Goede oefeningen van B t/m ZZzwaar...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:05

Ik zou met die merrie nog even niet teveel bochtjes rijden, lange rechte stukken pakken, en overgangen oefenen, zodat ze wel lengte moet maken, en goed voorwaarts rijden.

Mss eerst gewoon even lang, laag rijden, en vooral op je zit en benen, het zal ook even duren voor ze het vertrouwen in de hand weer terug heeft, tuurlijk :(:)

marloezzke

Re: Goede oefeningen van B t/m ZZzwaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:13

idd, zijn er nog andere oefeningen die je kunt gebruiken in de training om je paard meer te gymnastiseren.
maar er wordt hier al van kunstjes gesproken en worden de oefeningen teveel opzich bekeken en daar stoor ik me wel aan. het zijn geen kunstjes maar oefeningen die je paard moeten helpen om te gymnastiseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:22

Ben het volledig met je eens wat dat betreft :)

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:58

Ik vind dit een erg handig topic. :) Ik ga is paar dingen uitproberen die geschikt zijn voor ons (B niveau).

naomimak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:04

heel handig topic dit
heb het helemaal door gelezen en ga met allemaal hier proberen :p

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:13

Owja, ik heb misschien nog wel een leuk idee, ik rijd op B niveau ongeveer, maar toch is het denk ik wel een goede oefening.

Vaak in mijn privéles, maken we ook voltes enzo zoals jullie beschrijven, maar we doen ook het volgende:

Je gaat aandraven, en bij de B of E ga je afwenden, daarna ga je paar stappen in stap (bijvoorbeeld 5 stappen) en je draaft weer aan voordat je aan de overkant bent. Dit kun je ook doen op de A-C lijn, dan kun je meerdere keren van draf naar stap gaan. Ook op de lange zijde; paar stappen stap, paar stappen draf, paar stappen galop, paar stappen draf, paar stappen stap. Werkt erg goed bij ons :)

Sorry als dit al is benoemd.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:29

Er zijn veel handige tips om je paard lekker los te kunnen werken.

Vaak begin ik in stap met buiging vragen naar links en rechts, waarbij ik ervoor zorg dat het paard buigt om mijn been en niet omdat ik met mijn hand stelling vraag.

Als ik voel dat mijn paard goed is losgestapt begin ik met appuyementjes in stap, in het begin nog niet zo scherp gesteld maar naarmate ik de oefening vaker rijd, steeds iets meer gesteld in de richting van waar mijn paard loopt. Ondertussen verander ik nog een paar keer van hand zodat mijn paard ook aan de andere kant lekker loslaat.

Wanneer dat goed voelt rijd ik een aantal zigzagappuyementen om te controleren of mijn paard links én rechtsom hetzelfde appuyeert en dus hetzelfde reageert op mijn hulpen.

Daarna draaf ik aan, ik stel mijn paard daarna niet meer laag in. Hij gaat dan graag hangen en loopt dan sneller van het achterbeen af. Ik vraag hem daarom direct wat meer bovenin. Ik probeer hem direct goed recht te richten en op 2 teugels te krijgen. :)

Ik begin in de draf vaak met schouderbinnenwaarts ik rijd dan van F-B schouderbinnenwaarts en maak bij B een grote volte (of een halve grote volte waarna ik van E-K weer schouderbinnenwaarts rijd).

Ik probeer veel afwisseling in te bouwen in de training dus ik rijd ook veel overgangen tussen de bedrijven door. Ook tempowisselingen draf -middendraf en weer terug horen hierbij. Ook rijd ik veel voltes die ik naarmate ik langer rijd steeds kleiner probeer te maken.

Dan galoppeer ik aan. Ik begin in de galop altijd op een volte. Eerst ga ik tempo wisselingen rijden waarbij ik erop let dat 1x been voldoende reactie voorwaarts geeft en ik in 3 galopsprongen weer terug kan rijden.

Als mijn paard hierin voldoende reageert begin ik met licht gesteld appuyementen rijden. Hier wordt hij altijd erg los van en hij krijgt er een betere sprong van. :) Verder vind ik contragalop een hele fijne oefening en grote werkpirouettes vind ik ook een fijne oefening (lichte traversstelling in galop).

Na de galop pak ik altijd nog wat keertwendingen in stap mee. :)
Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren, maar deze methode past bij mij en mijn paard prima! :)

Heel veel succes!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:48

Ik weet nog wel een leuke combinatie oefening voor mensen vanaf L1 niveau:

Je went bij A af, dan doe je een paar passen schouderbinnenwaarts, daarna je handen andersom (dus schouderbinnenwaarts = binnenhand bij de hals, buitenhand van de hals) en dan na enkele passen wijken. Zo leer je een beetje met verschillende soorten aanwijzingen stelling&buiging. Erg leuke afwisseling, voor paard, en ruiter. :)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:00

leuk topic!
Ik wijk altijd veel vanuit de hoefslag,zomaar een paar passen en dan omstellen en terug. Erg goede oefenening, ik merk dat mijn paard dit beter kan, dan vanuit de AC-lijn of binnenhoefslag, want dan valt hij vaak over de buitenschouder weg.
Aangezien ik zelf het goede gevoel bij het wijken nog niet helemaal door heb, en het dus vaak fout gaat vanaf de ac-lijn oefen ik dat alleen in de les, vanuit de hoefslag gaat het altijd goed, en dat oefen ik dan vaak alleen!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:13

Volte rijden en steeds de ene helft verruimen en de andere helft verzamelen. Steeds net op een andere plek doen, zodat je paard niet voor je gaat denken en zelf al versnelt/inhoudt.

Kleine voltes rijden en daarop echt de achterhand naar buiten drukken is ook heel goed voor de reactie op het been en de achterhand.

Mystique04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:36

wat een handig topic is dit. Ik ga er zeker een paar dingen van proberen als ik weer op Mystique ga rijden.
( ze heeft nog veulen vakantie)tot eind september ongeveer.

JOS__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:56

Oefeningen die altijd kunnen is schoudervoor om de achterbenen goed onder te zetten!

naomimak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:02

ja dat doe ik ook veel ja

en veel overgange en ook kwa midde gange voor goed been zit reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:20

Zou je misschien iets meer op je spelling willen letten?

jolientjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:30

love_plaisir schreef:
Bij elke letter een kleine volte rijden met een overgang erin, bijv. A volte 10 meter en daarna overgang stap en dan weer volte bij K en weer in draf etc.

Rond de x een kleine volte en op die volte dan weer 4 volte's de andere kant op. Bijv je rijd op de linkerhand de volte, dan rijd je bij elke zijde (om maar zo te zeggen) een kleine volte naar rechts.

Telkens omstellen dus om paard lekker soepel te maken.

Ook kan je ruiten rijden om zo je voltes te verbeteren. Dus stel je rijd weer op links op de 'volte/ruit' bij C dan rijd je dus een schuine wending naar een punt tussen H & E, daaruit wend je weer schuin af naar X en daarna weer naar een punt tussen B & M en daarvanuit weer naar de C.

Dit zijn 3 oefeningen uit mijn hoofd, ik heb ze uit het boek 101 trainingsoefeningen voor paard & ruiter, zeker een goede aanrader :j (Mocht het nog niet duidelijk zijn kan ik plaatjes inscannen).

Ik heb dat boek ook! is idd een heel handig boek met handige tips erbij als het niet lukt, en tips voor een stapje verder als het wel lukt ;)

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:12

weet er iemand ook een goede oefening voor een pony die wijken heel lastig vind?

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:17

echt handig dit topic ik wist al niet meer wat ik moest doen om em los te maken :D

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:58

Dit topic ga ik even in de gaten houden,

staan veel oefeningen in die ik met mijn jonge paard kan doen.

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:37

Wijken zou ik eerst in stap beginnen en ook eerst goed schouder binnenwaarts in stap doen.

Wat ik vaak doe met mijn jong paard om het goed op eigen benen te leren lopen en recht te richten, is tempowisselingen rijden op de binnenhoefslag. In draf uitstrekken op de binnenhoefslag vond ze eerst heel moeilijk en liep ze "zigzagjes", nu heeft ze het goed beet!

Die cirkel met volte op elk "hoekpunt" heb ik ook al geprobeerd. Mijn paard had het eerst heel moeilijk met het steeds wisselen van stelling :D

Een hele goed oefening om je paard meer "elastisch" te maken, zijn in-uitjes. Het ene moment moet je paard echt sluiten, dan weer strekken.

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:57

Wauw! Leuk topic! Ik heb al echt heel veel leuke ideetjes opgedaan! :D

Wat ik vaak in mijn trainingen doe is gewoon 10 minuten de hoefslag niet raken. Dus eigenlijk van de bakrand 1 of 2 meter af denken en daarbinnen lekker gaan rijden. Vooral de jongere pony die ik rijd vind dit erg moeilijk, maar nu we daar langer mee bezig zijn merk ik wel verschil!

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:02

Ik ben hele leuke maar vooral nuttige oefeningen tegen gekomen. Zijn er nou ook bepaalde oefeningen die er voor zorgen dat het buitenbeen van je paard sterker wordt?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:12

zammetje schreef:
Ik ben hele leuke maar vooral nuttige oefeningen tegen gekomen. Zijn er nou ook bepaalde oefeningen die er voor zorgen dat het buitenbeen van je paard sterker wordt?

Tempowisselingen en aanspringen in galop op de juiste manier. Dus niet eerst versnellen maar vanuit een gesloten draf aangalloperen. Bij voorkeur doe ik beide op de (grote) volte. Dan pak je gelijk nog wat andere speerpunten mee. (buiging, op eigen benen lopen) Om het wat moeilijker te maken kan je ook nog de volte sluiten en op een kleine volte dezelfde oefening rijden.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:15

M_erell schreef:
weet er iemand ook een goede oefening voor een pony die wijken heel lastig vind?

nog mensen met oefeningen?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:07

Geweldig, dit topic! Heb al een paar ideetjes opgedaan die ik morgen zeker ga uitproberen. Vooral die voltes 10m met telkens een overgang, wijken vanuit de hoefslag en slangevoltes met kleine voltes vind ik goeie :j

Ik heb hier ook "Verbeter je ruitervaardigheden" liggen en daar staat een oefening in die erg goed helpt met buiging en weer rechtstellen. Weet niet of hij al genoemd is, maar goed. Je rijdt in principe gewoon in iedere hoek een volte 10m met ertussen een rechte lijn. Je begint bv. bij F met een volte 10m en rijdt dan op de binnenhoefslag naar K, waar je ook een volte rijdt. Dan, nog altijd op de binnenhoefslag, rij je naar H, waar je weer een volte rijdt. Zo weer over de binnenhoefslag naar M enz enz.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 00:21

Handig topic dit ! :D Zitten leuke oefeningen tussen. Ik moest van mijn instructrice ook altijd slangevoltes rijden en dan bij A-C lijn overgang stap en vier passen in stap, daarna weer in draf.En dat elke keer herhalen.