Beste maatje of grootste passie... wat zouden jullie kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:09

lailapri schreef:
oke dan geloof ik je gelijk, want ik heb nog nooit hoger gesprongen als onderling. Maar wel juist veel geleerd van de dieren waar ik iets meer moeite voor moest doen als dat ze het gewoon maar deden. Mijn denkbeeld is ruimer geworden, mijn band groter, mijn gevoel beter dus waarom niet met springen?

Wat ik van de topicstarter begrijp, is dat ze graag fanatiek in de sport wil rijden. Dan kom je met de huidige parcoursen en vele prof en semiprof ruiters in de rubrieken vanaf L springen gewoon niet mee met een normaal paard. Daarom: Schaf een fijn allround leerpaard aan en je komt een stuk verder.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:11

Je kunt je eigen paard houden, en een aantal dagen een paard bijrijden voor iemand die wel kan springen... Dat bijrijdpaard zou je op den duur dan wel eens uit kunnen brengen op een wedstrijd.
Op die manier kun je 'testen' hoe groot je ambitie nu werkelijk is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:13

Devaney2009 schreef:
Wat ik van de topicstarter begrijp, is dat ze graag fanatiek in de sport wil rijden. Dan kom je met de huidige parcoursen en vele prof en semiprof ruiters in de rubrieken vanaf L springen gewoon niet mee met een normaal paard. Daarom: Schaf een fijn allround leerpaard aan en je komt een stuk verder.

Sommige mensen hebben hun hart echt verpand aan hun dier en kunnen niet op die manier afstand doen van een dier omdat het niet tegemoet komt aan hun ambities.
Het is prima dat er mensen zijn die dat wel kunnen, maar het is een iets 'zakelijker' visie zullen we maar zeggen.
Zelf doe ik er nooit meer afstand van, al kan ze alleen nog maar gras eten...

lailapri

Re: Beste maatje of grootste passie... wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:16

gelukkig zijn er beide soorten mensen. :D

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:24

Absoluut gelukkig wel :D Alle soorten mensen moeten er zijn. Maar ik reageer gewoon op de post van de TS.

En je kan prima dikke maatjes worden met een sportpaard :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:27

Devaney2009 schreef:
Absoluut gelukkig wel :D Alle soorten mensen moeten er zijn. Maar ik reageer gewoon op de post van de TS.

En je kan prima dikke maatjes worden met een sportpaard :D

Helemaal waar...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:32

Ik heb dat ook met andere paarden hoor, sommige heb ik echt een werk relatie, zij werken voor mij, ik zorg voor hun en we kunnen best plezier hebben, bij andere is de band sterker, en bij een enkele heel sterk

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:42

Mijn tinker kon toen ik haar kreeg absoluut niet springen, heb het er toen ook maar bij laten zitten. Een jaar later, toen ik haar dressuurmatig al een beetje doorgereden had ging ik het nog eens proberen en toen kon ze het inneens. Ik ben steeds meer met haar gaan springen en uiteidelijk sprong ze 1 meter en een parcour van 80cm. Ik heb baar verkocht omdat ik verder wilde in de sport maar ik moet eerlijk bekennen dat er dagen zijn dat ik hier gruwlijke spijt van heb, ik kon lezen en schrijven met haar. Al ben ik ook heel blij met mijn huidige paard en die blijft ook tot dr oude dag bij mij.
Dus geef de hoop niet op tot je zeker weet dat je het uiterste dr uit heb gehaald, en al heb je het uiterste dr uit gehaald denk dan nog 33x na of je er wel vrede mee kan hebben dat je maatje bij andere terecht komt die er mischien niet zo mee omgaan zoals jij denkt dat het beste is. En bedenk ook of het paard dat jij dan in de plaats wil überhaupt wel bestaat en/of betaalbaar is.
bedenk ook dat als je een paard met springcapaciteiten hebt je er nog lang niet bent.. je zult hem eerst uit moeten brengen in de dressuur, heb je wel een trailer en iemand die mee op wedstrijd kan? Heb je wel zin om op zondag vroeg op te staan en een hele dag bezig te zijn om 1 parcoutje te rijden?

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:49

Supah Sky, ik wil niet banketstaaf doen, maar 80 cm is een BB parcours en 1 meter is een B parcours. De B staat voor beginners. Dan kom je er echt niet als je fanatiek de sport in wil...........

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:54

misschien niet goed genoeg voor de profs, maar vind het wel knap als je paardje eerst niet kon springen.

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:59

Ik droomde als 16jarige van arabieren, of nrps-ers waar de fijne arabierlijntjes inzaten. Pikzwarte gestroomlijnde droompaarden..

en nu? Nu ben ik 20 en heb ik een fjord van 2,5 :D
Waar ik blijer dan ooit mee ben! Ze is mijn maatje :)

Waarom kijk je niet eens rond? Er zijn zat mensen die een pony hebben staan die veel meer kan.. en daar een wedstrijdruiter voor zoeken? Of een pony die je zou mogen starten?

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 06:20

@Devaney2009, ik zeg niet gelijk dat ik met goede begeleiding aan de top kom hoor

_Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:49

Paardje verkopen en een springpaard kopen.
Is anders toch niet eerlijk tegenover je paard

Sinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:57

Ninx schreef:
Je kunt je eigen paard houden, en een aantal dagen een paard bijrijden voor iemand die wel kan springen... Dat bijrijdpaard zou je op den duur dan wel eens uit kunnen brengen op een wedstrijd.
Op die manier kun je 'testen' hoe groot je ambitie nu werkelijk is.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Devaney2009 schreef:
Supah Sky, ik wil niet banketstaaf doen, maar 80 cm is een BB parcours en 1 meter is een B parcours. De B staat voor beginners. Dan kom je er echt niet als je fanatiek de sport in wil...........

Nee, dus heeft ze haar paard verkocht voor een ander paard waar ze wel de sport mee in kan. Dat staat er toch. :roll:
Ik vind 1 meter ook wel een knappe spronghoogte voor een Tinker.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 01:47

tja ik zou voor me maatje kiezen maar dat ik mijn eigen mening.
en idd ga je zelf is indenken waar je meer spijt van zal hebben over 2 jaar., je maatje weg of niet hebben kunnen springen

Lauraa1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 02:05

Damariis schreef:
tja ik zou voor me maatje kiezen maar dat ik mijn eigen mening.
en idd ga je zelf is indenken waar je meer spijt van zal hebben over 2 jaar., je maatje weg of niet hebben kunnen springen

Er zal vast nog wel een bijrijdpaard op je pad komen waar je wel mee kunt springen, of een paard van vrienden ofzo.
@ ergens hierboven het verhaal met de tinker; ik denk dat ze ook bedoelt dat je later nog eens kunt proberen te springen.
Ik zou in ieder geval mijn maatje houden, dat vind ik véél belangrijker. ;)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 06:04

als je over 10 jaar terugblikt, en je hebt geen een spring wedstrijd kunnen doen.
kun je dan met fijn gevoel terugblikken?
ik begrijp zelf de wedstrijd kriebels heel goed.
ik zou niet een jaar zonder wedstrijden willen..

eventueel kun je kijken of iemand uit de buurt zijn paard wil laten uitbrengen in de sport,
er zijn vaak mensen die dan alles betalen, en dan hoef jij alleen met je kont op het paard.
dit zou dan een uitkomst zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:37

Ik zou de keuze voorlopig uitstellen.
Stel voor jezelf een termijn waarop je je spring ambities serieus aan gaat pakken; bijvoorbeeld 1/2 of een heel jaar. Dat is een reële termijn om iets serieus aan te pakken. Neem springlessen, volg een een puppy- sgw les en breng hier regelmaat in aan. Bekijk dan na een half jaar- jaar, hoe het gaat. Lukt het nog steeds niet maar wil je het nog steeds? Dan wordt de keuze om je huidige paard weg te doen ook iets makkelijker. Je hebt er immers alles aan gedaan.
Ook naar je ouders toe is dat veel handiger. Je hebt laten zien dat dit geen bevlieging is, dat je het serieus meent. Dat zal je ouders waarschijnlijk ook anders tegen de zaak aan laten kijken. Daarnaast ben je nooit dommer geworden van al die maanden les.

Je kunt achteraf ook geen spijt krijgen van je gebrek aan inzet.

De kans dat je iemand vind die een onervaren ruiter zoekt om zijn paard in de sport uit te brengen lijkt me niet echt reel. Die optie zou ik niet meteen al te serieus nemen.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:18

Volg je hart,

Ik heb zelf sinds een half jaar een kruising tussen een quater en een pinto gekocht van 23 jaar.
Het is mijn eerste verzorgpaard geweest en sindsdien alles voor me. Nadeel het is een westernpaard! :(:)
& mijn passie is dresuur rijden, dit probeer ik een beetje te combineren.

Ik heb er bewust voor gekozen om hem te kopen,
ik kon het niet over mij hart verkrijgen dat er iets met hem zou gebeuren.
Voor het rijden vind ik het jammer, maar als ik denk aan de leuke momenten die ik nu nog met hem heb.
Kan ik er ook geen seconde spijt van hebben,

Je moet echt doen wat voor jou het beste voelt.
Kun je geen paard erbij gaan springen?

Succes

Groetjes Renee

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:46

Devaney2009 schreef:

Waar slaat dit nou weer op? Het gaat toch om het principe, als Supah_Sky eerst niet met haar tinker kon springen en nadat ze dresuurmatig aan de gang ging, opeens 80 cm/1 meter, is dat toch knap? Waarom moet er altijd zo denegerend gedaan worden over ''beginners'' of wat maakt het nou uit dat jij bijv. hoger hebt gesprongen? Voor Supah_Sky is het een prestatie voor haar met haar paardje, respect hoor!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:09

KellyZ ben het helemaal met je eens .. sommige paarden zijn springers en sommige niet ,, iedereen is rond die hoogte begonnen .. zelfs wel lager !!! wees maar trots op je stinker :P !!

ik ben met mijn fjord ook begonnen rond die hoogte hij bakte er niets van .. na een half jaar fanatiek oefenen .. en vele lessen is hij uigekomen op een hoogte van 1,45 !! dus het kan altijd nog beter worden !! en je paardje kan er ook plezier in krijgen als je het maar op een leuke manier brengt naar heet beesie !!!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:33

Mijn eerste echte liefde heb ik deze zaterdag 8 jaar, ze is 1.39 en heeft nu artrose, ondanks dat ik niet echt meer kan rijden met haar (doe het hooguit 1X in de maand) zou ik er nog niet aandenken om ze weg te doen! Het feit dat ik niet meer zou kunnen paardrijden intresseert me echt geen bal meer omdat mijn ponytje me veel belangrijker is dan mijn hobby. Maar dat zal wel van persoon tot persoon verschillen...

Ik zou er niet over moeten nadenken!