook wel 'verlatingsangst' genoemd, hoewel ik het zelf niet helemaal eens ben met die term... Althans, het was niet volledig van toepassing op ons paard
Heel veel succes nog!
Maar werkte een vlakke hand tussen zijn oren wel goed? of steigerde hij een paar dagen/weken daarna weer??
suleilitha schreef:Someone, als je een paard een paar seconden te laat een lel tussen de oren geeft, maak je ze schuw maar is je timing goed dan gaat dat echt niet gebeuren. Je slaat een paard bovendien niet zonder reden tussen de oren.
Precies, Debbie... precies...
Oudste hier op stal is 18 jaar en oh oh wat was dat een steigerkunstenares in haar jonge jaren, die kon er wat van. Als half jaar oud net gespeend veulen al, trouwens. Toen mevroi voor het eerst in het tuig stond, kon ze er ook wat van, op de noodrem met wagen erachter en hopppppp... omhoog. De toenmalige rijder en eigenaar heeft het er in een luttele seconde uitgekregen, hoe vertel ik maar niet![]()
Toen ze al de tien jaar gepasseerd was, besloot ik nog een keer om haar onder het zadel te gaan doorrijden. Nou, het was net een stokstaartje, zó mooi kon ze voor circuspeerd spelen. Ik heb haar toen een flinke klap-bats op de bovenkant van heur schedel verkocht met een zweep omgekeerd in de hand, dus het handvat even flink laten voelen en guess what... ze heeft het nooit meer gedaan en kopschuw is ze bepaald niet geworden, hoor... sterker nog, ze heeft niet eens een hekel aan me gekregen...
smurffie schreef:Je paard doet het wel als je in de bak rijd, maar niet met buitenrijden, niet met terug rijden.. klinkt mij als pijn onder het werken in de bak?
amillia schreef:mij is altijd gezegt dat een ei niet werkt
mijn moeder heeft jarenlang probleempaarden gereden en zij sloeg ze gewoon naar beneden en het was over, dus ja idd als je paard omhoog komt desnoods met een rijzweepje tussen z'n oren meppen tot hij naar beneden gaat. de andere methode kan ik je niet aanraden, en dat is je paard naar achter trekken of doen alsof je hem naar achter gaat trekken
. Hoe weet je nu of er geen pijn/angst achter het stijgeren zit ?. Het enige wat er dan gebeurt als je gaat meppen is dat je het dier zo bang maakt dat de angst die hierdoor ontstaat de pijn of een andere angst ONDERDRUKT. Vind je dat je dan goed bezig bent ?. Niet te geloven.....
Nee, daarvoor ben ik teveel paarden tegen gekomen die uiteindelijk toch wel een lichamelijk achterliggende oorzaak bleken te hebben.[/quote]suleilitha schreef:Hmmmmm, moet je eens net op een steigerend paard zitten terwijl er een balk boven je hoofd zit ofzo Midgie...
Jooliieen schreef:Maar hij weet gewoon gedurende de hele les waar de uitgang is, de eerste rondjes in stap ging hij bij de uitgang(deur) stil staan en als ik hem dan gelijk been gaf, begon hij weer te steigeren:S Dus hebben we het anders opgelost: Gewoon laten staan bij de uitgang dus gewoon ff 5 sec. niks doen, ff laten kijken en dan weer zachtjes been geven en mijn instructrice stond er achter met een longeerzweep. En toen begon hij gewoon weer te lopen, zonder te steigeren. Maarja dan moet je wel met zen 2en zijn.
Thuis hier steigerd ze nog wel gewoon, dus ik ga binnenkort het ei proberen